Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Lucou Cadalorou: Trénuju Valentina Rossiho!

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Trojnásobný mistr světa silničních motocyklů Luca Cadalora se stal letos trenérem legendárního Valentina Rossiho. Co přináší spojení úspěšných závodníků - bývalého a současného?

Devítinásobný světový šampion je mezi současnými jezdci šampionátu posledním, který jezdil na stejných motocyklech jako jeho krajan Cadalora. Tehdy šlo o stroje královské třídy dvoutaktů 500 cm3.

Za jakých okolností došlo k vaší spolupráci?

V lednu jsme společně cestovali do Misana, kde má Valentino akademii pro mladé jezdce. Byla řeč o motorkách i závodění. Valentino mi najednou nabídl, abych se přidal k jeho týmu jako trenér. To mě zaskočilo.

Ptal jste se na důvody, proč chce s vámi spolupracovat?

Říkal, že ještě neměl závodního kouče a hodlá to zkusit. Nejdříve jsme se dohodli, že se zúčastním testů v australském Phillip Islandu. Po jejich skončení už nic nebránilo tomu, abych s ním absolvoval celou sezonu. Prý si pamatuje, že mám hodně technických znalostí a umím s nimi pracovat.

S Valentinem jste řadu let přáteli. Je během závodních víkendů takový, jak jste očekával?

Vždycky byl ve všech směrech lepší a silnější než já. Získal devět titulů mistra světa, vyhrál sto třináct závodů, ale je stále skromný a velkorysý. Umí poslouchat lidi kolem sebe a nechá si od nich poradit. To jsou hlavní důvody, proč je skvělý, i když mu je už sedmatřicet let.

Opravdu je tak dokonalý?

Pro každého v týmu má vždy správné slovo. Ať je to šéf nebo kuchař. Dokáže svou empatii šířit na všechny lidi kolem sebe.

Jak vypadá váš pracovní den během velké ceny?

Když jedeme na neznámý okruh, mám v rukou plánek trati a s Valentinem všechno probíráme. Vysvětluje mi, jak se tam jezdí, která místa jsou

důležitá a kde měl v předchozích letech problémy.

Co děláte, když je na trati?

Během tréninků jezdím na skútru po obslužné komunikaci a sleduji dění. Studuji jízdní stopy Valentina i jiných závodníků. Zkouším hledat, kde je

u Valeho šance na zlepšení. Snažím se pochopit chování motorky v jednotlivých částech tratě. Přemýšlím, co by se dalo zlepšit v místech, kam nedosáhne telemetrie.

Nezajímají vás taková data?

Rád si je prostuduji, ale tyhle informace vám neprozradí, zda jízdní stopa vede metr od obrubníku, nebo těsně u něj. Takhle mohou vznikat rozdíly v několika desetinách sekundy na okruh. Když si vezmete, jak minimální rozdíly jsou mezi jezdci nejužší špičky MotoGP, může mít každá desetina

sekundy zásadní význam.

Opravdu to bývá tak vyrovnané?

Všichni se pohybují na hranici maximálního rizika. Nejdříve musí inženýři najít potřebné informace pro zrychlení na telemetrii. K tomu se snažím přidat svými radami pár centimetrů a zlomky sekund. Rozhodují detaily.

„Opisujete“ ze stylu Rossiho soupeřů?

Sleduji všechny konkurenty a postřehy si nenechávám pro sebe. Není se za co stydět, ostatní používají stejné metody a kopírují naši práci.

Co můžete devítinásobného mistra světa naučit?

Podle Valentina je chybou myslet si, že člověk ví všechno. Klíčem je být schopný přijímat rady a učit se. Já mu nedávám pokyny. Bavíme se spolu, říkám své postřehy a záleží na něm samotném, co z mých informací použije.

Radíte mu, jak má jezdit?

Ne. Řeknu mu jen to, co jsem viděl a co si myslím.

Líbí se vám taková pozice?

Je to stejně silně emoční jako skočit znovu na motorku. Prožívám vzrušení srovnatelné s dobou mého závodění.

Jaký je Rossi jezdec?

V mnoha věcech překvapil. Když jsem jej potkal, otevřely se mi oči. Je něco jako inženýr, velice analytický a schopný dokonale vysvětlit, co se s jeho motocyklem děje. Pokud s ním mluvíte, okamžitě víte, kde je nutné v nastavení stroje zasáhnout. Zůstává za všech okolností klidný. Dalo by se

říct Frankenstein na dvou kolech.

Co tím myslíte?

Umí být silně soustředěný na svůj cíl jako Eddie Lawson, ale zároveň je na trati i mimo ni geniální jako Kevin Schwantz. Dokáže improvizovat jako Wayne Rainey, ale také je tvrdohlavý jako Mick Doohan. (Lawson – 4x mistr světa, Schwantz – 1x mistr světa, Rainey – 3x mistr světa, Doohan – 5x mistr světa)

V čem jsou odlišné současné motorky od těch, se kterými jste před dvaceti lety závodil?

Dvoutakty z mých dob byly velmi výkonné, ale měly omezený průběh výkonu. Nedalo se na nich jezdit tak jako na dnešních motocyklech MotoGP. Pokud jsem udělal chybu, nešlo ji korigovat. Ani pneumatiky nebyly tak dobré jako dnes. Současné mašiny jsou mnohem příjemnější. Mají neuvěřitelně výkonný motor a ten je obtížné zkrotit. Zásadní rozdíl samozřejmě spočívá ve využití elektroniky.

Můžete zhodnotit motocykl Yamaha, na kterém jezdí Rossi?

Současné M1 je evolucí stroje, jenž už má něco za sebou. Zavedení jednotné elektroniky ECU zmenšilo rozdíly mezi továrními stroji jednotlivých značek.

Měl by být jezdcovým trenérem bývalý sportovec?

Pro příklady nemusíme chodit daleko. Někdejší vynikající závodníci pomáhají jezdcům MotoGP. Španěl Dani Pedrosa poslouchá krajana Sete Gibernaua, Američan Randy Mamola zase radí Britu Bradleymu Smithovi. Ve světovém tenisu najdete podobné příklady. Jednička Novak Djokovič má jako kouče Borise Beckera a Andy Murray je pod dohledem další bývalé světové jedničky Ivana Lendla.

Radil jste se s někým z nich?

Mluvil jsem s Borisem Beckerem. Říkal mi, abych se nedíval na peníze. Podle jeho názoru rozhoduje vášeň. Pokud se bude dařit, přijdou s úspěchem také peníze.

Měl Boris pravdu?

Čas mi ukazuje že ano. Člověk musí mít posedlost pro to, co dělá, což mi nečiní problém. Každý, kdo pracuje pro Rossiho, přichází do boxů perfektně připraven do nejmenšího detailu. Vypadá to banálně, ale i já jsem se od lidí u Yamahy tohle naučil – a to už je co říct.

Chcete tím něco naznačit?

V dobách, kdy jsem patřil k nejlepším na světě, nebylo mým zvykem poslouchat lidi kolem sebe. Kdybych to tehdy dělal, možná bych měl o nějaký

titul mistra světa víc.

Funguje spolupráce v továrním týmu Yamaha proto, že jste jedné národnosti?

Znalost jazyka může být důležitá, když chcete vyjádřit drobné nuance a detaily. To je v dané situaci výhodou.

Proč nosíte čepici s nápisem Trenér?

Dal jsem ji Valentinovi při prvních testech v Austrálii. Po měsíci mi ji vrátil se slovy, že mi patří. Prý jsme jako Djokovič a Becker v tenisu.

Obdivujete svého zaměstnavatele?

Valentina si velmi vážím. Kdybych měl jako aktivní pilot alespoň náznak jeho charisma, mohl jsem dosáhnout mnohem výše. Taková je ovšem příroda. Pokud něco takového člověk v sobě nemá, není z čeho dávat.

Pracujete společně i mimo podniky MotoGP?

Náš pracovní vztah je omezený pouze na závodní víkendy. Výjimkou jsou čas od času akce pro mladé kluky na Valentinově akademii v Misanu.

Rossi vás pozval ke spolupráci, protože chce získat desátý titul. Budete pokračovat, i když se šampionem nestane?

Zatím všechno funguje, i když Valentino po závodě v Brně řekl, že už letos nevyhraje. Pokud bude mít zájem, abych s ním pracoval i příští rok, potěší

mě to. Pokusit se o mistrovské jubileum stojí za to.

Valentino Rossi o Luku Cadalorovi: Vím, co má říkat

Angažovat ho byl můj nápad. V závěru aktivní kariéry patřil k jezdcům, kteří uměli svou práci analyzovat. Zpočátku jsme v týmu nevěděli, jakou funkci bude mít. Během testování v Austrálii jsem si uvědomil, že je schopen dávat mi řadu konkrétních a přesných podnětů. Společně s Mattem Flamignim (zpracovává informace z telemetrie) a Silvanem Galbuserou (závodním inženýrem) tvoří nejužší tým, jenž má zásadní podíl na mých výsledcích.

Luca Cadalora

  • Narozen: 17. 5. 1963
  • Povolání: motocyklový jezdec a trenér
  • Starty v MS: 195
  • Výsledky: 34 výher, 72x stupně vítězů, 1932 bodů
  • Úspěchy: mistr světa 1986 (125 cm3), 1991 a 1992 (250 cm3)
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)