Test Auto.cz

Volkswagen Polo 1.2 TSI – Až vyrostu, budu Golf

2.6. 2014
Verdikt
 

Pět let od uvedení páté generace modelu Polo přichází Volkswagen s modernizovanou verzí. Na první pohled ji skoro nepoznáte, pod kapotou však nezůstal kámen na kameni.

Volkswagen Polo má v rámci automobilky stejně silné postavení, jako o třídu větší Golf. Od roku 1975, kdy se začala vyrábět první generace Pola, přilákalo miliony zákazníků a vzhledem ke stále velkému zastoupení na českých silnicích jeho pozice nepolevuje.

Pět let po uvedení páté generace Volkswagenu Polo přichází (možná trochu symbolicky) jeho modernizovaná verze. Automobilka se při návrhu změn designu držela při zemi a jenom lehce, spíše evolučně, pozměnila stávající tvary. Nová je maska chladiče, spodní část předního nárazníku, grafika světlometů, a podobně se k faceliftu přistupovalo i vzadu. V takovém případě nikoho nepřekvapí takřka zanedbatelná změna délky (nové Polo je o 2 milimetry delší), kterou má na svědomí právě redesign nárazníků.

obrázek [600 x 332]  

Jiné to ostatně není ani po usednutí do interiéru, který si zachoval skvělou ergonomii a příkladné dílenské zpracování. S ohledem na zachování co největšího podélného prostoru pro posádku jsou přední sedadla ukotvena o něco výše, což může vyšším postavám působit problém třeba na křižovatkách. Horní hrana předního okna je totiž docela nízko, a přestože nad hlavou zbývá stále dostatek místa, občas se musíte při pohledu na semafor nepohodlně naklánět. Na jízdu na zadních sedadlech navíc musí zapomenout cestující s výškou nad 180 centimetrů – jednak kvůli menšímu prostoru před koleny, ale ani nad hlavou nemohou počítat s výraznější rezervou.

Design po generacích: Volkswagen Polo – Po stopách evoluce


Tohle všechno už známe z prvního vydání páté generace Volkswagenu Polo, co je tedy uvnitř nového? Především sportovní tříramenný volant z Golfu a přepracovaná horní polovina středové konzole, která již v základu dostala autorádio s pětipalcovým dotykovým displejem. Ruku v ruce s tím jdou také hezčí dekorační materiály a měkčená horní část přístrojové desky. Stále přitom platí poznámka o intuitivním ovládání – i když se do Pola posadíte úplně poprvé, při nastavování základních prvků (klimatizace, rádio, světla) rozhodně tápat nebudete. Všechno je zkrátka tam, kde očekáváte.

obrázek [600 x 393]  

Stejný název, technika však ne

Kámen na kameni nezůstal v nabídce pohonných jednotek. Tříválec 1.2 HTP je minulostí, místo něj základní Polo za 289.900 Kč vyjíždí s litrovým MPI z Volkswagenu Up!Škody Citigo. Vznětovou šestnáctistovku nahradil tříválec 1.4 TDI (55 kW) a na první pohled se zdá, že z benzinových agregátů zůstal pouze čtyřválec 1.2 TSI. I ten je však zcela nový.

Zatímco první vydání páté generace Volkswagenu Polo používalo starší, osmiventilovou dvanáctistovku TSI, v rámci faceliftu byl motor vyměněn za nejnovější koncernovou řadu EA 211. Stejný agregát najdete také pod kapotou Golfu a Škody Octavia, zde ale v základu disponují výkonem 63 kW.

Testované Polo je na tom tedy s 66 kilowatty a shodným točivým momentem 160 N.m o něco lépe. Oproti Golfu zaznamenáváme také změnu průběhu hlavních křivek – maximum výkonu máte k dispozici ve 4.800 otáčkách za minutu a točivý moment působí o 500 otáček déle (v rozmezí 1400 až 4000 min-1). Navíc motor Pola splňuje přísnou emisní normu Euro 6, zatímco Golf a Octavia si musí vystačit pouze s EU 5.

