11.2. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Protiběžné písty v jednom válci (!), dvoutakt, minispotřeba a spálí všechno, co teče

 

Na letošním autosalonu v Detroitu byl k vidění na pohled obyčejný pick-up Ford F-150, kterých jezdí po amerických silnicích spousty. Pod jeho kapotou se však ukrýval motor, který mu má zajistit nebývalou úspornost.

I přes stále rostoucí počty elektromobilů a hybridních vozidel mnozí stále věří, že čas spalovacího motoru se ještě nenaplnil. Problém je, že zákonodárci ve svých požadavcích na spotřebu pohonných hmot a čistotu spalin neustále přitvrzují. Jednoho dne tak přijde doba, kdy již nebude možné stávající a tedy konvenčně řešené zážehové a vznětové motory použít. Ano, neustálým vývojem se sice daří držet krok s legislativními požadavky doby, ovšem bez potřebného náskoku.

Ten může spalovacím motorům zajistit pouze nějaká zásadní změna v konstrukci. Například spalování HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition), které by mělo u benzinového motoru využívat k zapálení směsi vysoké teploty ve válci, vznikající stlačením směsi, případně v podání Mazdy SkyActiv-X, SCCI (Spark Controlled Compression Ignition), jež na rozdíl od ryzího HCCI počítá také se zapalovací svíčkou.

Původně pro armádu

Ford F-150 předvedený na letošním autosalonu v Detroitu má však pod přední kapotou něco úplně jiného. Na pohled běžný vůz s unikátním srdcem vznikl spojením firem Achates Power a Aramco Services. Prvně jmenovaná společnost vyvinula motor, druhá uvedená zajišťuje dopravu v rámci armády spojených států v Saúdské Arábii.

Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty

V případě tohoto vozu jde právě o jeho motor. O netypickém agregátu od kalifornské firmy Achates jsme už psali. V pick-upu F-150 nabízí z objemu 2,7 litru výkon 270 koní (199 kW) a maximum točivého momentu 582 N.m. Jeho hlavním triumfem ale nejsou poskytovaný výkon a točivý moment, nýbrž spotřeba paliva, která má být výrazně nižší než u současných, dokonce i vznětových motorů.

Předpisy plní s rezervou

Vládní regulace požadují, aby v roce 2025 činila průměrná spotřeba pohonných hmot u vozů třídy pick-up na amerických silnicích 33 mpg (miles per galon), tedy 8,6 litru na 100 km. V současné době však americký standard CAFE (Corporate Average Fuel Economy) požaduje průměrnou spotřebu ve třídě pick-upů výrazně horších 21 mpg, což je 13,5 litrů na 100 km. Za pouhých sedm let dosáhnout snížení normované spotřeby o přibližně 36 procent není vůbec jednoduché.

Jenže atypicky řešený motor od Achates slibuje spotřebu paliva dokonce 37 mpg, tedy neuvěřitelných 7,6 litrů na 100 km. Je to o 12 procent lepší hodnota, než jakou požaduje norma pro rok 2025.

Neplést se Subaru Boxer

Koncept motoru, u něhož by se ve válci pohybovala dvojice pístů proti sobě a od sebe, přičemž každý by poháněl vlastní klikovou hřídel, existuje už od konce 19. století. Jako první jej v roce 1882 popsal James Atkinson. Síla z dvou nezávislých klikových hřídelů se následně přenáší přes ozubený převod na centrální klikový hřídel.

Motor s protiběžnými písty v rámci jednoho válce v minulosti poháněl například diesel-elektrické lokomotivy, či coby letecký motor Junkers Jumo 205 také letadla. Další využití našel v pohonu vojenských vozidel, například tanků. V uvedené aplikace to využívali jak Britové, tak také stavitelé tankových motorů v bývalém SSSR.

Jak je ale možné, že motor dosahuje tak nízké spotřeby paliva? V zásadě se jedná o celý soubor opatření, prostupující konstrukcí tohoto nezvykle řešeného agregátu. Tak například nepotřebuje hlavu válců a tudíž ani nemá rozvodový mechanismus, který obecně přináší motoru mechanické ztráty. A dvojice průběžných pístů zase slibuje lepší využití energie spalování a tedy vyšší objemovou účinnost.

Navíc je to dvoutakt!

Nezvykle řešený motor je navíc dvoudobý. Obecně vzato takto řešené motory nabízejí vyšší měrný výkon v porovnání se čtyřdobými. Nevýhodou je ale nižší účinnost a obecně vzato horší emise.

Aby Achates nedostatky, pramenící z dvoudobé koncepce eliminoval, zvolil pro svůj motor spalování HCCI, tedy v zásadě vznětový princip. Navíc výrobce uvádí, že motor v F-150 může spalovat nejen benzin, ale také naftu, případně zemní plyn či biopaliva. V případě, že by spaloval naftu, výrobce udává dokonce spotřebu paliva úžasných 42 mpg, tedy 6,7 litru na 100 km.

