Hurá na skútry! Na stopětadvacítku bude stačit řidičák na auto

Hurá na skútry! Na stopětadvacítku bude stačit řidičák na auto

 

S řidičákem na auto budete moci od ledna usednout legálně na stopětadvacítkový skútr. Zatvrzelým automobilistům by to mohlo být jedno. Ale možná nás čeká revoluce.

Od 19. ledna příštího roku může každý držitel řidičského oprávnění skupiny B (auto do 3,5 tuny) osedlat také vozidla kategorie A1 s automatickou převodovkou. Prakticky to znamená, že bude moci řídit do 125 kubíků a 11 kW výkonu pouze skútr či odpovídající motorku bez spojky.

Evropská komise se domnívá, že rozšířením řidičáků naředí dopravu ve městech, usnadní parkování a vůbec se nám všem bude žít lépe.

Je fakt, že současnému provozu už padesátikubíkové pionýry, simsony a babety, které mohou dnes automobilisté řídit bez omezení převodovky, prostě nestačí. Ale je asi naivní myslet si, že stopětadvacítkové skútry vyřeší hustou dopravu. Nežijeme v Asii ani jižní Evropě.

Skepse, nebo realita?

Zatímco kategorie „kozích dechů“ jezdí jen 45 km/h, stopětadvacítky dosahují až sto dvaceti kilometrů v hodině. Rychlost u nich totiž na rozdíl od objemu, výkonu motoru a poměru hmotnosti k výkonu není omezena. Takže nejenže se s nimi můžete směle vydat na dálnici, navíc bez placené známky, ale už se na nich dá rychle zabít…

A právě tady je potřeba vidět druhou stránku věci – po silnicích se budou pohybovat od příštího jara (nečekáme, že hned v lednu někdo vyjede) nezkušení zelenáči za řídítky, kteří budou potřebovat dobu hájení.

Nikdo nic neví

Ještě loni při vyhlášení ve sbírce zákonů (297/2011 Sb.) bychom nevsadili ani pětník na to, že se nařízení Evropské komise z roku 2006 neodsune na termín, kdy bude vypracovaná vysvětlující legislativa: kromě metodiky zdokonalovacích kurzů v autoškolách také třeba naprosto neprůstřelná defi nice vozidla kategorie A1 s automatickou převodovkou. Jenže jak se termín blíží, přesvědčení se mění v jistotu, že se pro to nic neudělá…

Coby problematickou vidíme definici jednostopého vozidla s automatickou převodovkou jako takové, co „nemá pedál či páku spojky“. A to budou policisté zkoumat na ulici? Nebo se budou řídit údajem v dokladech? Jak to bude vypadat v praxi? Vybavují se nám vzpomínky na loňskou peripetii kolem pojmu zimní pneumatika.

Aby nedošlo k mýlce – podle nás je dobře, že bude možné cestovat legálně na skútru, který už trochu jede. Ale je hloupost dělat to tak živelně a bez jakékoliv osvěty. Dezinformace o novince se šíří po internetových fórech místo toho, aby autokluby, Besip nebo ministerstvo dopravy přišly s nějakou kloudnou kampaní a třeba nabídkou bezplatných zdokonalovacích kurzů.

Kurzy? Nebudou!

O mnoho víc nadšení nesdílejí ani v autoškolách. „Je to výsledek Evropské směrnice, takže si o tom můžeme myslet cokoli. Ale je třeba se s tím smířit,“ míní Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR. „Samozřejmě to není úplně v pořádku, když řidičák na skútr dostane člověk, který neumí ani na kole. Pokud má novopečený řidič trochu rozumu, zkusí si to v autoškole. Nebo aspoň se zkušeným motorkářem. Ale vzhledem k šetrnosti našich spoluobčanů se obávám, že autoškolám příliš práce nepřibude,“ končí.

Dobrou zprávou tak je, že s cenou kurzů na osobní auto novinka nejspíš nic neudělá. Špatnou naopak to, že tak za řídítka usednou jezdci nepolíbení zkušenými radami. „Usednout na skútr či motorku bez přípravy a výbavy je amatérismus,“ zlobí se Matouš Landa, instruktor motoškoly a pořadatel zdokonalovacích kurzů. „Vždyť je jedno, z čeho spadnete, bolí to i v malé rychlosti. Vrazit ve dvaceti třiceti kilometrech za hodinu do pevné překážky je velká rána,“ zlobí se Matouš. Jinak by ale povinné proškolování nenařizoval a nechal spíš na dobrovolnosti jezdců. „V dobré autoškole by skútr být měl. Kámen úrazu je však v tom, že si lidé pořád chodí jen pro řidičák, místo aby za svoje peníze vyžadovali kvalitní službu,“ končí s tím, že autoškoly nic netlačí ke zkvalitňování služeb (to totiž nejde dohromady se zlevňováním). Třeba k tomu, aby umožnily frekventantovi skupiny B vyzkoušet si bezpečně stopětadvacítkový skútr, když už ho nabytý řidičák bude opravňovat k jeho řízení.

Štěstí v populaci

Největší radost z novinky mají motoristé uvažující o lacinějším způsobu dopravy (spotřeba běžně 3 l/100 km) a pak samozřejmě prodejci skútrů. „Lidé se chodí dívat a průběžně se ptají, kdy začne novinka platit,“ potvrdil nám Martin Bezdíček, prodejce italských strojů Aprilia, Piaggio, Gilera či Vespa. Jen za minulý týden prý prodal tři stopětadvacítky. „Jsou i tací, co mají skútr vybraný a jen čekají, až nařízení začne platit,“ dodává.

Podle informací ministerstva dopravy je teď už nepravděpodobné, aby se účinnost zákona posunula. Leden tak přinese pro automobilisty jednu z největších novinek za poslední roky. Jenže to asi bude většině z nich úplně fuk…

Více k tématu v aktuálním čísle Světa motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Flixbus expanduje na východ, bude jezdit na Ukrajinu Flixbus expanduje na východ, bude jezdit na Ukrajinu

Německý autobusový dopravce Flixbus rozšíří od 27.…

Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři

Poloviční podíl v opravně letadel Job Air Technic, která…

Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky

V okurkové sezoně se před Obvodním soudem pro Prahu 1…

Zrušení Obamacare Trumpovi neprošlo. Proti byli i někteří republikáni Zrušení Obamacare Trumpovi neprošlo. Proti byli i někteří republikáni

Republikáni v americkém Senátu prozatím zrušení zdravotní…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Hurá na skútry! Na stopětadvacítku bude…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

 

iSport.cz

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je na MS v semifinále

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je…

Simona Baumrtová postoupila na plaveckém mistrovství světa do semifinále také na nejkratší znakařské trati.…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které jej přežily, žijí v chudobě na okraji společnosti

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které…

Nedaleko průmyslového města Tuzla, které se nachází v severovýchodní části Bosny a Hercegoviny, se nachází osada…

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…