Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslanci schválili zmírnění bodového systému a povinnost zimních gum

David Bureš
Diskuze (72)
Poslanecká sněmovna schválila úpravu bodového systému, která mnohé přestupky trestá mírněji. Novelu zákona ještě musí projednat Senát.

Poslanci doplnili původní senátní předlohu úpravy bodového systému řadou změn, o které se

postaral především Stanislav Huml z Věcí veřejných.

Na jeho návrh byla vyřazena pasáž o rozlišení trestů podle míry naměřeného alkoholu v krvi. Zrušen

bude jen tříbodový trest za alkohol do 0,3 promile, naopak zachována zůstane pokuta do 20.000,- Kč

(senátoři navrhovali zmírnění pokuty na 5.000,- Kč). Vyšší míra alkoholu v krvi bude i nadále trestána

7 body.

Stanislav Huml rovněž navrhl zrušení značky, která informuje řidiče o měření rychlosti jízdy obecní

policií. Tyto značky byly zavedeny teprve předloni, kdy měly zabránit účelnému měření rychlosti,

které pouze zvyšovalo příjmy obcí.

Zimní pneumatiky mají být povinné od 1. listopadu do 31. března v případě, že je silnice pokryta

souvislou vrstvou sněhu, ledu či námrazou, popřípadě lze-li vzhledem k povětrnostním

podmínkám předpokládat, že se na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy může

vyskytovat. Hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů má být u pneumatik

osobních vozidel do 3,5 t nejméně 4 mm, u těžších aut nejméně 6 mm.

Bez bodu, ale za pokutu 1.500,- Kč až 2.500,- Kč bude přestupek za překročení povolené rychlosti v

obci nejvýše o pět kilometrů v hodině, mimo obec o deset kilometrů za hodinu. Za vyšší překročenou

rychlost se budou udělovat 2, 3, nebo 5 bodů podle naměřené rychlosti.

Zrušeny budou všechny jednobodové tresty – např. za nerozsvícená světla, za neoprávněné užití

modrého či oranžového majáku nebo za nerespektování příkazové značky. Zmírněn (z 3 na 2 body)

bude přestupek za telefonování za jízdy bez použití hands-free sady.

Změny bodového systému dle novely zákona č. 361/2000 Sb. schválené 4.2.2011
Popis přestupkuNynější trest [body]Navrhovaný trest [body]
Zmírněné bodové tresty za přestupky podle novely bodového systému:
Řízení motorového vozidla bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění74
Řízení motorového vozidla bez držení platného osvědčení profesní způsobilosti řidiče53
Držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového nebo záznamového zařízení v ruce nebo jiným způsobem při řízení vozidla32
Řízení motorového vozidla bez držení platného posudku o zdravotní způsobilosti50
Řízení vozidla, které není v registru silničních vozidel nebo má jinou než přidělenou registrační značku40
Řízení vozidla po požití alkoholu, je-li jeho obsah v těle řidiče nižší nebo roven 0,3 promile30
Nedovolená jízda po tramvajovém pásu20
Neoprávněné užití dálnice nebo vyhrazeného jízdního pruhu10
Porušení ustanovení o osvětlení vozidla10
Neoprávněné užití výstražného světla modré nebo oranžové barvy10
Porušení zákazové nebo příkazové značky (vyjma zákazu překročení povolené rychlosti, zákazu předjíždění nebo zákazu zastavení a stání)10
Zpřísněné bodové tresty za přestupky podle novely bodového systému:
Při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání v místě, kde to není dovoleno67
Vjíždění na železniční přejezd v případech, ve kterých je to zakázáno67
Předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno67
Řízení motorového vozidla řidičem, kterému byl zadržen řidičský průkaz67
Ohrožení jiného řidiče při přejíždění s vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého35
Ohrožení přecházejícího chodce při odbočování mimo silnici, při vjíždění na silnici nebo při otáčení a couvání45
Porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás24
Porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přílbu23
Ostatní bodové tresty za přestupky podle novely bodového systému:
Řízení vozidla po požití alkoholu, je-li zjištěný obsah alkoholu v žilní krvi řidiče vyšší než 0,3 promile, nebo řízení vozidla po užití jiné návykové látky7-
Odmítnutí řidiče podrobit se vyšetření ke zjištění zda není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou7-
Způsobení dopravní nehody porušením povinnosti řidiče, při které došlo k usmrcení nebo k těžké újmě na zdraví jiné osoby7-
Neprodlené nezastavení vozidla účastníka nehody nebo nedovolené opuštění místa havárie nebo nevrácení se na místo dopravní nehody po poskytnutí nebo přivolání pomoci; neposkytnutí účinné pomoci projíždějícím řidičem, který není účastníkem nehody7-
Řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích5-
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 40 km/h a více v obci nebo o 50 km/h a více mimo obec5-
Nezastavení vozidla na signál, který přikazuje řidiči zastavit vozidlo5-
Ohrožení chodce na přechodu při řízení vozidla4-
Nedání přednosti v jízdě v případech, ve kterých je řidič povinen dát přednost v jízdě4-
Překročení nejdelší přípustné doby řízení nebo nedodržení bezpečnostní přestávky4-
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 20 km/h a více v obci nebo o 30 km/h a více mimo obec3-
Nezastavení vozidla před přechodem pro chodce v případech, kdy je řidič povinen tak učinit3-
překročení povolených hodnot při kontrolním vážení vozidla3-
Neoznačení překážky provozu na pozemních komunikacích, kterou řidič způsobil2-
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti o více než 5 km/h a méně než 20 km/h v obci nebo o více než 10 km/h a méně než 30 km/h mimo obec2-

Naopak přísnější budou tresty za ohrožení druhého řidiče při předjíždění. Místo 3 bodů bude tento

přestupek trestán 5 body. Nezapnutý bezpečnostní pás vyjde řidiče na 3 body, nepoužití dětské

autosedačky nebo nezapnutí pásů u dětí bude trestáno 4 body. Doteď hrozily za tyto přestupky jen 2

body.

Trest za způsobení dopravní nehody se už nebude rozlišovat způsobenou škodou ve výši 100.000,- Kč,

zrušen bude i tříbodový trest za způsobení škody nižšího rozsahu a za nesepsání protokolu o nehodě.

Sedmibodový trest za způsobení dopravní nehody, při které došlo k usmrcení nebo k těžké újmě na

zdraví, zůstane beze změny.

Novinkou bude i to, že se ve společném správním řízení nebudou sčítat body za více přestupků.

Novelu zákona nyní dostane Senát k závěrečnému projednání.

David Bureš
Diskuze (72)
Avatar - FISHkaa
22. 2. 2011 12:21
Re: 4 mm, sakra
výška vzorku má víc důvodů než záběr na sněhu! Co třeba odolnost vůči aquaplaningu... Tzn. 1,6mm vzorek na letňákách je sice z pohledu zákona ok, ale z pohledu bezpečnosti je tento stav pneu úplně mimo! Stačí si najít testy na NETu... :-!
10. 2. 2011 21:23
Re: DOPR...
Zareagoval jsi přesně tak, jak jsem očekával a jen jsi mi potvrdil, co si o tobě myslím...a nic hezkýho to není, věř mi!

Z tvých příspěvků čiší zamindrákovanost, hloupost a nenávist ke všem, kdo nejsou jako ty - a takový lidi já opravdu rád nemám. Klidně se ztrapňuj dál, já, narozdíl od tebe, se za svou identitu nestydím a jsem rád, žes ji použil - jen se víc a víc odkopáváš a vybarvuješ.

Bravo, soudruhu!
9. 2. 2011 23:48
Řešil bych i jinou věc
Pořád jen postihy řidičů, ale co takhle postihy šmejdů co rozkrádají peníze určené na údržbu silnic? Nevím jak jinde, ale silnice v Brně a kolem Brna jsou jedna velká katastrofa. Výtluky všude, záplaty vydrží max. měsíc, potom se rozpadnou. Ten kdo dohlíží na kvalitu oprav by měl jít sedět, když jsem slyšel kolik stojí oprava jednoho blbýho výtluku a viděl jak lemplovsky jsou opravy prováděny, je to k vzteku. Když jedu autem, abych neustále skenoval očima povrch silnice a sledoval tachometr. I tak už jsem v dešti pár větších děr schytal. Nechtěl bych říkat že za komunistů bylo něco lepší, ale schválně si všimněte ve filmech natočených před 89 jak tam vypadají silnice. Ano, jsou komplet všechny bez děr a hrbatých záplat. Jak je to možné?

K měření rychlosti. Za komunistů, pokud si to dobře pamatuju, bylo v obcích 60 km/h. V noci byla rychlost myslím snad povolená ještě vyšší. Přesto nedocházelo k masovému usmrcování chodců ani havárkám. Lidi totíž víc mysleli a když byla někde nepřehledná zatáčka, nejeli co to dá jako dnes. Dneska když je v obci 50, každej visí očima na tachometru, jede 55 a vůbec neřeší, že by třeba měl někde trochu zvolnit nebo víc sledovat okolí. Radary taky nebývají na nepřehledných místech, ale vždy jen účelově na rovných úsecích mezi poli, kde už reálné nebezpečí nehrozí a myslící řidič tam nejede 50. Celý systém začíná být nastaven tak, aby nebylo nutné myslet a aby všichni jako tupé stádo robotů žili podle stovek omezujících a občas dost nesmyslných vyhlášek.

Přikázané zimní pneumatiky - to samé. Proč něco takového přikazovat? Přece každý musí sám zhodnotit jestli je potřebuje. A když si je nekoupí, musí si dávat pozor. Spadne do příkopy, zaplatí to ze svého, jeho chyba, neměl být hlupák.

Celodenní svícení jen pro auta a motorky - další nesmysl. Nejméně vidět jsou chodci a cyklouni, kteří svítit nemusí a potom je někdo na krajnici smete, protože ho někdo jiný v protisměru oslnil nelegálními xenony. Když lepší viditelnost, tak přikázat chodcům a cyklistům alespoň reflexní oblečení nebo při chůzi po krajnici popelářskou vestu.
9. 2. 2011 17:28
Re: DOPR...
Co je na dodržování / porušování dopravních předpisů "soudružského" ? A těmi "manažerskými hovady" jsem určitě nemyslel pepíka z Liberecka, co kočíruje olítanou Vitaru za 550. Takže se prober troubo, nevím na co si hraješ?
Avatar - ManInBlack
8. 2. 2011 08:25
Re: Zase krok uplně vedle
Omlouvám se za svoji chybu. Vím, že SNB a StB byly dvě různé organizace, jen si nikdy nepamatuju, u který že to HUML (Hulákající Učitel Marxismu-Leninismu) sloužil. Tentokrát jsem zvolil zrovna tu druhou. Ale jinak mám pravdu >:D