Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhodnuto: Za osobáky budeme na německých dálnicích platit od roku 2019

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Nákladní vozy už za jejich použití platí řadu let. Od roku 2019 se to však změní.

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného hlasy německé vládní koalice rozhodl Spolkový sněm. Opatření kritizované německou opozicí i některými evropskými státy se citelně dotkne i českých řidičů, kteří hojně využívají dálniční síť v sousední zemi.

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).

Dálniční známka bude elektronická a řidiči si ji budou moci koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo na dálnicích poblíž německých hranic. Musí přitom uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Pokud technické údaje nevyplní, bude jim automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období.

Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo. Evropská komise původní normu považovala za diskriminační a spolkovou republiku loni v září žalovala u unijního soudu. Po zhruba dvou měsících se obě strany dohodly na kompromisu, který spočívá ve zvýhodnění velmi ekologických vozů a snížení cen za krátkodobé dálniční známky pro cizince.

Spolkový sněm dnes tento kompromis vtělil do dvojice novel navzdory odporu opozičních stran Levice a Zelených, podle níž je finančně nejistý, protievropský a zavádí nové hranice. Ministr dopravy je naproti tomu přesvědčen, že mýtné, které se má začít vybírat za dva roky, je spravedlivé, evropské a ekologické.

I dnes schválené úpravy ale počítají s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Řidiči aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích.

Takový systém však kritizuje několik evropských zemí, podle nichž je nadále diskriminační vůči zahraničním řidičům. Rakousko kvůli němu hrozí žalobou, se skepsí na něj hledí i Česko. Na německé politické scéně zase budí rozpaky finanční stránka plánu, který může být podle některých odborníků i ztrátový. Ministr dopravy Dobrindt si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun).

Terčem debat je také otázka provozu na dálnicích v příhraničních regionech, které často využívají i cizinci. Výjimky v pohraničí žádá komora německých zemí Spolková rada, protože se obává, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci. Ministerstvo dopravy s výjimkami na dálnicích nepočítá a argumentuje tím, že cizinci už takhle budou osvobozeni od platby za použití silnic prvních tříd. Není vyloučeno, že kvůli tomu Spolková rada uplatní právo námitky, což by zavedení mýtného mohlo ještě zkomplikovat.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
24. 3. 2017 22:50
Re: Proc ne . ? !
Extra platba sa ti nepáči, prečo potom neprotestuješ voči spoplatneniu diaľnic doma....
24. 3. 2017 22:48
Re: Proc ne . ? !
Spotrebná daň z phm je v snáď v celej európe. Nemci k tomu platia za každé auto aj cestnú daň, u nás sa týka len vozidiel s ktorými sa podniká.
24. 3. 2017 22:04
Re: Proc ne . ? !
Proč? Němci spotřební daň neruší.
24. 3. 2017 21:58
Re: Ironie, alternativní paliva
Cestná daň , ktorú tam všetci platia je vlastne zadarmo >:D
Avatar - CHerokee
24. 3. 2017 17:38
Re: Ironie, alternativní paliva
Ano cestování je drahý špás a teď bude dražší. Mi se nelíbí, že nejsou rovné podmínky pro všechny. A už vůbec ne, aby se odvádělo podle objemu vozu. To je teda diskriminační. A to je 1,0 turbo sežere více paliva na dálnici a více čoudí než třeba 2,0 atmo to je úplně jedno. Větší objem, více tě potrestáme. Pseudoekologický ekofašismus v praxi.