Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania představuje hybridní nákladní vozidlo

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 25. 10. 2015
8
8
Zobrazit náhledy (8)
Scania Scania Scania
Scania uvádí na trh těžký nákladní automobil s hybridním pohonem, který je určen především pro využití ve městech.

Scania představuje hybridní nákladní vůz schopný jízdy v čistě elektrickém režimu, jehož vznětový motor splňuje emisní normu Euro 6 a může spalovat i biopaliva. K přednostem tohoto vozidla patří nízké emise škodlivých výfukových plynů a úroveň hlučnosti nižší než 71 dB.

Základem hybridního pohonného ústrojí je devítilitrový vznětový pětiválec o výkonu 235 kW (320 k), který kromě motorové nafty může spalovat i hydrogenovaný rostlinný olej (HVO) nebo bionaftu. Mezi tento spalovací motor a automatickou převodovkou Scania je vložen elektromotor s výkonem 150 kW (201 k) a točivým momentem 1050 N.m.

Využitelná kapacita akumulátoru dosahuje 1,2 kWh, což představuje střední úroveň spotřeby energie na základě rovnováhy mezi životností baterie a jízdním dosahem.

Podle Magnuse Höglunda, zodpovědného ve společnosti Scania Trucks za alternativní paliva a pohonné jednotky pro ně určené, je tato konfigurace hybridního pohonné systému důkladně promyšlena. Elektromotor a velká výkonová rezerva jsou primárně určeny pro klíčové fáze cesty, například pro jízdu v oblastech citlivých na hluk nebo pro jízdu bez emisí uvnitř budov.

Záměrně tedy hybridní nákladní vozidlo značky Scania zvládne v čistě elektrickém režimu ujet dva kilometry na rovném povrchu při celkové hmotnosti soupravy 15 tun. Při běžné jízdě dosahuje úspora paliva 18 % ve srovnání s klasickým provedením a další výrazné úspory i snížení emisí CO2 lze dosáhnout za pomoci biopaliv.

Dodatečné elektrické součásti potřebné pro hybridní pohon jsou integrovány do modulu Hybrid Power Module, umístěného přímo na rám. Modul zahrnuje akumulátor, řídicí systém, systém chlazení akumulátoru a převodník napětí. Modul je zapouzdřen a navržen tak, aby odolal kolizi.

Když není v provozu spalovací motor, podporu řízení v nákladním vozidle zajišťuje elektricko-hydraulický posilovač. Kompletní hybridní systém včetně akumulátoru zvyšuje celkovou hmotnost nákladního vozidla o 790 kg.

Součástí výbavy hybridního nákladního vozidle je systém podpory řidiče Scania Driver Support, který se zobrazuje na přístrojovém panelu. Důležitým aspektem je například plynulé brzdění, aby bylo možné rekuperovat brzdnou energii a použít ji na dobíjení akumulátoru. Rekuperace brzdné energie představuje dvě třetiny úspor paliva, které hybridní pohon nabízí.

K výhodám má patřit i možnost vypnutí spalovacího motoru při nízkých rychlostech, jakož i efektivní využívání pomocného elektrického systému nákladního vozidla, protože 24-voltový systém se napájí z 650-voltového systému hybridního pohonu.

Nákladní vozidlo dokáže v čistě elektrickém režimu dosáhnout rychlosti 45 km/h, přičemž spalovací motor může být vypnutý nebo pracuje ve volnoběžných otáčkách a pohání pomocné systémy, jako například vzduchový kompresor brzdové soustavy.

První hybridní nákladní vozidla Scania budou dodána zákazníkům ve třetím čtvrtletí roku 2016. V regionech, kde jsou dostupná příslušná biopaliva, bude možné dosáhnout snížení emisí CO2 až o 92 %, například při použití paliva HVO.

Vůz bude zároveň splňovat místní nebo národní požadavky týkající se hlučnosti, jako například limity Evropské iniciativy za tichá nákladní vozidla Quiet Truck a certifikaci PIEK Light. Tato omezení se zavádějí ve stále větším počtu zemí a měst, přičemž stanovují maximální hranici hluku na 72 dB (A) během jízdy v oblastech citlivých na hluk.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barry Lyndon
Scania
| 26. 10. 2015
jako, že nejsmrdutější = nejlepší? Možná u vás doma...
Avatar - Barry Lyndon
1.2kWh aku
| 26. 10. 2015
Ten nárůst hmotnosti je fakt dost bizarní...

Na druhou stranu bych to ale úplně nezatracoval. Že to na max. výkon vydrží cca půl (no spíš tři čtvrtě) minuty je sice pravda, ale předpokládám, že plně elektrický režim se využije hlavně v situacích, kdy je potřeba výkon pár kW - různé popojíždění po dvorcích a uzavřených areálech, kde dieselový hluk a smrad škodí a obtěžuje ještě víc než na ulicích...

Jestli tam teda nemají fakt chybu - protože z uvedených parametrů se fakt zdá, že dojezd 2 km by byl snad jen z kopce a nebo třeba jen rychlostí kolem 30ti km/h...
1.2kWh aku
| 26. 10. 2015
a zvyseni hmotnosti o 8 metraku??
nemate tam nekde chybu??
navíc na plnej vykon to nevydrzi jet na elektriku ani pul minuty
Avatar - speedfred
Scania
| 25. 10. 2015
To viem,ale prečo od toho upustili u osobakov.
Scania
| 25. 10. 2015
Protože Scania patří do divize VW Truck&Bus >:-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku