Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault vsadí na upsizing. Nově vyvíjenou 1.3 TCe využije i Mercedes

David Bureš
Diskuze (41)
Nová třináctistovka vznikne na základech známé dvanáctistovky. Bude prvním zážehovým motorem Renaultu, který využije filtr pevných částic.

Renault byl dlouho zastáncem downsizingu, nové emisní normy ale znamenají nutnost změny, a tak i francouzská automobilka zapracuje na zvětšení agregátu. Chystá motor s označením 1.3 TCe, který vznikne na základech stávajícího čtyřválce 1.2 TCe (H5F). Jednotku využije také Mercedes-Benz, který se rovněž podílí na jeho vývoji.

Spolupráce mezi aliancí Renault-Nissan a koncernem Daimler se tím dostane do další fáze. Stuttgartská značka využívá motory Renault už dnes (ve svých kompaktních modelech), poprvé se však podílí přímo na jejich vzniku. Zatím si Mercedes pouze upravoval již hotové agregáty francouzského výrobce, konkrétně jeho turbodiesely 1.5 dCi a 1.6 dCi nebo benzinové 1.0 SCe a 0.9 TCe (pro vozy Smart).

Podle zákulisních zpráv se motor objeví na trhu v průběhu jara 2018. Z modelů Renault ho jako první použije velkoprostorová dvojice Scénic/Grand Scénic, potvrzen je také pro Mégane nebo Captur. Mercedes jej využije v nové generaci svých kompaktních vozů, počínaje novými třídami A a B.

Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním o objemu 1.330 cm3 bude samozřejmě splňovat nadcházející emisní normu nazývanou Euro 6c, v rámci níž se emise budou už měřit také v reálném prostředí. K tomu jednak pomůže zásadní přepracování dnešní dvanáctistovky, jednak zástavba filtru pevných částic. Bude to první zážehový agregát Renault s takovým řešením, další budou následovat posléze.

Co se týče výkonu, má být nová třináctistovka dostupná ve čtyřech výkonových variantách. Nejslabší nabídne 85 kW, nejsilnější 118 kW. Vedle toho budou existovat i verze s 96 kW a 110 kW.

David Bureš
Diskuze (41)
22. 11. 2017 14:04
Re: Přímý vstřik a filtr pevných částic
To jsou motory Audi a Audi to používá u více jednotek. Byl bych však radši, kdyby prostě nainstalovali filtry (nejlépe mít tedy oboje). I když by to mohlo být zajímavé srovnání. Jen filtrům tu věřím víc než firmware řidící jednotky. Předpokládalo se, že to nakonec alespoň některé automobilky zvládnou bez filtrů, aby ušetřily, ale vypadá to, že se některé budou minimálně tvářit, že filtr zavádí dobrovolně, protože to v dnešní době bude dobré gesto (něco takového oznámil myslím VW, Daimler a možná další).
22. 11. 2017 13:56
Re: zbytocna radost
To těžko vyřešili větším objemem. A v emisích jsou asi největším problémem pevné částice, kde je jednoduché (a žádoucí) řešení - filtr.
22. 11. 2017 13:26
Re: SOUDRUZI : NEBLOKUJTE SVÝMI AUTOPOPELNICEMI VYHRAZENÁ PA
Ani u 2,0 TSI nejde o "upsizing" ve smyslu vracení se zpět. Audi se prostě rozhodlo, že nebude dělat 1,8, která sdílí konstrukci s 2,0. A místo něj připravili 2,0 s Millerovým cyklem. Tenhle motor má v Millerově cyklu efektivní objem zhruba 1,4 litru. Fyzicky je to dvoulitr, ale směsi je v něm v tomhle režimu o zhruba 30 % méně. Pro Millerův cyklus je typický nižší specifický výkon (tedy výkon na litr objemu; protože je v něm při stejném objemu méně směsi). Větší objem tedy není od věci (aby v tom režimu mohl motor trávit dost času a vyplatilo se to). Vyšší účinnost by to měla vykompenzovat. Jen na rozdíl od klasických motorů s Millerovým cyklem v něm nemusí běžet pořád. Takže může mít slušné špičkové parametry. Jinak by spíš odpovídaly 1,4 TSI.

Je to jako s vypínáním válců. Ano, objem může vzrůst, ale není to ten "starý, dobrý" motor. Jen na to jdou z jiné strany. Je to třeba chápat v souvislostech. A je třeba si uvědomit, že je to dlouhodobý vývoj. Motory se nedělají přes noc.
22. 11. 2017 13:10
Re: SOUDRUZI : NEBLOKUJTE SVÝMI AUTOPOPELNICEMI VYHRAZENÁ PA
Jak jsem napsal, záleží na úhlu pohledu. A na jaké výkony ty motory naladí. V minulé generaci měl Renault 2,0 TCe. Ano, bylo nějaké období, kdy měl jen 1,6, ale ta nikdy dvoulitr plně nenahradila. Je to třeba vnímat v kontextu. Měli 0,9; 1,2; 1,6; 2,0. Teď budou mít 1,8. Vedle toho je 1,6 příliš velká a 1,2 příliš malá.

Zvětšení objemu je tu jen vedlejší efekt odstranění jednoho objemu z nabídky. Těžko říct, jestli dříve plánovali si vystačit s 1,6 (a pak změnili názor), nebo jestli plánovali 1,8 a 1,6 to po odchodu 2,0 musela dočasně vykrýt.
Avatar - Emel
22. 11. 2017 12:42
Re: Přímý vstřik a filtr pevných částic
VW má zajímavé řešení u 1.8 a 2.0, tam je kombinace přímého i nepřímého vstřiku. Nevím jestli to má nějaká verze té 1.5 (spíš si myslím že ne).