Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Leon Cupra: První jízdní dojmy

Martin Machala
Diskuze (63)

Vypadá skoro neškodně, ve skutečnosti je ale nový Leon Cupra nejsilnějším sériovým seatem v historii.

Aktuální Leon Cupra se vyrábí ve dvou výkonových variantách, přičemž historický rekord drží logicky top verze s 206 kW. O jedenáct kilowattů slabší cupra nemusí českého zákazníka zajímat, u nás se totiž bude nabízet výhradně absolut cupra.

Cesta z letiště

Novinku jsme si nejdřív vyzkoušeli v obyčejném prostředí barcelonského předměstí, cestou z letiště na závodní okruh. Tady jsme se více sunuli, než

jeli. Režim jsme vybrali komfortní a až do jednoho velmi ostrého zpomalovacího pruhu jej za komfortní opravdu považovali. Na retardéru se však devatenáctipalcové ráfky (pro Cupru 280 standard) ozvaly dost vehementně, u nás to asi krásné liťáky jednoduché mít nebudou…

Potom jsme se však objevili před branami okruhu v Castellolí, kde se měla cupra konečně projevit.

Sólo pro samosvor

Výkon 206 kW je rozhodně skvělá věc, vzhledem ke klasicky plochému projevu přeplňovaného dvoulitru TSI se ale nic vysloveně ultimativního neděje. Leon Cupra 280 jede velice rychle, zvládá to však spíš efektivně než efektně. Zkrátka jako vždy u písmen TSI – kdykoliv, kdekoliv, pokaždé jednoduše dostupná síla. V případě Leonu Cupra samozřejmě nutno počítat s tím, že 350 N.m je velice slušný potenciál. A že i když to moc poznat není, během chvilky se nejsilnější ze seatů rozjede velmi emoción.

Jak říkáme, výkon pěkný, daleko víc nás však zajímalo jiné představení. A to podvozkové, konkrétně samosvorné na přední nápravě. Leonu Cupra byl totiž dopřán klasický samosvor, tedy žádná náhražka typu XDS, ale poctivá mechanika.

On však vlastně ten diferenciál až tak klasický není, zjednodušeně řečeno se jedná o elektronicky ovládanou spojku, jakousi obdobu haldexu. Jenom s tím, že v případě Leonu Cupra (a také Golfu GTI Performance) se točivý moment rozděluje pouze v rámci přední nápravy. A až sto procent newtonmetrů může směřovat na jedno kolo!

Rovnou vám můžeme prozradit, že takový samosvor funguje naprosto skvěle! S přibrzďovacím XDS se efekt aktivně směrovatelného točivého momentu nedá srovnat, přínos spojky cítíte v každé zatáčce. Ať už jde o pomalou vracečku nebo rychlý postupný oblouk. Distribuce točivého momentu je možná o něco působivější ve svižnějších pasážích, kde pod plným plynem týráte kvílející přední pneumatiky. Úplně fyzicky cítíte, jak by se Leon Cupra rád vydal po tečně ven ze zatáčky, spojka mu v tom však zuby lamely brání.

Úžasný zážitek! Navíc na rozdíl od XDS nerelativizovaný slábnoucím účinkem brzd. Ty dostávaly v okruhovém tempu řádně za třmeny a pro takové využití bychom si dokázali představit odolnější brzdový systém, vzhledem k jednoznačně silničnímu a plnohodnotně osobnímu zaměření Leonu Cupra však jejich nezávodní povahu považujeme za pochopitelnou.

Lehčí volba

Už na začátku jsme psali o jediné možnosti v rámci motorizací Leonu Cupra, volba odpadá i v případě karosářských variant. U nás bude k dispozici jen pětidveřová verze. Vybírat se tak bude pouze mezi převodovkami – šestistupňový manuál přijde na 669 900 Kč, DSG potom na 714 900 Kč. A prodej se rozběhne už tento víkend, v sobotu prvního března!

Seat Leon Cupra 5D 2.0 TSI 265 2.0 TSI 280
Zdvihový objem (cm3) 1984
Výkon (kW při ot./min) 195/5350-6600 206/5700-6200
Točivý moment (N.m při ot./min) 350/1750-5300 350/1750-5600
Provozní hmotnost (kg) 1395/1421*
Maximální rychlost (km/h) 250 250
Zrychlení 0-100 km/h (s) 6,0/5,9* 5,8/5,7*
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,6
Základní cena (Kč) - 669 900/714 900
* S převodovkou DSG

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Silný motor
  • Přehledný a kvalitní interiér

Minusy

  • Nenápadný vzhled
Martin Machala
Diskuze (63)
28. 2. 2014 10:19
Re: 265 verze se nenabizi, kvuli atraktivne nastavene cene p
Jen díky "skvělému" kurzu koruny stojí u nás 280 jako u vás 265. :-) Máte i Cupru SC? Na seat.sk jsem ceník pro Cupru nenašel.
Avatar - Emel
28. 2. 2014 09:38
Re: 265 verze se nenabizi, kvuli atraktivne nastavene cene p
Kolik u vás stojí to RS?
Avatar - iudex
28. 2. 2014 09:15
Re: 265 verze se nenabizi, kvuli atraktivne nastavene cene p
Už nastavili: slabšia Cupra s manuálom 24890 eur (najnižšia cena na trhu HH, lacnejšia, ako Octavia RS); silnejšia s DSG za 28860 eur.
Takže komu chýba možnosť 265k verzie v Čechách, nech sa páči nakúpiť k nám. :-) Osobne tiež považujem "slabšiu" verziu s manuálom a 18" kolesami za rozumnejšiu voľbu, nehovoriac o cene.
Avatar - 20TFSI
27. 2. 2014 23:12
265 verze se nenabizi, kvuli atraktivne nastavene cene pro v
Ze se neprodava 265 Cupra je hlavne kvuli "atraktivne" nastrelene cene verze 280, zejmena oproti okolnim statum. Jednoduse s 265 a 3d by museli jit dolu, coz logicky nechteji. Nebo by byl rozdil mezi 280 s 265 tak malej, ze by to stejne nikdo nekupoval.
Zajimave bude, jakou cenu nastavi na slovensku, kde minula Cupra a Cupra R byla levnejsi nez v CR a snad nejlevnejsi na svete :-)
27. 2. 2014 22:23
ale jooo
Spotřeba 6,6l kombinovaně. Haha. Ale jinak je Cupra moc zajímavou alternativou už v několikáté generaci. Moc pěkná práce u Seatu.