První auta slavných pilotů: Čím se učili jezdit?

 

Každý závodník, který se během let dostane na špičku ve své motoristické disciplíně, musí nějak začínat. Většinou už v útlém věku.

Ti, kteří umějí točit volantem a šlapat na pedály trochu lépe a někam to dotáhli, stejně začínali jako my, normální smrtelníci. Možná jen o trochu dříve. Dnes, nebo v nedávné minulosti se proháněli po slavných okruzích a bojovali o nejvyšší vavříny ve světových sériích. Ale co jejich začátky, než získali svou slávu a stali se ikonami? Kdy se hvězdy automobilového sportu, ať už dřívějších let, nebo ty současné učily řídit a jaká byla jejich první auta? Představujeme pět z nich. Tři muži se shodou okolností třikrát radovali z titulů mistrů světa F1.

Carroll Shelby

Texasan Carroll Shelby (1923-2012) proslul spíše jako konstruktér otec Cobry a ostrých Fordů Mustang s vlastní značkou než coby závodník. Učil se ovšem jezdit s rodinným Willys-Overlandem Touring Six z roku 1925. Šlo o hranatou šestiválcovou klasiku s L-hlavou a dřevěnými loukoťovými koly, původně patřila jeho otci Warrenovi, který pracoval jako venkovský pošťák. Overland měl jen 28 kW (38,5 koně), ale pro začátek stačil.

Závodit Shelby začal v roce 1952 s upraveným Fordem V-8, jak jinak, na čtvrt míle. Pro svoje první silniční klání si půjčil od kamaráda britské MG TC, čtyřválec 1,25 l/40 kW, který byl ovšem vyladěný na zhruba dvojnásobný výkon. Jenže on s mrštným a nadupaným sporťákem bez problémů pobil Jaguary XK120, které mohly mít pod kapotou klidně dvojnásobek!

Jeho kariéru ve sportovních vozech ukončily v roce 1959 zdravotní problémy. Stačil ještě vyhrát 24 hodin Le Mans na voze Aston Martin DBR1 a objevil se v osmi mistrovských Grand Prix formule 1, jak s monopostem britské značky, tak předtím na privátním Maserati 250F. Jeho vzpomínané zelené MG se startovním číslem 23 prodala loni aukční síň Barrett-Jackson za půl milionu dolarů.

Mario Andretti

Určitě každý fanoušek ví, že slavný Američan se ve skutečnosti v USA nenarodil. Andrettiové pocházeli z Itálie. Čtyřletý Mario se musel o svůj první dopravní prostředek, červený bicykl, dělit s bratrem Aldem. To bylo na konci války, kdy rodina žila v uprchlickém táboře v Lucce. V rozhovoru pro Petrolicious letos v březnu řekl: „Představovali jsme si, že to byla nádherná guzzi.“ Měl samozřejmě na mysli motocykl slavné značky. Bratrů se ujal majitel protější autodílny a když už dosáhli na pedály, dovolil jim, aby auta parkovali. „Samozřejmě, že jsme se pokoušeli o burnouty,“ dodal bývalý mistr světa F1 a šampion formule CART.

Po emigraci do USA si rodiče postupně koupili fordy a buicky, než skončili u „chevyho“ ročníku 1957. Toho už Mario záhy vytunil pořádným výfukem a vstřikováním paliva. Prvním vozem, na které si sám vydělal, byl ale ojetý Hudson Hornet. Auto, které řádilo v počátcích NASCAR, mělo samonosnou karoserii. Legenda svůj kus proháněla hlavně po polních cestách a za dalších 500 dolarů koupila laděný motor Whitney & Co.. Místo původní palivové nádrže Andretti namontoval prázdný pivní sud, který ukradl místnímu prodejci zlatavého moku. Nic jiného totiž rázy, které si hornet na polňačkách musel vytrpět, nevydrželo. Inu, pomalu s ním určitě nejezdil...

