SUV prý můžou za rostoucí počet úmrtí chodců, říká studie
Chodci stále patří spolu s cyklisty k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Organizace, které se věnují zvyšování bezpečnosti automobilů i jejich provozu v posledních letech aktivně pracují na snížení rizika jejich vážných zranění a úmrtí při dopravních nehodách.
Podle studií zveřejněných ve Spojených státech amerických tyto snahy přináší spíše lokální úspěchy a počty úmrtí chodců při dopravních nehodách rostou. Tato skutečnost nemá jednoho jediného viníka, na nějž lze jednoduše ukázat prstem, ale stojí za ní řada různých činitelů.
Mezi hlavní viníky jsou ovšem vedle zvyšující se hustoty provozu, nevhodně řešené infrastruktury, používání mobilních telefonů a multimediálních systémů za jízdy, návykových látek, uváděna i SUV a crossovery. Studie severoamerických organizací poukazují na jejich větší rozměry i vyšší světlou výšku.
Zmínit lze například výzkum University of Michigan, jehož výsledky byly zveřejněny v roce 2015. Podle nich je třikrát větší pravděpodobnost úmrtí chodce při srážce s SUV, než když jej srazí sedan nebo hatchback. Během testů se pak ukázalo, že 65 % dospělých a 93 % děti skončí po nárazu SUV na zemi a hrozí jim, že je tento vůz ještě i přejede.
Podle studie zveřejněné nedávno IIHS (Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu) došlo v od roku 2009 do roku 2016 k neuvěřitelnému 81% nárůstu úmrtí chodců při nehodách, jejichž účastníky byla SUV. Tato informace je znepokojující nejen v souvislosti se skutečností, že od roku 1975 do roku 2009 klesl počet úmrtí chodců při nehodách v USA o 20 %.
Vedle alarmujících čísel a odhalení nebezpečí, které představují SUV pro chodce, nabízí IIHS spolu s dalšími organizacemi možná řešení, která mohou přispět k výraznému snížení rizika srážky chodců s automobily.
Nejedná se přitom o plošný zákaz SUV nebo kampaň, která je odstraní ze severoamerických silnic podobně, jako se to stalo kabrioletům v sedmdesátých letech, ale jde o řešení, která se zaměřují na zlepšení prostředí pro pohyb chodců.
Využití výrazně označených a osvětlených přechodů se semafory, které mohou chodci sami spouštět, může mít spolu s jistým omezením rychlosti v oblastech s výrazným pohybem pěších osob značný podíl na snížení počtu dopravních nehod, při nichž jsou zranění nebo usmrceni chodci.
Za příklad je uváděn New York, který začátkem letošního roku uvedl, že počet úmrtí chodců při dopravních nehodách v jeho ulicích je nejnižší od roku 1910. Za tímto pozitivním vývojem stojí aktivity, které se v posledních třech letech zaměřily právě na výše zmíněná vylepšení infrastruktury.
Na druhé straně pak má stát Detroit, který dnes představuje chudé velkoměsto s rozpadající se infrastrukturou s nedostatečným počtem přechodů, kde chodci běžně přebíhají přes silnice s pěti jízdními pruhy.
Cílem IIHS tedy není dostat SUV ze silnic, i když jsou pro chodce nebezpečnější než běžné osobní vozy, ale dosáhnout stavu, kdy díky vhodným úpravám infrastruktury a zviditelnění chodců bude minimalizováno riziko jejich střetu s jedoucími automobily.