Hurá na skútry! Na stopětadvacítku bude stačit řidičák na auto

Hurá na skútry! Na stopětadvacítku bude stačit řidičák na auto

 

S řidičákem na auto budete moci od ledna usednout legálně na stopětadvacítkový skútr. Zatvrzelým automobilistům by to mohlo být jedno. Ale možná nás čeká revoluce.

Od 19. ledna příštího roku může každý držitel řidičského oprávnění skupiny B (auto do 3,5 tuny) osedlat také vozidla kategorie A1 s automatickou převodovkou. Prakticky to znamená, že bude moci řídit do 125 kubíků a 11 kW výkonu pouze skútr či odpovídající motorku bez spojky.

Evropská komise se domnívá, že rozšířením řidičáků naředí dopravu ve městech, usnadní parkování a vůbec se nám všem bude žít lépe.

Je fakt, že současnému provozu už padesátikubíkové pionýry, simsony a babety, které mohou dnes automobilisté řídit bez omezení převodovky, prostě nestačí. Ale je asi naivní myslet si, že stopětadvacítkové skútry vyřeší hustou dopravu. Nežijeme v Asii ani jižní Evropě.

Skepse, nebo realita?

Zatímco kategorie „kozích dechů“ jezdí jen 45 km/h, stopětadvacítky dosahují až sto dvaceti kilometrů v hodině. Rychlost u nich totiž na rozdíl od objemu, výkonu motoru a poměru hmotnosti k výkonu není omezena. Takže nejenže se s nimi můžete směle vydat na dálnici, navíc bez placené známky, ale už se na nich dá rychle zabít…

A právě tady je potřeba vidět druhou stránku věci – po silnicích se budou pohybovat od příštího jara (nečekáme, že hned v lednu někdo vyjede) nezkušení zelenáči za řídítky, kteří budou potřebovat dobu hájení.

Nikdo nic neví

Ještě loni při vyhlášení ve sbírce zákonů (297/2011 Sb.) bychom nevsadili ani pětník na to, že se nařízení Evropské komise z roku 2006 neodsune na termín, kdy bude vypracovaná vysvětlující legislativa: kromě metodiky zdokonalovacích kurzů v autoškolách také třeba naprosto neprůstřelná defi nice vozidla kategorie A1 s automatickou převodovkou. Jenže jak se termín blíží, přesvědčení se mění v jistotu, že se pro to nic neudělá…

Coby problematickou vidíme definici jednostopého vozidla s automatickou převodovkou jako takové, co „nemá pedál či páku spojky“. A to budou policisté zkoumat na ulici? Nebo se budou řídit údajem v dokladech? Jak to bude vypadat v praxi? Vybavují se nám vzpomínky na loňskou peripetii kolem pojmu zimní pneumatika.

Aby nedošlo k mýlce – podle nás je dobře, že bude možné cestovat legálně na skútru, který už trochu jede. Ale je hloupost dělat to tak živelně a bez jakékoliv osvěty. Dezinformace o novince se šíří po internetových fórech místo toho, aby autokluby, Besip nebo ministerstvo dopravy přišly s nějakou kloudnou kampaní a třeba nabídkou bezplatných zdokonalovacích kurzů.

Kurzy? Nebudou!

O mnoho víc nadšení nesdílejí ani v autoškolách. „Je to výsledek Evropské směrnice, takže si o tom můžeme myslet cokoli. Ale je třeba se s tím smířit,“ míní Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR. „Samozřejmě to není úplně v pořádku, když řidičák na skútr dostane člověk, který neumí ani na kole. Pokud má novopečený řidič trochu rozumu, zkusí si to v autoškole. Nebo aspoň se zkušeným motorkářem. Ale vzhledem k šetrnosti našich spoluobčanů se obávám, že autoškolám příliš práce nepřibude,“ končí.

Dobrou zprávou tak je, že s cenou kurzů na osobní auto novinka nejspíš nic neudělá. Špatnou naopak to, že tak za řídítka usednou jezdci nepolíbení zkušenými radami. „Usednout na skútr či motorku bez přípravy a výbavy je amatérismus,“ zlobí se Matouš Landa, instruktor motoškoly a pořadatel zdokonalovacích kurzů. „Vždyť je jedno, z čeho spadnete, bolí to i v malé rychlosti. Vrazit ve dvaceti třiceti kilometrech za hodinu do pevné překážky je velká rána,“ zlobí se Matouš. Jinak by ale povinné proškolování nenařizoval a nechal spíš na dobrovolnosti jezdců. „V dobré autoškole by skútr být měl. Kámen úrazu je však v tom, že si lidé pořád chodí jen pro řidičák, místo aby za svoje peníze vyžadovali kvalitní službu,“ končí s tím, že autoškoly nic netlačí ke zkvalitňování služeb (to totiž nejde dohromady se zlevňováním). Třeba k tomu, aby umožnily frekventantovi skupiny B vyzkoušet si bezpečně stopětadvacítkový skútr, když už ho nabytý řidičák bude opravňovat k jeho řízení.

Štěstí v populaci

Největší radost z novinky mají motoristé uvažující o lacinějším způsobu dopravy (spotřeba běžně 3 l/100 km) a pak samozřejmě prodejci skútrů. „Lidé se chodí dívat a průběžně se ptají, kdy začne novinka platit,“ potvrdil nám Martin Bezdíček, prodejce italských strojů Aprilia, Piaggio, Gilera či Vespa. Jen za minulý týden prý prodal tři stopětadvacítky. „Jsou i tací, co mají skútr vybraný a jen čekají, až nařízení začne platit,“ dodává.

Podle informací ministerstva dopravy je teď už nepravděpodobné, aby se účinnost zákona posunula. Leden tak přinese pro automobilisty jednu z největších novinek za poslední roky. Jenže to asi bude většině z nich úplně fuk…

Více k tématu v aktuálním čísle Světa motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají…

 
 

Přidat názorDiskuse: Hurá na skútry! Na stopětadvacítku bude…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Lidl stahuje lískooříškovou pomazánku. Kvůli strachu z rakoviny

Lidl stahuje lískooříškovou pomazánku. Kvůli strachu…

Obchodní řetězec Lidl stahuje z prodeje lískooříškovou pomazánku Sympathica s datem spotřeby 9. 11. 2017. Podle…

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z šikovného hocha monstrum?

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z…

Brit Khalid Masood (†52) se do historie ve středu zapsal jako terorista, který zabil u londýnského parlamentu…

 

iSport.cz

Kanadské týmy vrací úder. Po mizérii jízda a NHL se klaní. Co Stanley Cup?

Kanadské týmy vrací úder. Po mizérii jízda a NHL se…

Fanoušci hokeje v Kanadě jsou na nohou a buší si hrdě do prsou. Možná předčasně, v průměru zbývá do konce…

Česko - Slovensko 4:1. Černý v derby jednadvacítek zazářil hattrickem

Česko - Slovensko 4:1. Černý v derby jednadvacítek…

Čeští fotbalisté do 21 let v přípravě na EURO se Slovenskem zvítězili v Karviné 4:1. V derby mladíků zazářil…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…