Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První auto začal Seat vyrábět na den přesně před 65 lety. Byl to Amerikou inspirovaný hit

Stanislav Kolman
Diskuze (7)
Španělská značka vstoupila na automobilový trh modelem Seat 1400. Výroba trvala jedenáct let a vzniklo téměř sto tisíc kusů.

Automobil Seat 1400 byl prvním produktem španělské značky. Šlo o čtyřdveřový sedan s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Dnes jej značka charakterizuje jako elegantní a luxusní vůz, čemuž lze snadno uvěřit. Často totiž nacházel uplatnění třeba jako oficiální vůz státní moci, potkat jste jej ale mohli i coby taxík.

První exemplář s registrační značkou B-87.223 sjel z výrobní linky závodu Zona Franca v Barceloně 13. listopadu 1953, tedy na den přesně před 65 lety. Stalo se tak pouhé tři roky po založení společnosti Seat. Výroba startovala hodně pozvolna, vždyť během prvního roku výrobu vznikalo pouhých pět vozidel denně. Na celém procesu se podílelo 925 zaměstnanců.

Vůz poháněla vpředu podélně uložená zážehová čtrnáctistovka posílající sílu na zadní kola prostřednictvím čtyřstupňové mechanické převodovky. Motor nabízel nejvyšší výkon 44 koní a sedan dokázal rozpohybovat na maximální rychlost 120 km/h.

Zatímco vpředu využíval vůz nezávislého zavěšení kol, vzadu byste našli zadní tuhou nápravu opatřenou podélnými čtvrteliptickými listovými pery, která současně plnila funkci podélných ramen a byla doplněna vinutými pružinami. Příčné ustavení nápravy vůči karoserii zase zajišťovala panhardská tyč, celkově se tedy na svou dobu jednalo o moderní a vyspělý systém.

Seat se netají tím, že tehdy hledal inspiraci v dobových amerických automobilech. Na zaoblené zádi najdeme světlomety kuželového tvaru, nevídané bylo i klenuté jednodílné sklo čelního okna a topení.

Do roku 1954 stvořili ve Španělsku 1345 vozidel, to se ovšem bavíme jen o první sérii modelu 1400. Následovala totiž provedení 1400 A (1954), 1400 B (1956) a konečně 1400 C (1960). Kromě toho Seat stvořil i několik speciálních edicí.

S rostoucím zájmem se zvyšovala i kapacita výroby. Zatímco do konce roku 1954 značka dodala 959 aut, o rok později už roční výroba atakovala hranici 3000 kusů, přičemž téměř sto procent všech použitých dílů pocházelo ze španělské výroby. Roku 1956 už továrna tvořila 7000 vozidel a v roce dalším už se dostala na deset tisíc kusů. Suma sumárum vzniklo za jedenáct let produkce rovných 98.978 vozů modelové řady 1400.

Stanislav Kolman
Diskuze (7)
14. 11. 2018 11:42
Re: Smutné...
Hmm, zajímavé ovšem je, že nejvíce se na italských autech kazí elektrické součástky od Bosche. A pokud by VW měl tak spolehlivé a odolné motory (benzinové i naftové), jaké si vyvinul Fiat, mohl by si gratulovat! >:-[] >:-[] >:-[] Takže své hospodské stupidní pomluvy italských aut si strč někam! >:-[]
14. 11. 2018 09:39
Re: Smutné...
Jaká snaha? to je realita hochu.. to, že si nepochopil význam pojmu vehikl za to nemůžu >:D Bavíme se tady asi každej o něčem jiným ne >:D Můžeš si samozřejmě fiat obhajovat jak chceš, ale fakt je že pravidelne propadá ve statistikách spolehlivosti a o Alfě ani netřeba mluvit.. to je kapitola sama pro sebe, ale to každej dobře ví. Měl jsem kdysi 159 a horší auto si ani představit nejde, bylo to horší než zlej sen. :no:
13. 11. 2018 23:32
Re: Smutné...
Tvá snaha o dehonestaci italských aut ("vehikly", "plečky") je neuvěřitelně trapná a ubohá. Každý automobilový znalec totiž ví, že přínos takových značek jako Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari) k technickému i estetickému rozvoji automobilové produkce je obrovský a nezpochybnitelný. :-) :yes: :yes: :yes:
13. 11. 2018 19:21
Re: Smutné...
Napsat to mohli, ale myslím že netřeba někomu říkat, že seat začínal výrobou taliánskách vehiklů >:D To se všeobecně ví jak to tam plácali, ale málo se už ví třeba to, že např. taková Kia, Peugeot, Škoda začínala výrobou jízdních kol, Opel čerpadlama, Toyota šicími stroji, Lamborghini traktorama >:D a mazdička náklaďákama to mi přijde jako zajímavější informace než, že 1400 je kopií italské plečky >:D ale jinak pravda, dopsat to tam mohli pro úplnost informace, kdyby to náhodou někoho zajímalo >:D a aby to někoho nerozčílilo.. jako tebe >:D
13. 11. 2018 18:42
Smutné...
Na tomto článku je krásně vidět, že autor jen otrocky opsal tiskovou zprávu Seatu. Skutečný automobilový znalec by totiž věděl, že design tohoto auta sice byl inspirován tehdejšími americkými trendy, ale že takto byli inspirováni designéři a konstruktéři Fiatu. Jelikož Seat 1400 není nic jiného, než přesná licenční kopie tohoto vozu, tedy Fiatu 1400 (vč. jeho dvou modernizací). Je neuvěřitelné, že tato zcela zásadní informace v článku nezazněla. Ale to by se napřed musel autor článku trochu zamyslet, použít "strýčka Googla" a hlavně něco vědět z evropské poválečné automobilové historie (třeba to, že Seat při svém založení až do 60. let neměl vlastní vývoj a později - až do představení Ibizy I. generace - prováděl jen větší či menší úpravy přejatých Fiatů)... :-O :-O :-O 8-s :no: