Rozhovor s Markku Alénem: Pořád naplno!

 

Finský soutěžní jezdec Markku Alén patří mezi výrazné osobnosti v dějinách světové rallye. Při návštěvě České republiky dokázal, že jeho řidičský kumšt je už přes čtyřicet let stále na špičkové úrovni.

Čtyřiašedesátiletý Fin sice nikdy nebyl světovým šampionem, ale například v počtu vyhraných rychlostních zkoušek v historii mistrovství světa mu patří druhé místo. Dvakrát byl v MS celkově druhý a čtyřikrát třetí. V Česku závodil na pozvání Hájek Historic Rally Teamu.

Měl jste někdy v závodním autě strach?

Ne, nikdy. Chtěl jsem vyhrávat. Před rallye můžete mít obavy. Býváte sám a přemýšlíte, kde budou nebezpečná místa a kudy pojedete naplno. To je stejné pro všechny. Myslím, že jezdci mají trochu strach před startem, ale v autě se nebojí ničeho. Člověk má jediný cíl a jede naplno. V každé rychlostní zkoušce jsou nebezpečné okamžiky, ale v takové chvíli není čas na pocity úzkosti. Mnohem více bývám vystrašený při běžném provozu na silnici.

Čím jezdíte v civilu?

Pick-upem. Když máte dobré pneumatiky, můžete s ním cestovat opravdu bezpečně. Ve Finsku máme navíc velmi přísné limity, omezení rychlosti na 80 a 120 km/h a nesmlouvavé policisty.

Co je potřeba kromě schopnosti řídit, aby se člověk stal špičkovým závodníkem?

Všichni piloti na světě jezdí na devětadevadesát procent. Pokud chtějí vyhrávat, musí mít zabijácký instinkt, aby vítězili. To změní život. Musí se plně soustředit a to je pro jezdce velmi obtížné. Podívejte se na současného šampiona Ogiera. Začne útočit v pátek ráno a vydrží to až do nedělního odpoledne. Po celou dobu jede na špičkové úrovni.

Jsou mladí schopni naslouchat zkušenějším?

Je to problém, jako byl u mého syna Antona. Měl v rallye pěkné výsledky, ale nebyl moc usilovný v tréninku. Tahle pracovitost současné mladé garnituře chybí.

Můžete srovnat dnešní generaci, která začíná s rallye, s jezdci vaší doby před třiceti a více lety?

Dříve existovalo více týmů a byli jsme pohromadě půldruhého měsíce, ne týden jako nyní. Fungovali jsme mnohem lépe jako rodina, více testovali a podíleli se na přípravě aut. Chodili společně na večeře, pomáhali si, ale pořád nezapomínali chovat se vysoce profesionálně.

Byly mezi jezdci lepší vztahy?

Všechno fungovalo na přátelštější bázi. Ovšem pořád platí, že jakmile si nasadím přilbu a nasednu do soutěžního auta, všechny nenávidím.

Má rallye výraznou postavu po odchodu Sebastiena Loeba?

Sebastien Ogier se ukazuje jako hodně silná osobnost, ale Loeb je superjezdec. Byl ovšem ve francouzském týmu obklopen francouzsky mluvícími lidmi a měl všechno na své straně. To bylo stejné, jako když v mé době přišel Ital Miki Biasion k Lancii. Auto se vyrábělo v Itálii, což bylo pro něj výhodou. My Finové jsme se tehdy ocitli mimo.

Znáte Ogiera a Loeba osobně?

Neznám, ale s nimi není snadné vycházet. Vždy, když chcete vyhrávat, jste nejlepší, tak říkáte sebevědomé názory. Rozumní lidé to přijmou. Ovšem řada jiných vás obviní, že mluvíte o blbostech, a tvrdí, že jste namyšlený.

Mají současné automobilové soutěže dostatek publicity ve srovnání s jinými sporty?

Každý se mě na to ptá a já říkám, že auta vypadají velmi rychlá, ale našemu sportu něco chybí. Zatím ovšem nevím, jak to pojmenovat. V mé zemi i u vás je rallye populární, vždyť máme historii dlouhou přes padesát let. Ovšem ne všude se tolik daří. S předpisy pro sezonu 2017 by měly přijet nové vozy. Vypadají mnohem víc jako závodní auta, všechno bude nové a snad lepší.

Vadí divákům, že současné speciály vypadají, jako by jely po kolejích?

Je to asi trochu jako na okruzích. Když jsem jezdil s Lancií 037 proti Peugeotům 205 Turbo, existovala jen malá šance, že je porazím. Stačit jim znamenalo jezdit neustále bokem a brzdit až za limitem. V letech 1983 a 1984 šlo takovým způsobem bojovat, ale bylo to velmi riskantní. Větší hluk motoru a jízda bokem, to je rallye podle mého gusta.

Myslíte si, že auta jsou nyní příliš sofistikovaná?

Určitě se s minimálním použitím ruční brzdy lépe řídí.

Domníváte se, že se ukázalo jako správné, když byla v roce 1986 zakázána skupina B, ve které jezdily extrémně silné vozy?

Při Olympus rallye v USA jsme měli speciální motor, který dával 750 koní, a bojovali s Juhou Kankkunenem o titul mistra světa. Tehdy jsem prohrál. Po deseti dnech přišlo testování v Laponsku s vozem skupiny A, který měl sotva 170 koní. To jsem mohl řídit jednou rukou. Skupina B byla nádherná, vzrušující, ale v jistých chvílích ne moc bezpečná. Všichni tenkrát mluvili o riziku, ale nikdo se mě tehdy nezeptal, co si o tom myslím.

A co jste si o tom myslel?

Dám vám příklad, jak jsem to chápal. Je rozdíl mít na sedadle navigátora sedmdesát litrů benzinu v bezpečnostní nádrži nebo sto čtyřicet v plastové nádobě. Ta druhá varianta přibližuje riziko rallye od roku 1983 do 1987. Pak přišla nehoda Henriho Toivonena, který uhořel. A začaly debaty o problémech, předtím o nich nikdo nemluvil.

Myslel jste jako jezdec na bezpečnost?

Samozřejmě, ale nikdo z nás tehdy nepřemýšlel o tom, že by se mu mohlo něco stát. Do té doby totiž nepřišel nikdo o život, až rok po sobě Attilio Bettega a Henri Toivonen.

Byl problém i v tom, že vozy skupiny B nebyly bezpečné v rukou nepříliš zkušených jezdců?

S těmi auty jezdilo i mnoho takových, kteří byli spíše turisty. To se od naší doby bohužel nezměnilo. V motoristickém sportu existuje stále mnoho takzvaných „gentleman drivers“.

Vzpomenete si ještě na své legendární „hodiny“ při Britské rallye, které vstoupily do historie?

Myslíte s Lancií Stratos?

Ne, s Lancií Delta S4 v roce 1987. Tehdy jste se v rychlosti 160 km/h otočil třikrát kolem osy, zůstal na silnici a okamžitě jel dál.

Aha, myslíte úsek zvaný Kielder Forest. Tam jsem byl vždycky špatný. Pamatuji si, že jsem jednou se stratosem vedl o šest minut, ale v lese zůstal tři minuty viset mimo trať. Bylo to tím, že jsem jezdil příliš tvrdě, vždycky jsem byl až zbytečně moc motivovaný. Neexistoval pro mě žádný limit. Když jsem v roce 1987 vedl s S4 snad o pět minut, přišel tající sníh a já se roztočil. Strach jsem neměl, jen mě zajímalo, jak co nejrychleji pokračovat.

Proč nemá Finsko v současné době kromě Latvaly žádného pilota v absolutní špičce mistrovství světa?

Naše země má ekonomické potíže. Rallye je sice populární, ale ne tolik jako v osmdesátých a devadesátých letech. Mikko Hirvonen jezdí bohužel Rallye Dakar, Jari-Matti Latvala je v některé soutěži fantastický, v další hodně špatný. Máme mladou generaci jezdců, jako jsou Esapekka Lappi a Teemu Suninen, ale ti jsou stále ještě moc daleko od skutečně nejlepších. Lappi je někdy velmi dobrý, jindy však tak trochu jako Latvala – má výkyvy nahoru a dolů. Možná příští rok zaútočím sám.

Sledujete české soutěžní piloty?

Samozřejmě. Pamatuji si je od konce sedmdesátých let, kdy jezdili s vozy Škoda. Nyní znám Kopeckého, Prokopa a s Fordem Focus jezdil Kresta. Máte štěstí na hodně dobrých jezdců. Srovnejte si to s Itálií. Tam byl Miki Biasion možná jediný špičkový řidič, ale vy jich máte dost a také bohatou historii. Kopecký je ohromný talent, ve své době možná srovnatelný s Ogierem. Ten však měl v určitou chvíli větší štěstí na podmínky a finanční možnosti.

Před několika lety jste řídil na sněhu Ferrari 458 Italia. Jaká to byla zkušenost a proč k tomu došlo?

Postaral se o to Luca di Montezemolo. Býval mým šéfem u továrního týmu Lancia a později se stal nejvyšším bossem automobilky Ferrari. V roce 2010 mi zavolal, že chce ve Finsku velmi tajně testovat 458 Italia. Tehdy jsem jezdil se snowmobilem a říkal, že nemám čas. Nakonec jsme se domluvili a udělali spoustu dobrých zkušebních jízd. Bylo to fantastické. Auto je ohromně výkonné, moc se mi líbilo a dost na mě zapůsobilo. Pronikl jsem tak trochu do oblasti sportovních vozů.

Vy jste ovšem 458 Italia řídil také na šotolině. Proč?

To byl můj bláznivý nápad před třemi roky, abychom vyzkoušeli ferrari na rychlostní zkoušce v Toskánsku. Dali jsme na něj zimní pneumatiky a jeli na plný plyn po trati jedné erzety Rallye San Remo. Těch 760 koní bylo úžasných!

S kamionem jste zkusil Rallye Dakar. Už vás neláká?

Podle získaných zkušeností jsem nabyl dojmu, že tam je ve hře mnoho náhod a nečekaných situací. Řidičské umění nemusí být v takových podmínkách na prvním místě.

Byl jste znám jako značně impulzivní jezdec. Je to vaše skutečné chování?

Myslíte jako u hollywoodského herce? Možná jsem býval někdy víc naštvaný, protože mě o řadu vítězství připravily hlouposti. Tehdy jsem chtěl vyhrát všechno. To je moje mentalita, v rallye musím vždycky uspět. Udělal jsem mnoho chyb, ale na druhou stranu dosáhl mnoha krásných úspěchů.

Co děláte, když nezávodíte?

Když se jela Finská rallye v rámci mistrovství světa, byl jsem paradoxně na okruhu Imatra na závodě historických motorek. Miluji totiž starší motocykly a zvláště harleye. Rovněž ovšem pracuji a mám ve finské televizi motoristický pořad. Je zaměřený na špičkové technologie, běžná auta, ale samozřejmě mluvíme také o motoristickém sportu jako se Světem motorů.

Závěrem

Během svého života proslul Markku Alén impulzivním chováním a při rallye jízdou neustále na hranici rizika, kterou dokázal bavit diváky. Takový zůstal dodnes. Stále temperamentní, vůči okolí vstřícný a za volantem pořád rychlý. Vždyť na Setkání mistrů obsadil v kategorii speciálů WRC druhé místo!

Markku Alén
Narozen 15. února 1951
Debut v MS Finsko 1973 (Volvo 142)
Starty v MS 129 (12.)
Výhry 19 (9.)
Stupně vítězů 56 (6.)
Rallye s body 66 (13.)
Vyhrané RZ 821 (2., lepší je jen Loeb)
Body v MS 840 (8.)
Úspěchy 2. v MS (1986, 1988), 3. v MS (1979, 1983, 1984, 1987), vítěz Poháru FIA (1978)
V závorce pořadí v historických tabulkách
Spolupracujeme s TipCars.com
Advokátka Veselnická, která se setkala se synem Trumpa, obhajovala ruskou tajnou službu Advokátka Veselnická, která se setkala se synem Trumpa, obhajovala ruskou tajnou službu

Ruská advokátka Natalja Veselnická, s níž se během loňské…

Spiegel: VW, Porsche a další velké automobilky se měly domlouvat na cenách komponentů Spiegel: VW, Porsche a další velké automobilky se měly domlouvat na cenách komponentů

Německé automobilky Volkswagen, BMW, Audi a Porsche se…

Neschopenky budou od roku 2019 v elektronické podobě, lékaři je ale nemusí využívat Neschopenky budou od roku 2019 v elektronické podobě, lékaři je ale nemusí využívat

Místo tiskopisu o pěti dílech elektronický formulář.…

Státní dluh se prudce zvýšil, každý Čech už dluží 170 tisíc korun Státní dluh se prudce zvýšil, každý Čech už dluží 170 tisíc korun

Státní dluh se v prvním pololetí zvýšil o zhruba 175…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 





 
Dieselgate se týká všech značek! Německo má plán na snížení emisí naftových vozů

Dieselgate se týká všech značek! Německo má plán na snížení emisí naftových vozů

Dnes 12:53

Zástupci automobilového průmyslu a politici v Německu se dohodli na plánu, který má odvrátit případné zákazy jízd naftových aut ve městech.




Blesk.cz

Éterická královna lesů a moří Houdová adoruje menstruaci: Je to posvátný dar

Éterická královna lesů a moří Houdová adoruje…

Modelka Helena Houdová (37), která se svými třemi dětmi létá všude možně po světě a snaží se splynout s…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

Beneš dostal výjimku. V Maďarsku může hrát i s jednou ledvinou

Beneš dostal výjimku. V Maďarsku může hrát i s…

Český fotbalový obránce Vít Beneš bude přece jen působit v maďarském celku Vasas Budapešť. Jeho přestup z…

DESET posil Sparty: střelec veterán, hráči z francouzské ligy i Slováci

DESET posil Sparty: střelec veterán, hráči z…

Tohle je pořádný uragán. Fotbalová Sparta v pátek představila další posilu, stal se jí záložník Rio Mavuba,…

 

Reflex.cz

Kde najdete růžovou nebo skleněnou pláž? Podívejte se na pět nádherných pláží naší planety

Kde najdete růžovou nebo skleněnou pláž? Podívejte…

Chcete poznat dračí vejce, vykoupat se v bombovém kráteru nebo světélkovat spolu s planktonem v moři? Naplánujte…

Na tenhle festival nikdy nepůjdu! Nebo možná jo...

Na tenhle festival nikdy nepůjdu! Nebo možná jo...

Karel přesně načasoval svůj vzkaz, který nasprejoval před východ z tunelu u tramvajových zastávek u Dolu…