Volkswagen Polo - Srovnání motorů 1.2 TSI
ModelVW Polo 2014VW Polo 2009
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]11971197
Válce/ventily4/44/2
Největší výkon [kW/min-1]66/480066/4500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]160/1400-4000160/1500-3500
Max. rychlost [km/h]184182
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,810,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,75,1
Cena Comfortline [Kč]311.900306.900

Jak nedávno vyplynulo z prvních jízdních dojmů, které jsme nabrali v okolí Mnichova, základní litrový tříválec moc parády neudělá. Přeplňovaná dvanáctistovka je však dražší pouze o 22.000 korun a lehkému Polu poskytuje až překvapivou dynamiku. Motor táhne zhruba od 1500 otáček, pod touto hranicí se však musíte smířit s výraznějším turboefektem. Problémem nakonec není ani pětistupňová manuální převodovka (alternativou je sedmistupňové DSG za 40.000 Kč). Její zpřevodování totiž vyhoví ve městě i mimo něj a na dálnici motor při rychlosti 130 km/h točí příjemných 3000 min-1. Krátké a mimořádně přesné dráhy zůstaly a také spojka se dobře ovládá.

obrázek [600 x 382]  

Jak už tomu ale u malých turbomotorů bývá, spotřeba paliva je silně závislá na stylu jízdy. Na deklarovaných 6 litrů, za které by Polo mělo jezdit ve městě, rovnou zapomeňte. I navzdory standardně dodávanému systému Stop/Start jsme se pod sedm litrů nepodívali, pětilitrového výsledku v kombinovaném cyklu však dosáhnete bez větších obtíží. Problémem nakonec není ani zmíněná dálnice, kde jsme se v rámci stanovených rychlostních limitů pohybovali za 5,9 l na 100 kilometrů.

Test 2009: VW Polo 1,6 TDI (55 kW) – Rejl místo dýzy


Jízda

Svižné, mrštné a překvapivě ovladatelné auto do města i mimo něj – taková je už po desítky let stručná charakteristika Volkswagenu Polo. Přímo se nabízí, že lehký facelift toho moc nezměnil, ale chyba lávky. Už jen samotný motor je v porovnání s jeho minulou generací o 50 milimetrů kratší a zhruba o 22 kilogramů lehčí, což se příznivě projevilo na chování automobilu v zatáčkách. Z Pola je cítit ohromný elán, dále podpořený tužším nastavením ovládacích sil a přesným řízením, které navíc přenáší i trochu zpětné vazby do volantu. Vůz je neutrální v celém průběhu oblouku, pouze na nerovnostech ucítíte lehké tendence k uskakování zádi díky použití jednoduché zadní nápravy. Ani na 16“ kolech si na snížený komfort stěžovat nebudete a na standardních „patnáctkách“ bude jízda ještě o kousek lepší. Podvozek Pola zkrátka vykrývá většinu nástrah našich silnic, ačkoliv při rychlejším najetí na nerovnoměrně rozložený povrch z dlažebních kostek občas zaváhá.

Nejvíce času však Volkswagen Polo stejně stráví ve městech, na které posádku perfektně připravuje. Díky zvýšenému posazu je z kabiny perfektně vidět (až na zmíněný výhled na semafory) a přehledná karoserie pomáhá při pohybu ve stísněných prostorách. Pouze vnější zrcátka by mohla být větší a jejich elektrické nastavení dovede nejednoho řidiče na první pokus zmást. Oproti jiným koncernovým vozům totiž mají ovládání o čtvrt otáčky pootočené a navíc leží na šikmé ploše madla dveří řidiče.

obrázek [600 x 345]  

Závěr

Stačilo lehce pozměnit vnější design a středovou konzolu a Volkswagen Polo je rázem připraven na další životní etapu. Největším přínos však představuje zcela nová motorová paleta, která bude v závěru letošního roku doplněna o benzinový tříválec 1.0 TSI.

Dříve, než se tak stane, můžeme považovat testovaný zážehový čtyřválec 1.2 TSI s přeplňováním za ideální volbu z hlediska základní ceny a provozních nákladů. Po litrovém MPI totiž sáhne jenom opravdový stoik, turbodiesel 1.4 TDI by se vzhledem k citelnějšímu cenovému rozdílu nemusel vyplatit a silnější TSI získáte pouze s výbavou Highline.

Částka 311.900 korun, na které Volkswagen Polo s testovaným motorem startuje, se může na první pohled zdát poměrně vysoká, bohatá výbava stupně Comfortline ji však dokáže opodstatnit. Pětitisícový cenový rozdíl proti předchozí verzi je pak vzhledem k úspornějšímu a modernějšímu motoru zanedbatelný.

