Scania R 420: Za volant kravatu

Scania R 420: Za volant kravatu

 
 
1.12. 2007 redakce AUTO.CZ

V sortimentu automobilky Scania dominují tahače a mezi nimi řada R 420. Vyzkoušeli jsme si typ splňující limity připravované normy Euro 5.

Švédský výrobce uplatňuje při redukci emisí sice především technologii EGR (recirkulace výfukových plynů), ale testovaný model využíval selektivní katalytické redukce SCR, tedy vstřik činidla AdBlue do výfukového traktu.

Koncepce „našeho“ tahače je určena zjevně pro dopravu na střední a delší vzdálenosti, protože má zvýšenou budku řidiče s lůžkovým vybavením. Na velmi dlouhé cesty by byla vhodnější nejdelší a nejvyšší. Vnitřní výška činí u základního typu 1690 mm, u zvýšeného Highline 1900 mm a u Topline 2220 mm.

Pracoviště řidiče, na kterém si výrobce tradičně dává velmi záležet, má naprosto bezchybné uspořádání všech ovladačů a ukazatelů. Vedle neméně dokonalého výhledu všemi směry je příkladem ergonomické preciznosti stejně jako rozsah možností nastavení volantu a sedadla včetně charakteristiky odpružení. Potah sedadla je skvělý s prodyšným hrubým textilem, na vrcholu spočívá varianta s drahou kůží, kterou jsme považovali za luxus až trochu zbytečný. Chvályhodným prvkem byl palubní alcotester propojený s elektrickou sítí vozidla. Podle pokynů zařízení (zvukových signálů) jsme museli fouknout do náustku analyzátoru a poté otočit klíčkem do polohy pro spouštění motoru. Alkohol v dechu by spouštěč zablokoval.

Řadicí systém Opticruise řidiči velmi usnadňuje práci. Po rozjezdu s využitím spojky starost o řazení končí. Ke spojkovému pedálu se řidič vrací zase až při úplném zastavení. Dvanáctistupňová převodovka GRS 900 je nejčastěji uplatňovaným typem. Jedná se o konstrukci se systémem Split & Range, ale v úpravě Opticruise zbavenou synchronizace a naopak doplněnou o elektronickou řídicí jednotku a vzduchotlakovou soustavu dvoučinných válců, která vykonává vlastní řazení, vypíná spojku a aplikuje přesné „meziplyny“ při řazení dolů. Umožňuje řadit také sekvenčně podle vlastní úvahy, což přijde nejvíce vhod při sjíždění dlouhých klesání, kde vedle aktivace retardéru a odlehčovací výfukové brzdy můžeme zvýraznit decelerační efekt odrazováním. Stejně tak lze s předstihem řadit na vyšší stupeň před vrcholem stoupání atd.

Souprava se skříňovým návěsem byla plně zatížena vzorně ukotvenými betonovými bloky, její hmotnost činila 40 000 kg. Mezi Ruzyní a Slaným jsme vyzkoušeli inteligentní verzi tempomatu „Active“. Měří vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a mění rychlost jízdy (nahoru i dolů) do nastaveného limitu a s ohledem na bezpečnou vzdálenost vzhledem k momentální rychlosti. Vzdálenost mezi vozidly lze nastavit ve čtyřech stupních, ale elektronika nedovolí zvolit nebezpečně krátkou.

V kopcovitém úseku mezi Chomutovem a Mostem jsme si důkladně vyzkoušeli sekvenční řazení i účinnost retardéru a odlehčovací výfukové brzdy. Velmi příjemnou zkušeností byl průjezd pasáží s poměrně strmým proměnlivým stoupáním a sérií zatáček nejrůznějších poloměrů. Časté řazení bylo rychlé a přesné. Druhá generace Opticruise řadí rychleji než předchozí, měkčeji i plynuleji zachází se spojkou a používá učebnicově přesné „meziplyny" při řazení dolů. Program „Hill“ pro vysloveně horské trasy jsme jen krátce aktivovali v jednom z větších stoupání, přestože to nebylo nutné. Výsledkem bylo řazení v jiném režimu chodu motoru více využívajícím vyšší otáčky. Tedy dynamika placená spotřebou.

Technické parametry
Motorpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů6/24
Zdvihový objem11 700 cm3
Největší výkon309 kW při 1800 ot/min
Točivý moment2100 N.m při 1100-1400 ot./min
Převodovkadvanáctistupňová Opticruise
Brzdykotoučové s ABS, ESP, EBS
Odlehčovací brzdyvýfuková a retardér
Pérování vpředulistové pružiny
Pérování vzadu4 vzduchotlakové měchy
Provozní hmotnost tahače7 300 kg
Celková hmotnost soupravy40 000 kg
Rozvor náprav3700 mm
Vnější rozměry5940 x 2430 x 3540 mm
Pneu315/70 R 22,5
Objem nádrže paliva400 l
Objem nádrže AdBlue75 l
Největší rychlost90 km/h (omezovač)

Text: Ondřej Horský

Foto: Autor a archiv

Investice do bytu je dnes jistota Investice do bytu je dnes jistota

Pokud nemáte finanční vzdělání, jste v podstatě vydáni na…

Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

 

Štítky Pneu

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní

Pokud si opravdu myslíte, že japonská dvojčata GT 86 a…

Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

 





 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Včera

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak porazit průjem, úpal a štípance

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak…

Úpal, bodnutí hmyzem a průjem – tři nejčastější zdravotní problémy, které nás v teplých měsících mohou pěkně…

 

iSport.cz

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká Kotal. Chválil i Tunisko

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká…

Zápas mezi Anglií a Tuniskem se mu líbil. Zkušený trenér a expert deníku Sport Václav Kotal ocenil hru afrického…

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit klíčového hráče

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit…

Baník hlásí problém. Po odchodu Marka Hlinky do Gruzie klub intenzivně shání náhradu na klíčový post…

 

Reflex.cz

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a indiáni chováni jako zvěř. Podívejte se

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a…

Od doby, kdy se Evropané chodili dívat na černochy, ale i indiány nebo eskymáky zavřené v klecích, neuplynulo…