Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-5: Nové motory a adaptivní tempomat

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (54)
Švédská automobilka Saab, vlastněná holandským Spykerem, v červnu spustila prodej nové generace modelové řady 9-5. Se začátkem podzimu doplňuje její paletu pohonných jednotek o tři nové motory.

Při uvedení na trh byl Saab 9-5 nabízen s jediným turbodieselem, jímž se stal 2,0 TiD s jedním turbodmychadlem vybaveným variabilní geometrií lopatek. Tento motor dosahuje výkonu 118 kW a má 350 Nm, kombinovaná spotřeba paliva je 5,3 l na 100 km.

Saab nyní rozšíří nabídku svých vznětových agregátů o již dříve avizovaný 2,0 TTiD. Jak napovídá zkratka, přeplňování zde zajišťuje dvojice turbodmychadel. Pro nízké a střední otáčky je určeno menší turbo, ve středních otáčkách (okamžik připojení závisí na zátěži) začne plnící tlak dodávat i větší turbo. Ve vysokých otáčkách se pak menší z turbodmychadel odpojí.

Výsledkem je vysoký špičkový výkon a příznivý průběh křivky točivého momentu už v nejnižších otáčkách. Maximum 400 Nm je dosahováno již při 1750 min-1, nejvyšší výkon je nadprůměrných 140 kW.

Saab 9-5 s tímto novým turbodieselem zrychlí z 0 na 100 km/h pod 9,0 s a z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň zrychlí za 8,4 s. Kombinovaná spotřeba nafty je 6,0 l na 100 km.

2,0 TTiD bude k dispozici pro všechny tři stupně výbavy, tedy Linear, Vector i Aero, a bude dodáván i s pohonem všech kol.

Saab 9-5 - Přehled motorizací a české ceny
Motor2,0TiD2,0TTiD2,0TTiD XWD
Převodovka6M (6A)6M6M
Pohonpřednípřední4x4
Zdvihový objem [cm3]195619561956
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]118/4000140/4000140/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]350/1750400/1750400/1750
Max. rychlost [km/h]215 (209)230220
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,9 (10,1)8,89,2
Komb. spotřeba [l/100 km]5,3 (6,8)6,0-
Cena Linear [Kč]899.000,---
Cena Vector [Kč]959.000,---
Cena Aero [Kč]---

Řadu zážehových pohonných jednotek, kterou v současnosti tvoří čtyřválec 2,0 Turbo (162 kW) a 2,8 V6 Turbo (221 kW), doplní nová základní motorizace 1,6 Turbo.

Tento motor disponuje nejvyšším výkonem 132 kW a maximálním točivým momentem 230 Nm mezi 2200 a 5500 min-1. Krátkodobě lze při plném sešlápnutí plynového pedálu zvýšit točivý moment funkcí overboost na 266 Nm.

Přeplňovaná šestnáctistovka svými parametry překonává atmosférické dvoulitry. Zrychlení z 0 na 100 km/h jí trvá 9,5 sekundy a kombinovaná spotřeba je 7,8 l benzinu na 100 km. Motor má litinový blok a odlehčené duté vačkové hřídele.

Třetí novinkou rozšiřující paletu pohonných jednotek je 2.0 Turbo s výkonem 162 kW a maximálním točivým momentem 350 Nm při 2500 min-1 ve verzi BioPower spalující benzin nebo E85 (směs 15 % benzinu a 85 % bioetanolu).

Stejně jako konvenční provedení spalující pouze benzin i verze BioPower má hliníkový blok a disponuje přímým vstřikováním paliva, variabilním časováním sacích i výfukových ventilů a twin-scroll turbodmychadlem. Motor 2.0 Turbo BioPower bude k dispozici s pohonem předních nebo všech čtyř kol.

Saab 9-5 - Přehled motorizací a české ceny
Motor1,6T2,0T2,0T XWD2,8T XWD
Převodovka6M6M (6A)6M (6A)6A
Pohonpřednípřední4x44x4
Zdvihový objem [cm3]1598199819982792
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]132/5500162/5300162/5300221/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/2200-5500350/2500350/2500400/2000
Max. rychlost [km/h]220240 (235)230 (230)250
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,57,9 (8,5)8,0 (8,8)6,9
Komb. spotřeba [l/100 km]7,88,4 (9,4)9,4 (9,9)10,6
Cena Linear [Kč]899.000,-999.000,-1.059.000,--
Cena Vector [Kč]-1.059.000,-1.119.000,--
Cena Aero [Kč]-1.199.000,-1.259.000,-1.399.000,-

Vedle palety pohonných jednotek rozšiřuje Saab i nabídku příplatkové výbavy. Pro verze s automatickou převodovkou je k dispozici nový adaptivní tempomat, který udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucích vozidel a až do rychlosti 180 km/h je schopen vůz v případě hrozící srážky zastavit.

Řidič si může vybrat ze tří nastavení vzdálenosti a v případě potřeby prudkého brzdění je řidič na tuto skutečnost vizuálně i zvukové upozorněn. Adaptivní tempomat bude k dispozici pouze v kombinaci s head-up displejem Pilot HUD, promítajícím nejdůležitější údaje na čelní sklo.

Na severoamerickém trhu bude nabízen i systém sledování slepého úhlu a dálkové startování motoru. Paleta laků karoserie se rozšiřuje ze sedmi na jedenáct.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (54)
10. 9. 2010 11:13
Cena
tak přes IE stále nemůžu reagovat, ale věřím tomu, že redakce pracuje jak ďas aby se co nejdřív napravilo >:-[] ;-)

K ceně 9-5 - mrknul jsem k Srbovi. Top verze - 2.8T Aero je bratru za 1.399.000Kč. Hodně?

Ano, pro mě určitě, i když možná kdybych prodal ledvinu + plíce a možná přihodil rohovku >:-[]

No ale co za těch 1.399.000Kč někdo s kompletní anatomickou výbavou dostane? V6, 300k. XWD. Adaptivní podvozek. Automat. 19´ kola. Kompletní výbavu (jasně, dá se ještě něco extra doobjednat, ale to už je jen takové ladění detailů). Takže jak se říká, je to "v plný palbě"

Z druhé strany - základní nafta 2.0TiD (jedno turbo) 160k, výbava Linear, za 899.000Kč.

A to jsou ceníkové ceny! Nemyslím že by to přehnali.

10. 9. 2010 10:34
Re: Realita
Za 32b kEur kúpiš akurát tak Mondeo, ale nie vyššiu strednú
10. 9. 2010 09:51
Re: Realita
České ceny jsou v něčem přehnané, slovenské jsem nezkoumal, ale asi taky. To má docela vliv, ale rozhodovat se teď jakou novou vyšší střední, tak by mi to nedalo a BMW a Mercedes bych šel pořádně prozkoumat. Přeci jenom nejsou o tolik dražší...
10. 9. 2010 09:45
Re: Realita
32 kEur za auto vyššej strednej triedy ale vôbec nie je zlá cena...
Koľko by si chcel aby to stálo???
10. 9. 2010 09:44
?
32