18.6. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Seat Ibiza 2015: První jízdní dojmy z Barcelony

 

Vydali jsme se do Španělska, abychom vyzkoušeli modernizovaný Seat Ibiza. Na první pohled se toho nezměnilo mnoho, pod povrchem je ale novinek překvapivě hodně.

Seat Ibiza se vyrábí již ve čtvrté generaci, přičemž ta poslední přišla na trh již v roce 2008. O čtyři roky později pak proběhla modernizace, která přinesla třeba jiný design světlometů i zadních svítilen. Už to vypadalo, že se brzy představí nová Ibiza, nakonec se tak však nestalo a nyní vůz dostal další facelift.

Podle Seatu je vzhled současného vozu stále populární a nebylo tedy moc co měnit. Přesto by bystré oko změny nalezlo, přičemž nejvýraznější je jiný design předním světlometů, které dostaly diody pro denní svícení. Nová jsou rovněž barevná schémata, chcete tedy kola a kryty zrcátek fialové, stejně jako prvky v interiéru? Není problém. Objevit je možné také odstíny laku šedá Moonstone a velmi pěkná rudá Chilli.

Hlavní inovace se však skrývá uvnitř vozu. V prvé řadě jde o interiér, který se chlubí rozměrnou obrazovkou, novou, kvalitnější palubní deskou a různými barevnými kombinacemi. Podle nás je to rozhodně krok vpřed, auto se kvalitou zpracování i použitými materiály blíží Leonu, má dokonce velmi podobné budíky.

Důležitá je rovněž konektivita Full Link. Kdybychom byli západní zemí, mohli bychom diktovat přes telefon statusy na facebooku nebo si je naopak nechat číst. Jenže Google tento systém pro naši zemi nepodporuje, teoreticky by však stačilo nastavit jak mobil, tak vůz do anglického jazyku a vše by mělo fungovat.

Nové jsou rovněž další prvky výbavy, které automobil přibližují třeba sesterskému Polu. Nechybí tedy parkovací kamera nebo třeba adaptivní podvozek, který je dostupný pro stupeň FR za příplatek a má dva režimy Comfort a Sport. Tyto věci zatím domácí Fabia mít nemůže.

Běžný podvozek je nyní naladěn více do komfortu, a to díky novým tlumičům a upraveným zkrutným stabilizátorům. Rozdílné je také řízení, které má poskytovat více citu. Už tyto věci vůz dosti změní, nezapomnělo se však ani na motory, kde nabídce vládnou nové tříválce.

Pokud máte raději chod čtyř válců, nemusíte se bát, stále je na výběr přeplňovaná dvanáctistovka TSI s výkonem 66 kW, stejně jako prozatím vrcholná varianta 1.4 TSI ACT s vypínáním dvou válců a výkonem 110 kW. Později přijde ještě varianta Cupra s motorem 1.8 TSI, výkonem 140 kW a šestistupňovým manuálem.

Smutné však je, že z nabídky vypadl naftový dvoulitr se 105 kW, který sice pravděpodobně nedával mnoho smyslu, ale byl to jeden z mála velkých dieselů v malém voze, což bylo dříve poměrně běžnou záležitostí. Místo něj najdete tři varianty tříválcové čtrnáctistovky TDI s 55,66 a 77 kW.

Seat Ibiza (5dv.) – ceny zážehových verzí
Motor1.0 MPI1.0 TSI1.0 TSI1.2 TSI1.2 TSI1.4 TSI ACT
Zdvihový objem [cm3]999999999119711971395
Válce/ventily3/43/43/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]55/620070/5000-550081/5000-550066/4400-540081/-110/-
Točivý moment [N.m/min]95/3000-4300160/1500-3500200/2000-3500160/1400-3500175/1400-4000250/1500-3500
Převodovka5M5M6M (7DS)5M6M6M
Max. rychlost [km/h]172187197 (197)184197220
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,310,49,2 (9,5)10,79,17,6
Komb. spotřeba [l/100 km]5,24,24,3 (4,4)4,95,24,8
Cena Reference [Kč]274.900--288.900--
Cena Style [Kč]286.900313.900327.900300.900317.900-
Cena FR [Kč]-338.900352.900325.900342.900398.900

My však při prvních jízdách v okolí Barcelony sáhli po podstatně oblíbenějších zážehových motorech. V prvé řadě jsme chtěli vyzkoušet adaptivní tlumiče, posadili jsme se tedy na pár desítek kilometrů rovnou do nejvýkonnější varianty FR 1.4 TSI ACT, se kterou auto jede až 220 km/h a zrychlí z klidu na sto kilometrů v hodině za 7,6 sekund.

Motor je v tomto voze velice kultivovaný, dokonce po většinu času ani nemáte šanci postřehnout, že systém ACT odpojil dva válce, zejména když je při vyšším zatížení hned znovu připojí. Z hlediska projevu se jedná spíše o pružný agregát, který nemá žádnou brutální výkonovou špičku ve vysokých otáčkách, ale jede v celém spektru otáčkoměru velmi srdnatě. Spojen je s příjemnou šestistupňovou manuální převodovkou, která má krátké a přesné dráhy.

