Seat Leon: první jízdní dojmy

Seat Leon: první jízdní dojmy

 
 

Podobnost Leona s Alteou a Toledem zvýrazňuje dokonce i netradiční uspořádání bočních oken s malým předním trojúhelníkem, ale vězte, že na karosérii je méně shodných dílů než byste na první pohled odhadovali. Naše první silniční setkání tváří v tvář...

Smyslný tanec Salsa dal v roce 2000 jméno studii Seatu, která byla o dva roky později oživena, přepracována a stala se základem pro tvary sériového Leonu druhé generace. Základní znaky jeho karosérie jsou společné modelům Altea a Toledo: kapkovitá příď s novým výrazným tvarem masky chladiče, výrazně prostorově tvarované prolisy karosérie, které se namísto běžných vzhledových funkcí (lehce dotvářet dojem, ukrývat nebo naopak zvýrazňovat části karosérie) nekompromisně podepsaly na definitivní podobě nové trojice. Přítomna je i charakterová linie na obou dveřích, optickou sílu Leonu dodávají zvýrazněné lemy blatníků. Podobnost s Alteou a Toledem idealizuje dokonce i uspořádání bočních oken s malým předním trojúhelníkem, ale vězte, že na karosérii je méně shodných dílů než byste na první pohled odhadovali.

Leon je především o 11 cm nižší než jeho sourozenci, což při délce 4315 mm (tj. o 35 mm více než Altea) dělá karosérii Leona opticky sportovně nízkou, k celkově dobrému dojmu přispívá delší přední převis a vysoká spodní hrana oken, která se dynamicky zvyšuje. Zakomponované spojlery neruší, ale jsou přitom jednoznačným příslibem hbitého svezení. Záď, která je nejnovějším počinem designérů Seatu, se podle několika našich modelových zákazníků podobá Mazdě3, se kterou byl Leon srovnáván i při pohledu z bočního profilu.

Srovnání vnějších rozměrů s koncernovými příbuznými – Golfem a A3 Sportback – dopadá pro Leona zajímavě. Zejména oblé tvary ovlivňují vnímání designu a skutečných rozměrů Leona. Délka 4315 mm je o 110 mm větší než u VW a o 35 mm než u Audi, Leon je o 38 mm vyšší než Audi A3 Sportback a o 27 mm nižší než Golf.

Designérskými lahůdkami jsou jednak stěrače ukryté ve sloupích karosérie v aerodynamicky optimální vertikální poloze; ještě zajímavější je úkryt dveřní kliky druhého páru dveří, což je řešení, kvůli kterému „vyrobili“ designéři úkol pro technology. Malé trojúhelníkové boční okno je z plastu netradičního tvaru, který umožňuje zanořit ruku do štěrbiny zadních dveří, v níž je konečně kýžená klika. Leonu sluší nová podstatně sportovnější vnější zpětná zrcátka uchycená do plechu dveří.

Jízda: splněná očekávání
Vizuální zážitky z okolí nového Seatu Leon, které vás naladí na vhodnou španělskou notu, odpovídají těm, které lze přivodit jízdou. Briskní reakce sportovního podvozku (součást výbavy Sport Up) v kombinaci se sedmnáctipalcovými koly z lehkých slitin, obutých do pneumatik Bridgestone Potenza 225/45 R17 jsou špičkovým řešením, jež je spolu s platformou Fordu Focus v současnosti na vrcholu třídy. Vyznavači pohodlí asi budou s naladěním tohoto Leona nesouhlasit, ale k silnému motoru TDI a celkovému stylu Leona nám tato volba připadá optimální. Navíc stále existuje možnost volby kompromisního nastavení standardního podvozku v provedeních Reference a Stylance, kde lze očekávat přívětivější utlumení.

Řízení s elektrohydraulickým posilovačem opět chválíme za optimálně naladěný software, pomáhající programově tam kde to řidič sám očekává, v případě Seatu se už poněkolikáté setkáváme také s výborným volantem, který řidiči nabízí možnost plně vychutnat ovládání vozu.

Hnací ústrojí se v našem exempláři sestávalo ze známé kombinace čtyřválce 2.0 TDI (103 kW) a šestistupňové manuální převodovky. K motoru snad není třeba bližšího popisu, protože jsme se s ním již nesčetněkrát setkali a vedle příjemné síly (320 Nm mezi 1750 a 3200 ot./min) je příjemná také možnost širokého použitelného otáčkového spektra (od 1700 až za 4000 ot./min). Tradiční výtka směřující k vyšší hlučnosti při dálničním provozu nám v Leonu nepůsobila významnější nepohodlí, příznivá je také subjektivně vnímaná hladina aerodynamického hluku. Převodovka vyniká přesnými drahami, po kterých se řadící páka lehce pohybuje, dálniční rychlost 130 km/h představuje 2500 ot./min na 6. rychlostní stupeň, podřadíte-li o jeden dolů ukáže opři stejné rychlosti otáčkoměr 3000 ot/min. Zpřevodování Toleda, Altey i Leona s motorem 2.0 TDI (103 kW) je shodné.

Interiér
Uvnitř španělského elegána panuje zajímavá atmosféra. Díky značně plochému čelnímu sklu a malým trojúhelníkovým oknům u A-sloupků je sportovní vzezření exteriéru úspěšně přeneseno také na posádku, která okolí vozu vnímá skrze nízké okenní plochy tvarované téměř jako v kupé. Přístrojová deska je z rodu Altea-Toledo-Leon a přes aplikaci koncernových dílů i elektroniky působí svébytným dojmem.

