Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor: Nobuo Nakamura, tvůrce Toyoty Aygo

Diskuze (0)
Nakamura dlouhé roky navrhoval interiéry Lexusů. Nejnověji ovšem dostal na starosti exteriér i interiér nové Toyoty Aygo, o které jsme si s ním jako jediná redakce z Česka popovídali.

Bylo to složité odlišit nové Aygo od sesterských modelů, Citroënu a Peugeotu?

Po pravdě, na začátku jsme hodně spolupracovali a navzájem porovnávali svoje návrhy, ale už v rané fázi byly zřejmé zásadní rozdíly ve směřování designu všech tří modelů. Tak jako u předchozí generace mají tyto tři modely ve skutečnosti společné jen přední dveře, čelní sklo a úhel jeho sloupků, všech ostatní se liší. A tentokrát jsou rozdíly každému zřejmé už při prvním zběžném pohledu. Samozřejmě o to těžší ale bylo nalézt takové provedení společných dílů, které by vyhovovalo všem třem designovým návrhům.

Jak velký byl tým, který navrhl tak malé auto, a jak dlouho jste na Aygu pracovali?

Složení týmu designérů se samozřejmě v průběhu času obměňuje, ale v zásadě se dá říct čtyři až pět designérů na exteriér a další čtyři na interiér. S prvními návrhy jsme začali už asi před šesti lety, ale skutečný vývoj nového auta odstartoval někdy tři až čtyři roky nazpět. V prvních fázích jsme požádali naše evropské designové centrum o nějaké návrhy, ale celý vývoj designu i konstrukce probíhal přímo v Japonsku.

Co bylo vaší inspirací pro návrh exteriéru? Ptám se proto, že nové Aygo vypadá zcela jinak než Yaris.

Chtěli jsme vytvořit výrazný dynamický design s organickými prvky. Jako nejmenší Toyota (s výjimkou iQ) si může Aygo dovolit nejsilnější charakter. Kdybychom stejný styl použili pro větší auto, možná by vypadalo příliš agresivně. Tedy ne, že by nové Aygo nebylo agresivní, ale díky svým malým rozměrům je zároveň roztomilé – asi jako malé dítě, když se rozzlobí.

Nezapomínejte také na to, že Yaris je globální auto, prodávané v Evropě, Japonsku, Asii, Americe… Aygo je projekt určený specificky pro Evropu, proto může mít více vyhraněný styl. Je to zkrátka jiná situace, s tímto modelem se nemusíme trefit do vkusu zákazníků na ostatních kontinentech. Navíc Toyota chce být na evropských silnicích více vidět, a tak jsme dostali svolení rozpracovat agresivnější design.

Jak vznikla idea vyměnitelné masky chladiče a dalších částí karoserie, které mohou mít kontrastní barvu?

Podívejte se tady, ve skutečnosti to pochází už z nejranějších stádií tohoto projektu (listuje v připravených skicách). Dokázali jsme tento nápad rozpracovat tak, že nepředstavuje zbytečné zvýšení výrobních nákladů. A když je montáž v továrně tak jednoduchá, proč nedovolit našim zákazníkům kdykoliv později změnit barevný koncept svého auta? To samé platí pro interiér a já mám z výsledku radost – pár detailů dokáže zcela změnit váš dojem z auta. Záleží na vás, jestli má vypadat usedle, dynamicky nebo hravě. A vaše volba není v případě Ayga definitivní.

Jak se vám pracuje pod vedením Akia Toyody, který se v roce 2009 prezidentem Toyota Motor Corporation?

S novým prezidentem se jednoznačně změnila filozofie značky: měli bychom mít výraznější, nezaměnitelnou image. To má samozřejmě vliv na design, ale také na celkový přístup všech zaměstnanců ve vývojovém oddělení. Naše auta by měla být, když ne hezčí, tak aspoň snadněji rozeznatelná, ale také jízda s nimi by měla být zábavnější, než jak tomu bylo donedávna.

Pan Toyoda se navíc přímo angažuje ve vývoji nových modelů, zatímco vliv některých členů představenstva se zmenšuje. Takže naše návrhy nového Ayga samozřejmě viděl a definitivní podobu osobně schválil, i když do naší práce přímo nezasahuje. Víte, ono se pak pracuje snadněji, když si nejvyšší představitel firmy nechá vysvětlit vaše nápady a pak se vlastně stane vašim spojencem v jejich realizaci. Takže já si na nového prezidenta rozhodně nemohu stěžovat.

Diskuze (0)