Před 176 lety se narodil vynálezce čtyřdobého zážehového motoru

Před 176 lety se narodil vynálezce čtyřdobého zážehového motoru

 

I když na letošní rok nepřipadá kulaté výročí, přesto tento muž stojí za připomenutí, neboť stál na samém počátku vývoje spalovacích motorů.

Jmenoval se Nikolaus August Otto a světlo tohoto světa spatřil poprvé 14. června roku 1832 v porýnském městečku Holzhausen an der Haide. V šestnácti letech opustil školu a na živobytí si vydělával v obchodě s potravinami, později se přestěhoval do Kolína nad Rýnem.

Zde se poprvé setkal s dvoudobým plynovým motorem Belgičana Etienne Lenoira, což jeho další životní dráhu značně poznamenalo, to se psal rok 1859. Podle jeho vzoru Otto o dva roky později postavil svůj první motor.

V roce 1864 pak spolu s Eugenem Langenem založil společnost „N. A. Otto & Cie.“ na výrobu „atmosférických“ dvoudobých plynových motorů. Zprvu se jednalo o kusovou produkci, „sériová“ výroba začala až v roce 1868. Jen pro zajímavost, tento motor byl později oceněn zlatou medailí na pařížské světové výstavě. O čtyři roky později, tedy v roce 1872, přijala Ottova společnost dva nové kolegy: pány Gottlieba Daimlera a Wilhelma Maybacha. Tito dva muži sice vydrželi jen krátkou dobu , ale spolu s nimi se Otto začal zabývat myšlenkou a vývojem čtyřdobého zážehového motoru s „vnitřním spalováním“. Krátce na to se firma proměnila v akciovou společnost "Gasmotorenfabrik Deutz AG".

Prototyp pohonné jednotky s pracovními fázemi sání-komprese-expanze-výfuk byl hotov za čtyři roky a v roce 1877 si ho Otto nechal patentovat. Čtyřdobý cyklus plynového stacionárního motoru byl nazván po něm, tedy „Ottův cyklus“. V roce 1882 pak dostal vynálezce čestný doktorát filozofické fakulty univerzity ve Würzburgu.

Ottovi se podařilo zapsat se do dějin spalovacího motoru ještě jednou. Až do roku 1884 ve svých agregátech používal jako palivo plyn. Tekuté palivo totiž nepřicházelo v úvahu, protože neexistoval vhodný systém zapalování. Otto sestrojil primitivní nízkonapěťové magnetové zapalování a problém byl vyřešen – od té doby se směs paliva se vzduchem v zážehových motorech přivádí k výbuchu pomocí elektrické jiskry.

Pak již události nabraly velmi rychlý spád – zážehový benzinový motor, i když pouze se dvěma pracovními cykly, zamontoval do své tříkolky v Mannheimu Carl Benz a ve stejném roce měl premiéru v silničním vozidle i čtyřdobý agregát, postavený dle Ottových patentů. Byť tímto vozidlem byla pouze dvoukolka, kterou postavili čirou náhodou bývalí Ottovi zaměstnanci: Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach. Následující rok zamontovali svůj motor i do kočáru a v roce 1889 do lehké čtyřkolky s ocelovými koly - Stahlardwagenu.

Konkurenti se pochopitelně snažili Otta zdiskreditovat již za jeho života. Čtyřdobý motor údajně sestrojil už před německým vynálezcem francouzský inženýr Alphonse Beau-Eugéne de Rochas. Ten dokonce soud vyhrál a Ottovy patenty byly zrušeny. Jenže už v té době, tedy polovině osmdesátých let 19. století, byly jeho motory velmi rozšířené. Podle posledních historických studií si nechali italští vynálezci Eugenio Barsanti a Felice Matteucci patentovat motor s „efektivním vnitřním spalováním“ již v roce 1854 v Londýně.

Německý vynálezce zemřel 26. ledna 1891 v Kolíně nad Rýnem. Odešel tedy poměrně mladý, v nedožitých 59 letech.

Kdo ví. Možná nebyl Nikolaus August Otto úplně prvním člověkem, který sestrojil čtyřdobý motor s vnitřním spalováním. Byl každopádně prvním, který jej úspěšně uvedl do praxe. Naposledy mu vzdal hold koncern Daimler AG, když se jeho příjmení objevilo v názvu experimentální pohonné jednotky, kombinující principy zážehového a vznětového motoru – DiesOtto. Mimochodem: i jím založená firma existuje jako „Deutz AG“ dodnes.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 

Štítky Maybach

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba rodiče: Pohřeb si nemohly dovolit

Simona (22) a Saša (13) přišly během 48 hodin o oba…

Během dvou dnů přišly o matku i otce! Simona (23) a Saša (13) nejprve ztratily svého otce, který zemřel na…

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…