Roborace: První závod bezpilotních aut skončil... Nehodou!
První informace o přípravách série Roborace byly zveřejněny již na podzim roku 2015. Na jaře loňského roku jsme se mohli se seznámit se vzhledem bezpilotního závodního vozu, za nímž stojí designér Daniel Simon a v srpnu 2016 se představil prototyp pojmenovaný DevBot, který slouží k vývoji a testování.
Podle plánů z léta loňského roku se měl první závod Roborace uskutečnit již začátkem října v Hong Kongu jako doprovodný podnik prvního závodu série Formula E sezóny 2016/2017, ale nakonec se uskutečnil až v rámci třetího podniku tohoto šampionátu pořádaného 18. února letošního roku v Buenos Aires.
První podnik série Roborace nebyl nijak zvlášť propagován a ve skutečnosti byl spíše experimentem, který navíc nedopadl podle představ jeho pořadatelů.
Na startu totiž nestála skupina futuristických stroj podle návrhu z jara loňského roku, ale dvojice prototypů DevBot 1 a DevBot 2 v podobě, kterou známe od léta. Diváci v Buenos Aires tedy mohli sledovat dva vozy, které svým vzhledem připomínají odstrojené vytrvalostní speciály.
I přes účast pouhých dvou vozů mohl být premiérový Roborace zajímavou podívanou, protože vedle standardního silničního režimu disponují i agresivnějším nastavením softwaru, umožňujícím vedle rychlého kroužení po okruhu i skutečné závodění s předjížděním konkurenčních vozů.
Premiérový Roborace nakonec přitáhl pozornost zcela odlišným způsobem, i když pro automobilové závody nijak netradičním. DevBot 2 měl totiž nehodu. Podle dostupných informací se údajně jednalo o kontakt s bezpečnostní bariérou podél trati, při níž si vůz, který na okruhu v Buenos Aires dosahoval rychlosti přes kolem 185 km/h, pravděpodobně poškodil zavěšení předních kol. Vítězem se tak stal DevBot 1.
Historicky první závod Roborace dokázal, že vozy s autonomním řízením mohou mezi sebou skutečně závodit a zároveň nabídl první nehodu.
V současnosti může celá série působit jako zajímavý experiment, ale v okamžiku, kdy do ní vstoupí se svými vývojovými možnostmi a kapitálem světové automobilky se z ní může stát silná konkurence pro tradiční okruhové závody a bude nejspíš jen otázkou času, kdy uvidíme první robotické závodníky v rallye.