24.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Rallye Dakar: Drsná soutěž, která prověří nezávislost každého účastníka

 

Letošní ročník Rallye Dakar je za námi a přišel čas zhodnotit účast redakce Auto.cz přímo v místě konání. Tři týdny v Jižní Americe přinesly celou řadu užitečných zkušeností pro příště.

Letos to bylo vůbec poprvé, co se člen redakce Auto.cz účastnil slavné Rallye Dakar, a přestože jsem se až do poslední chvíle snažil udržovat neutrální postoj a říkal si „však co, nějak to dopadne“, nakonec mě tenhle extrémně náročný kolotoč dokonale pohltil. Nyní, více než týden po skončení poslední etapy vedoucí z Villa Carlos Paz do Rosaria a částečné aklimatizaci (v pondělí 18. ledna bylo v Buenos Aires asi 37°C, v Praze další den o 45°C méně), je na čase zhodnotit situaci.

V práci mi často říkali, abych si účast na Dakaru nemaloval moc růžově a raději se připravil na nejhorší. Málo spánku, špína, dotěrný hmyz a odpudivé sociální zařízení v drtivé většině bivaků ale nakonec nebylo nic, na co by se mladý, zdravý a fyzicky celkem zdatný jedinec neuměl adaptovat. Už kvůli tomu, že vám nakonec stejně nic jiného nezbude, ale hlavně protože řadu věcí, bez kterých si možná ani nedovedete představit den, ve skutečnosti ani nepotřebujete.

Jak jsem psal již v reportáži o „záchranné misi“ v Bolívii, my Evropané jsme ve skutečnosti docela zmlsaní. Vždyť na co potřebuje pubescent nejmodernější tablet, mobil, značkové oblečení a piercing v pupku, když dospělý člověk se bez těchto moderních výdobytků obejde? Také já jsem do Argentiny odlétal se spoustou nesmyslů, abych nakonec zjistil, že mi bohatě stačilo asi sedm triček, jedny dlouhé kalhoty, dvoje bermudy, mikina, pořádné boty, spacák, malý notebook, fotoaparát, základní hygienické potřeby a jídlo jednou denně. To jsou všechno věci, které pohodlně schováte do běžného „kabiňáku“ nebo většího batohu. Možná bych nakonec zahodil i mobilní telefon, protože mimo bivak byl stejně věčně bez signálu a tudíž k ničemu.

Nepřehlédněte: Všechny články o Rallye Dakar 2016 hezky pohromadě

Osobní účast na Rallye Dakar, navíc po boku profesionálního závodního týmu, je v každém případě zážitek na celý život. Atmosféru na samotném začátku, v cíli po přejezdu pódia a na jednotlivých etapách nelze dokonale popsat, nemůže se jí však vyrovnat snad jediný z podniků mistrovství světa v rallye. Nikdo vám neříká, kde máte stát, pokud seberete odvahu, aut na startu se můžete klidně i dotknout, a totéž platí o pilotech. Navíc stačí mít trochu štěstí a můžete se přímo zapojit do děje – třeba když některý ze speciálů zapadne a vy pomáháte posádce vyhrabat bezvládné auto z písku.

Tato soutěž je právem považována za jednu z nejtěžších na světě, protože během ní zažijete oba krajní extrémy venkovních podmínek. Zatímco v nížinách bojujete s otravným hmyzem, vlhkostí a horkem k zalknutí, ve výškách okolo 5000 metrů nad mořem jste rádi, že si zavážete tkaničky u bot a máte na sobě kus teplého oblečení. Takových výšin jsme se naštěstí pokaždé pouze jenom „dotkli“, ani 3500 metrů od mořské hladiny v bivaku v Uyuni ale kolikrát nebyly to pravé.

Největším problémem nakonec bylo spojení s okolním světem. Možná si řeknete, že tato slova trochu podrývají skutečný seznam věcí potřebných k bezproblémovému životu v Jižní Americe, reportáže, fotografie a videa z jednotlivých etap se ale na český internet samy nedopraví. Dá se říci, že letošní Dakar byl pro nás, stejně jako pro řadu zúčastněných jezdců, hlavně o sbírání cenných zkušeností, které využijeme hned při další příležitosti. A začneme tím, že budeme plánovat každý den hezky krok po kroku – bez toho totiž nejde!

Foto: Martin Hůle, Tatra Buggyra Racing

Spolupracujeme s TipCars.com
Jan Pavec: Rázná řešení Jan Pavec: Rázná řešení

Premiéři zemí V4 se shodli na tom, že Evropská unie by se…

Solární letoun Solar Impulse 2 dokončil oblet světa, let trval 500 hodin Solární letoun Solar Impulse 2 dokončil oblet světa, let trval 500 hodin

Švýcarský letoun na solární pohon Solar Impulse 2 přistál…

Plyn za dva měsíce zdražil o desetinu, zvyklostem navzdory Plyn za dva měsíce zdražil o desetinu, zvyklostem navzdory

Skoro o desetinu podražil zemní plyn na evropských…

Angličtina na rovinu: Jak být určitý Angličtina na rovinu: Jak být určitý

Posledně jsem se s vámi rozloučil s tím, že existuje jen…

 

Štítky Dakar 2016

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda po vzoru Jaguaru „neukázala“ na Tour de France nový Kodiaq Škoda po vzoru Jaguaru „neukázala“ na Tour de France nový Kodiaq

Letošní Tour de France je minulostí. Včera se jela…

Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede? Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede?

Změřili jsme dynamiku nového Volkswagenu Tiguan s…

 




Související články
Video: Takto vzniká dakarský speciál Tatra kousek po kousku Video: Takto vzniká dakarský speciál Tatra kousek po kousku

Vývoj závodních speciálů není otázkou pouze několika…

Online rozhovor s Martinem Prokopem. Jak to bylo na Dakaru? Online rozhovor s Martinem Prokopem. Jak to bylo na Dakaru?

Kolegové z redakce iSport připravují na dnešní odpoledne…

 



 
Podvodné stáčení tachometrů vozidel Škoda: Kdy tohle skončí?

Podvodné stáčení tachometrů vozidel Škoda: Kdy tohle skončí?

Dnes 08:00

Před dvěma lety jsme litvínovského prodejce KupŠkodu usvědčili z prodeje vozu se stočeným tachometrem. Čekali jste, že s ostudou ukončí činnost. Ani náhodou – funguje vesele dál, dokonce pod třemi různými názvy.




Blesk.cz

Homosexuálem za socialismu? Brali nás jako nakažlivé, říká Petr (64)

Homosexuálem za socialismu? Brali nás jako…

Lesby, gayové, bisexuálové či transgender osoby staršího věku jsou v České republice nejméně viditelnou…

Šílenec, který se vrhl z 59 metrů do vodopádu: Přijede skákat kus od Prahy

Šílenec, který se vrhl z 59 metrů do vodopádu:…

Světový rekordman ve výšce, ze které kdy člověk skočil, přijede své umění ukázat do Česka. Zatímco ve Švýcarsku…

 

iSport.cz

Vítězný start, Kvitová i Strýcová v Montrealu postupují do 2.kola

Vítězný start, Kvitová i Strýcová v Montrealu…

Petra Kvitová i Barbora Strýcová zvládly na tenisovém turnaji v Montrealu první kolo. Kvitová v pondělí vyřadila…

Ščasný řeší, zda do týmu zařadí Váchu. Oddechl si po ztrátě opory Steauy

Ščasný řeší, zda do týmu zařadí Váchu. Oddechl si po…

Už v úterý čeká Spartu první velká bitva v nové sezoně. Na Letné přivítá ambiciózní rumunský celek Steauu…

 

Reflex.cz

Poslankyně, co odešla od Babiše, by mu měla hodit na hlavu i mandát

Poslankyně, co odešla od Babiše, by mu měla hodit na…

Jedna věc poslanecké frakci ANO chyběla ke srovnání se současnými i minulými parlamentními stranami. Aby řady…

Zakažte Paříž, má sexy název a dobře se v ní kouří!

Zakažte Paříž, má sexy název a dobře se v ní kouří!

Titulek tohoto textu nebyl psán pod vlivem LSD, přestože tak vypadá. Jde o to, že francouzští eurohujeři…