Citroën C3 Visiodrive – Kult 2CV pokračuje

Citroën C3 Visiodrive – Kult 2CV pokračuje

 
 

Novodobá kachna se dočkala nástupce. Bud více chic, bude mít největší přední sklo a nejmenší střechu ve třídě. Na méně než 4 metrech délky najdou cestující více místa a 300 l pro zavazadla.

Citroën 2CV patří k legendám evropského automobilového průmyslu. V roce 2001 proto automobilka sáhla pro inspiraci do své historie a při návrhu nástupce Saxa použila designové prvky odkazující na slavnou kachnu. Vznikla tak první generace malého hatchbacku C3. Po osmi letech se na frankfurtském autosalonu představila generace nová, která s předchůdcem sdílí jméno i základní koncepci designu.

Nová generace je automobilkou přezdívaná Visiodrive. Tento neologismus má vystihovat podstatu nové C3. Dosavadní provedení, kterého se prodalo již přes 2 milionu kusů, se bude nabízet souběžně pod názvem C3 First.

Ačkoliv je nová C3 po stylistické stránce naprosto odlišné auto, uchovává si typický profil s klenutou linií střechy. Také tvar bočního prosklení s děleným oknem v předních dveřích a trojúhelníkovým oknem v zadním sloupku si nová C3 podržela. Naopak zcela nový je tvar přídě, velmi podobný s třídveřovým modelem DS3. Masku chladiče tvoří lichoběžníkový otvor, uprostřed s držákem registrační značky, nad ní se nachází nové logo Citroënu a přední světlomety bumerangového tvaru.

obrázek [555 x 361]  

Odklon od strohých tvarů prvního C3 představují prolisy na kapotě motoru, mírně vytažené blatníky, hluboký prolis ve spodní části bočních dveří nebo hrana táhnoucí se přes boky ve výši dveřních klik. Tvar předních světel se pak v opačném gardu promítl do stylistického řešení koncových světel.

Vnější rozměry ve srovnání s předchůdcem narostly do všech směrů, nejedná se však o nijak dramatické změny. Nejvíce se nová C3 protáhla do délky (o 81 mm), i tak ale nepřekročila hranici čtyř metrů. Karoserie novinky je také znatelně širší (+61 mm), výška ale zůstala zachována a rozvor se nepatrně zkrátil. Zavazadlový prostor i u nové generace pojme 300 litrů.

Citroën C3 - srovnání generac
ModelC3 Visiodrive (od 2010)C3 First (od 2002)rozdíl
Délka [mm]39413860+ 81
Šířka [mm]17281667+ 61
Výška [mm]15241510+ 14
Rozvor [mm]24512460- 9
Objem zav. prostoru [l]300305- 5

Ve srovnání s konkurencí vyniká nová C3 právě střídmostí délky karoserie. Aktuální provedení evropských malých hatchbacků často překračují délkou čtyři metry, Citroën je proto i přes mezigenerační růst například o 11 cm kratší než SEAT Ibiza. Nová generace si naopak ponechala vyšší stavbu předchůdce i nadprůměrně objemný zavazadlový prostor. Také šířkou karoserie překonává dnes běžné hodnoty v daném segmentu.

Citroën C3 - srovnání s konkurencí
ModelCitroën C3Fiat Punto EvoPeugeot 207Renault ClioSEAT IbizaVW Polo
Délka [mm]394140654030402740523970
Šířka [mm]172816871748170716931682
Výška [mm]152414901470149714451485
Rozvor [mm]245125102540257524692470
Objem zav. prostoru [l]300275267288292280

Výraznou proměnou prošel interiér. C3 převzala luxusnější design palubní desky od modelu DS3. Subtilní palubní deska je tvořena velkou plochou lesklého dekoru a účelně pojatou středovou konzolou. Místo dominantního digitálního ukazatele rychlosti se vrátil Citroën ke konvenčnějšímu provedení přístrojového štítu s analogovým ručičkovým rychloměrem a otáčkoměrem v samostatných tubusech, třetí tubus vyplňuje multifunkční digitální ukazatel.

Z důvodu lepšího využití vnitřního prostoru je palubní deska v oblasti kolen před spolujezdcem vyříznutá. Sedadlo spolujezdce tak lze ve srovnání s řidičovým posunout o 8 cm více dopředu při zachování stejné úrovně pohodlí. Zadní pasažéři zase profitují z o 3 cm tenčích opěradel předních sedadel. Komfort na palubě zvyšuje i o 200 % více absorpčních materiálů na odhlučnění motorového prostoru a vyšší gramáž gumových těsnění ve dveřích.

Zavazadlový prostor má základní objem 300 litrů. Šířka mezi podběhy je 104 cm. Zadní sedadla dělená v poměru 1/3 a 2/3 jsou sklopná, mechanismus lze ovládat jedním pohybem od zadních dveří nebo ze zavazadlového prostoru.

obrázek [555 x 400]  

Velkou pozornost vzbuzuje panoramatické čelní sklo Zenith (za příplatek pro všechny verze C3 s výjimkou základní výbavy X). Délka tohoto skla je 1350 mm a zasahuje až na úroveň B sloupků. Zenith rozšiřuje zorný úhel směrem nahoru o 80° (z 28° na 108°), má o 36 % větší plochu než běžné čelní sklo a jeho výhody se projeví například ve městě při výhledu na světelnou signalizaci semaforů. Ochranu cestujících před světlem zajišťuje 25 cm široký zatmavený pás v zadní části skla. Přes část okna zasahující do střechy je také možné přetáhnout posuvný stínící panel.

Citroën C3 nové generace - přehled benzinových motorů - ceny v ČR (únor 2010)
Motor1,1i 8V1,4i 8V1,4 VTi1,6 VTi
Převodovka5M5M5M5M (4A)
Zdvihový objem [cm3]1124136013971598
Válce/ventily4/24/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]44/550054/520070/600088/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]95/3300118/3000136/4000160/4250
Max. rychlost [km/h]155163184190 (190)
Zrychlení 0-100 km/h [s]18,316,211,89,9 (12,2)
Komb. spotř. [l/100 km]5,96,15,85,9 (6,9)
Pohotovostní hmotnost [kg]1085110511501150 (1210)
Cena X [Kč]239.900,-254.900,---
Cena SX [Kč]-284.900,-312.900,--
Cena Exclusive [Kč]--362.900,-392.900,-

Mezi zážehovými motory nepřináší C3 v době uvedení na trh žádné zásadní novinky. Základ tvoří agregát 1,1i 8V (44 kW) z konstrukční řady TU použitý v první generaci C3 i několika předešlých malých modelech. Tento motor bude dostupný jen se základní výbavou a do prodeje se dostane později. Další možností, taktéž použitou již v předchozí generaci, je 1,4i 8V o výkonu 54 kW.

Ze společného vývoje PSA Peugeot Citroën a BMW Group pochází dvojice 1,4 VTi a 1,6 VTi. Oba motory mají variabilní časování a zdvih ventilů, slabší z nich dosahuje výkonu 70 kW a silnější 88 kW. Šestnáctistovka bude navíc dostupná i s automatickou převodovkou.

Paletu dieselových motorů tvoří 1,4 HDi 8V (50 kW) a 1,6 HDi 16V ve verzích 66 a 82 kW. Prostřední turbodiesel je také základem verze, která se může pochlubit emisemi CO2 99 g/km (kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km). 1,6 HDi v tomto provedení má mírně upravené charakteristiky (výkon 68 kW) a delší zpřevodování.

Citroën C3 nové generace - přehled dieselových motorů - ceny v ČR (únor 2010)
Motor1,4 HDi 8V1,6 HDi 16V1,6 HDi 16V1,6 HDi 99g
Převodovka5M5M6M5M
Zdvihový objem [cm3]1398156015601560
Válce/ventily4/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]50/400066/400082/400068/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/2000215/1750270/2000230/2000
Max. rychlost [km/h]162180189181
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,711,39,911,5
Komb. spotř. [l/100 km]4,34,34,43,8
Pohotovostní hmotnost [kg]1120115511651155
Cena X [Kč]----
Cena SX [Kč]324.900,---375.900,-
Cena Exclusive [Kč]374.900,-404.900,---

V roce 2011 se dostanou do prodeje nové motory se systémem Stop & Start 2. generace. Nové turbodiesely budou vykazovat emise CO2 95 a 90 g/km a i u připravovaných benzinových tříválců klesnou emise CO2 pod 100 g/km. Ve všech případech to znamená kombinovanou spotřebu pod 3,8 l/100 km.

Nová C3 je postavena na koncernové Platformě 1 (malé vozy, sdíleno mj. s Peugeotem 207), využívá přední nápravu se vzpěrami McPherson a spodními příčnými rameny, novou zadní nápravu s vlečenými rameny a deformovatelnou příčkou a elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem. Nová zadní náprava představuje úsporu hmotnosti 13 kg. Standardem už u základního provedení jsou 15palcová kola, vyšší výbavy mají 16palcová nebo na přání 17palcová.

Výroba nové C3 probíhá pouze ve Francii. Továrna v Aulnay byla rekonstruována a věnuje se plně výrobě C3, další vozy opouštějí brány továrny PSA v Poissy. Na vybraných trzích se nová C3 již vyrábí, oficiální zahájení prodeje v České republice je určeno na 1. března. Ve 2. čtvrtletí pak model C3 doplní třídveřový stylově laděný DS3.

obrázek [555 x 376]  
Spolupracujeme s TipCars.com
Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard

Pohledávky loni narostly kvůli úrokům a posílení dolaru…

Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině

Tržby kunovické potravinářské společnosti Hamé loni…

Největší čínský operátor si loni polepšil Největší čínský operátor si loni polepšil

Největší čínský telekomunikační operátor China Mobile…

Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné

Účtenkovou loterii k elektronické evidenci tržeb (EET)…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Citroën M35 (1969-1971): Pokus o kupé Ami s rotačním motorem skončil fiaskem Citroën M35 (1969-1971): Pokus o kupé Ami s rotačním motorem skončil fiaskem

Citroën byl jednou z automobilek, které na konci 60. let…

Máte rozbité auto? Postavte si z něj motorku! Máte rozbité auto? Postavte si z něj motorku!

Stavitelů motorek z automobilových dílů je celá řada.…

 



 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi, dobrá pro diváky

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi,…

Zvědavě hltáme novinové titulky, které informují o vesmírných objevech. Tak - je tam život, nebo ne? Nyní můžete…

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR, denně tu proteče 307 milionů litrů vody!

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR,…

Neuvěřitelných 307 milionů litrů vody denně proteče pražskou Ústřední čistírnou odpadních vod, která je největší…

 

iSport.cz

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku zklamání, řekl Jankto

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku…

Fotbalový svátek, na který se těšilo celé město. Nebo ne? Česká fotbalová reprezentace poprvé zavítala do Ústí…

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

 

Reflex.cz

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Pacu Jawi, populární svátek, za kterým se na indonéskou Sumatru sjíždí každým rokem více zvědavců. Kraví dostihy…