Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SUV prý můžou za rostoucí počet úmrtí chodců, říká studie

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (49)
SUV a crossovery jsou dnes v kurzu. Svým posádkám dodávají větší pocit jistoty než klasické osobní automobily, ale v případě chodců může být situace zcela odlišná.

Chodci stále patří spolu s cyklisty k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Organizace, které se věnují zvyšování bezpečnosti automobilů i jejich provozu v posledních letech aktivně pracují na snížení rizika jejich vážných zranění a úmrtí při dopravních nehodách.

Podle studií zveřejněných ve Spojených státech amerických tyto snahy přináší spíše lokální úspěchy a počty úmrtí chodců při dopravních nehodách rostou. Tato skutečnost nemá jednoho jediného viníka, na nějž lze jednoduše ukázat prstem, ale stojí za ní řada různých činitelů.

Mezi hlavní viníky jsou ovšem vedle zvyšující se hustoty provozu, nevhodně řešené infrastruktury, používání mobilních telefonů a multimediálních systémů za jízdy, návykových látek, uváděna i SUV a crossovery. Studie severoamerických organizací poukazují na jejich větší rozměry i vyšší světlou výšku.

Zmínit lze například výzkum University of Michigan, jehož výsledky byly zveřejněny v roce 2015. Podle nich je třikrát větší pravděpodobnost úmrtí chodce při srážce s SUV, než když jej srazí sedan nebo hatchback. Během testů se pak ukázalo, že 65 % dospělých a 93 % děti skončí po nárazu SUV na zemi a hrozí jim, že je tento vůz ještě i přejede.

Podle studie zveřejněné nedávno IIHS (Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu) došlo v od roku 2009 do roku 2016 k neuvěřitelnému 81% nárůstu úmrtí chodců při nehodách, jejichž účastníky byla SUV. Tato informace je znepokojující nejen v souvislosti se skutečností, že od roku 1975 do roku 2009 klesl počet úmrtí chodců při nehodách v USA o 20 %.

Vedle alarmujících čísel a odhalení nebezpečí, které představují SUV pro chodce, nabízí IIHS spolu s dalšími organizacemi možná řešení, která mohou přispět k výraznému snížení rizika srážky chodců s automobily.

Nejedná se přitom o plošný zákaz SUV nebo kampaň, která je odstraní ze severoamerických silnic podobně, jako se to stalo kabrioletům v sedmdesátých letech, ale jde o řešení, která se zaměřují na zlepšení prostředí pro pohyb chodců.

Využití výrazně označených a osvětlených přechodů se semafory, které mohou chodci sami spouštět, může mít spolu s jistým omezením rychlosti v oblastech s výrazným pohybem pěších osob značný podíl na snížení počtu dopravních nehod, při nichž jsou zranění nebo usmrceni chodci.

Za příklad je uváděn New York, který začátkem letošního roku uvedl, že počet úmrtí chodců při dopravních nehodách v jeho ulicích je nejnižší od roku 1910. Za tímto pozitivním vývojem stojí aktivity, které se v posledních třech letech zaměřily právě na výše zmíněná vylepšení infrastruktury.

Na druhé straně pak má stát Detroit, který dnes představuje chudé velkoměsto s rozpadající se infrastrukturou s nedostatečným počtem přechodů, kde chodci běžně přebíhají přes silnice s pěti jízdními pruhy.

Cílem IIHS tedy není dostat SUV ze silnic, i když jsou pro chodce nebezpečnější než běžné osobní vozy, ale dosáhnout stavu, kdy díky vhodným úpravám infrastruktury a zviditelnění chodců bude minimalizováno riziko jejich střetu s jedoucími automobily.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (49)
Avatar - wakantanka
13. 5. 2018 06:49
Re: a nejlepsi jsou ti
Aha. Takze pan je zrazu demokrat ktory by vsetkym len nieco prikazoval a zakazoval, teda nie vsetkym ale len niektorym na ktorych ukaze prstom.
12. 5. 2018 09:48
Re: a nejlepsi jsou ti
oznacit nekoho za komouse, protoze ma jiny nazor nez ty?
to je prave to StBacky mysleni, ktereho jsi se nezbavil
12. 5. 2018 05:41
Re: Zníženie rýchlosti pre SUV a spol.
Nie, kdeze, vsetkym znizime, iba jeho Mazda3 bude mat bez limitov, aby mohol aj nadalejjazdit iba v lavom pruhu. :-)))))
Avatar - wakantanka
11. 5. 2018 20:16
Re: Zníženie rýchlosti pre SUV a spol.
No jasne a superšportom znížime max. povolenú rýchlosť rovno o polovicu. Fúkaným trojvalcom naopak pridáme o 20, v stredu zakážeme jazdiť strieborným autám, v pondelok bielym. To by potom ubudlo emisií, to by bola paráda čo?
Avatar - wakantanka
11. 5. 2018 20:13
Re: a nejlepsi jsou ti
Označovať mňa za ŠTBaka si od teba aj od hocikoho iného vyprosím.
Vraždy a súdy sú následky vykonávania ideológie, ktorá nestrpela iný názor a iný pohľad na vec. Je v podstate úplne jedno či bola pravicová alebo ľavicová. Takže sa najprv zamysli čo navrhuješ a s čím súhlasíš. Pretože podľa tvojej logiky by asi mala zasadnúť nejaká komisia, ktorá by rozhodla o tom aký typ auta si ten ktorý človek môže za svoje vlastné peniaze kúpiť. Takže topten jelikož nemá k domu poriadnu cestu si SUV kúpiť môže a niekto iný nie? Kua taký absurdistan tu bol aj za komančov, všetci sme si boli rovní, len niektorí rovnejší. Keď ti tak prekážajú SUV, choď, píš, mailuj europoslancom do Bruselu, aby podobné autá zákázali plošne. Kým sa tak nestane, tie autá spĺňajú všetky legislatívne požiadavky na prevádzku na pozemných komunikáciách, sú zaradené v určitej kategórii a pre mnohých majú svoje opodstatnenie. A nie ja nemám a ani netúžim po SUV. Ale rovnaký kľúč sa dá aplikovať potom na hocičo. To už môžeme rovno zakázať jazdiť po cestách autám v striebornej metalíze v stredu a v štvrtok, bielym v pondelok a tak podobne. Chápeš?