reklama


10.10. 2012 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Kia Optima Hybrid: První jízdní dojmy

 

Jak se chová nový hybrid automobilky Kia jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. V čem vyniká a na čem je ještě nutno zapracovat?

V USA i Koreji se sice hybridní Optima prodává již více než rok, na starý kontinent se však dostala až nyní. Přišla přitom o 4 deci objemu, benzinový čtyřválec v evropských verzích má totiž rovné dva litry.

Jak spojení klasického automatu, ve kterém místo hydrodynamického měniče najdeme elektromotor, a benzinového agregátu funguje v praxi si můžete přečíst na konci článku. Před tím se však zastavme u automobilky Kia jako takové a zmínit musíme i nové Sorento.

Kia Optima Hybrid: Full hybrid střední třídy se 152 kW

Kia krizí proplouvá

Tandem Hyundai/Kia si v celosvětových prodejích drží pátou příčku (první polovina roku 2012 3,5 milionu prodaných vozů) a decentně stahuje náskok čtvrtého Renaultu s Nissanem (4 miliony). Na prvních třech místech to je hodně těsné, GM s 4,67 miliony vede s náskokem 30 tisíc aut před Volkswagenem (včetně Porsche), který si zase udržuje nicotný náskok deset tisíc aut před Toyotou.

Pro nás zajímavější je však vývoj v Evropě. Z dat za prvních osm měsíců letošního roku je vidět, že krize ještě zdaleka nekončí. Renault se meziročně propadl o téměř 20 procent, o víc jak dvanáct procent se propadl i Fiat, Opel, peugeot, Ford a Citroen. Mazda s mínus 10,9 procenty na tom v trhu propadajícím se o 7,1 % také není dobře, ale alespoň má v rukávu velice silný trumf: velmi chválenou Mazdu 6.

Mezi marketingové „tygry“, kteří meziročně rostou, můžeme s potěšením přivítat Škodu (+ 0,8 %), Chevrolet (+ 7,5 %) nebo Hyundai (+10,1 %). A co Kia? Ta má velmi dobrou pozici, meziročně se dere nahoru se zlepšením o 23,1 %. Tento rok je v plánu prodat v Evropě 345 tisíc vozů Kia. Vysvětlení je jasné, Kia v posledních měsících předvedla velkou modelovou ofenzivu: představeno bylo nové Picanto, Rio, Cee´d, Optima a nyní faceliftované Sorento. U něj se však na chvíli zastavme.

Sorento: facelift? Ne!

Ačkoliv sama automobilka prezentuje změny provedené na Sorentu jako facelift, jde spíše o novou generaci v hávu té předchozí. Dostalo totiž zcela novou, prostornější platformu (sdílenou se Santa Fe), která je o 18 procent odolnější proti krutu, jízda je tišší a v seznamu výbavy se objevilo mnoho nových položek. Za všechny jmenujme možnost nastavení posilovače řízení, devatenáctipalcová litá kola (poprvé u vozu Kia), parkovací systém, detekce mrtvého úhlu atd. Výrazný je také posun na poli bezpečnosti, a to nejen pasivní, ale díky silnějším a větším brzdám či novému zavěšení náprav i té aktivní. V praxi potěší i lehce „prémiové“ doplňky jako velký přístrojový LCD štít, příjemný kožený volant nebo ventilovaná sedadla.

JAKE.AUTO.CZ: Kia Sorento (přehled testů a dalších článků)

Dieselový agregát o objemu 2,2 litru a výkonu 145 kW se nyní spokojí se sedmi desetinami nafty na 100 km (5,8 l v kombinovaném měřícím cyklu) méně , nový motor 2,4 GDI se 141 kW posílil oproti předchozímu 2,4 MPI o 12 kW a 17 Nm na dnešních 242 Nm. Kombinovaná spotřeba přitom zůstala na hodnotě 8,6 litru. Díky novému tvarování přední a zadní části či snížení vozu o 10 mm se výrazně zlepšil koeficient aerodynamického odporu a to z 0,38 na 0,34.

Pokrokové baterie

Lithium-polymerové baterie jsou sice ve světě elektroniky známé už více než patnáct let, v automobilové branži se však zatím příliš nevyužívají. Akumulátory nikl-metal hydridové používají u Peugeotu, Citroenu, Lexusu a najdeme je i u většiny modelové řady Toyoty. Modernější lithium-iontové pak najdeme v BMW, Fordech nebo Fiatech.

Akumulátory lithium-polymerové by měly mít (oproti iontovým) výhodu ve větší životnosti. Proti NiMH jsou pak při stejné kapacitě menší a lehčí, navíc se méně zahřívají a odvod přebytečného tepla proto není takový problém. Akumulátory o kapacitě 1,43 kWh jsou uloženy v zavazadlovém prostoru, který zmenšují o 27 %, tedy z 505 na 369 litrů. Energii z nich čerpá synchronní elektromotor pracující s napětím 270 V, který poskytuje 29 kW v rozmezí 1.400 a 6.000 otáček. Točivý moment 205 Nm je zase dostupný od nuly do 1.400 min -1. Benzinový čtyřválec pracující v atkinsonově cyklu poskytuje výkon 110 kW při 6.000 min-1 a točivý moment 180 Nm při 5.500 min-1. Kombinovaná spotřeba paliva je 5,4 litru.

Zajímavostí je generátor zvuku, umístěný v předním nárazníku. Ten vydává poměrně snesitelný zvuk, který varuje chodce. Aktivní klapka v prostoru chladiče se ve vysokých rychlostech zavírá, čímž se o snižuje celkové množství vzduchu, vstupujícího do motorového prostoru a tím i celkový aerodynamický odpor vozu. A t až o deset procent, na výsledný koeficient 0,26.

Jízda

Jízdní vlastnosti Optimy Hybrid jsou dobré. Auto je naladěno na poklidnou jízdu, dobře filtruje nerovnosti a zatáčky zdraví decentními náklony. Podobně jako u dalších hybridů je zde velmi cítit přesun těžiště více ke středu vozu, na limitu se, oproti například dieselové Optimě, chová mnohem déle neutrálně. Rychlé průjezdy zatáček však není to, k čemu je stvořena, což nám doslova v každé zákrutě připomínaly ekologické pneumatiky.

Ty totiž nejenže při natočení volantu na drsnějším asfaltu vyluzovaly opravdu nepěkný zvuk, který si majitelé vozů s kvalitním obutím dopřejí pouze při nedotáčivém smyku, navíc také pořádně nedržely. Optima Hybrid tak za vrcholem zatáčky zakoušela hrnutí bokem spíš než nedotáčivost.

TEST: Kia Optima 1,7 CRDi MT – Království za dvoulitr!

Kombinovaný výkon 190 koní se na papíře zdá být naprosto v pořádku, v praxi jej však nepříznivě ovlivňuje pomalejší reakce převodovky. Ta se totiž (logicky) snaží motor udržovat v co nejnižších otáčkách pod dvěma tisíci, takže je pro rychlé vystřelení vpřed, na které nemá samotný elektromotor sílu, nutno několikrát podřadit.

Baterie o kapacitě 1,43 kWh nevydrží pracovat samostatně moc dlouho a oproti předpokladům se příliš často nevypínal ani benzinový čtyřválec, který baterii možná až příliš svědomitě dobíjel. Je však možné, že to bylo charakterem trasy, která vedla kopcovitým terénem. Naše posádka dosáhla na asi šedesátikilometrovém okruhu spotřeby 6,9 l paliva na 100 kilometrů, byli však i tací, co okruh projeli se spotřebou dvojnásobnou. Na rozdíl od kolegy jsme na TFT LCD displeji vypěstovali pěknou zelenou větvičku s kvítky, do plného počtu chyběla jen jedniná hvězdička.

Ve městě by měl hybrid být na elektřinu schopen urazit zhruba tři kilometry, podmínkou je samozřejmě plný stav nabití baterií. V praxi to není tak úplně jednoduché, nabít baterie do plného stavu se nám totiž na celém úseku nepodařilo. Optima Hybrid je klasický mild-hybrid, akcelerace z klidu na 50 km/h čistě na elektřinu je tedy možná jen za předpokladu opravdu jemné, až chirurgické práce s pedálem plynu. Vypnutí motoru při klidné jízdě by mělo být možno až do rychlosti 100 km/h. Zajímavostí je, že i v takzvaném „EV módu“ může pracovat motor: spojka sice motor oddělí od elektromotoru (viz. schéma), ten ale stále přes generátor může dobíjet baterii. Úplně čistokrevný EV mód auto nemá.

Ceny nového Sorenta i hybridní Optimy přineseme již zítra ráno.

Jake.auto.cz: Kia Optima – všechny články


Kia Optima Hybrid
 

Kia Sorento
 
Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně! Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně!

Kia Optima Sportwagon přináší několik zajímavých novinek.…

Kia Optima Sportwagon dorazila do Česka. Kolik stojí větší kufr? Kia Optima Sportwagon dorazila do Česka. Kolik stojí větší kufr?

Vedle cen provedení Sportwagon zveřejnilo české…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam, nechte se…

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou předposranej národ

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou…

Muž, který se významně vepsal do života přední české zpěvačky Lucie Bílé (50) a úspěšný podnikatel v jedné…

 

iSport.cz

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci začít od nuly

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci…

Vzal telefon a zavolal tátovi, bývalému prvoligovému brankáři: „Je to tady super,“ hlásil mu Milan Švenger ze…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama