Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

David Bureš
Diskuze (0)
Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.

Kabriolety, targy nebo roadstery jsou auta do pohody, pro volný čas, kdy nic neřešíte a jen se proháníte třeba po francouzské riviéře. Aby vám to na takové vyjížďce slušelo, jsou obvykle krásná, aby okolí vzdychalo blahem. Jenže tohle dílo z přiložených fotografií a videa je opakem takových aut jako Mercedes-Benz S kabrio, Alfa Romeo Spider nebo Aston Martin DB9 Volante, je totiž pěkně ošklivé!

Vozítko se svými baculatými tvary, děleným čelním sklem nebo samostatně stojícími světlomety vracelo do minulosti, jeho retro charakter připomíná třeba Morgany. Na rozdíl od nich ale není ani trošku elegantní.

Automobil dlouhý jen 3,8 metru, široký 1,53 metru a vysoký 1,35 metru byl postaven v Maďarsku, přičemž prvotní myšlenka na vznik se datuje už do roku 1984, když se tehdejší vedoucí maďarského strojírenského podniku Rába rozhodl postavit si pro sebe a svoji rodinu otevřený automobil pro slunečné dny. Zřejmě na jízdy k Balatonu... Samotné práce začaly o rok později, rozhodně nebyly ale jednoduché, protože dokončeny byly až o deset let později.

Jelikož i v jinak otevřené Maďarské lidové republice byl v osmdesátých letech nedostatek automobilů, za základ roadsteru byl použit vůz, který byste rozhodně nečekali, Wartburg 353! Tedy stařičký sedan s pohonem předních kol a dvoutaktním motorem pod kapotou, který byl už poloviny šedesátých let vyráběn ve východoněmeckém Eisenachu. Proto je dnes vzniklé dílo nazýváno Wartburg 353 Fantasy Roadster.

Ideálem pro stavbu roadsteru byl rámový podvozek Wartburgu s nezávislým zavěšením, který usnadnil postavení zcela jiného typu auta. Šasi, stejně jako brzdový systém nebo elektronika byly převzaty z Wartburgu, všechno ale využít nešlo.

Dvoutaktní motor byl v Maďarsku v osmdesátých letech už považován za silně zastaralý, a tak výchozí tříválec byl nahrazen čtyřtaktním motorem, jmenovitě čtyřválcem o objemu 1,3 litru původem od Renaultu. Agregát byl ve východním bloku dobře známý, protože jej využívaly vozy rumunské značky Dacia. V případě roadsteru spolupracoval se čtyřstupňovou manuální převodovkou.

Přestože Wartburg 353 Fantasy Roadster patří mezi nejošklivější auta na světě, jeho fanoušci existují. Nedávno dokonce změnil majitele, přičemž ten předchozí vedle sběratelské hodnoty (vždyť je to jediný kus na světě!) lákal na unikátní vzhled, který může zaujmout třeba při propagaci nějaké firmy.

David Bureš
Diskuze (0)