Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První auta slavných pilotů: Čím se učili jezdit?

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Každý závodník, který se během let dostane na špičku ve své motoristické disciplíně, musí nějak začínat. Většinou už v útlém věku.

Ti, kteří umějí točit volantem a šlapat na pedály trochu lépe a někam to dotáhli, stejně začínali jako my, normální smrtelníci. Možná jen o trochu dříve. Dnes, nebo v nedávné minulosti se proháněli po slavných okruzích a bojovali o nejvyšší vavříny ve světových sériích. Ale co jejich začátky, než získali svou slávu a stali se ikonami? Kdy se hvězdy automobilového sportu, ať už dřívějších let, nebo ty současné učily řídit a jaká byla jejich první auta? Představujeme pět z nich. Tři muži se shodou okolností třikrát radovali z titulů mistrů světa F1.

Carroll Shelby

Texasan Carroll Shelby (1923-2012) proslul spíše jako konstruktér otec Cobry a ostrých Fordů Mustang s vlastní značkou než coby závodník. Učil se ovšem jezdit s rodinným Willys-Overlandem Touring Six z roku 1925. Šlo o hranatou šestiválcovou klasiku s L-hlavou a dřevěnými loukoťovými koly, původně patřila jeho otci Warrenovi, který pracoval jako venkovský pošťák. Overland měl jen 28 kW (38,5 koně), ale pro začátek stačil.

Závodit Shelby začal v roce 1952 s upraveným Fordem V-8, jak jinak, na čtvrt míle. Pro svoje první silniční klání si půjčil od kamaráda britské MG TC, čtyřválec 1,25 l/40 kW, který byl ovšem vyladěný na zhruba dvojnásobný výkon. Jenže on s mrštným a nadupaným sporťákem bez problémů pobil Jaguary XK120, které mohly mít pod kapotou klidně dvojnásobek!

Jeho kariéru ve sportovních vozech ukončily v roce 1959 zdravotní problémy. Stačil ještě vyhrát 24 hodin Le Mans na voze Aston Martin DBR1 a objevil se v osmi mistrovských Grand Prix formule 1, jak s monopostem britské značky, tak předtím na privátním Maserati 250F. Jeho vzpomínané zelené MG se startovním číslem 23 prodala loni aukční síň Barrett-Jackson za půl milionu dolarů.

Mario Andretti

Určitě každý fanoušek ví, že slavný Američan se ve skutečnosti v USA nenarodil. Andrettiové pocházeli z Itálie. Čtyřletý Mario se musel o svůj první dopravní prostředek, červený bicykl, dělit s bratrem Aldem. To bylo na konci války, kdy rodina žila v uprchlickém táboře v Lucce. V rozhovoru pro Petrolicious letos v březnu řekl: „Představovali jsme si, že to byla nádherná guzzi.“ Měl samozřejmě na mysli motocykl slavné značky. Bratrů se ujal majitel protější autodílny a když už dosáhli na pedály, dovolil jim, aby auta parkovali. „Samozřejmě, že jsme se pokoušeli o burnouty,“ dodal bývalý mistr světa F1 a šampion formule CART.

Po emigraci do USA si rodiče postupně koupili fordy a buicky, než skončili u „chevyho“ ročníku 1957. Toho už Mario záhy vytunil pořádným výfukem a vstřikováním paliva. Prvním vozem, na které si sám vydělal, byl ale ojetý Hudson Hornet. Auto, které řádilo v počátcích NASCAR, mělo samonosnou karoserii. Legenda svůj kus proháněla hlavně po polních cestách a za dalších 500 dolarů koupila laděný motor Whitney & Co.. Místo původní palivové nádrže Andretti namontoval prázdný pivní sud, který ukradl místnímu prodejci zlatavého moku. Nic jiného totiž rázy, které si hornet na polňačkách musel vytrpět, nevydrželo. Inu, pomalu s ním určitě nejezdil...

Jackie Stewart

Sir John Young Stewart byl ve škole terčem posměchu. Ani tak ne kvůli menšímu vzrůstu a pisklavému hlasu, ale kvůli dyslexii. Spolužáci ho častovali nevybíravými poznámkami, byl pro ně „hloupý a tlustý.“ Jackie tedy zanechal snahy o vzdělání a začal pracovat v otcově dílně, kde pomáhal s tankováním pohonných látek a drobnými opravami. Později dělal pro bohatého chlapíka v jednom servisu v Glasgow, kde dohlížel na údržbu a s dokončenými vozy jezdil.

Plat mu stoupal, dokázal si našetřil skoro 400 liber a koupil za ně svoje první auto: malý čtyřdveřový baculatý Austin A30 s řadovým čtyřválcem 803 cm3. Nový, byť ve skladovém výprodeji. Jackie kdysi řekl britskému Telegraphu: „Byla to moje pýcha. Měl kostkované potahy sedadel a postrádal rádio, v té době jsem si ho ještě nemohl dovolit. Naspořil jsem si ale další peníze a koupil jej dodatečně.“ O osm let později debutoval ve formuli 1, kde se nakonec stal třikrát šampionem pro Kena Tyrrella, poprvé ještě v dobách partnerství s francouzskou Matrou.

Ayrton Senna

Ayrton dostal své první dětské autíčko už ve čtyřech letech od otce. V sedmi proháněl po rodinných pozemcích jeep. Úplně normální, velký a funkční, žádnou zmenšeninu pro caparty. Neučil se zdaleka pouze točit volantem, nýbrž hlavně řadit bez použití spojky. Willys si doslova zamiloval a umění změnit převodové stupně, aniž by se nohou dotkl příslušného pedálu, zvládl naprosto dokonale.

V praxi se mu tahle neortodoxní zkušenost náramně hodila. Překvapivě i při závodech nejvyšší kategorie. Během domácí Velké ceny Brazílie 1991 ztratil v převodovce postupně trojku, čtyřku a pětku, rychlostní skříň se doslova rozpadla. Problémy ho neodradily, do cíle dojel na nejvyšší stupeň, přeřadit na nízké nemohl, to by znamenalo pro ústrojí nejspíš definitivní konečnou. McLaren tehdy ještě v monopostu MP4/6 používal klasické manuální, které vyvinul ve spolupráci s firmou Weismann.

V pomalých zatáčkách beztak musel Senna skoro zastavit, navíc se zhoršovalo počasí a Brazilec signalizoval pořadatelům, aby jej odmávli šachovnicovou vlajkou dříve. Nakonec ale byl nucen odkroužil po Interlagos celých 71 kol, na která bylo klání vypsáno. A projel vítězně cílem! Druhý Riccardo Patrese (Williams) se sice přibližoval, nakonec mu však k triumfu chyběly necelé tři sekundy. Ayrton vyhrál poprvé doma a z auta jej vynášeli v křečích a s horečkou lékaři, na pódium se vezl v sanitce... Fyzické vypětí vykonalo své. Tenkrát ovládl první čtyři podniky kolotoče Grand Prix a na konci se radoval z třetího titulu v kariéře. Toho posledního...

Lewis Hamilton

Dosud také trojnásobný mistr světa formule 1 dostal svoje první auto jako dárek a překvapení od otce Anthonyho. Šlo o Mini Cooper ročníku 2002 se šachovnicovou vlajkou na střeše, to znamená, že mu jej koupil v sedmnácti. Lewis tehdy procházel výcvikem v autoškole, což zní paradoxně, protože jezdit samozřejmě dávno uměl. Jenže ani tehdejší pilot formule Renault, zároveň vítěz světového poháru a mistr Evropy motokár formule A nedostane papíry za nic, musel si kurs odbýt jako všichni ostatní.

Závěrečné zkoušky absolvoval v Nissanu Micra a instruktor měl pocit, že ho chce zabít. Hamiltonova rychlost v zatáčkách a vytáčení malého motoru se mu pochopitelně pranic nezamlouvaly. S levostranným provozem si také budoucí hvězda nedělala starosti, i na okreskách šla výhradně po závodní stopě a měla z toho ještě legraci. Po šesti hodinách včetně písemného testu však mladý Brit kýženou licenci nakonec získal...

Foto: YouTube.com, Hulton Archive, Getty Images, Wikimedia Commons, Ronald Dumont, Express, Jeep, Grand Prix Photo, Spencer Platt, Peter J. Fox, Barrett-Jackson, ISC Images & Archives, The Drive

Aleš Dragoun
Diskuze (0)