První auta slavných pilotů: Čím se učili jezdit?

 

Každý závodník, který se během let dostane na špičku ve své motoristické disciplíně, musí nějak začínat. Většinou už v útlém věku.

Ti, kteří umějí točit volantem a šlapat na pedály trochu lépe a někam to dotáhli, stejně začínali jako my, normální smrtelníci. Možná jen o trochu dříve. Dnes, nebo v nedávné minulosti se proháněli po slavných okruzích a bojovali o nejvyšší vavříny ve světových sériích. Ale co jejich začátky, než získali svou slávu a stali se ikonami? Kdy se hvězdy automobilového sportu, ať už dřívějších let, nebo ty současné učily řídit a jaká byla jejich první auta? Představujeme pět z nich. Tři muži se shodou okolností třikrát radovali z titulů mistrů světa F1.

Carroll Shelby

Texasan Carroll Shelby (1923-2012) proslul spíše jako konstruktér otec Cobry a ostrých Fordů Mustang s vlastní značkou než coby závodník. Učil se ovšem jezdit s rodinným Willys-Overlandem Touring Six z roku 1925. Šlo o hranatou šestiválcovou klasiku s L-hlavou a dřevěnými loukoťovými koly, původně patřila jeho otci Warrenovi, který pracoval jako venkovský pošťák. Overland měl jen 28 kW (38,5 koně), ale pro začátek stačil.

Závodit Shelby začal v roce 1952 s upraveným Fordem V-8, jak jinak, na čtvrt míle. Pro svoje první silniční klání si půjčil od kamaráda britské MG TC, čtyřválec 1,25 l/40 kW, který byl ovšem vyladěný na zhruba dvojnásobný výkon. Jenže on s mrštným a nadupaným sporťákem bez problémů pobil Jaguary XK120, které mohly mít pod kapotou klidně dvojnásobek!

Jeho kariéru ve sportovních vozech ukončily v roce 1959 zdravotní problémy. Stačil ještě vyhrát 24 hodin Le Mans na voze Aston Martin DBR1 a objevil se v osmi mistrovských Grand Prix formule 1, jak s monopostem britské značky, tak předtím na privátním Maserati 250F. Jeho vzpomínané zelené MG se startovním číslem 23 prodala loni aukční síň Barrett-Jackson za půl milionu dolarů.

Mario Andretti

Určitě každý fanoušek ví, že slavný Američan se ve skutečnosti v USA nenarodil. Andrettiové pocházeli z Itálie. Čtyřletý Mario se musel o svůj první dopravní prostředek, červený bicykl, dělit s bratrem Aldem. To bylo na konci války, kdy rodina žila v uprchlickém táboře v Lucce. V rozhovoru pro Petrolicious letos v březnu řekl: „Představovali jsme si, že to byla nádherná guzzi.“ Měl samozřejmě na mysli motocykl slavné značky. Bratrů se ujal majitel protější autodílny a když už dosáhli na pedály, dovolil jim, aby auta parkovali. „Samozřejmě, že jsme se pokoušeli o burnouty,“ dodal bývalý mistr světa F1 a šampion formule CART.

Po emigraci do USA si rodiče postupně koupili fordy a buicky, než skončili u „chevyho“ ročníku 1957. Toho už Mario záhy vytunil pořádným výfukem a vstřikováním paliva. Prvním vozem, na které si sám vydělal, byl ale ojetý Hudson Hornet. Auto, které řádilo v počátcích NASCAR, mělo samonosnou karoserii. Legenda svůj kus proháněla hlavně po polních cestách a za dalších 500 dolarů koupila laděný motor Whitney & Co.. Místo původní palivové nádrže Andretti namontoval prázdný pivní sud, který ukradl místnímu prodejci zlatavého moku. Nic jiného totiž rázy, které si hornet na polňačkách musel vytrpět, nevydrželo. Inu, pomalu s ním určitě nejezdil...

Jackie Stewart

Sir John Young Stewart byl ve škole terčem posměchu. Ani tak ne kvůli menšímu vzrůstu a pisklavému hlasu, ale kvůli dyslexii. Spolužáci ho častovali nevybíravými poznámkami, byl pro ně „hloupý a tlustý.“ Jackie tedy zanechal snahy o vzdělání a začal pracovat v otcově dílně, kde pomáhal s tankováním pohonných látek a drobnými opravami. Později dělal pro bohatého chlapíka v jednom servisu v Glasgow, kde dohlížel na údržbu a s dokončenými vozy jezdil.

Plat mu stoupal, dokázal si našetřil skoro 400 liber a koupil za ně svoje první auto: malý čtyřdveřový baculatý Austin A30 s řadovým čtyřválcem 803 cm3. Nový, byť ve skladovém výprodeji. Jackie kdysi řekl britskému Telegraphu: „Byla to moje pýcha. Měl kostkované potahy sedadel a postrádal rádio, v té době jsem si ho ještě nemohl dovolit. Naspořil jsem si ale další peníze a koupil jej dodatečně.“ O osm let později debutoval ve formuli 1, kde se nakonec stal třikrát šampionem pro Kena Tyrrella, poprvé ještě v dobách partnerství s francouzskou Matrou.

Ayrton Senna

Ayrton dostal své první dětské autíčko už ve čtyřech letech od otce. V sedmi proháněl po rodinných pozemcích jeep. Úplně normální, velký a funkční, žádnou zmenšeninu pro caparty. Neučil se zdaleka pouze točit volantem, nýbrž hlavně řadit bez použití spojky. Willys si doslova zamiloval a umění změnit převodové stupně, aniž by se nohou dotkl příslušného pedálu, zvládl naprosto dokonale.

V praxi se mu tahle neortodoxní zkušenost náramně hodila. Překvapivě i při závodech nejvyšší kategorie. Během domácí Velké ceny Brazílie 1991 ztratil v převodovce postupně trojku, čtyřku a pětku, rychlostní skříň se doslova rozpadla. Problémy ho neodradily, do cíle dojel na nejvyšší stupeň, přeřadit na nízké nemohl, to by znamenalo pro ústrojí nejspíš definitivní konečnou. McLaren tehdy ještě v monopostu MP4/6 používal klasické manuální, které vyvinul ve spolupráci s firmou Weismann.

V pomalých zatáčkách beztak musel Senna skoro zastavit, navíc se zhoršovalo počasí a Brazilec signalizoval pořadatelům, aby jej odmávli šachovnicovou vlajkou dříve. Nakonec ale byl nucen odkroužil po Interlagos celých 71 kol, na která bylo klání vypsáno. A projel vítězně cílem! Druhý Riccardo Patrese (Williams) se sice přibližoval, nakonec mu však k triumfu chyběly necelé tři sekundy. Ayrton vyhrál poprvé doma a z auta jej vynášeli v křečích a s horečkou lékaři, na pódium se vezl v sanitce... Fyzické vypětí vykonalo své. Tenkrát ovládl první čtyři podniky kolotoče Grand Prix a na konci se radoval z třetího titulu v kariéře. Toho posledního...

Lewis Hamilton

Dosud také trojnásobný mistr světa formule 1 dostal svoje první auto jako dárek a překvapení od otce Anthonyho. Šlo o Mini Cooper ročníku 2002 se šachovnicovou vlajkou na střeše, to znamená, že mu jej koupil v sedmnácti. Lewis tehdy procházel výcvikem v autoškole, což zní paradoxně, protože jezdit samozřejmě dávno uměl. Jenže ani tehdejší pilot formule Renault, zároveň vítěz světového poháru a mistr Evropy motokár formule A nedostane papíry za nic, musel si kurs odbýt jako všichni ostatní.

Závěrečné zkoušky absolvoval v Nissanu Micra a instruktor měl pocit, že ho chce zabít. Hamiltonova rychlost v zatáčkách a vytáčení malého motoru se mu pochopitelně pranic nezamlouvaly. S levostranným provozem si také budoucí hvězda nedělala starosti, i na okreskách šla výhradně po závodní stopě a měla z toho ještě legraci. Po šesti hodinách včetně písemného testu však mladý Brit kýženou licenci nakonec získal...

Foto: YouTube.com, Hulton Archive, Getty Images, Wikimedia Commons, Ronald Dumont, Express, Jeep, Grand Prix Photo, Spencer Platt, Peter J. Fox, Barrett-Jackson, ISC Images & Archives, The Drive

Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdský novinář Chášukdží údajně bojoval proti trollí farmě řízené Rijádem Saúdský novinář Chášukdží údajně bojoval proti trollí farmě řízené Rijádem

Zabitý saúdský novinář Džamál Chášukdží se snažil bojovat…

Salvini chce skoncovat s převozy uprchlíků z Francie, na hranici pošle policii Salvini chce skoncovat s převozy uprchlíků z Francie, na hranici pošle policii

Italský vicepremiér a ministr vnitra Matteo Salvini po…

Filip se ohradil proti Skálově platformě, výbor odmítl jednat o mimořádném sjezdu Filip se ohradil proti Skálově platformě, výbor odmítl jednat o mimořádném sjezdu

Ústřední výbor KSČM na svém jednání vyslovil zásadní…

Zaostřeno na Afriku. Český start-up chce vyrábět brýle za dolar pro třetí svět Zaostřeno na Afriku. Český start-up chce vyrábět brýle za dolar pro třetí svět

Perfektní zrak má v současnosti asi pouze třetina dospělé…

 
Zdroj: Wikipedia, The Drive, B-J

Štítky Mini Nissan Formule 1 Malé vozy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Líbí se vám BMW X8? Tohle obří kupé-SUV by se mohlo dostat do výroby! Líbí se vám BMW X8? Tohle obří kupé-SUV by se mohlo dostat do výroby!

Rozroste se dále modelová řada BMW? Nová X7 by mohla…

 





 
Souboj o setiny: Pole position má pro GP USA 2018 Hamilton

Souboj o setiny: Pole position má pro GP USA 2018 Hamilton

Včera

Lewis Hamilton se opět přiblížil zisku pátého titulu. Do Velké ceny USA 2018 odstartuje z pole position.




Blesk.cz

Fenka Kiki žila na smetišti, teď patří k týmu zvířecích záchranářů

Fenka Kiki žila na smetišti, teď patří k týmu…

Společně s dalšími sedmi psy žila Kiki mezi odpadky. V pražském bezdomoveckém příbytku s ní živořila ještě další…

Příspěvek na bydlení: Kdo na něj má nárok? Jak ho získat? Radily odbornice na Horké lince Blesku

Příspěvek na bydlení: Kdo na něj má nárok? Jak ho…

Více peněz potřebným, ale také přísnější pravidla! Tak začátkem letošního roku stát nově nastavil pravidla pro…

 

iSport.cz

Barcelona vede ligu. Messi dal gól Vaclíkovi, pak se ošklivě zranil

Barcelona vede ligu. Messi dal gól Vaclíkovi, pak se…

Fotbalisté Realu Madrid neukončili současné trápení ani v generálce na úterní zápas Ligy mistrů s Plzní. V 9.…

Real opět padl, kouč Lopetegui v ohrožení. Přijde na lavičku Conte?

Real opět padl, kouč Lopetegui v ohrožení. Přijde na…

„Bílý balet“ v černém. Real Madrid podlehl doma Levante 1:2 a drží se ho bída. Tři prohry v řadě, páté soutěžní…

 

Reflex.cz

Český projekt chce miliardě lidí na planetě zlepšit zrak. A jde na to překvapivě jednoduše

Český projekt chce miliardě lidí na planetě zlepšit…

Nekorigovaný špatný zrak je v současnosti nejrozšířenějším zdravotním problémem na světě. Valnou většinu potíží…

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc poletíme dřív, než postavíme lávku v Troji, slibuje

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc…

Poslanec a dosluhující náměstek pražské primátorky Adriany Krnáčové Petr Dolínek navrhuje vznik Národní kosmické…