Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Polo 1.2 TSI – Až vyrostu, budu Golf

Jan Mička
Diskuze (296)
Pět let od uvedení páté generace modelu Polo přichází Volkswagen s modernizovanou verzí. Na první pohled ji skoro nepoznáte, pod kapotou však nezůstal kámen na kameni.

Volkswagen Polo má v rámci automobilky stejně silné postavení, jako o třídu větší Golf. Od roku 1975, kdy se začala vyrábět první generace Pola, přilákalo miliony zákazníků a vzhledem ke stále velkému zastoupení na českých silnicích jeho pozice nepolevuje.

Pět let po uvedení páté generace Volkswagenu Polo přichází (možná trochu symbolicky) jeho modernizovaná verze. Automobilka se při návrhu změn designu držela při zemi a jenom lehce, spíše evolučně, pozměnila stávající tvary. Nová je maska chladiče, spodní část předního nárazníku, grafika světlometů, a podobně se k faceliftu přistupovalo i vzadu. V takovém případě nikoho nepřekvapí takřka zanedbatelná změna délky (nové Polo je o 2 milimetry delší), kterou má na svědomí právě redesign nárazníků.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Jiné to ostatně není ani po usednutí do interiéru, který si zachoval skvělou ergonomii a příkladné dílenské zpracování. S ohledem na zachování co největšího podélného prostoru pro posádku jsou přední sedadla ukotvena o něco výše, což může vyšším postavám působit problém třeba na křižovatkách. Horní hrana předního okna je totiž docela nízko, a přestože nad hlavou zbývá stále dostatek místa, občas se musíte při pohledu na semafor nepohodlně naklánět. Na jízdu na zadních sedadlech navíc musí zapomenout cestující s výškou nad 180 centimetrů – jednak kvůli menšímu prostoru před koleny, ale ani nad hlavou nemohou počítat s výraznější rezervou.


Tohle všechno už známe z prvního vydání páté generace Volkswagenu Polo, co je tedy uvnitř nového? Především sportovní tříramenný volant z Golfu a přepracovaná horní polovina středové konzole, která již v základu dostala autorádio s pětipalcovým dotykovým displejem. Ruku v ruce s tím jdou také hezčí dekorační materiály a měkčená horní část přístrojové desky. Stále přitom platí poznámka o intuitivním ovládání – i když se do Pola posadíte úplně poprvé, při nastavování základních prvků (klimatizace, rádio, světla) rozhodně tápat nebudete. Všechno je zkrátka tam, kde očekáváte.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Stejný název, technika však ne

Kámen na kameni nezůstal v nabídce pohonných jednotek. Tříválec 1.2 HTP je minulostí, místo něj základní Polo za 289.900 Kč vyjíždí s litrovým MPI z Volkswagenu Up!Škody Citigo. Vznětovou šestnáctistovku nahradil tříválec 1.4 TDI (55 kW) a na první pohled se zdá, že z benzinových agregátů zůstal pouze čtyřválec 1.2 TSI. I ten je však zcela nový.

Zatímco první vydání páté generace Volkswagenu Polo používalo starší, osmiventilovou dvanáctistovku TSI, v rámci faceliftu byl motor vyměněn za nejnovější koncernovou řadu EA 211. Stejný agregát najdete také pod kapotou Golfu a Škody Octavia, zde ale v základu disponují výkonem 63 kW.

Testované Polo je na tom tedy s 66 kilowatty a shodným točivým momentem 160 N.m o něco lépe. Oproti Golfu zaznamenáváme také změnu průběhu hlavních křivek – maximum výkonu máte k dispozici ve 4.800 otáčkách za minutu a točivý moment působí o 500 otáček déle (v rozmezí 1400 až 4000 min-1). Navíc motor Pola splňuje přísnou emisní normu Euro 6, zatímco Golf a Octavia si musí vystačit pouze s EU 5.