Společnost Achates se motory s protiběžnými písty zabývá už od roku 2004. Při tom spolupracuje s výrobcem motorů Cummins Inc. Cílem je vyvinout vysoce efektivní vznětový motor, který by se uplatnil ve vozidlech americké armády. Motor pro vojenská vozidla poskytuje z objemu 14,3 litru výkon 1000 koňských sil. Jak ale uvádí Achates, lze jej upravit tak, aby mohl pohánět například těžká užitková vozidla.

ZOH 2018: Kompletní přehled o zimních olympijských hrách v Koreji najdete ve speciálu isport.cz >>

Spolupracujeme s TipCars.com
Příprava nové přistávací dráhy na Letišti Václava Havla může pokračovat, rozhodl soud Příprava nové přistávací dráhy na Letišti Václava Havla může pokračovat, rozhodl soud

Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost…

Nejlépe placená britská šéfka si opět polepšila, ročně si vydělá miliardy korun Nejlépe placená britská šéfka si opět polepšila, ročně si vydělá miliardy korun

Spolumajitelka sázkařské webové stránky Bet365 Denise…

Opozice: Rozhodnutí ČSSD je alibismus a čistokrevná zbabělost Opozice: Rozhodnutí ČSSD je alibismus a čistokrevná zbabělost

Opoziční strany mluví v souvislosti s rozhodnutím ČSSD…

 

Štítky Ford Technika

 

Přidat názorDiskuse: Protiběžné písty v jednom válci (!),…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Škoda Scala při pořádné akci! Na Nürburgringu jí nikdo nic nedaroval Škoda Scala při pořádné akci! Na Nürburgringu jí nikdo nic nedaroval

Zatímco nás škodovka pomalu krmí upoutávkami na novou…

 



Ford F-150 Raptor má v modelovém roce 2019 ještě lépe skákat Ford F-150 Raptor má v modelovém roce 2019 ještě lépe skákat

Ford představuje svůj nejatraktivnější pick-up v…

Ford F-150 Raptor podle představ japonského úpravce je úchvatný i děsivý zároveň Ford F-150 Raptor podle představ japonského úpravce je úchvatný i děsivý zároveň

Ford F-150 Raptor již ve své sériové podobě působí jako…

 



 
Auto roku 2019 v ČR: Vyzkoušeli jsme všechny finalisty. Kdo má šanci vyhrát?

Auto roku 2019 v ČR: Vyzkoušeli jsme všechny finalisty. Kdo má šanci vyhrát?

Dnes 18:51

Ve finálové pětce letošní ankety o nejlepší auto v ČR je luxusní SUV, crossover, dva kompakty a stylovka střední třídy. Šanci na vítězství má každý.




Blesk.cz

Epicentrum: Bezdomovci v zimě trpí nejvíc. Využívají nocleháren?

Epicentrum: Bezdomovci v zimě trpí nejvíc. Využívají…

Zima už klepe na dveře a s tím stoupá ohrožení bezdomovců. Ti často v mrazech velmi trpí. Pomoc jim nabízejí jak…

Chudák Vondráčková: Po rozpadu manželství a ostudě s filmem přišla další rána!

Chudák Vondráčková: Po rozpadu manželství a ostudě s…

Jako kdyby katastrof, dopadajících na blonďatou hlavu sympatické zpěvačky Lucie Vondráčkové (38), nebylo dost.…

 

iSport.cz

Stoch ve Slavii podepsal smlouvu do roku 2022. Odměna za práci, řekl

Stoch ve Slavii podepsal smlouvu do roku 2022.…

Slovenský fotbalový reprezentant Miroslav Stoch podepsal novou tříletou smlouvu s pražskou Slavií.…

Čínské peníze do Slovácka? Ve hře je kancléř Mynář i spolupráce se Slavií

Čínské peníze do Slovácka? Ve hře je kancléř Mynář i…

Nejen Slavia. Čínské peníze z firmy Sinobo Group by mohly podle důvěryhodných informací Sportu přitéct i do…

 

Reflex.cz

Chrám lidu: Šílená sekta, která bude stát život více než 900 lidí, podívejte se

Chrám lidu: Šílená sekta, která bude stát život více…

Před 40 lety, přesně 18. listopadu 1978, se v džunglích Guyany odehrála nejmasovější sebevražda v moderních…

Bohumil Pečinka: Vítězové a poražení 17. listopadu aneb Restaurační síly v Česku

Bohumil Pečinka: Vítězové a poražení 17. listopadu…

Na otázku, kdo jsou vlastně vítězové a poražení sametové revoluce, nejde 29 let poté jednoznačně odpovědět.…