Rozhovor s Markku Alénem: Pořád naplno!

 

Finský soutěžní jezdec Markku Alén patří mezi výrazné osobnosti v dějinách světové rallye. Při návštěvě České republiky dokázal, že jeho řidičský kumšt je už přes čtyřicet let stále na špičkové úrovni.

Čtyřiašedesátiletý Fin sice nikdy nebyl světovým šampionem, ale například v počtu vyhraných rychlostních zkoušek v historii mistrovství světa mu patří druhé místo. Dvakrát byl v MS celkově druhý a čtyřikrát třetí. V Česku závodil na pozvání Hájek Historic Rally Teamu.

Měl jste někdy v závodním autě strach?

Ne, nikdy. Chtěl jsem vyhrávat. Před rallye můžete mít obavy. Býváte sám a přemýšlíte, kde budou nebezpečná místa a kudy pojedete naplno. To je stejné pro všechny. Myslím, že jezdci mají trochu strach před startem, ale v autě se nebojí ničeho. Člověk má jediný cíl a jede naplno. V každé rychlostní zkoušce jsou nebezpečné okamžiky, ale v takové chvíli není čas na pocity úzkosti. Mnohem více bývám vystrašený při běžném provozu na silnici.

Čím jezdíte v civilu?

Pick-upem. Když máte dobré pneumatiky, můžete s ním cestovat opravdu bezpečně. Ve Finsku máme navíc velmi přísné limity, omezení rychlosti na 80 a 120 km/h a nesmlouvavé policisty.

Co je potřeba kromě schopnosti řídit, aby se člověk stal špičkovým závodníkem?

Všichni piloti na světě jezdí na devětadevadesát procent. Pokud chtějí vyhrávat, musí mít zabijácký instinkt, aby vítězili. To změní život. Musí se plně soustředit a to je pro jezdce velmi obtížné. Podívejte se na současného šampiona Ogiera. Začne útočit v pátek ráno a vydrží to až do nedělního odpoledne. Po celou dobu jede na špičkové úrovni.

Jsou mladí schopni naslouchat zkušenějším?

Je to problém, jako byl u mého syna Antona. Měl v rallye pěkné výsledky, ale nebyl moc usilovný v tréninku. Tahle pracovitost současné mladé garnituře chybí.

Můžete srovnat dnešní generaci, která začíná s rallye, s jezdci vaší doby před třiceti a více lety?

Dříve existovalo více týmů a byli jsme pohromadě půldruhého měsíce, ne týden jako nyní. Fungovali jsme mnohem lépe jako rodina, více testovali a podíleli se na přípravě aut. Chodili společně na večeře, pomáhali si, ale pořád nezapomínali chovat se vysoce profesionálně.

Byly mezi jezdci lepší vztahy?

Všechno fungovalo na přátelštější bázi. Ovšem pořád platí, že jakmile si nasadím přilbu a nasednu do soutěžního auta, všechny nenávidím.

Má rallye výraznou postavu po odchodu Sebastiena Loeba?

Sebastien Ogier se ukazuje jako hodně silná osobnost, ale Loeb je superjezdec. Byl ovšem ve francouzském týmu obklopen francouzsky mluvícími lidmi a měl všechno na své straně. To bylo stejné, jako když v mé době přišel Ital Miki Biasion k Lancii. Auto se vyrábělo v Itálii, což bylo pro něj výhodou. My Finové jsme se tehdy ocitli mimo.

Znáte Ogiera a Loeba osobně?

Neznám, ale s nimi není snadné vycházet. Vždy, když chcete vyhrávat, jste nejlepší, tak říkáte sebevědomé názory. Rozumní lidé to přijmou. Ovšem řada jiných vás obviní, že mluvíte o blbostech, a tvrdí, že jste namyšlený.

Mají současné automobilové soutěže dostatek publicity ve srovnání s jinými sporty?

Každý se mě na to ptá a já říkám, že auta vypadají velmi rychlá, ale našemu sportu něco chybí. Zatím ovšem nevím, jak to pojmenovat. V mé zemi i u vás je rallye populární, vždyť máme historii dlouhou přes padesát let. Ovšem ne všude se tolik daří. S předpisy pro sezonu 2017 by měly přijet nové vozy. Vypadají mnohem víc jako závodní auta, všechno bude nové a snad lepší.