Video

Nejlevnější verze modelu289.900 Kč (1.0 MPI/55 kW Comfortline)
Základ s testovaným motorem311.900 Kč (1.2 TSI/66 kW Comfortline)
Testovaný vůz s výbavou352.500 Kč (1.2 TSI/66 kW Comfortline)

Plusy

  • Decentní, avšak znatelné změny designu
  • Tichý a kultivovaný motor
  • Výborná spotřeba paliva
  • Přesná manuální převodovka
  • Intuitivní ovládání

Minusy

  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Menší vnější zpětná zrcátka
  • Výraznější turboefekt motoru
  • Nízká horní hrana čelního skla
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Polo 1.2 TSI

Cena v základní výbavě: 311 900 Kč Cena v testované výbavě: 352 500 Kč

Základní výbava:Čtyři airbagy, multikolizní brzda, elektricky ovládaná okna, autorádio s 5“ dotykovým displejem, klimatizace, tříramenný kožený volant, palubní počítač Medium, denní svícení, halogenové světlomety, výškově nastavitelná přední sedadla, asistent rozjezdu do kopce, start/stop, rekuperace kinetické energie, 2x úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 15“ kola atd.

Výbava testovaného vozu:Litá 16“ kola Portago (+17.300 Kč), samočinná klimatizace (+11.700 Kč), paket zimní výbavy (+11.600 Kč).

Komentář Lukáše Kovandy: Předvolební hra s cinklými kartami Komentář Lukáše Kovandy: Předvolební hra s cinklými kartami

To bylo na přelomu roku slávy, že Česká republika…

Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě zemřela Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě zemřela

Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě v noci zemřela,…

Facebooku se daří, zisk sociální sítě prudce stoupl Facebooku se daří, zisk sociální sítě prudce stoupl

Čistý zisk provozovatele sociální sítě Facebook ve druhém…

I v Sovětském svazu měli vozy podobné Velorexům. Vypadaly ještě podivněji, podívejte se I v Sovětském svazu měli vozy podobné Velorexům. Vypadaly ještě podivněji, podívejte se

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Polo 1.2 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 280 / 952
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1107 / 531
Rozměr pneu:215/45 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3972
b) šířka (mm): 1682
c) výška (mm): 1453
d) rozvor (mm): 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1456
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Polo 1.2 TSI – Až vyrostu, budu Golf







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga

Volkswagen se sice odporoučel ze soutěžního mistrovství…

Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte

Nová generace malého modelu od Volkswagenu se ukáže už ve…

 



 
SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

Dnes 08:00

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly se až do druhé poloviny 90. let v desetitisícových sériích, na západ od hranic bývalého SSSR na ně ale narazíte vzácně.




Blesk.cz

Dětská hvězda Kudláčková: Zahrává si se smrtí? Chodí po kolejích

Dětská hvězda Kudláčková: Zahrává si se smrtí? Chodí…

Jen co se Michaela Kudláčková (48) vzpamatovala z pokusu o sebevraždu a pátrala po ní policie, znovu si zahrává…

Co s obyčejným provazem? Vyrobte si mísu na ovoce!

Co s obyčejným provazem? Vyrobte si mísu na ovoce!

Hledáte jednoduchý, ale efektivní nápad, jak vylepšit domácnost? Pokud možno co nejlevněji? Tak to se vám bude…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Po roce v Evropě. Jak se sestava Slavie proměnila od ostudy v Tallinnu?

Po roce v Evropě. Jak se sestava Slavie proměnila od…

Je to zajímavé srovnání. Vzpomínáte na první zápas Slavie v evropských pohárech po dlouhých letech? Ještě pod…

 

Reflex.cz

Památka na studenou válku: Smíchovské nádraží skrývá zapomenutý protiatomový kryt

Památka na studenou válku: Smíchovské nádraží skrývá…

Nádraží Praha-Smíchov skrývá unikátní technickou pamětihodnost z období studené války. Dlouhá léta zde v…

„Nezabiješ demokracii“, znělo Varšavou při dalších protestech proti vládní straně

„Nezabiješ demokracii“, znělo Varšavou při dalších…

Několik stovek odpůrců kontroverzní soudní reformy dnes demonstrovalo v centru Varšavy před sídlem vládní strany…