Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SARD MC8: Výrazně upravená Toyota MR2 určená pro 24 hodin v Le Mans. Co ji pohánělo a proč neuspěla?

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
SARD je japonský úpravce automobilů Toyota a závodní tým založený v roce 1985. Kromě toho, že závodil s upravenými Suprami, se postaral o asi nejextrémnější Toyotu MR2.

Druhá generace Toyoty MR2, tedy vozu s motorem uloženým napříč před poháněnou zadní nápravou se vyráběla v letech 1989 až 1999. Získala nálepku auta, které vypadá jako Ferrari, ale které dokáže rovněž svého řidiče vytrestat, pokud začne zkoušet limity přilnavosti pneumatik. Od roku 1993 až 1994 se však toto zásluhou inovace a četných technických změn velmi zlepšilo. Sériovou MR2 poháněl výhradně čtyřválec, a sice atmosférický dvoulitr 3S-GE, případně pro USA přeplňovaný 3S-GTE. Pro některé trhy byl v nabídce ještě 2,2 litr 5S-FE.

MR2 pro Le Mans

SARD je zkratkou Sigma Advanced Racing Developement. V době kdy byly závody 24 hodin v Le Mans na svém vrcholu, rozhodl se tým SARD do nich nasadit vůz MC8-R. Základem se stala Toyota MR2 druhé generace, která ovšem prodělala četné úpravy. Namísto čtyřválců vůz dostal vidlicový osmiválec 4,0 litru přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Základ motoru převzali tvůrci z vozu Lexus LS400. I přes nabízený výkon přibližně 600 koní (441 kW) vůz v Le Mans neuspěl zdaleka tak, jak si jeho tvůrci přáli.

Svůj ostrý debut si odbyl v sezoně 1995. Bohužel ze závodu musel odstoupit už ve 14. kole. V následující sezóně sice dojel do cíle na „pěkném“ druhém místě, bohužel ale odzadu. Další šanci již v Le Mans SARD MC8-R nedostal.

Na silnici pouze jeden

Možná i zajímavější než nepovedená závodní kariéra vozu je jeho komerční účinkování. Kromě závoďáku SARD vyrobil také jeden (ano, čtete správně) exemplář pro jízdu po běžných silnicích. Pouze se auto jmenovalo MC8, tedy bez písmenka „R“, které jistě znamenalo Racing.

I v tomto případě vůz poháněl osmiválec z Lexusu 1UZ. Technika silniční verze, respektive motor, by tak měla odpovídat jeho závodnímu protějšku. V zásadě tak šlo o to samé, čím je Lotus Elise GT1 či Porsche 911 GT1, pouze se nevyrábělo sériově. Samotný jediný exemplář nedávno změnil majitele, přičemž auto zůstává v domovském Japonsku.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)