Vadí divákům, že současné speciály vypadají, jako by jely po kolejích?

Je to asi trochu jako na okruzích. Když jsem jezdil s Lancií 037 proti Peugeotům 205 Turbo, existovala jen malá šance, že je porazím. Stačit jim znamenalo jezdit neustále bokem a brzdit až za limitem. V letech 1983 a 1984 šlo takovým způsobem bojovat, ale bylo to velmi riskantní. Větší hluk motoru a jízda bokem, to je rallye podle mého gusta.

Myslíte si, že auta jsou nyní příliš sofistikovaná?

Určitě se s minimálním použitím ruční brzdy lépe řídí.

Domníváte se, že se ukázalo jako správné, když byla v roce 1986 zakázána skupina B, ve které jezdily extrémně silné vozy?

Při Olympus rallye v USA jsme měli speciální motor, který dával 750 koní, a bojovali s Juhou Kankkunenem o titul mistra světa. Tehdy jsem prohrál. Po deseti dnech přišlo testování v Laponsku s vozem skupiny A, který měl sotva 170 koní. To jsem mohl řídit jednou rukou. Skupina B byla nádherná, vzrušující, ale v jistých chvílích ne moc bezpečná. Všichni tenkrát mluvili o riziku, ale nikdo se mě tehdy nezeptal, co si o tom myslím.

A co jste si o tom myslel?

Dám vám příklad, jak jsem to chápal. Je rozdíl mít na sedadle navigátora sedmdesát litrů benzinu v bezpečnostní nádrži nebo sto čtyřicet v plastové nádobě. Ta druhá varianta přibližuje riziko rallye od roku 1983 do 1987. Pak přišla nehoda Henriho Toivonena, který uhořel. A začaly debaty o problémech, předtím o nich nikdo nemluvil.

Myslel jste jako jezdec na bezpečnost?

Samozřejmě, ale nikdo z nás tehdy nepřemýšlel o tom, že by se mu mohlo něco stát. Do té doby totiž nepřišel nikdo o život, až rok po sobě Attilio Bettega a Henri Toivonen.

Byl problém i v tom, že vozy skupiny B nebyly bezpečné v rukou nepříliš zkušených jezdců?

S těmi auty jezdilo i mnoho takových, kteří byli spíše turisty. To se od naší doby bohužel nezměnilo. V motoristickém sportu existuje stále mnoho takzvaných „gentleman drivers“.

Vzpomenete si ještě na své legendární „hodiny“ při Britské rallye, které vstoupily do historie?

Myslíte s Lancií Stratos?

Ne, s Lancií Delta S4 v roce 1987. Tehdy jste se v rychlosti 160 km/h otočil třikrát kolem osy, zůstal na silnici a okamžitě jel dál.

Aha, myslíte úsek zvaný Kielder Forest. Tam jsem byl vždycky špatný. Pamatuji si, že jsem jednou se stratosem vedl o šest minut, ale v lese zůstal tři minuty viset mimo trať. Bylo to tím, že jsem jezdil příliš tvrdě, vždycky jsem byl až zbytečně moc motivovaný. Neexistoval pro mě žádný limit. Když jsem v roce 1987 vedl s S4 snad o pět minut, přišel tající sníh a já se roztočil. Strach jsem neměl, jen mě zajímalo, jak co nejrychleji pokračovat.

Proč nemá Finsko v současné době kromě Latvaly žádného pilota v absolutní špičce mistrovství světa?

Naše země má ekonomické potíže. Rallye je sice populární, ale ne tolik jako v osmdesátých a devadesátých letech. Mikko Hirvonen jezdí bohužel Rallye Dakar, Jari-Matti Latvala je v některé soutěži fantastický, v další hodně špatný. Máme mladou generaci jezdců, jako jsou Esapekka Lappi a Teemu Suninen, ale ti jsou stále ještě moc daleko od skutečně nejlepších. Lappi je někdy velmi dobrý, jindy však tak trochu jako Latvala – má výkyvy nahoru a dolů. Možná příští rok zaútočím sám.

Sledujete české soutěžní piloty?

Samozřejmě. Pamatuji si je od konce sedmdesátých let, kdy jezdili s vozy Škoda. Nyní znám Kopeckého, Prokopa a s Fordem Focus jezdil Kresta. Máte štěstí na hodně dobrých jezdců. Srovnejte si to s Itálií. Tam byl Miki Biasion možná jediný špičkový řidič, ale vy jich máte dost a také bohatou historii. Kopecký je ohromný talent, ve své době možná srovnatelný s Ogierem. Ten však měl v určitou chvíli větší štěstí na podmínky a finanční možnosti.

Před několika lety jste řídil na sněhu Ferrari 458 Italia. Jaká to byla zkušenost a proč k tomu došlo?

Postaral se o to Luca di Montezemolo. Býval mým šéfem u továrního týmu Lancia a později se stal nejvyšším bossem automobilky Ferrari. V roce 2010 mi zavolal, že chce ve Finsku velmi tajně testovat 458 Italia. Tehdy jsem jezdil se snowmobilem a říkal, že nemám čas. Nakonec jsme se domluvili a udělali spoustu dobrých zkušebních jízd. Bylo to fantastické. Auto je ohromně výkonné, moc se mi líbilo a dost na mě zapůsobilo. Pronikl jsem tak trochu do oblasti sportovních vozů.

Vy jste ovšem 458 Italia řídil také na šotolině. Proč?

To byl můj bláznivý nápad před třemi roky, abychom vyzkoušeli ferrari na rychlostní zkoušce v Toskánsku. Dali jsme na něj zimní pneumatiky a jeli na plný plyn po trati jedné erzety Rallye San Remo. Těch 760 koní bylo úžasných!

S kamionem jste zkusil Rallye Dakar. Už vás neláká?

Podle získaných zkušeností jsem nabyl dojmu, že tam je ve hře mnoho náhod a nečekaných situací. Řidičské umění nemusí být v takových podmínkách na prvním místě.

Byl jste znám jako značně impulzivní jezdec. Je to vaše skutečné chování?

Myslíte jako u hollywoodského herce? Možná jsem býval někdy víc naštvaný, protože mě o řadu vítězství připravily hlouposti. Tehdy jsem chtěl vyhrát všechno. To je moje mentalita, v rallye musím vždycky uspět. Udělal jsem mnoho chyb, ale na druhou stranu dosáhl mnoha krásných úspěchů.

Co děláte, když nezávodíte?

Když se jela Finská rallye v rámci mistrovství světa, byl jsem paradoxně na okruhu Imatra na závodě historických motorek. Miluji totiž starší motocykly a zvláště harleye. Rovněž ovšem pracuji a mám ve finské televizi motoristický pořad. Je zaměřený na špičkové technologie, běžná auta, ale samozřejmě mluvíme také o motoristickém sportu jako se Světem motorů.

Závěrem

Během svého života proslul Markku Alén impulzivním chováním a při rallye jízdou neustále na hranici rizika, kterou dokázal bavit diváky. Takový zůstal dodnes. Stále temperamentní, vůči okolí vstřícný a za volantem pořád rychlý. Vždyť na Setkání mistrů obsadil v kategorii speciálů WRC druhé místo!

Markku Alén
Narozen 15. února 1951
Debut v MS Finsko 1973 (Volvo 142)
Starty v MS 129 (12.)
Výhry 19 (9.)
Stupně vítězů 56 (6.)
Rallye s body 66 (13.)
Vyhrané RZ 821 (2., lepší je jen Loeb)
Body v MS 840 (8.)
Úspěchy 2. v MS (1986, 1988), 3. v MS (1979, 1983, 1984, 1987), vítěz Poháru FIA (1978)
V závorce pořadí v historických tabulkách
Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův blikanec i flastry

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův…

Play off není jen o výsledcích a gólech. V téhle fázi jsou hlavním tahákem i silné příběhy, které se prolínají…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…