24.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Rallye Dakar: Drsná soutěž, která prověří nezávislost každého účastníka

 

Letošní ročník Rallye Dakar je za námi a přišel čas zhodnotit účast redakce Auto.cz přímo v místě konání. Tři týdny v Jižní Americe přinesly celou řadu užitečných zkušeností pro příště.

Letos to bylo vůbec poprvé, co se člen redakce Auto.cz účastnil slavné Rallye Dakar, a přestože jsem se až do poslední chvíle snažil udržovat neutrální postoj a říkal si „však co, nějak to dopadne“, nakonec mě tenhle extrémně náročný kolotoč dokonale pohltil. Nyní, více než týden po skončení poslední etapy vedoucí z Villa Carlos Paz do Rosaria a částečné aklimatizaci (v pondělí 18. ledna bylo v Buenos Aires asi 37°C, v Praze další den o 45°C méně), je na čase zhodnotit situaci.

V práci mi často říkali, abych si účast na Dakaru nemaloval moc růžově a raději se připravil na nejhorší. Málo spánku, špína, dotěrný hmyz a odpudivé sociální zařízení v drtivé většině bivaků ale nakonec nebylo nic, na co by se mladý, zdravý a fyzicky celkem zdatný jedinec neuměl adaptovat. Už kvůli tomu, že vám nakonec stejně nic jiného nezbude, ale hlavně protože řadu věcí, bez kterých si možná ani nedovedete představit den, ve skutečnosti ani nepotřebujete.

Jak jsem psal již v reportáži o „záchranné misi“ v Bolívii, my Evropané jsme ve skutečnosti docela zmlsaní. Vždyť na co potřebuje pubescent nejmodernější tablet, mobil, značkové oblečení a piercing v pupku, když dospělý člověk se bez těchto moderních výdobytků obejde? Také já jsem do Argentiny odlétal se spoustou nesmyslů, abych nakonec zjistil, že mi bohatě stačilo asi sedm triček, jedny dlouhé kalhoty, dvoje bermudy, mikina, pořádné boty, spacák, malý notebook, fotoaparát, základní hygienické potřeby a jídlo jednou denně. To jsou všechno věci, které pohodlně schováte do běžného „kabiňáku“ nebo většího batohu. Možná bych nakonec zahodil i mobilní telefon, protože mimo bivak byl stejně věčně bez signálu a tudíž k ničemu.

Nepřehlédněte: Všechny články o Rallye Dakar 2016 hezky pohromadě

Osobní účast na Rallye Dakar, navíc po boku profesionálního závodního týmu, je v každém případě zážitek na celý život. Atmosféru na samotném začátku, v cíli po přejezdu pódia a na jednotlivých etapách nelze dokonale popsat, nemůže se jí však vyrovnat snad jediný z podniků mistrovství světa v rallye. Nikdo vám neříká, kde máte stát, pokud seberete odvahu, aut na startu se můžete klidně i dotknout, a totéž platí o pilotech. Navíc stačí mít trochu štěstí a můžete se přímo zapojit do děje – třeba když některý ze speciálů zapadne a vy pomáháte posádce vyhrabat bezvládné auto z písku.

Tato soutěž je právem považována za jednu z nejtěžších na světě, protože během ní zažijete oba krajní extrémy venkovních podmínek. Zatímco v nížinách bojujete s otravným hmyzem, vlhkostí a horkem k zalknutí, ve výškách okolo 5000 metrů nad mořem jste rádi, že si zavážete tkaničky u bot a máte na sobě kus teplého oblečení. Takových výšin jsme se naštěstí pokaždé pouze jenom „dotkli“, ani 3500 metrů od mořské hladiny v bivaku v Uyuni ale kolikrát nebyly to pravé.

Největším problémem nakonec bylo spojení s okolním světem. Možná si řeknete, že tato slova trochu podrývají skutečný seznam věcí potřebných k bezproblémovému životu v Jižní Americe, reportáže, fotografie a videa z jednotlivých etap se ale na český internet samy nedopraví. Dá se říci, že letošní Dakar byl pro nás, stejně jako pro řadu zúčastněných jezdců, hlavně o sbírání cenných zkušeností, které využijeme hned při další příležitosti. A začneme tím, že budeme plánovat každý den hezky krok po kroku – bez toho totiž nejde!

Foto: Martin Hůle, Tatra Buggyra Racing

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 

Štítky Dakar 2016

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…