Saab 9-5: Nové motory a adaptivní tempomat
Při uvedení na trh byl Saab 9-5 nabízen s jediným turbodieselem, jímž se stal 2,0 TiD s jedním turbodmychadlem vybaveným variabilní geometrií lopatek. Tento motor dosahuje výkonu 118 kW a má 350 Nm, kombinovaná spotřeba paliva je 5,3 l na 100 km.
Saab nyní rozšíří nabídku svých vznětových agregátů o již dříve avizovaný 2,0 TTiD. Jak napovídá zkratka, přeplňování zde zajišťuje dvojice turbodmychadel. Pro nízké a střední otáčky je určeno menší turbo, ve středních otáčkách (okamžik připojení závisí na zátěži) začne plnící tlak dodávat i větší turbo. Ve vysokých otáčkách se pak menší z turbodmychadel odpojí.
Výsledkem je vysoký špičkový výkon a příznivý průběh křivky točivého momentu už v nejnižších otáčkách. Maximum 400 Nm je dosahováno již při 1750 min-1, nejvyšší výkon je nadprůměrných 140 kW.
Saab 9-5 s tímto novým turbodieselem zrychlí z 0 na 100 km/h pod 9,0 s a z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň zrychlí za 8,4 s. Kombinovaná spotřeba nafty je 6,0 l na 100 km.
2,0 TTiD bude k dispozici pro všechny tři stupně výbavy, tedy Linear, Vector i Aero, a bude dodáván i s pohonem všech kol.
Saab 9-5 - Přehled motorizací a české ceny | |||
Motor | 2,0TiD | 2,0TTiD | 2,0TTiD XWD |
Převodovka | 6M (6A) | 6M | 6M |
Pohon | přední | přední | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1956 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 118/4000 | 140/4000 | 140/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 350/1750 | 400/1750 | 400/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 215 (209) | 230 | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 (10,1) | 8,8 | 9,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,3 (6,8) | 6,0 | - |
Cena Linear [Kč] | 899.000,- | - | - |
Cena Vector [Kč] | 959.000,- | - | - |
Cena Aero [Kč] | - | - | - |
Řadu zážehových pohonných jednotek, kterou v současnosti tvoří čtyřválec 2,0 Turbo (162 kW) a 2,8 V6 Turbo (221 kW), doplní nová základní motorizace 1,6 Turbo.
Tento motor disponuje nejvyšším výkonem 132 kW a maximálním točivým momentem 230 Nm mezi 2200 a 5500 min-1. Krátkodobě lze při plném sešlápnutí plynového pedálu zvýšit točivý moment funkcí overboost na 266 Nm.
Přeplňovaná šestnáctistovka svými parametry překonává atmosférické dvoulitry. Zrychlení z 0 na 100 km/h jí trvá 9,5 sekundy a kombinovaná spotřeba je 7,8 l benzinu na 100 km. Motor má litinový blok a odlehčené duté vačkové hřídele.
Třetí novinkou rozšiřující paletu pohonných jednotek je 2.0 Turbo s výkonem 162 kW a maximálním točivým momentem 350 Nm při 2500 min-1 ve verzi BioPower spalující benzin nebo E85 (směs 15 % benzinu a 85 % bioetanolu).
Stejně jako konvenční provedení spalující pouze benzin i verze BioPower má hliníkový blok a disponuje přímým vstřikováním paliva, variabilním časováním sacích i výfukových ventilů a twin-scroll turbodmychadlem. Motor 2.0 Turbo BioPower bude k dispozici s pohonem předních nebo všech čtyř kol.
Saab 9-5 - Přehled motorizací a české ceny | ||||
Motor | 1,6T | 2,0T | 2,0T XWD | 2,8T XWD |
Převodovka | 6M | 6M (6A) | 6M (6A) | 6A |
Pohon | přední | přední | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1998 | 1998 | 2792 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 132/5500 | 162/5300 | 162/5300 | 221/5500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 230/2200-5500 | 350/2500 | 350/2500 | 400/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 220 | 240 (235) | 230 (230) | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,5 | 7,9 (8,5) | 8,0 (8,8) | 6,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,8 | 8,4 (9,4) | 9,4 (9,9) | 10,6 |
Cena Linear [Kč] | 899.000,- | 999.000,- | 1.059.000,- | - |
Cena Vector [Kč] | - | 1.059.000,- | 1.119.000,- | - |
Cena Aero [Kč] | - | 1.199.000,- | 1.259.000,- | 1.399.000,- |
Vedle palety pohonných jednotek rozšiřuje Saab i nabídku příplatkové výbavy. Pro verze s automatickou převodovkou je k dispozici nový adaptivní tempomat, který udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucích vozidel a až do rychlosti 180 km/h je schopen vůz v případě hrozící srážky zastavit.
Řidič si může vybrat ze tří nastavení vzdálenosti a v případě potřeby prudkého brzdění je řidič na tuto skutečnost vizuálně i zvukové upozorněn. Adaptivní tempomat bude k dispozici pouze v kombinaci s head-up displejem Pilot HUD, promítajícím nejdůležitější údaje na čelní sklo.
Na severoamerickém trhu bude nabízen i systém sledování slepého úhlu a dálkové startování motoru. Paleta laků karoserie se rozšiřuje ze sedmi na jedenáct.