Rýsuje se nový největší koncern světa? Renault-Nissan chce koupit Mitsubishi
Spolupráce mezi automobilkami a jejich sjednocování do velkých celků je v dnešním automobilovém světě stále důležitější. V Japonsku se přitom nyní rýsuje zajímavé spojení, které by mohlo vyústit v jednu z největších automobilek světa. Aliance Renault-Nissan se zajímá o značku Mitsubishi.
První zprávy o fúzi se objevily již na jaře, přičemž nyní se potvrzují. Generální ředitel aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn oznámil, že firma plánuje masivní byznys plán s Mitsubishi. V rámci něj má aliance převzít část Mitsubishi, jmenovitě 34% podíl, a to za 2,2 miliardy dolarů (bezmála 53 miliard korun). Celý projekt ještě budou muset schválit příslušné antimonopolní úřady, Ghosn ale věří, že fúzi schválí.
„Není to dohoda, kdy řekneme, dobře, dohodli jsme se, pojďme teď přemýšlet, co spolu budeme dělat,“ tvrdí Ghosn a přiznává, že aliance už dobře ví, co s Mitsubishi provede. „Je to něco obrovského, obrovského mezi Mitsubishi a Nissanem. Může to být ale velké také mezi Mitsubishi a Renaultem,“ prohlašuje šéf aliance o nové kooperaci.
Bližší podrobnosti o možné spolupráci ale Ghosn nepřiznal. Mitsubishi se každopádně v posledních letech detailně zaměřuje na expanzi v oblasti elektromobilů a plug-in hybridů, což je něco, na čem pracuje i Nissan. Sdílení těchto poznatků, které budou v blízké budoucnosti hrát důležitou roli, patrně bude pro případnou spolupráci mezi japonskými značkami důležitá.
„Víme, že existuje mnoho synergií s Mitsubishi. Z hlediska strategie máme mnoho společného,“ říká Ghosn s tím, že do budoucna by se Mitsubishi mělo stát plnohodnotnou součástí aliance Renault-Nissan. Aliance by pak ráda využila i silnou pozici Mitsubishi v jihovýchodní Asii, která může být do budoucna stále zajímavějším odbytištěm.
Jestliže úřady spojení schválí, aliance Renault-Nissan-Mitsubishi by rázem patřila mezi ty vůbec největší automobilky světa. Už dnes je Renault-Nissan třetím největším výrobcem aut na světě, přičemž při spojení s Mitsubishi by se dostal na dostřel vedoucí dvojici v podobě koncernů VW Group a Toyota Motor. Podle některých názorů by dokonce nový podnik mohl přeskočit Toyotu.
Spolupráce mezi Nissanem a Mitsubishi přitom není nic nového. Mitsubishi pro Nissan vyrábí kei cary pro japonský trh. Na oplátku zase Mitsubishi prodává s logy tří diamantů Infiniti Q70, neboli Mitsubishi Proudia.
Plány na převzetí japonské automobilky japonsko-francouzskou aliancí přichází krátce poté, co v Mitsubishi vypukl emisní skandál, ne nepodobný kauze Dieselgate Volkswagenu. V dubnu vyšlo najevo, že japonská značka podváděla s udávanou hodnotou spotřeby paliva u svých aut. Na nesrovnalosti přitom upozornil právě Nissan – problém se totiž vyjevil u kei carů, které pro něj Mitsubishi vyrábí. Následné vyšetřování přitom odhalilo, že se skandál týká i dalších modelů.