2.11. 2013 Petr Barták

Projeli jsme pražskou Blanku: Tunel tunelů

 

Zajezdit si v podzemním komplexu Blanka půl roku před otevřením je velká výzva. Viděli jsme spoustu věcí, kterých si motorista při projíždění tunelem ani nevšimne. Ale stálo to za miliardy navíc?

Jen tak se dovnitř nikdo nedostane. Je potřeba spousta jednání i školení a u vjezdů stojí bdělé hlídky. Jsme tak jedni z mála, komu se podařilo projet Blanku z Malovanky do Troji a zpět. I když zlé jazyky tvrdí, že už půl roku před oficiálním otevřením na jaře příštího roku si tudy manželky šéfů firem a magistrátních úředníků zkracují cestu na nákupy.

Během naší „inspekční“ jízdy jsme viděli jen několik aut, všechna s firemními polepy na bocích. A normální řidiči si Blanku vyzkouší naostro asi až na jaře. „Letos chystáme jen den otevřených dveří, kdy si budou moci zájemci tunel projít pěšky,“ nastiňuje František Polák z Metrostavu, který většinu tunelu vybudoval.

Zatím je tu ticho

Jsme na vjezdu na Malovance, nejvyšším bodě celého tunelového komplexu Blanka. Pomalu – neboť se tu zatím smí jezdit jen asi 15 km/h – se autem noříme do útrob nejdelšího a nejdražšího silničního tunelu u nás. Oba tubusy, kde hloubicí a razicí práce skončily loni na podzim, už svědčí o tom, že termín předání motoristům je na dohled. Neřvou tu stavební stroje. Na lešeních v průchodech mezi tubusy, na zdvižných plošinách u stropu i při zemi, kde je pod chodníky vedena elektroinstalace a další technologické kabely, se pohybují v malých skupinkách pracovníci stavby. U stěn občas stojí technologické nebo montážní vozidlo. „Všechna mají kvůli nižším emisím CO2 dieselový pohon. Auta na benzin sem nesmí i proto, že jeho páry ve směsi se vzduchem tvoří velmi výbušnou směs,“ vysvětluje stavbyvedoucí Eurovie Dalibor Cvach. To obří ventilátory jsou již nainstalované a funkční. „Když spustí, je to pořádný tah. Létají i lopaty,“ říká s trochou nadsázky náš průvodce. Stěny obkládají desítky tisíc dlaždic, na stropě naleznete nainstalovaná světla, připravena jsou i nouzová. Směrové tabule, značky, semafory nebo zadržovací závory obaluje průhledná fólie.

Proč tak draho?

Jenže za vší novotou musíme vidět i druhou stránku věci – původní termín otevření stanovený na březen 2011 už dávno minul. A peníze, za něž se staví, taky pořádně narostly – o více než deset miliard. „Aktuální účet na Blanku je teď na 36,98 miliardy korun, to je nepřekročitelný strop,“ vyčísluje Tereza Králová z pražského magistrátu, který stavbu platí. Kdybychom tedy vzali celou trasu včetně nadzemních částí z Malovanky až k mostu Barikádníků, vyšla by aktuální cena za jeden metr na více než 5,6 milionu korun.

Jak je v kraji zvykem, přes prvotní přesvědčování, že tahle stavba se prodražovat nebude, postihl nárůst cen i Blanku. Z původních plánů na 26,28 miliardy vyskočila o více než deset miliard. Nejdřív magistrát v dobách Pavla Béma, kdy exprimátor stoupal na Mount Everest nebo dobýval Antarktidu, sliboval, že náklady nepřekročí 27,5 miliardy. Nic nenasvědčovalo tomu, že je někde zádrhel. Zlom přišel po volbách v roce 2010, kdy Bém na magistrátu skončil. V roce 2011 byl rozpočet stavby navýšen až na sumu 36,98 miliardy korun. A kam peníze spadly? Skoro třetinu sumy, a to 3,3 miliardy, prý spolkla inflace. Stavební práce podražily o 4,5 miliardy a technologické o více než půlmiliardu. Zvýšily se i další náklady – třeba na výkup pozemků, archeologický a geologický průzkum nebo projektovou činnost. Celkem 487 milionů. Jako důvody uvádí magistrát například zpoždění prací, změnu konstrukce Trojského mostu, opravy chodníků nebo čističku odpadních vod na Císařském ostrově. Dnes se na magistrátu všichni dušují, že už to víc nebude. Navíc tvrdí, že miliardová rezerva připravená na nečekané události typu zemětřesení je nedotknutelná. Pak by celkový účet za Blanku zněl na 35,98 miliardy korun.

Půjde utéct?

Ale vraťme se k tunelu. Pomalu projíždíme tubusem, z větší části už je na podkladové vrstvy vozovky třeba položit jen finální 3,5 centimetru vysokou vrstvu asfaltu. Žádný speciální protihlukový se sem nechystá. „Bude tu stejný asfalt jako na dálnicích,“ vysvětluje Dalibor Cvach. „Na povrch vozovky tunelu jsou kladeny jiné požadavky než v oblastech bytové zástavby, tady musí být povrch hlavně dobře vidět a být trvanlivější,“ potvrzuje Tereza Králová.

Ještě než jsme vjeli do Blanky, trochu jsme se obávali o světlo, stavba je přece jen dlouhá. Obavy se ukázaly jako liché. Na stropě svítí dostatečně silné osvětlení, navíc po bocích tunelů jsou ve stěnách nenápadné nerezové pahrbky. „To jsou body záložního osvětlení,“ vysvětluje František Polák z Metrostavu. Jak dodává, s další zálohou už tunel nepočítá. Pokud tedy selže i ona, zbudou vozům jen vlastní zdroje.

Každých zhruba 200 metrů míjíme průchody do vedlejšího tubusu. „Žádné únikové východy tu nejsou a ani nebudou,“ vysvětluje František Polák. Po tragických zkušenostech ze zahraničí už se podle něj tunely řeší tak, aby se lidé dostali z problematické zóny co nejrychleji, tedy prostými průchody mezi tubusy. V Blance je to v nejhorším případě maximálně sto metrů po rovině k nejbližším dveřím. Poznáte je tak, že se přes celý strop klene od vozovky k vozovce výrazný zelený pás, viditelný na dálku. Žádné desítky úzkých schodů ven nahoru z tunelu tedy nehrozí. Navíc každý druhý průchod je postaven tak, aby jím mohla projet vozidla záchranného systému, třeba sanitka nebo hasiči. „I když se tu protáhne požární tatra, pro normální auta se s takovým využitím nepočítá,“ vysvětluje Dalibor Cvach. V případě požáru nebo obří nehody jsou zde kromě průchodů SOS světničky, přimknuté ke stěně v zálivech pro odstavení vozidel. Vznikly tu pro případ, kdy už člověk nemá jinou možnost úniku. Prostě se schová v malé kabince za vzduchotěsnými dveřmi. „Je tam světlo a pořád proudí čerstvý vzduch. Takže i kdyby za stěnou hořelo, osoba uvnitř to nepocítí,“ popisuje výhody budek Polák.

Trocha historie

O tunelovém spojení mezi Trojou a Strahovem se začalo vážně mluvit v roce 1993, kdy vznikly tři varianty. O tři roky později byla odsouhlasena verze Blanka. Kopnout do země se ale podařilo až po 14 letech, v únoru 2007. Už o rok později se vyskytly první potíže, v květnu 2008 a pak ještě dvakrát se propadly stropy tunelů. Také se posouval termín otevření, původně naplánovaný na březen 2011. Dnes všichni tvrdí, že by to mělo být k 1. květnu příštího roku.

Víte, že…

… mezi nejvyšším a nejnižším místem v tunelu je rozdíl 113 metrů?

… trasa z Malovanky až k mostu Barikádníků měří 6,5 kilometru?

... Tunel Blanka se jmenuje podle počátečního písmene čtvrti Bubeneč, pod níž se hloubilo?

… v původních úvahách byly tři varianty? Kromě Blanky ještě Hana pod Holešovicemi nebo Dana pod Dejvicemi.

… tunelovým komplexem by mělo za plného provozu projet až 70 000 aut denně?

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Baterie českou energetiku nespasí, přesto mají vznikat velká úložiště Baterie českou energetiku nespasí, přesto mají vznikat velká úložiště

V tuzemsku by brzy mohlo vyrůst přes sto megawattů…

OLAF neměl právo Čapí hnízdo vyšetřovat, tvrdí jeho vlastník OLAF neměl právo Čapí hnízdo vyšetřovat, tvrdí jeho vlastník

Společnost Imoba, která vlastní farmu Čapí hnízdo,…

Kdo nepracuje, dostává nižší dávky v hmotné nouzi Kdo nepracuje, dostává nižší dávky v hmotné nouzi

Chudým se snížily dávky. Kvůli novému opatření už přišlo…

ONLINE: Babišova vláda důvěru nezískala, pro hlasovali jen poslanci ANO ONLINE: Babišova vláda důvěru nezískala, pro hlasovali jen poslanci ANO

Poslanecká sněmovna v dnešním hlasování nevyslovila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Projeli jsme pražskou Blanku: Tunel tunelů







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Škoda představuje nové SUV. Kamiq vypadá jako špatná čínská kopie, není se co divit

Škoda představuje nové SUV. Kamiq vypadá jako špatná čínská kopie, není se co divit

Dnes 14:40

Zatímco my si na nejmenší SUV v nabídce Škodovky musíme ještě počkat, jeho čínskou podobu už tamní zdroje znají.




Blesk.cz

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si mezi krami, než grónské ledovce roztají

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si…

Teplota vody i vzduchu je kolem nuly. Většina účastníků zájezdu je oblečena v péřových bundách, jiní už se ale…

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

V pětatřiceti debut na olympiádě. Nejedu tam pro maskoty, říká Koukal

V pětatřiceti debut na olympiádě. Nejedu tam pro…

Má něco za sebou. Petr Koukal je mistr světa, celkem byl na pěti šampionátech. Ale olympiáda? To bude…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…