reklama


2.12. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty

Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty

Revoluční motor z dílny kalifornské společnosti má být až o 30 % úspornější než dnešní agregáty. Zároveň má být lehčí a menší.

Automobilky hledají stále další a další možnosti, jak snížit spotřebu paliva svých aut. Současným trendem je elektrifikace, využití hybridního, nebo dokonce rovnou elektrického pohonu, přičemž se stále množí názory, že spalovací motor čeká brzký konec. Americká společnost Achates Power si ale myslí opak, spalovací motor podle ní ještě neřekl poslední slovo.

Firma sídlící v kalifornském San Diegu totiž pracuje na agregátu, jehož koncepce je opravdu radikální. Jestliže naprostá většina dnešních přímovstřikových jednotek funguje tak, že píst stlačuje vzduch a následně se do válce vstříkne benzin, Achates Power umístila do válce dva protilehlé písty pracující proti sobě, což názorně prezentuje přiložené video. To znamená, že kompresní prostor je uprostřed válce. A co víc, v tomto případě se nejedná o čtyřtakt, ale dvoutakt.

Video

Zcela nová myšlenka to, pravda, není. První motor s protiběžnými písty vznikl již na konci devatenáctého století, přičemž jen o pár let později ji v autech použila francouzská společnost Gobron-Brillié, třeba ve voze, který jako první překonal rychlost 150 km/h. Ve třicátých letech pak nápad využila společnost Junkers, která ji aplikovala na dieselový letecký motor.

Následně byla myšlenka víceméně opuštěna, hlavně kvůli tomu, že se takové motory jevily jako velice neekonomické a velice složité na navržení. S tím ale Achates Power zcela nesouhlasí a tvrdí, že vyvíjený motor může být až o 30 % úspornější než dnešní motory. Nepotřebuje totiž hlavu válců, která se u konvenčních agregátů podílí na výrazných tepelných ztrátách. Dokazují to i zatím provedené testy ukazující, že v určitých režimech motor skutečně nabízí nižší spotřebu paliva.

Zároveň však přiznává, že motor s protilehlými písty je skutečně komplikovanější navrhnout než dnešní jednotky. Následná výroba je ale už levnější a snazší, a to díky jednodušší konstrukci s nižším počtem komponentů. Agregát třeba nevyužívá ventilový rozvod, protože vůbec nepotřebuje ventily. Výhodou toho je i nižší váha takového agregátu. Achates Power navíc počítá s tím, že vyvíjený motor může pohánět přímo kola vozidla, případně že může být zkombinován s elektromotorem pro hybridní pohon.

Výsledkem dosavadního vývoje je řadový tříválcový motor o objemu 4,9 litru, který dosahuje výkonu 205 kW v 2200 otáčkách a točivého momentu 1100 N.m v rozmezí 1200-1600 otáček.

Achates Power má v tuto chvíli za sebou teorii a testování agregátu v laboratoři. Nyní je na řadě jeho aplikace do skutečného vozidla, k čemuž by mělo dojít během následujících čtyř let. S tím pomůže loni získaná zakázka od Centra americké armády pro výzkum, vývoj a návrh tanků a automobilů (TARDEC), v rámci níž firma postaví prototyp jednoválce pro bojová vozidla. Navíc spolupracuje se společností Cummins na modernizaci techniky americké armády.

Spolupracujeme s TipCars.com
CEFC se stahuje ze Soukupova vydavatelství a agentury CEFC se stahuje ze Soukupova vydavatelství a agentury

Čínský investiční fond CEFC končí spolupráci s…

Trump tvoří rozpočet: seškrtá ekologii a diplomacii, přidá armádě Trump tvoří rozpočet: seškrtá ekologii a diplomacii, přidá armádě

Donald Trump se dnes hodlá vložit do tvorby státního…

Sazka se stává největší loterní firmou, dostala licenci od ministerstva Sazka se stává největší loterní firmou, dostala licenci od ministerstva

Sázková společnost Sazka může na internetu provozovat…

 
 

Přidat názorDiskuse: Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tato auta opustila český trh, jinde se však stále dobře prodávají Tato auta opustila český trh, jinde se však stále dobře prodávají

Vybrali jsme šest aut a modelových řad, které předčasně…

Boj za zelenější města: Zákaz dieselových motorů chystá také Stuttgart Boj za zelenější města: Zákaz dieselových motorů chystá také Stuttgart

Evropské metropole bojují se starými dieselovými vozy.…

 






 
VW Golf Variant GTD DSG – Naftové sportování nevoní

TEST: VW Golf Variant GTD DSG – Naftové sportování nevoní

Dnes 10:52

Volkswagen Golf už prošel faceliftem, ještě před tím však otestujeme rychlou naftu GTD ve verzi Variant.




Blesk.cz

Pravda o trapasu na Oscarech: Bylo to nahrané? Pořadatelé promluvili

Pravda o trapasu na Oscarech: Bylo to nahrané?…

Společnost PricewaterhouseCoopers (PwC), která více než 80 let zajišťovala administrativní chod předávání…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Real zpět v čele po super obratu. Messi rozhodl na Atlétiku

SESTŘIHY: Real zpět v čele po super obratu. Messi…

Fotbalisté Barcelony vyhráli ve 24. kole španělské La Ligy šlágr na půdě Atlétika Madrid 2:1, když o jejich…

WOW! Je to hrdina! Koneho záchrana brankáře v Ďolíčku oslovila Evropu

WOW! Je to hrdina! Koneho záchrana brankáře v…

Útočník Slovácka Francis Kone prokázal v sobotním utkání na Bohemians 1905 (0:0) obdivuhodnou pohotovost, když v…

 

Reflex.cz

Kdo má 50 tisíc měsíčně, není boháč, říká Andrej Babiš

Kdo má 50 tisíc měsíčně, není boháč, říká Andrej Babiš

Od delegátů sněmu ANO dostal staronový předseda necelých 95 procent hlasů. „Jde to se mnou dole vodou,“…

10 nejdůležitějších momentů historie podle Američanů? Budete překvapeni

10 nejdůležitějších momentů historie podle…

Co nejvíce ovlivnilo současnou americkou společnost? Právě na to se snažila najít odpověď anketa společností Pew…

 
 
reklama