Seat Ibiza (5dv.) – ceny vznětových verzí
Motor1.4 TDI1.4 TDI1.4 TDI
Zdvihový objem [cm3]142214221422
Válce/ventily3/43/43/4
Největší výkon [kW/min-1]55/350066/350077/3500
Točivý moment [N.m/min]210/1750-2000230/1750-2500250/1750-2500
Převodovka5M5M (7DS)5M
Max. rychlost [km/h]171182192
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,910,9 (11,3)9,9
Komb. spotřeba [l/100 km]3,83,83,6
Cena Reference [Kč]359.900--
Cena Style [Kč]-383.900402.900
Cena FR [Kč]-408.900427.900

Samotný adaptivní podvozek se přepíná tlačítkem na středovém panelu, přičemž když ono tlačítko svítí, je aktivován režim Sport, když je zhasnuté, pracují tlumiče v komfortním módu. Reálně je rozdíl postřehnutelný, byť ne nijak markantně. V komfortu se auto více pohupuje, ve sportu naopak přesněji kopíruje povrch silnice.

Více nás však zajímal nový litrový tříválec, pro hlavní jízdy jsme si tedy vybrali pětidveřovou Ibizu s motorem 1.0 TSI o výkonu 70 kW, který je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Existuje i silnější varianta s 81 kW, kterou poznáte podle šestikvaltu a kotoučových brzd na zadní nápravě. Zajímavostí je, že vedle nového tříválce je k dispozici rovněž dvanáctistovka TSI s 66 kW, a to za cenu o 12.000 Kč nižší.

Vydali jsme se tedy na cestu s novým motorem, a ten nás od začátku potěšil kultivovaností, zejména při běžné jízdě. Pokud výrazněji nezrychlujete, nebude vás typický rykot tří válců jakkoliv obtěžovat. Navíc se jedná o pružnou jednotku, která zatahuje silně již od 1500 otáček za minutu, byť v tomto pásmu jsou cítit mírné vibrace. Ve vyšších otáčkách se ale motor uklidní. Jeho předností je rovněž to, s jakou chutí letí do otáček.

Z počátku jednotka nejsilněji zatáhne okolo 2000 ot/min, poté zátah zlehka narůstá, aby výrazněji zesílil okolo 5000 otáček a dále pokračoval k červenému poli. Jediné, co nadšení agregátu trochu tlumí, jsou delší převody pětistupňové převodovky. Celkově ale síla motoru na vůz rozhodně bez problémů stačí, a to i pro svižnější jízdu. Řazení manuálu je podobně příjemné jako u silnější varianty, tedy hladké, krátké a přesné.

Velmi kladně hodnotíme podvozek. Pořád je trochu tužší, než třeba u Škody Fabia, oproti předfaceliftovému modelu ale tlumí nerovnosti výrazně lépe. Druhou stranou mince je, že Ibizu můžete nasměrovat do zatáčky opravdu bezhlavě a vůz si s tím v pohodě poradí. Ibiza zatáčí ochotně, a pokud po tom toužíte, umí i rozšafně pohodit zádí při nájezdu do oblouku. Přes to všechno se vůz nechová nikterak zákeřně a velmi snadno se ovládá.

Ibiza je nejdůležitější a nejprodávanější model značky a je vidět, že si i na druhém faceliftu čtvrté generace dali inženýři Seatu záležet. Automobil jezdí tiše, má příjemně obratný podvozek a nový litrový tříválec rovněž nemá zásadní slabiny. Velmi se nám pak líbí upravený interiér, ačkoliv tedy auto zvenku vypadá stále téměř stejně, v mnohém se zlepšilo. Uvidíme, co na to řeknou zákazníci, podle nás ale Ibiza vystoupala až k vrcholu třídy.


Seat Ibiza
 

Foto: David Frouz a archiv, video: David Frouz

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Seat Ibiza 2015: První jízdní dojmy z Barcelony







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Nové SUV Lamborghini Urus odhaleno! Díky multimediálnímu systému...

Nové SUV Lamborghini Urus odhaleno! Díky multimediálnímu systému...

Dnes 09:51

Vzhled chystaného SUV ze Sant‘ Agaty naváže na tvary stejnojmenného konceptu z roku 2012. Tvarování přídě se ale změní.




Blesk.cz

Zvracející Hitler, kojení i sex nacistky a černocha - Recenze pecky Wolfenstein II: The New Colossus

Zvracející Hitler, kojení i sex nacistky a černocha…

Nácky nemá nikdo rád. Tedy kromě nácků samotných. Pokračování legendární série stříleček Wolfenstein nabízí…

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Srdeční nemoci, poškození ledvin, ale i nemocné žíly, dieta při cukrovce, bolesti zad, hubnutí a chřipka – to je…

 

iSport.cz

Lakatoši zaber, vzkázali NY Rangers do Liberce. Talent už zase hrál

Lakatoši zaber, vzkázali NY Rangers do Liberce.…

Až zásah organizace NY Rangers si vynutilo výkonnostní ustrnutí talentovaného útočníka Dominka Lakatoše.…

Real zničil APOEL 6:0 a jde dál, Sevilla proti Liverpoolu vstala z mrtvých

Real zničil APOEL 6:0 a jde dál, Sevilla proti…

Obhájce titulu Real Madrid vyhrál 6:0 na hřišti APOELu Nikósie a postoupil do osmifinále fotbalové Ligy mistrů.…

 

Reflex.cz

Proč lingvisté milují VŘSR a jak komunistická revoluce proměnila ruštinu?

Proč lingvisté milují VŘSR a jak komunistická…

Divili jste se na hodinách ruštiny, proč se rusky řekne mír a svět stejně ()? Tak to jste pravděpodobně nebyli…

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené nezávislé země světa

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené…

Do království Lesotho sice cesta vede přes Dračí hory, ale nehledejme ho v říši pohádek. Dračí hory…