Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hurá na skútry! Na stopětadvacítku bude stačit řidičák na auto

Petr Slováček
Diskuze (65)
S řidičákem na auto budete moci od ledna usednout legálně na stopětadvacítkový skútr. Zatvrzelým automobilistům by to mohlo být jedno. Ale možná nás čeká revoluce.

Od 19. ledna příštího roku může každý držitel řidičského oprávnění skupiny B (auto do 3,5 tuny) osedlat také vozidla kategorie A1 s automatickou převodovkou. Prakticky to znamená, že bude moci řídit do 125 kubíků a 11 kW výkonu pouze skútr či odpovídající motorku bez spojky.

Evropská komise se domnívá, že rozšířením řidičáků naředí dopravu ve městech, usnadní parkování a vůbec se nám všem bude žít lépe.

Je fakt, že současnému provozu už padesátikubíkové pionýry, simsony a babety, které mohou dnes automobilisté řídit bez omezení převodovky, prostě nestačí. Ale je asi naivní myslet si, že stopětadvacítkové skútry vyřeší hustou dopravu. Nežijeme v Asii ani jižní Evropě.

Skepse, nebo realita?

Zatímco kategorie „kozích dechů“ jezdí jen 45 km/h, stopětadvacítky dosahují až sto dvaceti kilometrů v hodině. Rychlost u nich totiž na rozdíl od objemu, výkonu motoru a poměru hmotnosti k výkonu není omezena. Takže nejenže se s nimi můžete směle vydat na dálnici, navíc bez placené známky, ale už se na nich dá rychle zabít…

A právě tady je potřeba vidět druhou stránku věci – po silnicích se budou pohybovat od příštího jara (nečekáme, že hned v lednu někdo vyjede) nezkušení zelenáči za řídítky, kteří budou potřebovat dobu hájení.

Nikdo nic neví

Ještě loni při vyhlášení ve sbírce zákonů (297/2011 Sb.) bychom nevsadili ani pětník na to, že se nařízení Evropské komise z roku 2006 neodsune na termín, kdy bude vypracovaná vysvětlující legislativa: kromě metodiky zdokonalovacích kurzů v autoškolách také třeba naprosto neprůstřelná defi nice vozidla kategorie A1 s automatickou převodovkou. Jenže jak se termín blíží, přesvědčení se mění v jistotu, že se pro to nic neudělá…

Coby problematickou vidíme definici jednostopého vozidla s automatickou převodovkou jako takové, co „nemá pedál či páku spojky“. A to budou policisté zkoumat na ulici? Nebo se budou řídit údajem v dokladech? Jak to bude vypadat v praxi? Vybavují se nám vzpomínky na loňskou peripetii kolem pojmu zimní pneumatika.

Aby nedošlo k mýlce – podle nás je dobře, že bude možné cestovat legálně na skútru, který už trochu jede. Ale je hloupost dělat to tak živelně a bez jakékoliv osvěty. Dezinformace o novince se šíří po internetových fórech místo toho, aby autokluby, Besip nebo ministerstvo dopravy přišly s nějakou kloudnou kampaní a třeba nabídkou bezplatných zdokonalovacích kurzů.

Kurzy? Nebudou!

O mnoho víc nadšení nesdílejí ani v autoškolách. „Je to výsledek Evropské směrnice, takže si o tom můžeme myslet cokoli. Ale je třeba se s tím smířit,“ míní Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR. „Samozřejmě to není úplně v pořádku, když řidičák na skútr dostane člověk,

který neumí ani na kole. Pokud má novopečený řidič trochu rozumu, zkusí si to v autoškole. Nebo aspoň se zkušeným motorkářem. Ale vzhledem k šetrnosti našich spoluobčanů se obávám, že autoškolám příliš práce nepřibude,“ končí.

Dobrou zprávou tak je, že s cenou kurzů na osobní auto novinka nejspíš nic neudělá. Špatnou naopak to, že tak za řídítka usednou jezdci nepolíbení zkušenými radami. „Usednout na skútr či motorku bez přípravy a výbavy je amatérismus,“ zlobí se Matouš Landa, instruktor motoškoly a pořadatel zdokonalovacích kurzů. „Vždyť je jedno, z čeho spadnete, bolí to i v malé rychlosti. Vrazit ve dvaceti třiceti kilometrech za hodinu do pevné překážky je velká rána,“ zlobí se Matouš. Jinak by ale povinné proškolování nenařizoval a nechal spíš na dobrovolnosti jezdců. „V dobré autoškole by skútr být měl. Kámen úrazu je však v tom, že si lidé pořád chodí jen pro řidičák, místo aby za svoje peníze vyžadovali kvalitní službu,“ končí s tím, že autoškoly nic netlačí ke zkvalitňování služeb (to totiž nejde dohromady se zlevňováním). Třeba k tomu, aby umožnily frekventantovi skupiny B vyzkoušet si bezpečně stopětadvacítkový skútr, když už ho nabytý řidičák bude opravňovat k jeho řízení.

Štěstí v populaci

Největší radost z novinky mají motoristé uvažující o lacinějším způsobu dopravy (spotřeba běžně 3 l/100 km) a pak samozřejmě prodejci skútrů. „Lidé se chodí dívat a průběžně se ptají, kdy začne novinka platit,“ potvrdil nám Martin Bezdíček, prodejce italských strojů Aprilia, Piaggio, Gilera či Vespa. Jen za minulý týden prý prodal tři stopětadvacítky. „Jsou i tací, co mají skútr vybraný a jen čekají, až nařízení začne platit,“ dodává.

Podle informací ministerstva dopravy je teď už nepravděpodobné, aby se účinnost zákona posunula. Leden tak přinese pro automobilisty jednu z největších novinek za poslední roky. Jenže to asi bude většině z nich úplně fuk…

Více k tématu v aktuálním čísle Světa motorů

Petr Slováček
Diskuze (65)
9. 1. 2019 15:21
Re: Elektro skutr
Podívejte se na elektro skútry od [odkaz] jsou to opravdu kvalitní skútry z velice kvalitních materiálů. Vypadají velice dobře a mají kvalitní baterie, které vydrží hodně nabíjecích cyklů.
6. 1. 2019 13:27
Re: Elektro skutr
A jaký elektro skútr doma máte? dojezd máte 80 km pořád stejný?
5. 1. 2019 10:50
Re: Elektro skutr
Já co mám doma elektro skútr, tak má dojezd 80 km, a nabíjí se 5 hodin. Uveze 100 kg. Jsem s ním velice spokojený, pořizovací cena je sice stejná jako u benzínového, ale tady neplatím za benzín a údržbu motoru.
4. 1. 2019 12:40
Elektro skutr
Poradíte mi prosím, jaký elektroskůtr je na trhu nejkvalitnější? do čeho investovat? kolik to tak najede, a jak dlouho se nabíjí?
20. 7. 2012 15:27
Re: dobry napad
já s Vámi souhlasím a rozhodně to vítám pozitivně(mám jenom Bčko). Samozřejmě že na skutru nebudu závodit a budu ho využívát jenom na krátké cesty - tam kam bych dojel na kole - a přihlédnu k počasí a zavazadlům. Jinak jedu autem!

A co se týká ostatních nezkušených, tak je to jejich problém, alespoň budu orgány. Akorát pokud by došlo ke střetu auta s motorkou a na vině bylo moto, tak lituju řidiče auta co se týká dokazování neviny, protože v mnoho situaích to nemusí být jednoduché. Ale toto může řešešit kamera.