Rozšíření rozchodu zadních kol Škody Octavia III: Lze rozšířit i verzi před modernizací?
Rozšiřování rozchodu je jedním z nejobvyklejších svépomocných ladičských zásahů. Stabilitě vozidla obecně prospívá, ale v případě přední nápravy může zhoršit ovladatelnost. Vzroste totiž takzvané rameno rejdového čepu a síly od nerovností vozovky se více přenášejí do řízení. Na zadní nápravě však rozšíření rozchodu ničemu nevadí. Nanejvýš hrozí, že budete auta za sebou ostřikovat blátem.
Když však nyní výrobce potvrdil, že nezměněná karoserie snese až centimetr a půl na každé straně, ztratí mnozí ostych. Nejobvyklejším řešením jsou oblíbené tuningové distanční podložky, ale až je uvidí na STK, řeknou vám, že tam nemají co dělat. Samozřejmě je lze každé dva roky demontovat a kontrolu absolvovat bez nich, ale je to komplikace, někdy i pořádná. Podložky se většinou dělají z hliníku a působením vody či soli dokážou přirůst ke kotoučům tak, že je budete odsekávat majzlíkem. Nelze se divit, že v redakční poště máme už desítky dotazů, jakými díly je rozchod vzadu rozšířený a zda by bylo možné namontovat je i na starší oktávku. Správně se domníváte, že na STK se auta neměří, a jestliže vše na podvozku vypadá „fabricky“, technik předpokládá originální stav.
Vlečená náprava (do 110 kW)
Zvětšení rozchodu o 20 mm (z 1510 na 1530 mm)
V případě vlečené zadní nápravy slabších předokolek je úprava relativně snadná a finančně dostupná. Samotná náprava je stejná. Rozšíření rozchodu je dáno upravenými čepy nábojů a kotouči brzd, které zajistí, aby brzdový třmen mohl zůstat na původním místě (tedy mají širší středy). Jelikož ložisko, obsahující i magnetický kroužek pro snímání otáček, se posunulo dál od nápravy, potřebujete rovněž nový snímač ABS. Náklady shrnuje tabulka. Pokud o přestavbě uvažujete, je efektivní naplánovat ji na konec životnosti zadních brzdových kotoučů. Jestliže se nyní obáváte, že demontáží z čepu zničíte ložiska a budete je muset přikoupit, buďte bez obav. Ložisko totiž není na čepu nalisované a netřeba na něj působit silou – drží jej šroub uprostřed.
S modernizací však byly na zadní nápravě upraveny i díly, které s rozšířením rozchodu nesouvisejí. Konkrétně opět zadní tlumiče (už poněkolikáté) a silentbloky, v nichž vlečená náprava drží. U liftbacku jsou nyní dokonce hydraulické. Tyto součásti sice také lze vyměnit, ale zatím je nekoupíte. Výrobce nepředpokládá, že by je někdo tak rychle potřeboval.
Díl | Náklady (Kč) | Počet |
Čep náboje kola | 3 150 | 2 |
Kotouč | 1 602 | 2 |
Snímač ABS | 323 | 2 |
Práce | 650 | 2 |
Cena celkem | 11 450 Kč |
Víceprvková náprava FWD (nad 110 kW)
Zvětšení rozchodu o 30 mm (z 1508 na 1538 mm)
U víceprvkové nápravy je přestavba podstatně dražší. Musíte vyměnit celou hlavu kola (lidově těhlici) – což je velmi drahý odlitek (8258 Kč). Dále štít brzdového kotouče, podložku a ložisko. Brzdové kotouče zůstávají původní, neboť změněná hlava kola zachová pozici třmenu vůči kotouči i při rozšířeném rozchodu. Při této práci kompletně rozeberete nápravu, takže je rozhodně nutné i seřízení geometrie.
Díl | Náklady (Kč) | Počet |
Hlava kola | 8 258 | 2 |
Ložisko s nábojem | 4 600 | 2 |
Krycí plech | 400 | 2 |
Práce | 650 | 4 |
Seřízení geometrie | 1200 | 1 |
Cena celkem | 30 316 Kč |
Víceprvková náprava 4x4
Zvětšení rozchodu o 30 mm (z 1508 na 1538 mm)
Verze s pohonem všech kol mají víceprvkovou nápravu vždy – i s motory pod 110 kW. Konstrukce hlavy kola je však samozřejmě jiná – musí skrz ni procházet hnací hřídel. Přestavba na širší rozchod je zde o něco levnější – krycí plech kotoučů zůstává stejný, mění se hlava kola (těhlice) a náboj obsahující ložisko.
Díl | Náklady (Kč) | Počet |
Hlava kola | 7 005 | 2 |
Ložisko s nábojem | 4 560 | 2 |
Práce | 650 | 4 |
Seřízení geometrie | 1200 | 1 |
Cena celkem | 26 930 Kč |