Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Altea Freetrack - Rozmazlené SUV?

Ondřej Šuch
Rozmazlené SUV? Světlá výška 225 mm překonává i Nissan Patrol!

V éře plastového olepování jakéhokoli vozu v zájmu jeho optického zdrsnění je těžké najít klon, který by se pokusil o skutečnou alternativu. Altea Freetrack, odvozená od modelu Altea XL, takový potenciál má a na poměry konkurence jej využívá bohatě.

seat crossover testy mpv seat crossover testy mpv
 

Ano, plasty tvoří 100 % povrchu spodní částí karoserie, nejde však jen o nalepené lištičky, ale v případě přídě a zádě o samostatné, nově tvarované díly. Někomu se agresivnější design líbit nemusí, mimo silnici ale jsou zapuštěná světla lépe chráněna. Změny v interiéru jsou v zásadě tři: hlavici řadicí páky bychom doporučovali prohodit oknem, protože design opět zvítězil nad příjemností a máloco kromě volantu držíme v autě častěji, že. Druhou změnou je stropní panel s řadou přihrádek, který je ve standardní (!) výbavě osazen sklopným LCD panelem s možností připojení externího zdroje obrazu. Nejlepší inovací jsou ovšem přední sedadla s bočnicemi vystupujícími mocně vpřed a doooouhým opěradlem – nevzniklo sice sezení snů, ale konečně máme pocit skvělého bočního vedení těla v zatáčkách a dostatečné opory pro celá záda i pro nekonfekční jedince. Vzadu je také místa dost ve všech směrech a jako sympatický odkaz na MPV fungují sklápěcí stolky na předních opěradlech.

seat crossover testy mpv seat crossover testy mpv
 

To, co Freetrack odlišuje od PVC úprav konkurence, je podvozek zvýšený o 40 mm a (příplatková) zástavba pohonu 4x4. Výkon je přenášen dozadu pomocí spojky Haldexu a diferenciál ubírá 42 litrů zavazadelníku. I zbývajících 490 litrů ale bereme jako dostatečnou hodnotu pro rodinné využití.

seat crossover testy mpv seat crossover testy mpv
 

Na silnici se Freetrack může směle postavit do čela všech SUV a vydrží tam i po rozjezdu i první zatáčce. Dosti tvrdě naladěné odpružení dá posádce pocítit mnoho ze šotolinových vložek českých dálnic, výhodou jsou ale malé náklony, poctivé držení stopy a s ohledem na bachratost vozu i poměrně komunikativní řízení.

seat crossover testy mpv seat crossover testy mpv
 

Výlety mimo silnici nemusí díky vynikající světlosti končit u polní cesty, limitem ale budou jako obvykle spíše použité pneumatiky, křížitelnost náprav a stále poměrně veselé převisy karoserie. Ku cti vozu přiznejme například přebrodění 40 cm hlubokého potoka a poměrně sebejisté vyjetí na stále ještě travnatou sjezdovku, v obou případech jsme ale zůstali s lehkým strachem ve voze a nemůžeme proto posloužit obrazovou dokumentací.

seat crossover testy mpv seat crossover testy mpv
 

Testovaná verze s notoricky známým dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 125 kW a filtrem pevných částic zopakovala vše, co o tomto motoru známe z jiných využití. Úplně stejný hrubý zvuk při studených startech, úplně stejný turboefekt, ale i velká síla, nízká spotřeba (v průměru jen 7 l/100 km) a díky šestistupňové převodovce i dostatečná pružnost.

Po výměně hlavice řadicí páky se může Freetrack směle postavit nejen Octavii Scout.

Plusy:

  • design,
  • vnitřní prostor,
  • výbava,
  • jízdní vlastnosti,
  • výkon a spotřeba motoru,
  • přední sedadla,
  • na poměry SUV precizní řízení,

Minusy

  • příšerný tvar hlavice řadicí páky,
  • občas zlobící automatické nastavování sklonu xenonových světlometů,
  • zvuk a turboefektu motoru

První cena vozu769.900,- (2,0 TDI DPF 103 kW 2WD)
První cena vozu s testovanou motorizací769.900,- (2,0 TDI DPF 103 kW 2WD)
Základní cena testovaného vozu869.000,- (2,0 TDI DPF 103 kW 4WD)
Cena testovaného vozu vč. příplatků916.900,- 2,0 TDI DPF 103 kW 4WD)

Ondřej Šuch
Seat Altea Freetrack
Cena základní sestavy 869 000 Kč
Výbava základní sestavy 17” kola Conector z lehkých slitin (5 paprsků) s ochranou proti odcizení, kliky dveří v barvě vozu, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě nárazníku, stěrače integrované v předních sloupcích, tónovaná determální skla - přední sklo v horní části zatmavené, integrované přední mlhovky, chromovaná koncovka výfuku, chromovaný rám přední masky, střešní nosič ve dvoubarevném provedení, dvojité světlomety, střešní anténa s ochranou proti odcizení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s nastavitelnou bederní opěrkou, výškově a podélně nastavitelný tříramenný volant v kůži, sklopný stolek na zadní straně předních sedadel, multifunkční zadní sedadla (40/60), stolek po sklopení prostř. sedadla, posuvná zadní sedadla, sportovní sedadla se speciálním čalouněním (látka / kůže), Make-up zrcátka u řidiče a spolujezdce osvětlená, Dva držáky nápojů ve středové konzole, záclonky na zadních oknech, hlavice řadicí páky v kůži s logem Altea freetrack, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří se systémem proti přiskřípnutí, vyhřívané čelní sklo u sloupku A, ostřikovače čelního skla, ostřikovače světlometů, vyhřívaná přední sedadla, elektronický imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním včetně zavazadlového prostoru, osvětlení zadního a zavazadlového prostoru, dvě zásuvky 12 V v přední středové konzole a v zavazadlovém prostoru, rádio s CD / MP3 přehrávačem s ovládáním na volantu + 8 reproduktorů + vstup AUX-in, stropní panel s odkládacími schránkami + LCD displej 7”, RCA vstup, tempomat, palubní počítač, ukazatel venkovní teploty, dešťový senzor, automaticky ztmavitelné zpětné vnitřní zrcátko se systémem proti oslnění, spínač denního jízdního osvětlení, funkce “Coming Home”, parkovací senzor vzadu, příprava pro tažné zařízení, popelník a zapalovač, klimatizace “Climatronic“, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy, hlavové airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, systém ISOfix, ABS + TCS, ESP + EBA + DSR + systém kontroly tlaku v pneu, elekromechanický posilovač řízení, systém podvozku “Agile Chassis”, zadní náprava typu Multilink, dojezdové rezervní kolo, speciální odpružení Altea freetrack, selektivní otevírání dveří SAFE, SEAT Service® Mobility, schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce, schránka ve středové konzole vzadu, stropní přihrádka na sluneční brýle u řidiče, síť na levé a dva elastické pásy na pravé straně zavazadlového prostoru, přihrádka pro 1,5l láhev ve dveřích řidiče a spolujezdce, přihrádka pro 1l láhev v zadních dveřích, boční úložné prostory vzadu (láhev 0,5l), stropní panel s odkládacími schránkami, dvojité dno zavazadlového prostoru, síť a úchyty zavazadel, úložné kapsy na zadní straně předních sedadel, schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce, rolovací kryt zavazadlového prostoru Kč
Cena testované sestavy 916 900 Kč
Výbava testované sestavy Rádio s CD /MP3 přehrávačem + handsfree systém Bluetooth + ovládání na volantu + 8 repro a vstup pro externí zařízení AUX-in (8700 ,-), alarm s prostorovým cidlem (6800 ,-), dvojité adaptivní xenonové světlomety (27000 ,-), tmavá okna od sloupku B (4500 ,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1800 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.7 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1568 / 600
Rozměr pneu: 215/60 R17
Seat Altea Freetrack
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4493
b) šířka (mm): 1788
c) výška (mm): 1622
d) rozvor (mm): 2576
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1080
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano