Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Říjen 2017 na Veterán.auto.cz: Sport, luxus, závody i uniforma

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V desátém měsíci letopočtu 2017 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst o luxusních vozech značek Bentley a Hispano-Suiza, sporťáky zastupovaly zase Alfa Romeo a Healey.

Šestiválce (6 cilindri) vyvíjel pro Alfu Romeo slavný Vittorio Jano. Poslední evolucí byl dvouapůllitr, který dokonce přežil válku a vyráběl se až do začátku padesátých let minulého věku. Řadový agregát měl objem 2,44 l a pokrokový rozvod DOHC, který používala už patnáctistovka o dekádu dříve! Podvozky 6C 2500 disponovaly trojicí rozvorů náprav, karosovali je italští mistři: nejen milánský Touring, ale i Pinin Farina, Bertone, Castagna a Zagato. Vozy také závodily v Le Mans i Mille Miglia a kupovali si je boháči a hvězdy showbyznysu. Hodně velkou zajímavostí je z dnešního pohledu vojenská verze, jenže státní Alfa Romeo vyráběla všechno možné včetně nákladních a užitkových vozů i podvozků pro stavbu trolejbusů a autobusů... Nástupnický model 6C 3000 už se sériové výroby nedočkal.

Vozu Bentley Mark VI patří několik primátů v rámci historie okřídleného B, případně svazku se dvěma R: jednalo se o první poválečný model značky, vyjel z Crewe a měl celokovovou karoserii, jinak ovšem na tradičním rámu. Vycházel z Rolls-Royce Silver Wraith, byl však postaven na zkráceném šasi. Řadový šestiválec 4,26 l byl také shodný, od roku 1951 se dodával převrtaný na 4,57 l. Tyto vozy měly dvě koncovky výfuku. Zajímavostí bylo na volantu nastavitelné zadní odpružení, respektive hydraulické tlumiče. 4,88 m dlouhé čtyřdveřové limuzíny měly typickou useknutou hranatou záď a hlavní světlomety zapuštěné do karoserie. Byly považovány za nezničitelné. Individuálně „oblečených“ podvozků už nebylo tolik jako dříve. Přes 5,2 tisíce postavených kusů představovalo komerční úspěch, předchozích Mark V vzniklo jen jedenáct! Poptávka byla přesto mnohem vyšší, takže ojeté se prodávaly dráže než nové...

Healey Silverstone představuje asi nejznámější model krátkého období samostatné značky Donalda Healeye, ještě před slavným obdobím spolupráce s Austinem. Firma sídlila ve starém leteckém hangáru ve Warwicku nedaleko Coventry. Sporťák pro dva poháněl čtyřválec Riley 2,44 l. Šlo o spartánské auto, které se prodávalo za 975 liber. Blatníky připomínaly spíš motocykl než automobil, velká hlavní světla byla umístěna pod přední mřížkou a náhradní kolo spočívalo naopak ve vodorovné poloze na zádi, takže suplovalo nárazník. Silverstone byl pojmenován po okruhu, který vznikl v roce 1948 na bývalém letišti a po mnoha přestavbách funguje dodnes. Vozy s hliníkovou karoserií mohly jezdit po běžných silnicích, ale bez úprav i závodit, takže se jezdilo zpravidla po ose. Uspěly v rallye, kláních cestovních i sportovních aut. Po spartánském D-Type se stavěl širší a lépe vybavený E-Type.

Duší Hispano-Suizy byl švýcarský konstruktér Marc Birkigt, proto nesla tento název, i když kromě Španělska vyráběla ve Francii a nikoli v zemi helvétského kříže. Opravdu přepychové automobily konkurovaly nejprestižnějším značkám včetně Rolls-Royce, ale nebyl jim cizí ani sport. Typ H6 měl premiéru po první světové válce a vyráběl se ještě v první polovině 30. let. Jezdili v něm státníci, šlechtici i bohatí průmyslníci včetně Andrého Citroëna a Edsela Forda. První série měly pod kapotami řadové šestiválce OHC 6,6 l, typ C se dočkal většího s objemem 7,98 l. Obří bubnové brzdy dostaly mechanický posilovač, na který koupila licenci i ona vzpomínaná britská aristokratická konkurence... Verze Boulogne a Monza závodily. Plzeňská Škodovka postavila více než stovku vozů v licenci.

Alfa Romeo 6C 2500: Šestiválce Vittoria Jana

Jano navrhl řadový šestiválec pro Alfu Romeo už v roce 1925. Objem motoru se postupně zvyšoval od 1,5 litru až po 2,5 litru v modelech 6C 2500 vyráběných v letech 1938 až 1952. Italský konstruktér maďarského původu Vittorio Jano (1891–1965) přešel v roce 1923 od Fiatu k Alfě Romeo a jeho prvním úkolem bylo zkonstruovat dvoulitrový řadový osmiválec pro závodní vůz P2. O kvalitách tohoto motoru svědčí fakt, že P2 vyhrál v roce 1925...

alfaromeo bentley alfaromeo bentley

Celý článek: Alfa Romeo 6C 2500: Šestiválce Vittoria Jana

Bentley Mark VI (1946-1952): První z Crewe

První poválečný Bentley se jmenoval Mark VI. Luxusní šestiválcový model sdílel řadu dílů včetně motoru se sesterským typem Rolls-Royce Silver Wraith. Anglickou značku založil v roce 1919 v Cricklewoodu Walter Owen Bentley (1888–1971). Sice nadaný konstruktér, ale totéž se nedá říci o jeho schopnostech obchodníka. Proto skončila v roce 1931 v rukách společnosti Rolls-Royce. Prototyp čtyřdveřového sedanu Mark VI vznikl už před...

alfaromeo bentley alfaromeo bentley

Celý článek: Bentley Mark VI (1946-1952): První z Crewe

Healey Silverstone: Sporťák za tisícovku

V roce 1949 začal Donald Healey prodávat sportovní roadster Silverstone poháněný šestiválcem Riley. Do září 1950 vyrobili ve Warwicku 105 kusů. Příznivci sportovních veteránů si jméno Healey spojují především se sportovními legendami Austin-Healey. Anglický závodník a konstruktér Donald Mitchell Healey (1898–1988) se v třicátých letech minulého století stal technickým ředitelem automobilky Triumph (navrhl například model...

alfaromeo bentley alfaromeo bentley

Celý článek: Healey Silverstone: Sporťák za tisícovku

Hispano-Suiza H6 (1919-1933): Pro krále i prezidenty

Luxusní vozy Hispano-Suiza H6 španělsko-švýcarské automobilky se většinou vyráběly ve Francii. Série H6, H6B a H6C bylo za 14 let postaveno jen 2 350. Dělostřelecký kapitán Emilio de la Cuadra začal v roce 1898 vyrábět v Barceloně elektrické automobily nazvané La Cuadra. V Paříži se setkal se švýcarským konstruktérem Marcem Birkigtem (1878–1953) a najal si jej k práci ve své firmě. Birkigt sestrojil pro La Cuadru první spalovací...

alfaromeo bentley alfaromeo bentley

Celý článek: Hispano-Suiza H6 (1919-1933): Pro krále i prezidenty

Aleš Dragoun
Diskuze (0)