11.2. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Protiběžné písty v jednom válci (!), dvoutakt, minispotřeba a spálí všechno, co teče

 

Na letošním autosalonu v Detroitu byl k vidění na pohled obyčejný pick-up Ford F-150, kterých jezdí po amerických silnicích spousty. Pod jeho kapotou se však ukrýval motor, který mu má zajistit nebývalou úspornost.

I přes stále rostoucí počty elektromobilů a hybridních vozidel mnozí stále věří, že čas spalovacího motoru se ještě nenaplnil. Problém je, že zákonodárci ve svých požadavcích na spotřebu pohonných hmot a čistotu spalin neustále přitvrzují. Jednoho dne tak přijde doba, kdy již nebude možné stávající a tedy konvenčně řešené zážehové a vznětové motory použít. Ano, neustálým vývojem se sice daří držet krok s legislativními požadavky doby, ovšem bez potřebného náskoku.

Ten může spalovacím motorům zajistit pouze nějaká zásadní změna v konstrukci. Například spalování HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition), které by mělo u benzinového motoru využívat k zapálení směsi vysoké teploty ve válci, vznikající stlačením směsi, případně v podání Mazdy SkyActiv-X, SCCI (Spark Controlled Compression Ignition), jež na rozdíl od ryzího HCCI počítá také se zapalovací svíčkou.

Původně pro armádu

Ford F-150 předvedený na letošním autosalonu v Detroitu má však pod přední kapotou něco úplně jiného. Na pohled běžný vůz s unikátním srdcem vznikl spojením firem Achates Power a Aramco Services. Prvně jmenovaná společnost vyvinula motor, druhá uvedená zajišťuje dopravu v rámci armády spojených států v Saúdské Arábii.

Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty

V případě tohoto vozu jde právě o jeho motor. O netypickém agregátu od kalifornské firmy Achates jsme už psali. V pick-upu F-150 nabízí z objemu 2,7 litru výkon 270 koní (199 kW) a maximum točivého momentu 582 N.m. Jeho hlavním triumfem ale nejsou poskytovaný výkon a točivý moment, nýbrž spotřeba paliva, která má být výrazně nižší než u současných, dokonce i vznětových motorů.

Předpisy plní s rezervou

Vládní regulace požadují, aby v roce 2025 činila průměrná spotřeba pohonných hmot u vozů třídy pick-up na amerických silnicích 33 mpg (miles per galon), tedy 8,6 litru na 100 km. V současné době však americký standard CAFE (Corporate Average Fuel Economy) požaduje průměrnou spotřebu ve třídě pick-upů výrazně horších 21 mpg, což je 13,5 litrů na 100 km. Za pouhých sedm let dosáhnout snížení normované spotřeby o přibližně 36 procent není vůbec jednoduché.

Jenže atypicky řešený motor od Achates slibuje spotřebu paliva dokonce 37 mpg, tedy neuvěřitelných 7,6 litrů na 100 km. Je to o 12 procent lepší hodnota, než jakou požaduje norma pro rok 2025.

Neplést se Subaru Boxer

Koncept motoru, u něhož by se ve válci pohybovala dvojice pístů proti sobě a od sebe, přičemž každý by poháněl vlastní klikovou hřídel, existuje už od konce 19. století. Jako první jej v roce 1882 popsal James Atkinson. Síla z dvou nezávislých klikových hřídelů se následně přenáší přes ozubený převod na centrální klikový hřídel.

Motor s protiběžnými písty v rámci jednoho válce v minulosti poháněl například diesel-elektrické lokomotivy, či coby letecký motor Junkers Jumo 205 také letadla. Další využití našel v pohonu vojenských vozidel, například tanků. V uvedené aplikace to využívali jak Britové, tak také stavitelé tankových motorů v bývalém SSSR.

Jak je ale možné, že motor dosahuje tak nízké spotřeby paliva? V zásadě se jedná o celý soubor opatření, prostupující konstrukcí tohoto nezvykle řešeného agregátu. Tak například nepotřebuje hlavu válců a tudíž ani nemá rozvodový mechanismus, který obecně přináší motoru mechanické ztráty. A dvojice průběžných pístů zase slibuje lepší využití energie spalování a tedy vyšší objemovou účinnost.

Navíc je to dvoutakt!

Nezvykle řešený motor je navíc dvoudobý. Obecně vzato takto řešené motory nabízejí vyšší měrný výkon v porovnání se čtyřdobými. Nevýhodou je ale nižší účinnost a obecně vzato horší emise.

Aby Achates nedostatky, pramenící z dvoudobé koncepce eliminoval, zvolil pro svůj motor spalování HCCI, tedy v zásadě vznětový princip. Navíc výrobce uvádí, že motor v F-150 může spalovat nejen benzin, ale také naftu, případně zemní plyn či biopaliva. V případě, že by spaloval naftu, výrobce udává dokonce spotřebu paliva úžasných 42 mpg, tedy 6,7 litru na 100 km.

Společnost Achates se motory s protiběžnými písty zabývá už od roku 2004. Při tom spolupracuje s výrobcem motorů Cummins Inc. Cílem je vyvinout vysoce efektivní vznětový motor, který by se uplatnil ve vozidlech americké armády. Motor pro vojenská vozidla poskytuje z objemu 14,3 litru výkon 1000 koňských sil. Jak ale uvádí Achates, lze jej upravit tak, aby mohl pohánět například těžká užitková vozidla.

ZOH 2018: Kompletní přehled o zimních olympijských hrách v Koreji najdete ve speciálu isport.cz >>

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ prodal svoje bulharská aktiva za 320 milionů eur, píše místní týdeník ČEZ prodal svoje bulharská aktiva za 320 milionů eur, píše místní týdeník

Česká energetická společnost ČEZ za prodej svých…

Za volně dostupnou wi-fi síť hrozí restauracím či hotelům likvidační pokuty Za volně dostupnou wi-fi síť hrozí restauracím či hotelům likvidační pokuty

Provozovatelům volně dostupných wi-fi sítí, které…

DHL otevírá v Bruselu obří sklad za miliardy DHL otevírá v Bruselu obří sklad za miliardy

Společnost DHL Express uvedla do provozu překladiště u…

Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Bankéři letos utnou tisk peněz Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Bankéři letos utnou tisk peněz

Dnešní den přinese zveřejnění zápisu z posledního jednání…

 

Štítky Ford Technika

 

Přidat názorDiskuse: Protiběžné písty v jednom válci (!),…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč

Digitální přístrojový štít se už dostal i do Škodovek.…

Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

 



Ford F-150 Raptor podle představ japonského úpravce je úchvatný i děsivý zároveň Ford F-150 Raptor podle představ japonského úpravce je úchvatný i děsivý zároveň

Ford F-150 Raptor již ve své sériové podobě působí jako…

GeigerCars nabízí Ford F-150 Raptor s výkonem 520 koní. V Evropě! GeigerCars nabízí Ford F-150 Raptor s výkonem 520 koní. V Evropě!

Německý specialista na stroje amerických značek nabízí…

 



 
Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Dnes 15:30

Seat dnes světu oficiálně představil novou značku Cupra, která se bude věnovat stavbě sportovně střižených modelů automobilky.




Blesk.cz

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237 lidí, většinou šlo o sebevraždy

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237…

Na železnici v Česku loni zemřelo 237 lidí, což je o jednoho méně než v roce 2016. Stejně jako v předchozích…

Seriál Inspektor Max naštval diváky: Trapný humor, Kukura k pláči, láteří diváci

Seriál Inspektor Max naštval diváky: Trapný humor,…

Česká televize nasadila ve středu do vysílání nový detektivní seriál Inspektor Max s Jurajem Kukurou (70) v…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

Néstor ze Sparty neposílí Boleslav, Čivič by mohl hostovat v Trnavě

Néstor ze Sparty neposílí Boleslav, Čivič by mohl…

Nejen Plzeň a Slavia, ale také Sparta je na sklonku zimního přestupového trhu aktivní. Největší český klub dál…

 

Reflex.cz

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity, pro kterou neexistují hranice

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity,…

Joel Marklund je známý švédský fotograf specializující se na sport. Vedle toho se však věnuje i lidem a životu…

Starci na netu. Výzkum ukázal, že e-mailové spamy, hoaxy a dezinformace nejvíce šíří senioři

Starci na netu. Výzkum ukázal, že e-mailové spamy,…

Nejaktivnějšími šiřiteli e-mailového spamu, ať již pravdivého či nepravdivého, jsou senioři ve věku nad 65 let.…