24.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Rallye Dakar: Drsná soutěž, která prověří nezávislost každého účastníka

 

Letošní ročník Rallye Dakar je za námi a přišel čas zhodnotit účast redakce Auto.cz přímo v místě konání. Tři týdny v Jižní Americe přinesly celou řadu užitečných zkušeností pro příště.

Letos to bylo vůbec poprvé, co se člen redakce Auto.cz účastnil slavné Rallye Dakar, a přestože jsem se až do poslední chvíle snažil udržovat neutrální postoj a říkal si „však co, nějak to dopadne“, nakonec mě tenhle extrémně náročný kolotoč dokonale pohltil. Nyní, více než týden po skončení poslední etapy vedoucí z Villa Carlos Paz do Rosaria a částečné aklimatizaci (v pondělí 18. ledna bylo v Buenos Aires asi 37°C, v Praze další den o 45°C méně), je na čase zhodnotit situaci.

V práci mi často říkali, abych si účast na Dakaru nemaloval moc růžově a raději se připravil na nejhorší. Málo spánku, špína, dotěrný hmyz a odpudivé sociální zařízení v drtivé většině bivaků ale nakonec nebylo nic, na co by se mladý, zdravý a fyzicky celkem zdatný jedinec neuměl adaptovat. Už kvůli tomu, že vám nakonec stejně nic jiného nezbude, ale hlavně protože řadu věcí, bez kterých si možná ani nedovedete představit den, ve skutečnosti ani nepotřebujete.

Jak jsem psal již v reportáži o „záchranné misi“ v Bolívii, my Evropané jsme ve skutečnosti docela zmlsaní. Vždyť na co potřebuje pubescent nejmodernější tablet, mobil, značkové oblečení a piercing v pupku, když dospělý člověk se bez těchto moderních výdobytků obejde? Také já jsem do Argentiny odlétal se spoustou nesmyslů, abych nakonec zjistil, že mi bohatě stačilo asi sedm triček, jedny dlouhé kalhoty, dvoje bermudy, mikina, pořádné boty, spacák, malý notebook, fotoaparát, základní hygienické potřeby a jídlo jednou denně. To jsou všechno věci, které pohodlně schováte do běžného „kabiňáku“ nebo většího batohu. Možná bych nakonec zahodil i mobilní telefon, protože mimo bivak byl stejně věčně bez signálu a tudíž k ničemu.

Nepřehlédněte: Všechny články o Rallye Dakar 2016 hezky pohromadě

Osobní účast na Rallye Dakar, navíc po boku profesionálního závodního týmu, je v každém případě zážitek na celý život. Atmosféru na samotném začátku, v cíli po přejezdu pódia a na jednotlivých etapách nelze dokonale popsat, nemůže se jí však vyrovnat snad jediný z podniků mistrovství světa v rallye. Nikdo vám neříká, kde máte stát, pokud seberete odvahu, aut na startu se můžete klidně i dotknout, a totéž platí o pilotech. Navíc stačí mít trochu štěstí a můžete se přímo zapojit do děje – třeba když některý ze speciálů zapadne a vy pomáháte posádce vyhrabat bezvládné auto z písku.

Tato soutěž je právem považována za jednu z nejtěžších na světě, protože během ní zažijete oba krajní extrémy venkovních podmínek. Zatímco v nížinách bojujete s otravným hmyzem, vlhkostí a horkem k zalknutí, ve výškách okolo 5000 metrů nad mořem jste rádi, že si zavážete tkaničky u bot a máte na sobě kus teplého oblečení. Takových výšin jsme se naštěstí pokaždé pouze jenom „dotkli“, ani 3500 metrů od mořské hladiny v bivaku v Uyuni ale kolikrát nebyly to pravé.

Největším problémem nakonec bylo spojení s okolním světem. Možná si řeknete, že tato slova trochu podrývají skutečný seznam věcí potřebných k bezproblémovému životu v Jižní Americe, reportáže, fotografie a videa z jednotlivých etap se ale na český internet samy nedopraví. Dá se říci, že letošní Dakar byl pro nás, stejně jako pro řadu zúčastněných jezdců, hlavně o sbírání cenných zkušeností, které využijeme hned při další příležitosti. A začneme tím, že budeme plánovat každý den hezky krok po kroku – bez toho totiž nejde!

Foto: Martin Hůle, Tatra Buggyra Racing

Spolupracujeme s TipCars.com
Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu

Kyberbezpečnostní firma Kaspersky Lab odhalila velké…

Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

 

Štítky Dakar 2016

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Vodíkový pohon automobilů: Nechceme lithium, chceme vodík

Vodíkový pohon automobilů: Nechceme lithium, chceme vodík

Dnes 08:00

Konec nářků nad omezeným dojezdem a zdlouhavým nabíjením elektromobilů. Vodíkový pohon, který nabídne mnohem víc komfortu i užitku, ztrácí nádech sci-fi. Jeho nástup do osobních aut už nikdo nezadrží.




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl, kolik a za co Petra utrácí

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl,…

Jiří Paroubek (65) soptí. Expremiéra ČR rozhněvalo, že po prohraném soudu o dceru Margaritu (8), který vedl s…

 

iSport.cz

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Na střídačce předvedl spoustu emotivních gest. Když Jihlava v 57. minutě vstřelila klíčový gól, smutně se opřel…

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí, pálil i Stanciu

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí,…

Fotbalisté Sparty v 25. kole první ligy doma porazili Jablonec 2:0 a minimálně do soboty se posunuli na třetí…

 

Reflex.cz

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete. Metanol hraje hlavní roli v novém českém filmu

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete.…

Dvoudílný televizní film o metanolové aféře, série koncertů Báry Polákové, kniha Stín Jiřího Křižana a adaptace…

Veselé cestování s Jardou Jindrou: Kolik jazyků umíš…

Veselé cestování s Jardou Jindrou: Kolik jazyků umíš…

Vydávat se na cesty bez alespoň základní znalosti cizího jazyka dělá z poutníka nesamostatného tvora, odkázaného…