Jackie Stewart

Sir John Young Stewart byl ve škole terčem posměchu. Ani tak ne kvůli menšímu vzrůstu a pisklavému hlasu, ale kvůli dyslexii. Spolužáci ho častovali nevybíravými poznámkami, byl pro ně „hloupý a tlustý.“ Jackie tedy zanechal snahy o vzdělání a začal pracovat v otcově dílně, kde pomáhal s tankováním pohonných látek a drobnými opravami. Později dělal pro bohatého chlapíka v jednom servisu v Glasgow, kde dohlížel na údržbu a s dokončenými vozy jezdil.

Plat mu stoupal, dokázal si našetřil skoro 400 liber a koupil za ně svoje první auto: malý čtyřdveřový baculatý Austin A30 s řadovým čtyřválcem 803 cm3. Nový, byť ve skladovém výprodeji. Jackie kdysi řekl britskému Telegraphu: „Byla to moje pýcha. Měl kostkované potahy sedadel a postrádal rádio, v té době jsem si ho ještě nemohl dovolit. Naspořil jsem si ale další peníze a koupil jej dodatečně.“ O osm let později debutoval ve formuli 1, kde se nakonec stal třikrát šampionem pro Kena Tyrrella, poprvé ještě v dobách partnerství s francouzskou Matrou.

Ayrton Senna

Ayrton dostal své první dětské autíčko už ve čtyřech letech od otce. V sedmi proháněl po rodinných pozemcích jeep. Úplně normální, velký a funkční, žádnou zmenšeninu pro caparty. Neučil se zdaleka pouze točit volantem, nýbrž hlavně řadit bez použití spojky. Willys si doslova zamiloval a umění změnit převodové stupně, aniž by se nohou dotkl příslušného pedálu, zvládl naprosto dokonale.

V praxi se mu tahle neortodoxní zkušenost náramně hodila. Překvapivě i při závodech nejvyšší kategorie. Během domácí Velké ceny Brazílie 1991 ztratil v převodovce postupně trojku, čtyřku a pětku, rychlostní skříň se doslova rozpadla. Problémy ho neodradily, do cíle dojel na nejvyšší stupeň, přeřadit na nízké nemohl, to by znamenalo pro ústrojí nejspíš definitivní konečnou. McLaren tehdy ještě v monopostu MP4/6 používal klasické manuální, které vyvinul ve spolupráci s firmou Weismann.

V pomalých zatáčkách beztak musel Senna skoro zastavit, navíc se zhoršovalo počasí a Brazilec signalizoval pořadatelům, aby jej odmávli šachovnicovou vlajkou dříve. Nakonec ale byl nucen odkroužil po Interlagos celých 71 kol, na která bylo klání vypsáno. A projel vítězně cílem! Druhý Riccardo Patrese (Williams) se sice přibližoval, nakonec mu však k triumfu chyběly necelé tři sekundy. Ayrton vyhrál poprvé doma a z auta jej vynášeli v křečích a s horečkou lékaři, na pódium se vezl v sanitce... Fyzické vypětí vykonalo své. Tenkrát ovládl první čtyři podniky kolotoče Grand Prix a na konci se radoval z třetího titulu v kariéře. Toho posledního...

Lewis Hamilton

Dosud také trojnásobný mistr světa formule 1 dostal svoje první auto jako dárek a překvapení od otce Anthonyho. Šlo o Mini Cooper ročníku 2002 se šachovnicovou vlajkou na střeše, to znamená, že mu jej koupil v sedmnácti. Lewis tehdy procházel výcvikem v autoškole, což zní paradoxně, protože jezdit samozřejmě dávno uměl. Jenže ani tehdejší pilot formule Renault, zároveň vítěz světového poháru a mistr Evropy motokár formule A nedostane papíry za nic, musel si kurs odbýt jako všichni ostatní.

Závěrečné zkoušky absolvoval v Nissanu Micra a instruktor měl pocit, že ho chce zabít. Hamiltonova rychlost v zatáčkách a vytáčení malého motoru se mu pochopitelně pranic nezamlouvaly. S levostranným provozem si také budoucí hvězda nedělala starosti, i na okreskách šla výhradně po závodní stopě a měla z toho ještě legraci. Po šesti hodinách včetně písemného testu však mladý Brit kýženou licenci nakonec získal...

Foto: YouTube.com, Hulton Archive, Getty Images, Wikimedia Commons, Ronald Dumont, Express, Jeep, Grand Prix Photo, Spencer Platt, Peter J. Fox, Barrett-Jackson, ISC Images & Archives, The Drive

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Zmatek ve stavebním zákoně Komentář Dušana Šrámka: Zmatek ve stavebním zákoně

Do sněmovny se vrací ze Senátu novela stavebního zákona.…

Na veřejné zakázky šlo o sto miliard méně. Ekonomika může mít systémový problém Na veřejné zakázky šlo o sto miliard méně. Ekonomika může mít systémový problém

Za loňský propad trhu veřejných zakázek mohou zčásti…

České dráhy nechtějí prodat Masarykovo nádraží správě železnic České dráhy nechtějí prodat Masarykovo nádraží správě železnic

České dráhy už nechtějí prodat pražské Masarykovo nádraží…

Mosty na Vltavě povyrostou. Vejdou se pod ně větší lodě, i s odpadky Mosty na Vltavě povyrostou. Vejdou se pod ně větší lodě, i s odpadky

Vltavská vodní cesta od Prahy k soutoku s Labem projde v…

 
Zdroj: Wikipedia, The Drive, B-J

Štítky Mini Nissan Formule 1 Malé vozy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 






 
Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

Dnes 08:00

Elektrika a elektronika je v automobilech zastoupena stále více. Od počátku minulé dekády tak již neovládá pouze okna, zrcátka, sedačky či zámky dveří, ale také parkovací brzdu. Jak systém funguje a čím se jednotlivé verze liší?




Blesk.cz

Silvia Šuvadová z Kolji: Z vychrtlé kostry sexy dračicí!

Silvia Šuvadová z Kolji: Z vychrtlé kostry sexy dračicí!

Sice je extrémně hubená, umí být ale i za dračici. Herečka z Kolji Silvia Šuvadová (44) se oblékla do sexy…

Nechte na hlavě, ale ne lupy! 5 tipů, jak se jich zbavit

Nechte na hlavě, ale ne lupy! 5 tipů, jak se jich zbavit

Trápí vás malé bílé šupinky, které se vám »práší« z hlavy? Jsou nepříjemné, nevzhledné a ve společnosti…

 

iSport.cz

Zlín v krizi! Zkrouhnul platy na polovinu, nemá Lešku, ani Čajánka

Zlín v krizi! Zkrouhnul platy na polovinu, nemá…

Hokeji ve Zlíně je zle. Bývalý útočník Petr Leška čerstvě rezignoval na funkci v představenstvu, Jiří Marušák…

Slováci přiznali: Chtěli jsme jiný systém na EURO, velké země byly proti

Slováci přiznali: Chtěli jsme jiný systém na EURO,…

Slovenští fotbalisté do 21 let už se vrátili z mistrovství Evropy v Polsku, ale jejich naštvání a zklamání stále…

 

Reflex.cz

Německo zachvátila pandománie. Dočká se toho i Praha? Stojí to ale stovky milionů

Německo zachvátila pandománie. Dočká se toho i…

Když v sobotu přistál na berlínském letišti speciální let společnosti Lufthansa LH8415 a přivezl čínský pár Meng…

Senátor Veleba: Je premiér svině? Zeman má pravdu, Sobotka je křivák a pokrytec

Senátor Veleba: Je premiér svině? Zeman má pravdu,…

Poslední výpad prezidenta Miloše Zemana na adresu Bohuslava Sobotky opět rozvířil debatu o hrubém slovníku…