Chvála patří sportovním sedadlům (série u výbavy Sport a Sport Up) za jejich rozměry, tvarování i vzor potahové látky. Středová konzole je jednoduchá, ale snášela před naším panelem hodnotitelů největší kritiku za strohost, příliš velké rozměry, ale přitom jen málo ovladačů. Z ergonomického hlediska ji nelze mnoho vytknout, ale vzhledem k ceně vozu šplhající přes 600 tisíc korun, bychom čekali „více muziky“.

Ani na zadních sedadlech netrpí cestující nedostatkem prostoru. Ve srovnání s Alteou nebo Toledem jej je méně do výšky, ale průměrně vzrostlý jedinec nebude mít problémy. Základní zavazadlový prostor (341 l) lze zvětšit sklopením opěradel, sedák však zůstává na svém místě a tak vzniká asi 8 cm vysoký schod a zadní strana opěradla vytváří jen nakloněnou rovinu.

Cenový mix dovozce nastavil jinak než u koncernového Volkswagenu Golf. Nejlevnější Leon stojí u nás 429.900,-Kč, je dodáván s motorem 1.6 (75 kW), předními, bočními a okenními airbagy, ABS+TCS. Připlácet je však třeba za rádio s CD přehrávačem (+15.520,-Kč), klimatizaci (+30.100,-Kč, resp. 42.900,-Kč za automatickou), ESP+EBA+DSR (+13.900,-Kč) nebo palubní počítač dodávaný výhradně s tempomatem za 8.550,-Kč.

První dva představené modely – Altea a Toledo – způsobily u řady seatistů rozpačité pohledy, ale celá proměna výrobního programu je postavena na hlubších úvahách než jen na prvních dojmech sbíraných na základě porovnávání fotografií. Možná, že se časem dozvíme jak vznikl nápad představit nejdříve Alteu, rodinný minivan, který vlastně neměl předchůdce, pak zvyklosti bořící Toledo a až nakonec to, co od Seatu všichni čekali-sportovně střižený hatchback Leon...

Ceník Seat Leon včetně příplatkových výbav (PDF, 2,3 Mb :-( )

Spolupracujeme s TipCars.com
Prezident Zeman jmenoval Mazance předsedou Nejvyššího správního soudu Prezident Zeman jmenoval Mazance předsedou Nejvyššího správního soudu

Prezident Miloš Zeman dnes na Pražském hradě jmenoval…

Praha chce regulovat Airbnb, poskytovatelé budou mít nové povinnosti Praha chce regulovat Airbnb, poskytovatelé budou mít nové povinnosti

Praha bude chtít změnu zákona, která upraví provozování…

Peking vrací úder, zavede nová cla na americké produkty Peking vrací úder, zavede nová cla na americké produkty

Peking zavede 24. září nová cla na americké zboží, jehož…

Apple srovnal účty, irské vládě uhradil miliardový daňový nedoplatek Apple srovnal účty, irské vládě uhradil miliardový daňový nedoplatek

Americká technologická společnost Apple již irské vládě…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

Jedno z dvaceti Lamborghini Murciélago v edici Versace je na prodej Jedno z dvaceti Lamborghini Murciélago v edici Versace je na prodej

Slavná módní značka se před 11 lety podílela na speciální…

 



Soumrak třídveřových aut pokračuje. Seat se zbavuje Leonu SC Soumrak třídveřových aut pokračuje. Seat se zbavuje Leonu SC

Po Kie Ceed, Hyundaii i30 nebo Fordu Focus se třídveřové…

Závodní elektromobil Cupra e-Racer se již prohání po závodních okruzích Závodní elektromobil Cupra e-Racer se již prohání po závodních okruzích

Španělská značka Cupra pilně pracuje na proměně…

 



 
Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi. Projdeme si je všechny!

Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi

Dnes 12:53

Nový vznětový motor PSA 1.5 BlueHDi, který od začátku splňuje emisní normu Euro 6.2., technicky vychází ze starší šestnáctistovky, avšak změn je celá řada.




Blesk.cz

Natáčení Prostřeno! skončilo totální fiaskem: Prima hrozí pokutami, soutěžící zmizela!

Natáčení Prostřeno! skončilo totální fiaskem: Prima…

Vypekla celý štáb i ostatní soutěžící! Bývalá narkomanka Iva Tranová (23) vzdala svou účast v pořadu Prostřeno!…

Muž bez obličeje se bál vycházet z domu: Zázračná operace mu změnila život!

Muž bez obličeje se bál vycházet z domu: Zázračná…

Dlouhé roky strávil Kanaďan Maurice Desjardins (64) ve svém příbytku. Téměř odtud nevycházel. Trpěl neustále…

 

iSport.cz

Kincl v pořadu FIGHT: o trénincích s celebritami a výhrůžkách fanoušků

Kincl v pořadu FIGHT: o trénincích s celebritami a…

Má za sebou jeden z nejtěžších zápasů kariéry. A nejen proto, že se střetl s českým Terminátorem. Patrik Kincl…

Plzeň pod rentgenem. Kdo ze Západočechů má na Ligu mistrů?

Plzeň pod rentgenem. Kdo ze Západočechů má na Ligu mistrů?

Blíží se to, už zítra se Doosan Arenou opět rozezní podmanivá hymna Ligy mistrů. Plzeň přivítá doma CSKA Moskva,…

 

Reflex.cz

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké přírody, které vás určitě pobaví

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké…

Soutěž Comedy Wildlife Photography Awards je tak trochu zvláštní ocenění pro fotografy, jejichž vášní je focení…

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po staletí stále tají svůj původ a funkci

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po…

El Fuerte neboli Pevnost o svém původu a zejména funkci stále mlčí. Podivný kamenný útvar opracovaný do…