reklama


27.2. 2014 Martin Machala Martin Machala

Seat Leon Cupra: První jízdní dojmy

 

Vypadá skoro neškodně, ve skutečnosti je ale nový Leon Cupra nejsilnějším sériovým seatem v historii.

Aktuální Leon Cupra se vyrábí ve dvou výkonových variantách, přičemž historický rekord drží logicky top verze s 206 kW. O jedenáct kilowattů slabší cupra nemusí českého zákazníka zajímat, u nás se totiž bude nabízet výhradně absolut cupra.

Cesta z letiště

Novinku jsme si nejdřív vyzkoušeli v obyčejném prostředí barcelonského předměstí, cestou z letiště na závodní okruh. Tady jsme se více sunuli, než jeli. Režim jsme vybrali komfortní a až do jednoho velmi ostrého zpomalovacího pruhu jej za komfortní opravdu považovali. Na retardéru se však devatenáctipalcové ráfky (pro Cupru 280 standard) ozvaly dost vehementně, u nás to asi krásné liťáky jednoduché mít nebudou…

Potom jsme se však objevili před branami okruhu v Castellolí, kde se měla cupra konečně projevit.

Sólo pro samosvor

Výkon 206 kW je rozhodně skvělá věc, vzhledem ke klasicky plochému projevu přeplňovaného dvoulitru TSI se ale nic vysloveně ultimativního neděje. Leon Cupra 280 jede velice rychle, zvládá to však spíš efektivně než efektně. Zkrátka jako vždy u písmen TSI – kdykoliv, kdekoliv, pokaždé jednoduše dostupná síla. V případě Leonu Cupra samozřejmě nutno počítat s tím, že 350 N.m je velice slušný potenciál. A že i když to moc poznat není, během chvilky se nejsilnější ze seatů rozjede velmi emoción.

Jak říkáme, výkon pěkný, daleko víc nás však zajímalo jiné představení. A to podvozkové, konkrétně samosvorné na přední nápravě. Leonu Cupra byl totiž dopřán klasický samosvor, tedy žádná náhražka typu XDS, ale poctivá mechanika.

On však vlastně ten diferenciál až tak klasický není, zjednodušeně řečeno se jedná o elektronicky ovládanou spojku, jakousi obdobu haldexu. Jenom s tím, že v případě Leonu Cupra (a také Golfu GTI Performance) se točivý moment rozděluje pouze v rámci přední nápravy. A až sto procent newtonmetrů může směřovat na jedno kolo!

Rovnou vám můžeme prozradit, že takový samosvor funguje naprosto skvěle! S přibrzďovacím XDS se efekt aktivně směrovatelného točivého momentu nedá srovnat, přínos spojky cítíte v každé zatáčce. Ať už jde o pomalou vracečku nebo rychlý postupný oblouk. Distribuce točivého momentu je možná o něco působivější ve svižnějších pasážích, kde pod plným plynem týráte kvílející přední pneumatiky. Úplně fyzicky cítíte, jak by se Leon Cupra rád vydal po tečně ven ze zatáčky, spojka mu v tom však zuby lamely brání.

Úžasný zážitek! Navíc na rozdíl od XDS nerelativizovaný slábnoucím účinkem brzd. Ty dostávaly v okruhovém tempu řádně za třmeny a pro takové využití bychom si dokázali představit odolnější brzdový systém, vzhledem k jednoznačně silničnímu a plnohodnotně osobnímu zaměření Leonu Cupra však jejich nezávodní povahu považujeme za pochopitelnou.

Lehčí volba

Už na začátku jsme psali o jediné možnosti v rámci motorizací Leonu Cupra, volba odpadá i v případě karosářských variant. U nás bude k dispozici jen pětidveřová verze. Vybírat se tak bude pouze mezi převodovkami – šestistupňový manuál přijde na 669 900 Kč, DSG potom na 714 900 Kč. A prodej se rozběhne už tento víkend, v sobotu prvního března!

Seat Leon Cupra 5D2.0 TSI 265 2.0 TSI 280
Zdvihový objem (cm3)1984
Výkon (kW při ot./min) 195/5350-6600 206/5700-6200
Točivý moment (N.m při ot./min) 350/1750-5300 350/1750-5600
Provozní hmotnost (kg) 1395/1421*
Maximální rychlost (km/h) 250 250
Zrychlení 0-100 km/h (s) 6,0/5,9* 5,8/5,7*
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,6
Základní cena (Kč) - 669 900/714 900
* S převodovkou DSG

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Silný motor
  • Přehledný a kvalitní interiér

Minusy

  • Nenápadný vzhled
Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon Cupra: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Je to oficiální: Seat Leon Cupra dostal pohon všech kol a 300 koní Je to oficiální: Seat Leon Cupra dostal pohon všech kol a 300 koní

Seat představil modernizovaný model Leon už v druhé…

Seat Leon 2017: Omlazená verze má české ceny Seat Leon 2017: Omlazená verze má české ceny

Faceliftovaný leon se nám "vycenil". Možná vás překvapí,…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama