10.10. 2012 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Kia Optima Hybrid: První jízdní dojmy

 

Jak se chová nový hybrid automobilky Kia jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. V čem vyniká a na čem je ještě nutno zapracovat?

V USA i Koreji se sice hybridní Optima prodává již více než rok, na starý kontinent se však dostala až nyní. Přišla přitom o 4 deci objemu, benzinový čtyřválec v evropských verzích má totiž rovné dva litry.

Jak spojení klasického automatu, ve kterém místo hydrodynamického měniče najdeme elektromotor, a benzinového agregátu funguje v praxi si můžete přečíst na konci článku. Před tím se však zastavme u automobilky Kia jako takové a zmínit musíme i nové Sorento.

Kia Optima Hybrid: Full hybrid střední třídy se 152 kW

Kia krizí proplouvá

Tandem Hyundai/Kia si v celosvětových prodejích drží pátou příčku (první polovina roku 2012 3,5 milionu prodaných vozů) a decentně stahuje náskok čtvrtého Renaultu s Nissanem (4 miliony). Na prvních třech místech to je hodně těsné, GM s 4,67 miliony vede s náskokem 30 tisíc aut před Volkswagenem (včetně Porsche), který si zase udržuje nicotný náskok deset tisíc aut před Toyotou.

Pro nás zajímavější je však vývoj v Evropě. Z dat za prvních osm měsíců letošního roku je vidět, že krize ještě zdaleka nekončí. Renault se meziročně propadl o téměř 20 procent, o víc jak dvanáct procent se propadl i Fiat, Opel, peugeot, Ford a Citroen. Mazda s mínus 10,9 procenty na tom v trhu propadajícím se o 7,1 % také není dobře, ale alespoň má v rukávu velice silný trumf: velmi chválenou Mazdu 6.

Mezi marketingové „tygry“, kteří meziročně rostou, můžeme s potěšením přivítat Škodu (+ 0,8 %), Chevrolet (+ 7,5 %) nebo Hyundai (+10,1 %). A co Kia? Ta má velmi dobrou pozici, meziročně se dere nahoru se zlepšením o 23,1 %. Tento rok je v plánu prodat v Evropě 345 tisíc vozů Kia. Vysvětlení je jasné, Kia v posledních měsících předvedla velkou modelovou ofenzivu: představeno bylo nové Picanto, Rio, Cee´d, Optima a nyní faceliftované Sorento. U něj se však na chvíli zastavme.

Sorento: facelift? Ne!

Ačkoliv sama automobilka prezentuje změny provedené na Sorentu jako facelift, jde spíše o novou generaci v hávu té předchozí. Dostalo totiž zcela novou, prostornější platformu (sdílenou se Santa Fe), která je o 18 procent odolnější proti krutu, jízda je tišší a v seznamu výbavy se objevilo mnoho nových položek. Za všechny jmenujme možnost nastavení posilovače řízení, devatenáctipalcová litá kola (poprvé u vozu Kia), parkovací systém, detekce mrtvého úhlu atd. Výrazný je také posun na poli bezpečnosti, a to nejen pasivní, ale díky silnějším a větším brzdám či novému zavěšení náprav i té aktivní. V praxi potěší i lehce „prémiové“ doplňky jako velký přístrojový LCD štít, příjemný kožený volant nebo ventilovaná sedadla.

JAKE.AUTO.CZ: Kia Sorento (přehled testů a dalších článků)

Dieselový agregát o objemu 2,2 litru a výkonu 145 kW se nyní spokojí se sedmi desetinami nafty na 100 km (5,8 l v kombinovaném měřícím cyklu) méně , nový motor 2,4 GDI se 141 kW posílil oproti předchozímu 2,4 MPI o 12 kW a 17 Nm na dnešních 242 Nm. Kombinovaná spotřeba přitom zůstala na hodnotě 8,6 litru. Díky novému tvarování přední a zadní části či snížení vozu o 10 mm se výrazně zlepšil koeficient aerodynamického odporu a to z 0,38 na 0,34.

Pokrokové baterie

Lithium-polymerové baterie jsou sice ve světě elektroniky známé už více než patnáct let, v automobilové branži se však zatím příliš nevyužívají. Akumulátory nikl-metal hydridové používají u Peugeotu, Citroenu, Lexusu a najdeme je i u většiny modelové řady Toyoty. Modernější lithium-iontové pak najdeme v BMW, Fordech nebo Fiatech.

Akumulátory lithium-polymerové by měly mít (oproti iontovým) výhodu ve větší životnosti. Proti NiMH jsou pak při stejné kapacitě menší a lehčí, navíc se méně zahřívají a odvod přebytečného tepla proto není takový problém. Akumulátory o kapacitě 1,43 kWh jsou uloženy v zavazadlovém prostoru, který zmenšují o 27 %, tedy z 505 na 369 litrů. Energii z nich čerpá synchronní elektromotor pracující s napětím 270 V, který poskytuje 29 kW v rozmezí 1.400 a 6.000 otáček. Točivý moment 205 Nm je zase dostupný od nuly do 1.400 min -1. Benzinový čtyřválec pracující v atkinsonově cyklu poskytuje výkon 110 kW při 6.000 min-1 a točivý moment 180 Nm při 5.500 min-1. Kombinovaná spotřeba paliva je 5,4 litru.

Zajímavostí je generátor zvuku, umístěný v předním nárazníku. Ten vydává poměrně snesitelný zvuk, který varuje chodce. Aktivní klapka v prostoru chladiče se ve vysokých rychlostech zavírá, čímž se o snižuje celkové množství vzduchu, vstupujícího do motorového prostoru a tím i celkový aerodynamický odpor vozu. A t až o deset procent, na výsledný koeficient 0,26.

Jízda

Jízdní vlastnosti Optimy Hybrid jsou dobré. Auto je naladěno na poklidnou jízdu, dobře filtruje nerovnosti a zatáčky zdraví decentními náklony. Podobně jako u dalších hybridů je zde velmi cítit přesun těžiště více ke středu vozu, na limitu se, oproti například dieselové Optimě, chová mnohem déle neutrálně. Rychlé průjezdy zatáček však není to, k čemu je stvořena, což nám doslova v každé zákrutě připomínaly ekologické pneumatiky.

Ty totiž nejenže při natočení volantu na drsnějším asfaltu vyluzovaly opravdu nepěkný zvuk, který si majitelé vozů s kvalitním obutím dopřejí pouze při nedotáčivém smyku, navíc také pořádně nedržely. Optima Hybrid tak za vrcholem zatáčky zakoušela hrnutí bokem spíš než nedotáčivost.

TEST: Kia Optima 1,7 CRDi MT – Království za dvoulitr!

Kombinovaný výkon 190 koní se na papíře zdá být naprosto v pořádku, v praxi jej však nepříznivě ovlivňuje pomalejší reakce převodovky. Ta se totiž (logicky) snaží motor udržovat v co nejnižších otáčkách pod dvěma tisíci, takže je pro rychlé vystřelení vpřed, na které nemá samotný elektromotor sílu, nutno několikrát podřadit.

Baterie o kapacitě 1,43 kWh nevydrží pracovat samostatně moc dlouho a oproti předpokladům se příliš často nevypínal ani benzinový čtyřválec, který baterii možná až příliš svědomitě dobíjel. Je však možné, že to bylo charakterem trasy, která vedla kopcovitým terénem. Naše posádka dosáhla na asi šedesátikilometrovém okruhu spotřeby 6,9 l paliva na 100 kilometrů, byli však i tací, co okruh projeli se spotřebou dvojnásobnou. Na rozdíl od kolegy jsme na TFT LCD displeji vypěstovali pěknou zelenou větvičku s kvítky, do plného počtu chyběla jen jedniná hvězdička.

Ve městě by měl hybrid být na elektřinu schopen urazit zhruba tři kilometry, podmínkou je samozřejmě plný stav nabití baterií. V praxi to není tak úplně jednoduché, nabít baterie do plného stavu se nám totiž na celém úseku nepodařilo. Optima Hybrid je klasický mild-hybrid, akcelerace z klidu na 50 km/h čistě na elektřinu je tedy možná jen za předpokladu opravdu jemné, až chirurgické práce s pedálem plynu. Vypnutí motoru při klidné jízdě by mělo být možno až do rychlosti 100 km/h. Zajímavostí je, že i v takzvaném „EV módu“ může pracovat motor: spojka sice motor oddělí od elektromotoru (viz. schéma), ten ale stále přes generátor může dobíjet baterii. Úplně čistokrevný EV mód auto nemá.

Ceny nového Sorenta i hybridní Optimy přineseme již zítra ráno.

Jake.auto.cz: Kia Optima – všechny články


Kia Optima Hybrid
 

Kia Sorento
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Zisky Hyundaie klesají, nedaří se mu hlavně v Číně a USA Zisky Hyundaie klesají, nedaří se mu hlavně v Číně a USA

Jihokorejské automobilce Hyundai Motor ve druhém…

Flixbus posiluje spoje na Ukrajinu Flixbus posiluje spoje na Ukrajinu

Německý autobusový dopravce Flixbus rozšíří od 27.…

Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři

Poloviční podíl v opravně letadel Job Air Technic, která…

Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky

V okurkové sezoně se před Obvodním soudem pro Prahu 1…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Kia Optima Sportswagon se stává plug-in hybridem. Levná ale není Kia Optima Sportswagon se stává plug-in hybridem. Levná ale není

Nejdražší varianta Optimy Sportswagon zrychlí z 0-100…

Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně! Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně!

Kia Optima Sportwagon přináší několik zajímavých novinek.…

 



 
Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

TEST: Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

Dnes 12:52

Toyota na nejnovější provedení plug-in hybridního Priusu láká zejména skvělou spotřebou paliva. Jak moc je pravdivá a čím dalším vůz dokáže zaujmout?




Blesk.cz

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

 

iSport.cz

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je na MS v semifinále

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je…

Simona Baumrtová postoupila na plaveckém mistrovství světa do semifinále také na nejkratší znakařské trati.…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které jej přežily, žijí v chudobě na okraji společnosti

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které…

Nedaleko průmyslového města Tuzla, které se nachází v severovýchodní části Bosny a Hercegoviny, se nachází osada…

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…