2.12. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty

Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty

Revoluční motor z dílny kalifornské společnosti má být až o 30 % úspornější než dnešní agregáty. Zároveň má být lehčí a menší.

Automobilky hledají stále další a další možnosti, jak snížit spotřebu paliva svých aut. Současným trendem je elektrifikace, využití hybridního, nebo dokonce rovnou elektrického pohonu, přičemž se stále množí názory, že spalovací motor čeká brzký konec. Americká společnost Achates Power si ale myslí opak, spalovací motor podle ní ještě neřekl poslední slovo.

Firma sídlící v kalifornském San Diegu totiž pracuje na agregátu, jehož koncepce je opravdu radikální. Jestliže naprostá většina dnešních přímovstřikových jednotek funguje tak, že píst stlačuje vzduch a následně se do válce vstříkne benzin, Achates Power umístila do válce dva protilehlé písty pracující proti sobě, což názorně prezentuje přiložené video. To znamená, že kompresní prostor je uprostřed válce. A co víc, v tomto případě se nejedná o čtyřtakt, ale dvoutakt.

Video

Zcela nová myšlenka to, pravda, není. První motor s protiběžnými písty vznikl již na konci devatenáctého století, přičemž jen o pár let později ji v autech použila francouzská společnost Gobron-Brillié, třeba ve voze, který jako první překonal rychlost 150 km/h. Ve třicátých letech pak nápad využila společnost Junkers, která ji aplikovala na dieselový letecký motor.

Následně byla myšlenka víceméně opuštěna, hlavně kvůli tomu, že se takové motory jevily jako velice neekonomické a velice složité na navržení. S tím ale Achates Power zcela nesouhlasí a tvrdí, že vyvíjený motor může být až o 30 % úspornější než dnešní motory. Nepotřebuje totiž hlavu válců, která se u konvenčních agregátů podílí na výrazných tepelných ztrátách. Dokazují to i zatím provedené testy ukazující, že v určitých režimech motor skutečně nabízí nižší spotřebu paliva.

Zároveň však přiznává, že motor s protilehlými písty je skutečně komplikovanější navrhnout než dnešní jednotky. Následná výroba je ale už levnější a snazší, a to díky jednodušší konstrukci s nižším počtem komponentů. Agregát třeba nevyužívá ventilový rozvod, protože vůbec nepotřebuje ventily. Výhodou toho je i nižší váha takového agregátu. Achates Power navíc počítá s tím, že vyvíjený motor může pohánět přímo kola vozidla, případně že může být zkombinován s elektromotorem pro hybridní pohon.

Výsledkem dosavadního vývoje je řadový tříválcový motor o objemu 4,9 litru, který dosahuje výkonu 205 kW v 2200 otáčkách a točivého momentu 1100 N.m v rozmezí 1200-1600 otáček.

Achates Power má v tuto chvíli za sebou teorii a testování agregátu v laboratoři. Nyní je na řadě jeho aplikace do skutečného vozidla, k čemuž by mělo dojít během následujících čtyř let. S tím pomůže loni získaná zakázka od Centra americké armády pro výzkum, vývoj a návrh tanků a automobilů (TARDEC), v rámci níž firma postaví prototyp jednoválce pro bojová vozidla. Navíc spolupracuje se společností Cummins na modernizaci techniky americké armády.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 

Štítky Technika Video

 

Přidat názorDiskuse: Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině stromu: Byl tak zmrzlý, že se nemohl pohnout

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině…

Asi tři dny se nedaleko Vítkova na Tachovsku schovával promrzlý a vyhladovělý pejsek v dutině stromu. Když ho…

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o semifinále se porve s Halepovou

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o…

Hned dvěma zástupcům mohou čeští tenisoví fanoušci držet palce ve středečním programu. Karolína Plíšková po…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…