Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Talisman 1.6 dCi – Něco pro štěstí

Martin Frei
Diskuze (356)
Renault se rozhodl ve střední třídě změnit všechno: techniku, styl karoserie i jméno. A pro úspěch se dovolává i duchovních sil.


Úvod, dojem


Všímáte si toho, jak často stále na silnicích potkáte druhou generaci laguny z přelomu tisíciletí? My také, a nedivíme se tomu. Je to krásné auto, které dodnes překvapí komfortem. A jelikož styl a pohodlí prodává, mohla jich továrna v Sandouville chrlit ročně i čtvrt milionu. Po všeobecně známých kvalitativních přemetech Renaultova velká ryba v roce 2008 sice přidala na kvalitě, ale krása i bonvivánské kouzlo ji opustily. A s nimi i štěstí: tři čtvrtiny zákazníků se rozutekly do všech stran a nalákat je zpátky domů bude složité. Firemní stratégové jsou si toho vědomi a novému modelu vepsali přímo do erbu to, co nejvíc potřebuje. Talisman.

DOJEM

Všeho s mírou

Zevnějšku nechybí odvaha ani francouzská hrdost. Kapota přesahující blatníky zdůrazňuje širokou a plochou příď, ve stejném duchu se nese celá výrazně aerodynamická silueta. Maska s velkým logem tu působí monumentálněji než na obrovské karoserii espace, světla široce vytažená do blatníků dělají ramena. Přední partie s dlouhým převisem a vysokou konturou ovšem budí trochu těžkopádný dojem, který nezamaskují ani exoticky tvarované hokejky denního svícení. Nejnovější konkurenti jako Škoda Superb a Kia Optima dokážou zepředu rozehrát výrazně lehčí rytmus.

Vyloženě atleticky nepůsobí talisman ani z boku. Povrchy se plynule a decentně vlní, ale nerozčleňuje je žádný výrazný prolis. Nejvíc moderní elegance dokázali designéři vdechnout zadní části, kombinaci oblé odtrhové hrany a štíhlých lamp si ovšem zjevně vypůjčili od Audi A6.

Ani hot, ani čehý

Jak je u francouzských značek obvyklé, interiér hraje na velmi jednoduchou notu. Efekt takového řešení je značně závislý na kvalitě materiálů a nejdražší verzi Initiale Paris, kterou vidíte na snímcích, se to celkem daří. Povrchová úprava panelů v horní části palubní desky, jemné švy imitující čalounění kůží i přesně slícované dekory navozují lehce luxusní kouzlo, podtržené dobře tvarovanými koženými sedačkami.

Spodní část palubní desky se středovým tunelem a zejména okolí rozměrného tabletu to trochu ruší. Lesknou se a na dotyk jsou tvrdé, výsledný dojem z kabiny zůstává kdesi na půli cesty.

Pořizovací náklady Peugeot 508 1.6 BlueHDI (etalon) Renault Talisman 1.6 dCi
Základní cena 580 000 Kč (Active)* 619 900 Kč (Life)
Cena verze Světa motorů 580 000 Kč (Active)* 619 900 Kč (Life)
Výbava verze Světa motorůABS, ESP, čelní + boční + hlavové airbagy, automatická klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a všechna okna, palubní počítač
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Kožený multifunkční volant Ano Ano
Připojení Bluetooth Ano Ano
Tempomat Ano Ano
Parkovací asistent Z / P + Z Ano/12 500 Kč 7000 Kč/ Ne
Světlomety LED 27 000 Kč Ne
Přední mlhovky 5000 Kč Ne
Navigace 18 400 Kč 15 000 Kč**
Vyhřívaná přední sedadla 8000 Kč Ne
Head-up displej 13 000 Kč Ne
Porovnání cen 580 000 Kč (100 %) 619 900 Kč (o 7% horší)
* Akční cena, ** včetně multimediálního systému R-Link

Prostor, motor


PROSTOR A POHODLÍ

To je, oč tu běží

Talisman je jen o centimetr kratší než Škoda Superb, což vnitřnímu prostoru nastavuje velmi vysokou laťku. Rozvor je ovšem o tři centimetry kratší, přední převis naopak o šest delší – mimochodem nechápeme proč, když všechny motory jsou jednotně skloněné dozadu. Celková délka kabiny tomu přesně odpovídá. Řidič a spolujezdec si nemůžou stěžovat, místa mají v podélné ose habaděj. Správnou polohu za volantem nacházíme snadno, rozsah seřízení i poloha pedálů vyhovují postavám různých velikostí.

Přesto v porovnání s nejlepšími konkurenty trocha pocitové prostornosti chybí. Střecha už nad hlavou řidiče klesá k aerodynamicky skloněnému oknu, navíc se svažuje i ke stranám, výsledkem čehož je nižší rám dveří. Dohromady s masivními sloupky to přináší méně vzdušnou atmosféru, podobnou třeba Opelu Insignia.

Vzadu nám zbývá před koleny noblesních 21 cm. To je právě o devět méně než v superbu a přesně to odráží rozdíly v rozvoru a délce předního převisu. Sedák je ovšem uložený nízko u podlahy jako v ostatních autech střední třídy, splývavé klesání střechy a zadního okna nenechává moc místa ani nad hlavami. Karoserie se směrem dozadu také citelně zužuje, takže třem dospělým by zde bylo těsněji.

Loď na dlouhou plavbu

Kromě názvu Laguna opouští Renault po dvaceti letech také výklopnou zadní stěnu. Novinka bude v nabídce i jako kombi, testovaný sedan chce zapůsobit na firemní klientelu a německý trh. Z toho plynou obvyklá omezení s pevně danou výškou a omezeným vstupem. Ten je zde ještě trochu kratší než obvykle, protože za zvolna klesajícím zadním oknem už zbývá méně místa na kapotu. Pohled dovnitř ale potěší. Čalounění je udělané kvalitně a příkladně zapouzdřený závěs víka neodře zavazadla.

Tabulkový objem 608 litrů se téměř vyrovná superbu. Vzhledem ke shodné délce karoserie by to ani nemělo být jinak. Kufr talismanu je o něco nižší, ale objem dohání šiřkou mezi podběhy, kde je znát výhoda skladné vlečené nápravy.

Sklopení opěradel přináší stejně kompromisní nákladový prostor jako u jiných sedanů, nechybí však praktický průvlak na lyže. Benzinové verze mají pod podlážkou standardně dojezdovou rezervu, u dieselu za ni kupodivu zaplatíme 2000 Kč.

Naměřené hodnoty
PROSTORNOST
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 188/21
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 91-101/92, 1-11/0
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 137/132, 149/142
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 48 /45 x 46
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 52 x 58
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 48 x 106
Výška dolní hrany kufru (cm) 69
JÍZDA
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. a 6. RS (80-120 km/h)(s) 6,8/9,8/11,3
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h(ot./min) 2400
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,3

MOTOR

Přistřižená křídla

Dieselovou šestnáctistovku se dvěma turbodmychadly už známe z dodávkových renaultů, se kterými přes manuální převodovku velmi pěkně cvičí, i z nového espace, kde s dvouspojkovým automatem poněkud zkrotla. Čekali jsme, že o 140 kg lehčí talisman s ním rozpřáhne křídla, ale nerozpřáhl. Převodovka jako by nevěřila točivému momentu uváděnému v tabulce, nechává diesel klapat poměrně vysoko a při rozjezdech ho vytáčí i ke třem tisícům otáček. Nezní přitom kultivovaně, a ani nepředvede nic divokého. Ve středním pásmu se do toho umí opřít a ze 100 km/h zrychluje jedna

radost, ale pružný tah z nejnižších otáček, jaký očekáváme od pojmu biturbo, se nedostavuje. Tušit za tím můžeme nějaká opatření umravňující emise, protože dodávky, které jedou o tolik živěji, dosud podléhají pouze normě Euro 5.

Poslední překvapení přináší jízda po dálnici, kde otáčkoměr ukazuje 2400 ot./min. Dnes to většina aut zvládá o 200 až 300 otáček pomaleji. A to i příbuzný Renault Espace.

K práci dvouspojkové převodovky EDC nemáme výhrady. Nepracuje obzvlášť rychle, ale potěší plynulými rozjezdy, logickými reakcemi na přidání i ubrání plynu a ovladatelností při manévrování v garáži, což je jistě důležitější.

Jízda, závěr


JÍZDA

Stále podle módy

Lagunu z roku 2000 jsme v úvodu nezmiňovali samoúčelně. Šlo o poslední velký renault, který se nestyděl měkce pérovat. Vědomě se zřekl sportovní bezprostřednosti, protože v cestovním autě ji každý nehledá. Od těch dob čekáme na další osobnost, která by dokázala světu říct, že řezání zatáček není všechno. Bohužel marně. Na 19palcových kolech jede talisman vyrovnaněji a plynuleji než předchůdce z roku 2008, ale uvolněného pohodlí mondea, superbu či Mazdy 6 nedosahuje. Víc hrbolů kopíruje než vyžehlí a působí stále trochu našponovaně. Významně to neovlivňují ani regulovatelné tlumiče výbavy Initiale Paris, poněvadž rozdíly mezi jejich třemi režimy jsou téměř nepostřehnutelné. Vlečenou nápravu z toho všeho vinit nemůžeme, vždyť schopnosti elektronických stabilizačních systémů dnes dovolují i jednoduchý podvozek naladit komfortně.

Pochválit ale musíme nízkou hladinu hluku, jež má rozhodně blíž k evropskému než asijskému standardu.

Utažené pérování podtrhuje stabilitu, které má nízký vůz s dlouhým rozvorem na rozdávání. Talisman se nikdy nerozhoupe, nerozvlní, v obloucích se drží asfaltu jako politik židle a kola neodskakují ani na velkých dírách. Řízení plní svůj základní účel, uměle generovaný odpor volantu však většina

konkurentů umí maskovat lépe. Natáčení zadních kol dodává testovanému vozu sportovní ostrost a je věcí vkusu, zda o ni typický kupující velkého sedanu bude stát. Vzhledem k tomu, že jde o exkluzivitu nejdražší verze, však takové dilema nejspíš nebude časté.

ZÁVĚR

První setkání s talismanem přináší řadu dobrých zpráv. Proti předchůdci je mnohem prostornější, znatelně pohodlnější, má úspornější motory a moderní automatické převodovky. Nezříká se přitom ani zajímavého poměru výbavy k ceně, což – jak ukazuje úspěch sedanu Fluence – může zamíchat kartami v prodeji firemních vozů a narušit manažerskou monokulturu passatu. Proti ostatním ve třídě mu však chybí něco, čím by se výrazně odlišil a v čem by měl navrch. Pro takový boj bude určitě třeba – talisman.

Hodnocení
DOJEM
Design 1,75
Dílenské zpracování 1,50
Průměr 1,63
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,50
Sedadla 1,50
Zavazadelník a variabilita 2,25
Ovládací prvky 2,00
Průměr 1,81
MOTOR A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 2,00
Pružnost 2,25
Spotřeba 1,25
Průměr 1,83
JÍZDA
Řazení 1,50
Řízení 2,50
Brzdy 1,25
Ovladatelnost 2,50
Jízdní komfort 2,25
Průměr 2,00
CELKEM
Průměr celkem 1,82

Plusy

  • Prostorná kabina, velký kufr
  • Jemně pracující automat
  • Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

  • Kompromisní komfort odpružení
  • Jen průměrná pružnost motoru
  • Kolísající dojem z kvality interiéru

Zobrazit celý článek
Martin Frei
Diskuze (356)
30. 11. 2015 18:42
Re: Kritika za každou cenu...
kolko, 20 km a mala vobec 4control, pretože to nebola seriova vybava u vsetkych verzii
30. 11. 2015 18:29
Re: To už opravdu
O plechu jsem nenapsal ani slovo, ostuda jsou ty holé reproduktory a konektory čumící do kufru.
Avatar - rohYpnol
30. 11. 2015 18:21
Re: 1,6dCi
Jistě, první otázka u jednání - čím jste přijel >:D >:D >:-[] ...

Ale částečně ti dám zapravdu - povrchní křupani, co se dostali do vyšších pozic a co nafasovali služební Passaty a Superby, zatímco doma jezdili na vylítaných Renaultech, nepochybně budou posuzovat tak jak jsi napsal.

Pokud někdo svůj business myslí vážně, nikdy se nebude rozhodovat podle takto povrchních kritérií. Vždy je zásadní reference dané firmy, ukazatelem zdraví společnosti není vozový park, ale úplně jiné veličiny. Ale jestli jezdí značkou A či B je úplně buřt. Nejeden krizový manažer došel a nakoupil pro management nový vozový park ... a firma šla ke dnu tím rychleji...
Avatar - rohYpnol
30. 11. 2015 17:47
Re: To už opravdu
všude vidím ten samý nekrytý nelakovaný plech. Že Renault upřednostnil kvalitu zvuku před zavazadelníkem a umístil repráky tam kam dal?
Avatar - NSA
30. 11. 2015 08:10
Re: Kritika z vlastních řad
Já ti nevím...nechtělo by počkat až bude třeba to video z vozu o kterém se tu diskutuje??? To video je z Espace tak třeba v Talismanu to bude znít úplně jinak :no: :-!