reklama


2.11. 2013 Petr Barták

Projeli jsme pražskou Blanku: Tunel tunelů

 

Zajezdit si v podzemním komplexu Blanka půl roku před otevřením je velká výzva. Viděli jsme spoustu věcí, kterých si motorista při projíždění tunelem ani nevšimne. Ale stálo to za miliardy navíc?

Jen tak se dovnitř nikdo nedostane. Je potřeba spousta jednání i školení a u vjezdů stojí bdělé hlídky. Jsme tak jedni z mála, komu se podařilo projet Blanku z Malovanky do Troji a zpět. I když zlé jazyky tvrdí, že už půl roku před oficiálním otevřením na jaře příštího roku si tudy manželky šéfů firem a magistrátních úředníků zkracují cestu na nákupy.

Během naší „inspekční“ jízdy jsme viděli jen několik aut, všechna s firemními polepy na bocích. A normální řidiči si Blanku vyzkouší naostro asi až na jaře. „Letos chystáme jen den otevřených dveří, kdy si budou moci zájemci tunel projít pěšky,“ nastiňuje František Polák z Metrostavu, který většinu tunelu vybudoval.

Zatím je tu ticho

Jsme na vjezdu na Malovance, nejvyšším bodě celého tunelového komplexu Blanka. Pomalu – neboť se tu zatím smí jezdit jen asi 15 km/h – se autem noříme do útrob nejdelšího a nejdražšího silničního tunelu u nás. Oba tubusy, kde hloubicí a razicí práce skončily loni na podzim, už svědčí o tom, že termín předání motoristům je na dohled. Neřvou tu stavební stroje. Na lešeních v průchodech mezi tubusy, na zdvižných plošinách u stropu i při zemi, kde je pod chodníky vedena elektroinstalace a další technologické kabely, se pohybují v malých skupinkách pracovníci stavby. U stěn občas stojí technologické nebo montážní vozidlo. „Všechna mají kvůli nižším emisím CO2 dieselový pohon. Auta na benzin sem nesmí i proto, že jeho páry ve směsi se vzduchem tvoří velmi výbušnou směs,“ vysvětluje stavbyvedoucí Eurovie Dalibor Cvach. To obří ventilátory jsou již nainstalované a funkční. „Když spustí, je to pořádný tah. Létají i lopaty,“ říká s trochou nadsázky náš průvodce. Stěny obkládají desítky tisíc dlaždic, na stropě naleznete nainstalovaná světla, připravena jsou i nouzová. Směrové tabule, značky, semafory nebo zadržovací závory obaluje průhledná fólie.

Proč tak draho?

Jenže za vší novotou musíme vidět i druhou stránku věci – původní termín otevření stanovený na březen 2011 už dávno minul. A peníze, za něž se staví, taky pořádně narostly – o více než deset miliard. „Aktuální účet na Blanku je teď na 36,98 miliardy korun, to je nepřekročitelný strop,“ vyčísluje Tereza Králová z pražského magistrátu, který stavbu platí. Kdybychom tedy vzali celou trasu včetně nadzemních částí z Malovanky až k mostu Barikádníků, vyšla by aktuální cena za jeden metr na více než 5,6 milionu korun.

Jak je v kraji zvykem, přes prvotní přesvědčování, že tahle stavba se prodražovat nebude, postihl nárůst cen i Blanku. Z původních plánů na 26,28 miliardy vyskočila o více než deset miliard. Nejdřív magistrát v dobách Pavla Béma, kdy exprimátor stoupal na Mount Everest nebo dobýval Antarktidu, sliboval, že náklady nepřekročí 27,5 miliardy. Nic nenasvědčovalo tomu, že je někde zádrhel. Zlom přišel po volbách v roce 2010, kdy Bém na magistrátu skončil. V roce 2011 byl rozpočet stavby navýšen až na sumu 36,98 miliardy korun. A kam peníze spadly? Skoro třetinu sumy, a to 3,3 miliardy, prý spolkla inflace. Stavební práce podražily o 4,5 miliardy a technologické o více než půlmiliardu. Zvýšily se i další náklady – třeba na výkup pozemků, archeologický a geologický průzkum nebo projektovou činnost. Celkem 487 milionů. Jako důvody uvádí magistrát například zpoždění prací, změnu konstrukce Trojského mostu, opravy chodníků nebo čističku odpadních vod na Císařském ostrově. Dnes se na magistrátu všichni dušují, že už to víc nebude. Navíc tvrdí, že miliardová rezerva připravená na nečekané události typu zemětřesení je nedotknutelná. Pak by celkový účet za Blanku zněl na 35,98 miliardy korun.

Půjde utéct?

