Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania získala ocenění za inovace

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Nákladnímu automobilu značky Scania vybavenému hybridním pohonným systémem bylo v Německu uděleno prestižní ocenění.

Distribuční nákladní vozidlo značky Scania, které bylo nedávno uvedeno na trh, získalo prestižní německé ocenění Green Truck Future Innovation 2016 od odborného magazínu Verkehrsrundschau.

Oceněné řešení hybridního pohonu vozidla švédské značky umožňuje provozovat 18-tunový nákladní automobil na čistě elektrický pohon na vzdálenost dvou kilometrů.

Elektrický provoz je primárně určen pro situace jako je noční rozvoz zboží ve městě, kde se vyžaduje tiché prostředí, nebo jízda uvnitř skladů či v podzemních parkovištích, kde se musí předcházet tvorbě výfukových plynů. V elektrickém režimu dosahuje produkční verze úroveň hluku méně než 72 dB (A).

Základem hybridního pohonného ústrojí je devítilitrový vznětový pětiválec o výkonu 235 kW (320 k), který kromě motorové nafty může spalovat i hydrogenovaný rostlinný olej (HVO) nebo bionaftu. V případě prvního zmíněného paliva je možné snížit emise CO2 až o 92 procent.

Součástí této modulární pohonné soustavy je u sériového provedení elektromotor s výkonem 130 kW (174 k) a točivým momentem 1050 Nm, který je uložen mezi spalovacím motorem a speciální verzí automatické převodovky od společnosti Scania.

Využitelná kapacita akumulátoru dosahuje 1,2 kWh, což představuje střední úroveň spotřeby energie na základě rovnováhy mezi životností baterie a jízdním dosahem.

Dodatečné elektrické součásti potřebné pro hybridní pohon jsou integrovány do modulu Hybrid Power Module, umístěného přímo na rám. Modul zahrnuje akumulátor, řídicí systém, systém chlazení akumulátoru a převodník napětí. Modul je zapouzdřen a navržen tak, aby odolal kolizi.

Když není v provozu spalovací motor, podporu řízení v nákladním vozidle zajišťuje elektricko-hydraulický posilovač. Kompletní hybridní systém včetně akumulátoru zvyšuje celkovou hmotnost nákladního vozidla o 790 kg.

Součástí výbavy hybridního nákladního vozidle je systém podpory řidiče Scania Driver Support, který se zobrazuje na přístrojovém panelu. Důležitým aspektem je například plynulé brzdění, aby bylo možné rekuperovat brzdnou energii a použít ji na dobíjení akumulátoru. Rekuperace brzdné energie představuje dvě třetiny úspor paliva, které hybridní pohon nabízí.

Nákladní vozidlo dokáže v čistě elektrickém režimu dosáhnout rychlosti 45 km/h, přičemž spalovací motor může být vypnutý nebo pracuje ve volnoběžných otáčkách

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)