Volkswagen Polo - Srovnání motorů 1.2 TSI
ModelVW Polo 2014VW Polo 2009
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]11971197
Válce/ventily4/44/2
Největší výkon [kW/min-1]66/480066/4500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]160/1400-4000160/1500-3500
Max. rychlost [km/h]184182
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,810,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,75,1
Cena Comfortline [Kč]311.900306.900

Jak nedávno vyplynulo z prvních jízdních dojmů, které jsme nabrali v okolí Mnichova, základní litrový tříválec moc parády neudělá. Přeplňovaná dvanáctistovka je však dražší pouze o 22.000 korun a lehkému Polu poskytuje až překvapivou dynamiku. Motor táhne zhruba od 1500 otáček, pod touto hranicí se však musíte smířit s výraznějším turboefektem. Problémem nakonec není ani pětistupňová manuální převodovka (alternativou je sedmistupňové DSG za 40.000 Kč). Její zpřevodování totiž vyhoví ve městě i mimo něj a na dálnici motor při rychlosti 130 km/h točí příjemných 3000 min-1. Krátké a mimořádně přesné dráhy zůstaly a také spojka se dobře ovládá.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Jak už tomu ale u malých turbomotorů bývá, spotřeba paliva je silně závislá na stylu jízdy. Na deklarovaných 6 litrů, za které by Polo mělo jezdit ve městě, rovnou zapomeňte. I navzdory standardně dodávanému systému Stop/Start jsme se pod sedm litrů nepodívali, pětilitrového výsledku v kombinovaném cyklu však dosáhnete bez větších obtíží. Problémem nakonec není ani zmíněná dálnice, kde jsme se v rámci stanovených rychlostních limitů pohybovali za 5,9 l na 100 kilometrů.


Jízda

Svižné, mrštné a překvapivě ovladatelné auto do města i mimo něj – taková je už po desítky let stručná charakteristika Volkswagenu Polo. Přímo se nabízí, že lehký facelift toho moc nezměnil, ale chyba lávky. Už jen samotný motor je v porovnání s jeho minulou generací o 50 milimetrů kratší a zhruba o 22 kilogramů lehčí, což se příznivě projevilo na chování automobilu v zatáčkách. Z Pola je cítit ohromný elán, dále podpořený tužším nastavením ovládacích sil a přesným řízením, které navíc přenáší i trochu zpětné vazby do volantu. Vůz je neutrální v celém průběhu oblouku, pouze na nerovnostech ucítíte lehké tendence k uskakování zádi díky použití jednoduché zadní nápravy. Ani na 16“ kolech si na snížený komfort stěžovat nebudete a na standardních „patnáctkách“ bude jízda ještě o kousek lepší. Podvozek Pola zkrátka vykrývá většinu nástrah našich silnic, ačkoliv při rychlejším najetí na nerovnoměrně rozložený povrch z dlažebních kostek občas zaváhá.

Nejvíce času však Volkswagen Polo stejně stráví ve městech, na které posádku perfektně připravuje. Díky zvýšenému posazu je z kabiny perfektně vidět (až na zmíněný výhled na semafory) a přehledná karoserie pomáhá při pohybu ve stísněných prostorách. Pouze vnější zrcátka by mohla být větší a jejich elektrické nastavení dovede nejednoho řidiče na první pokus zmást. Oproti jiným koncernovým vozům totiž mají ovládání o čtvrt otáčky pootočené a navíc leží na šikmé ploše madla dveří řidiče.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Závěr

Stačilo lehce pozměnit vnější design a středovou konzolu a Volkswagen Polo je rázem připraven na další životní etapu. Největším přínos však představuje zcela nová motorová paleta, která bude v závěru letošního roku doplněna o benzinový tříválec 1.0 TSI.

Dříve, než se tak stane, můžeme považovat testovaný zážehový čtyřválec 1.2 TSI s přeplňováním za ideální volbu z hlediska základní ceny a provozních nákladů. Po litrovém MPI totiž sáhne jenom opravdový stoik, turbodiesel 1.4 TDI by se vzhledem k citelnějšímu cenovému rozdílu nemusel vyplatit a silnější TSI získáte pouze s výbavou Highline.

Částka 311.900 korun, na které Volkswagen Polo s testovaným motorem startuje, se může na první pohled zdát poměrně vysoká, bohatá výbava stupně Comfortline ji však dokáže opodstatnit. Pětitisícový cenový rozdíl proti předchozí verzi je pak vzhledem k úspornějšímu a modernějšímu motoru zanedbatelný.

Video se připravuje ...

Nejlevnější verze modelu289.900 Kč (1.0 MPI/55 kW Comfortline)
Základ s testovaným motorem311.900 Kč (1.2 TSI/66 kW Comfortline)
Testovaný vůz s výbavou352.500 Kč (1.2 TSI/66 kW Comfortline)

Plusy

  • Decentní, avšak znatelné změny designu
  • Tichý a kultivovaný motor
  • Výborná spotřeba paliva
  • Přesná manuální převodovka
  • Intuitivní ovládání

Minusy

  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Menší vnější zpětná zrcátka
  • Výraznější turboefekt motoru
  • Nízká horní hrana čelního skla

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (296)
Volkswagen Polo 1.2 TSI
Cena základní sestavy 311 900 Kč
Výbava základní sestavy Čtyři airbagy, multikolizní brzda, elektricky ovládaná okna, autorádio s 5“ dotykovým displejem, klimatizace, tříramenný kožený volant, palubní počítač Medium, denní svícení, halogenové světlomety, výškově nastavitelná přední sedadla, asistent rozjezdu do kopce, start/stop, rekuperace kinetické energie, 2x úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 15“ kola atd. Kč
Cena testované sestavy 352 500 Kč
Výbava testované sestavy Litá 16“ kola Portago (+17.300 Kč), samočinná klimatizace (+11.700 Kč), paket zimní výbavy (+11.600 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 280 / 952
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1107 / 531
Rozměr pneu: 215/45 R 16
Volkswagen Polo 1.2 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3972
b) šířka (mm): 1682
c) výška (mm): 1453
d) rozvor (mm): 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1456
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - zobak
4. 7. 2014 14:01
Zhulenej redaktor či co?
Koupil jsem Polo Tsi před měsícem mám najeto zatím jen 600km a včera jsem najel vzdálenost 170km se zapnutou klimou 2 dospělí 2 děti se spotřebou od startu 4,3 litru a nedalo mi to moc práce-šlo by i níž! Docela bych chtěl vidět toho redaktora v reálu! Takovej ementál píše testy do auto cz? :-( Pak testy vypadají, tak jak vypadají! :no:
6. 6. 2014 13:23
Spotřeba ve městě více jak 7 litrů u 1,2 TSI?
Po přečtení článku mám pocit, že jsem si před 20 dny koupil jiné auto. Spotřeba 1,2 TSI ve městě se pohybuje standardně okolo 6 ti litrů. Jediné město v České republice není Praha a měření spotřeby na trase 10km v nejhustší koloně asi není nejlepší způsob. Po Hradci Králové i Plzni bez problému jezdím za necelých 6 litrů. Upřímně ani netusím jak bych musel jet, abych tam více jak 7 litrů dostal. To v podstatě nejde.

Na zadní sedadla se bez problému vejde více jak 185cm člověk. Sám mám 185 cm a vejdu se tam hodně pohodlně. Díky tomu je právě tak miniaturní kufr. Problém by asi nastal kdyby potřeboval řidič ležet jako krustě hustý gangsta, pak se tam nevejde nikdo. Co se týče viditelnosti z auta, tak je to velká slabina. Z auta není moc vidět přes boční sloupky v určitých zatáčkách.
Avatar - rohYpnol
5. 6. 2014 18:53
Re: Zlatá tradice
Když mám auto s DSGčkem a sháním menší, tak už nebudu chtít manuál. Kdo splní požadavek? Všichni až na koncern vypadne.

Obdobně ostatní výbavové prvky. Právě v tom se mýlíš. Polo nemá konkurenci právě kvůli svým možnostem, kdy u konkurence prostě nepochodíš. A je mi úplně jedno, že na ty prvky vůz nejezdí, prostě když chci jízdní asistenty a pokročilejší prvky výbavy, tak Polo je zcela automatickou vobou a konkurenci nemá.
5. 6. 2014 10:21
Re: Zlatá tradice
Na asistenty auto nejazdi.
Nie je postatne, co vsetko donho mozes narvat, ale ake jazdi bezne v uliciach.
Na aute je podstatne, aky je komfortny podvozok, ako sa v tom citis, kolko ma miesta a pod. Nie, ci blika a trasie volantom, ked v tom zadrichmes na mieste sofera.
V com su vynimocne motory? 90k v nafte, ci 110 v benzine je vela? 208ka ma v nafte 114k motor.
Avatar - wakantanka
4. 6. 2014 09:31
Re: Polo je Polo
No veď jasne, ja nie som riaditeľ zemegule, tak načo aj sa so mnou baviť, že? >:D Neviem prečo taký postoj, ale pre mňa za mňa. ...