Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Energy 1,6 dCi: Nejmodernější turbodiesel podrobně

Diskuze (44)
Renault se chlubí, že jeho nejnovější diesel využívá technologie F1. Co to znamená?

Pro zatím jen v modelech Scénic a Grand Scénic Renault nasazuje nový turbodiesel 1,6 dCi. Agregát s výkonem 96 kW a točivým momentem 320 Nm ale postupně nahradí starší 1,9 dCi ve všech modelech francouzské automobilky.

Jedná se o od základu novou konstrukci. Renault na vývoji pracoval od roku 2006 a použil 30 nových patentů. Z 264 komponent, které tvoří motor, je 75 % zcela nových. Ostatní agregát sdílí s motorem 2,0 dCi typu M9R.

Renault se chlubí spojitostí nového motoru se světem Formule 1. Za jeho vývojem stojí jednak několik bývalých konstruktérů motorů pro F1 a jednak se objevují některé přímo převzaté technologie a konstrukční postupy.

K nim patří maximalizace ventilů. V případě turbodieselu se toho dosáhlo tzv. čtvercovou koncepcí (prakticky stejné vrtání válce – 80,0 mm a zdvih pístu – 79,5 mm). U motorů F1 se hledala také inspirace pro chladící systém. Díky lepší účinnosti tzv. příčného chlazení mohla být instalována menší a tedy energeticky méně náročná vodní pumpa. Stejný původ mají i speciální pístní kroužky.

Agregát má dále menší turbodmychadlo, avšak s větším plnícím tlakem: 2,7 bar znamená mezigeneračně nárůst o 12 %. Díky tomu mohl být kompresní poměr snížen na 15,4:1. Snížil se také tlak vstřikovací soustavy (z 1800 na 1600 bar), což umožnilo zmenšit jednotlivé komponenty.

V běžném režimu motor pracuje se dvěma pilotními vstřiky nafty, jedním hlavním a jedním pozdním. Postupné dávkování paliva pomáhá k vyrovnanějšímu chodu motoru a lepšímu prohoření směsi. Pro případ regenerace filtru pevných částic se ale přidávají ještě dvě velmi opožděná vstříknutí nafty. K nim dochází až po spálení směsi, dodatečně vstříknutá nafta tak odchází do filtru, kde shoří s usazenými částicemi.

Jako první produkční motor v Evropě má 1,6 dCi nízkotlaké EGR. Výfukové plyny nasává dál v potrubí, až za filtrem pevných částic. Poprvé jsou zchlazeny nízkotlakým mezichladičem, smíchají se s nasávaným vzduchem před turbodmychadlem a následně se chladí v mezichladiči turba. Díky tomuto dvojitému chlazení se může necirkulovat výrazně více výfukových plynů, což má pozitivní vliv na emise.

Důsledná optimalizace spotřeby je důvodem, proč Renault aplikoval řadu pokročilých technologií. K nim patří olejové čerpadlo s proměnlivým objemem oleje (-1 %), pokročilé řízení teploty pomocí uzavírání kanálů v chladící soustavě (-1 %), řízené víření směsi ve spalovacích komorách (-0,5 %) nebo již zmíněné nízkotlaké EGR (-3 %).

Po třech procentech ušetří jak regenerační brzdění s inteligentním alternátorem, tak Stop&Start. Vhodným zpřevodováním se ušetřily 3 % a samotným zmenšením objemu motoru 5,5 %. Celková úspora spotřeby paliva proti 1,9 dCi činí 20 %.

Diskuze (44)
26. 5. 2011 23:10
Re: co?
To jezdíš za 4.0 l ? >:-[]
26. 5. 2011 16:12
Test na sme.sk
[odkaz]
26. 5. 2011 11:28
Re: 1.6 dCi - le diesel
No tak to je ina vec. Ale trestne stihany moze byt nie len ten, co berie uplatok, ale aj ten ho ponuka, tak aby to nakoniec nevyslo hodne draho.
Avatar - Hammunasakra
26. 5. 2011 10:31
Re: 1.6 dCi - le diesel
Tak KONEČNĚ po letech vw (skoro)dohnal světovou konkurenci a ona takhle.. ;-)
Pěkný den :-)
26. 5. 2011 10:27
Re: 1.6 dCi - le diesel
I ty naivo. Myslíš, že nejde zařídit aby si udělal emise i bez DPF >:D