Ale vraťme se k tunelu. Pomalu projíždíme tubusem, z větší části už je na podkladové vrstvy vozovky třeba položit jen finální 3,5 centimetru vysokou vrstvu asfaltu. Žádný speciální protihlukový se sem nechystá. „Bude tu stejný asfalt jako na dálnicích,“ vysvětluje Dalibor Cvach. „Na povrch vozovky tunelu jsou kladeny jiné požadavky než v oblastech bytové zástavby, tady musí být povrch hlavně dobře vidět a být trvanlivější,“ potvrzuje Tereza Králová.

Ještě než jsme vjeli do Blanky, trochu jsme se obávali o světlo, stavba je přece jen dlouhá. Obavy se ukázaly jako liché. Na stropě svítí dostatečně silné osvětlení, navíc po bocích tunelů jsou ve stěnách nenápadné nerezové pahrbky. „To jsou body záložního osvětlení,“ vysvětluje František Polák z Metrostavu. Jak dodává, s další zálohou už tunel nepočítá. Pokud tedy selže i ona, zbudou vozům jen vlastní zdroje.

Každých zhruba 200 metrů míjíme průchody do vedlejšího tubusu. „Žádné únikové východy tu nejsou a ani nebudou,“ vysvětluje František Polák. Po tragických zkušenostech ze zahraničí už se podle něj tunely řeší tak, aby se lidé dostali z problematické zóny co nejrychleji, tedy prostými průchody mezi tubusy. V Blance je to v nejhorším případě maximálně sto metrů po rovině k nejbližším dveřím. Poznáte je tak, že se přes celý strop klene od vozovky k vozovce výrazný zelený pás, viditelný na dálku. Žádné desítky úzkých schodů ven nahoru z tunelu tedy nehrozí. Navíc každý druhý průchod je postaven tak, aby jím mohla projet vozidla záchranného systému, třeba sanitka nebo hasiči. „I když se tu protáhne požární tatra, pro normální auta se s takovým využitím nepočítá,“ vysvětluje Dalibor Cvach. V případě požáru nebo obří nehody jsou zde kromě průchodů SOS světničky, přimknuté ke stěně v zálivech pro odstavení vozidel. Vznikly tu pro případ, kdy už člověk nemá jinou možnost úniku. Prostě se schová v malé kabince za vzduchotěsnými dveřmi. „Je tam světlo a pořád proudí čerstvý vzduch. Takže i kdyby za stěnou hořelo, osoba uvnitř to nepocítí,“ popisuje výhody budek Polák.

Trocha historie

O tunelovém spojení mezi Trojou a Strahovem se začalo vážně mluvit v roce 1993, kdy vznikly tři varianty. O tři roky později byla odsouhlasena verze Blanka. Kopnout do země se ale podařilo až po 14 letech, v únoru 2007. Už o rok později se vyskytly první potíže, v květnu 2008 a pak ještě dvakrát se propadly stropy tunelů. Také se posouval termín otevření, původně naplánovaný na březen 2011. Dnes všichni tvrdí, že by to mělo být k 1. květnu příštího roku.

Víte, že…

… mezi nejvyšším a nejnižším místem v tunelu je rozdíl 113 metrů?

… trasa z Malovanky až k mostu Barikádníků měří 6,5 kilometru?

... Tunel Blanka se jmenuje podle počátečního písmene čtvrti Bubeneč, pod níž se hloubilo?

… v původních úvahách byly tři varianty? Kromě Blanky ještě Hana pod Holešovicemi nebo Dana pod Dejvicemi.

… tunelovým komplexem by mělo za plného provozu projet až 70 000 aut denně?

Spolupracujeme s TipCars.com
Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu

Stát chystá nový fond pro lesnické a dřevozpracující…

Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí

Bernie Ecclestone skončil po více než 40 letech v čele…

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

 
 

Přidat názorDiskuse: Projeli jsme pražskou Blanku: Tunel tunelů



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 






 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Včera

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Rumunská vláda navrhuje zmírnění protikorupčního zákona, prezident chce referendum

Rumunská vláda navrhuje zmírnění protikorupčního…

Rumunský prezident Klaus Iohannis chce vypsat referendum, ve kterém by se občané mohli vyjádřit ke…

Pátrání po Míše směřuje na temný kopec Střížák: Záhadně tam uhořel David (†17)

Pátrání po Míše směřuje na temný kopec Střížák:…

Je to nejbližší zalesněné místo od Míšina bydliště. Možná právě proto se Střížovický vrch na okraji Ústí nad…

 

iSport.cz

Mladý český sudí se popere o NHL. V USA předvedu to nejlepší, věří si

Mladý český sudí se popere o NHL. V USA předvedu to…

Pískat zápas NHL dokázali v historii jen tři rozhodčí z Evropy, ten další může být Čech. Čárový sudí Libor…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama