3.3. 2018 Svět motorů

Rozhovor se závodníkem Tomášem Vavřincem: Velký návrat

 

Nebývá zvykem, aby někdo na deset let opustil závodění, vrátil se a zase vyhrával. Tomáš Vavřinec to dokázal. Loni se stal vicemistrem Evropy a získal trofej FIA v ME závodech do vrchu.

Pražský závodník, právník, politik, pořadatel motoristických závodů a také soutěží dívčí krásy v jedné osobě byl minulý týden oceněn prestižní cenou Zlatý volant.

Závodíte od počátku devadesátých let minulého století. A dobře. S loňským výsledkem už jste třikrát dosáhl na Trofej FIA ME. Přesto jste v roce 2006 s velkými závody skončil. Proč?

Bylo toho na mě tenkrát moc. Už jsem nestíhal. Prodal jsem svoji Lancii Delta Integrale, což bylo asi moje nejlepší závodní auto. Také jsem na něm jako na jediném neprodělal. Normální totiž je koupit si závodní vůz, rvát do něj peníze a pak prodat se ztrátou. Jedině u lancie mi to vyšlo opačně. Bylo to opravdové tovární áčko, nezasahoval jsem do něj tak, aby nešlo předělat zpátky. Vůz jsem prodal zpět do Itálie, kevlarové díly z něj i s formami do Rakouska. Jen jsem pak neměl s čím jezdit, žádné auto se mi nelíbilo. K tomu se přidalo podnikání, starost o rodinu. Věnoval jsem se spoustě věcí.

Vrátil jste se v roce 2016, a hned jste byl v Evropě šestý. Probojoval jste se zpět do české reprezentace, v níž už jste odkroutil dohromady 17 let. A na konci sezony jste přebral Trofej FIA a stal se vicemistrem Evropy. To je neuvěřitelné. Deset let pauzy je přece strašně moc.

To je, ale ze závodění jsem nikdy úplně nevypadnul. Občas jsem jezdil historické rallye a startoval pravidelně v automobilových sprintech. To mě tak zaujalo, že jsem s přáteli nakonec založil Svaz motoristických sprintů a pořádáme už řadu let české mistrovství v automobilových a motocyklových sprintech.

V roce 2016 jste se objevil znovu na evropských kopcích. Zrazovali vás?

Závody ME mi hodně chyběly. A protože se podnikání zklidnilo, usoudil jsem, že je čas se vrátit. Spíš jsem cítil, že mi lidé nevěří, že to dokážu.

Letošní ročník mistrovství republiky ve sprintech zná vítěze. Byl to boj do posledního závodu!

Co bylo nejtěžší?

Skoro všechno. Tratě se změnily. V domácím mistrovství bylo mnoho nových závodů, v Evropě tak třetina. Vždy jsem hodně trénoval, tratě jsem měl zmapované dokonale. To mi ze začátku chybělo.

Jak se vyvinula auta?

Nevrátil jsem se do skupiny E, ale N, kde jsem v minulosti startoval nejdéle. Lancia byla tovární auto s velkým množstvím úprav, byla opravdu špičková. Přestože je moje současné Mitsubishi Lancer Evo IX výborné, lancia měla mnohem větší výkon. Ale ve srovnání s escortem, který jsem měl před lancií, je zase můj současný vůz někde úplně jinde. Závody se zrychlily. Podle mne jezdím teď ve skupině N zhruba o 2 vteřiny na kilometr rychleji než před lety. Mám v „mišákovi“ nastavitelný podvozek a mezinápravový diferenciál. Ladím je podle počasí a jednotlivých tratí. Hodně se k lepšímu změnily pneumatiky. Vydrží déle, směsi jsou kvalitnější.

A co konkurence?

Je zde mnoho výborných závodníků, kterých si vážím a kteří mi i pomohli. Za to jim patří moje poděkování. Teď hlavně všichni čekáme, až v březnu FIA oznámí velké změny v předpisech pro rok 2019, které mohou závody do vrchu změnit k nepoznání. Nikdo dnes neví, co bude dál.

O kolik je dnes závodění dražší?

Podle toho, jak to člověk pojme a s jakým vozem startuje. Pneumatiky stojí přibližně stejně, díly také. Když chce člověk vyhrávat, musí se ale víc snažit. Chce to kontrolovat díly a klidně je měnit preventivně. Na starých gumách jste také pomalejší. Jedna pneumatika stojí 10.000 korun, na závod je to 40 tisíc. Záleží prostě na ambicích a možnostech.

Závody do vrchu: Nejlepší je Tomáš Vavřinec

Jak se shánějí sponzoři?

Nejlépe to šlo v devadesátých letech, kdy se rozvíjelo podnikání, všichni se snažili, chtěli být vidět. Tenkrát bylo jednodušší pokrýt rozpočet. Když se později začalo globalizovat, trend se změnil a podpora motorsportu se začala omezovat. Pro všechny závodníky, nebo spíš pro celý motorsport je dnes složité sehnat významné partnery.

Vítali vás všichni na závodech s otevřenou náručí?

V každé oblasti lidské činnosti je to stejné. Když člověk nevyhrává a patří do průměru, je se všemi kamarád a nikomu nevadí. Jakmile začne vyhrávat, najednou se vše komplikuje. Ale s tím se prostě musí počítat. Na druhou stranu zase poznáte opravdové kamarády.

A jak jste vše zvládal časově?

Evropský šampionát je strašný žrout času. Má dvanáct podniků, ty se dělí na dvě poloviny a z obou se započítává pět nejlepších výsledků. Kdo chce vyhrát celkově, musí jet všechno! Dáte dohromady cestu, tréninky, závod, a týden je fuč. Když jsou dva závody za sebou někde hodně daleko, jako je třeba Portugalsko a Španělsko, raději se ani nevracím a zůstávám na místě.

Zbyl vám vůbec čas i na další aktivity?

Určitě ano. Jsem pořád aktivní a vše dělám naplno. I letos zorganizuji další ročník Supermiss a Miss Motorsport, nezapomínám ani na charitu a stále podporuji několik dětských domovů.

Jaké máte cíle do nové sezony?

Obhajovat je vždy těžší, samozřejmě se chci pokusit o co nejlepší výsledek. Bez týmu, partnerů a lidí kolem mě to ale není možné, takže jim moc děkuji!

Supermiss 2016: Která kráska získala korunku?

S jakým autem pojedete?

Vůz zůstává stejný. Intenzivně pracujeme s týmem na vylepšeních a vyrazím na tratě v nových barvách. Můj dlouholetý sponzor Castrol se totiž už před rokem z ČR stáhl a mně se podařilo navázat spolupráci s olejářskou firmou Motul. Takže auto bude tentokrát červenobílé.

Autor: Zbyšek Pechr

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jana Vávry: Královská banalita Glosa Jana Vávry: Královská banalita

Zaručeným receptem na globální mediální pozornost je…

Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro

Nedělní prezidentské volby ve Venezuele vyhrál dosavadní…

Rodící se italská vláda straší Evropskou unii Rodící se italská vláda straší Evropskou unii

Strany v programu zmírnily původní radikální plány, mezi…

Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda

Ministryně financí v demisi má první náčrt státního…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Podívejte se na kolová a pásová vozidla české armády

Dnes 08:00

Armáda České republiky má pestrý vozový park. Prohlédněte si nákladní vozidla značky Tatra, bojový speciál Kajman s technikou značky Land Rover, pásový obojživelný transportér nebo tank pro boj s ohněm.




Blesk.cz

Má královna už drandí po nebeských cestách! Dojemná slova táty Aničky (†18), která před smrtí napsala vzkaz na rozloučenou

Má královna už drandí po nebeských cestách! Dojemná…

Stovky motorek a roj lampionů štěstí vyprovodily v sobotu osmnáctiletou bojovnici Aničku ze Žamberka na její…

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit: Závistiví sousedé ji připravili o peníze

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit:…

Jak daleko může zajít lidská závist? Své o tom ví vozíčkářka Martina Voráčková (45). Finanční sbírka, kterou…

 

iSport.cz

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Americký útočník Patrick Kane, který vyhrál s 20 body produktivitu, byl zvolen nejužitečnějším hráčem hokejového…

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či strachu z Jablonce

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či…

V sobotu večer se v Plzni zpívalo, tancovalo, pilo a veselilo až do ranních hodin. Fotbalisté Viktorie získali…

 

Reflex.cz

Dědictví jako temný mocenský boj. Seriál Arvingerne ukazuje prohnilost spořádané dánské rodiny

Dědictví jako temný mocenský boj. Seriál Arvingerne…

Tým Kamily Zlatuškové, někdejší kreativní producentky České televize a proděkanky FAMU, vybudoval letos na…

Babišovi kluci z plakátu odpadávají jeden po druhém. Zůstane mu jen Faltýnek?

Babišovi kluci z plakátu odpadávají jeden po druhém.…

Když před pěti lety Andrej Babiš mířil do prvních voleb s hnutím ANO, stavěl svou image z velké části na známých…