Seat Leon: první jízdní dojmy

Seat Leon: první jízdní dojmy

 
 

Podobnost Leona s Alteou a Toledem zvýrazňuje dokonce i netradiční uspořádání bočních oken s malým předním trojúhelníkem, ale vězte, že na karosérii je méně shodných dílů než byste na první pohled odhadovali. Naše první silniční setkání tváří v tvář...

Smyslný tanec Salsa dal v roce 2000 jméno studii Seatu, která byla o dva roky později oživena, přepracována a stala se základem pro tvary sériového Leonu druhé generace. Základní znaky jeho karosérie jsou společné modelům Altea a Toledo: kapkovitá příď s novým výrazným tvarem masky chladiče, výrazně prostorově tvarované prolisy karosérie, které se namísto běžných vzhledových funkcí (lehce dotvářet dojem, ukrývat nebo naopak zvýrazňovat části karosérie) nekompromisně podepsaly na definitivní podobě nové trojice. Přítomna je i charakterová linie na obou dveřích, optickou sílu Leonu dodávají zvýrazněné lemy blatníků. Podobnost s Alteou a Toledem idealizuje dokonce i uspořádání bočních oken s malým předním trojúhelníkem, ale vězte, že na karosérii je méně shodných dílů než byste na první pohled odhadovali.

Leon je především o 11 cm nižší než jeho sourozenci, což při délce 4315 mm (tj. o 35 mm více než Altea) dělá karosérii Leona opticky sportovně nízkou, k celkově dobrému dojmu přispívá delší přední převis a vysoká spodní hrana oken, která se dynamicky zvyšuje. Zakomponované spojlery neruší, ale jsou přitom jednoznačným příslibem hbitého svezení. Záď, která je nejnovějším počinem designérů Seatu, se podle několika našich modelových zákazníků podobá Mazdě3, se kterou byl Leon srovnáván i při pohledu z bočního profilu.

Srovnání vnějších rozměrů s koncernovými příbuznými – Golfem a A3 Sportback – dopadá pro Leona zajímavě. Zejména oblé tvary ovlivňují vnímání designu a skutečných rozměrů Leona. Délka 4315 mm je o 110 mm větší než u VW a o 35 mm než u Audi, Leon je o 38 mm vyšší než Audi A3 Sportback a o 27 mm nižší než Golf.

Designérskými lahůdkami jsou jednak stěrače ukryté ve sloupích karosérie v aerodynamicky optimální vertikální poloze; ještě zajímavější je úkryt dveřní kliky druhého páru dveří, což je řešení, kvůli kterému „vyrobili“ designéři úkol pro technology. Malé trojúhelníkové boční okno je z plastu netradičního tvaru, který umožňuje zanořit ruku do štěrbiny zadních dveří, v níž je konečně kýžená klika. Leonu sluší nová podstatně sportovnější vnější zpětná zrcátka uchycená do plechu dveří.

Jízda: splněná očekávání
Vizuální zážitky z okolí nového Seatu Leon, které vás naladí na vhodnou španělskou notu, odpovídají těm, které lze přivodit jízdou. Briskní reakce sportovního podvozku (součást výbavy Sport Up) v kombinaci se sedmnáctipalcovými koly z lehkých slitin, obutých do pneumatik Bridgestone Potenza 225/45 R17 jsou špičkovým řešením, jež je spolu s platformou Fordu Focus v současnosti na vrcholu třídy. Vyznavači pohodlí asi budou s naladěním tohoto Leona nesouhlasit, ale k silnému motoru TDI a celkovému stylu Leona nám tato volba připadá optimální. Navíc stále existuje možnost volby kompromisního nastavení standardního podvozku v provedeních Reference a Stylance, kde lze očekávat přívětivější utlumení.

Řízení s elektrohydraulickým posilovačem opět chválíme za optimálně naladěný software, pomáhající programově tam kde to řidič sám očekává, v případě Seatu se už poněkolikáté setkáváme také s výborným volantem, který řidiči nabízí možnost plně vychutnat ovládání vozu.

Hnací ústrojí se v našem exempláři sestávalo ze známé kombinace čtyřválce 2.0 TDI (103 kW) a šestistupňové manuální převodovky. K motoru snad není třeba bližšího popisu, protože jsme se s ním již nesčetněkrát setkali a vedle příjemné síly (320 Nm mezi 1750 a 3200 ot./min) je příjemná také možnost širokého použitelného otáčkového spektra (od 1700 až za 4000 ot./min). Tradiční výtka směřující k vyšší hlučnosti při dálničním provozu nám v Leonu nepůsobila významnější nepohodlí, příznivá je také subjektivně vnímaná hladina aerodynamického hluku. Převodovka vyniká přesnými drahami, po kterých se řadící páka lehce pohybuje, dálniční rychlost 130 km/h představuje 2500 ot./min na 6. rychlostní stupeň, podřadíte-li o jeden dolů ukáže opři stejné rychlosti otáčkoměr 3000 ot/min. Zpřevodování Toleda, Altey i Leona s motorem 2.0 TDI (103 kW) je shodné.

Interiér
Uvnitř španělského elegána panuje zajímavá atmosféra. Díky značně plochému čelnímu sklu a malým trojúhelníkovým oknům u A-sloupků je sportovní vzezření exteriéru úspěšně přeneseno také na posádku, která okolí vozu vnímá skrze nízké okenní plochy tvarované téměř jako v kupé. Přístrojová deska je z rodu Altea-Toledo-Leon a přes aplikaci koncernových dílů i elektroniky působí svébytným dojmem.

Chvála patří sportovním sedadlům (série u výbavy Sport a Sport Up) za jejich rozměry, tvarování i vzor potahové látky. Středová konzole je jednoduchá, ale snášela před naším panelem hodnotitelů největší kritiku za strohost, příliš velké rozměry, ale přitom jen málo ovladačů. Z ergonomického hlediska ji nelze mnoho vytknout, ale vzhledem k ceně vozu šplhající přes 600 tisíc korun, bychom čekali „více muziky“.

Ani na zadních sedadlech netrpí cestující nedostatkem prostoru. Ve srovnání s Alteou nebo Toledem jej je méně do výšky, ale průměrně vzrostlý jedinec nebude mít problémy. Základní zavazadlový prostor (341 l) lze zvětšit sklopením opěradel, sedák však zůstává na svém místě a tak vzniká asi 8 cm vysoký schod a zadní strana opěradla vytváří jen nakloněnou rovinu.

Cenový mix dovozce nastavil jinak než u koncernového Volkswagenu Golf. Nejlevnější Leon stojí u nás 429.900,-Kč, je dodáván s motorem 1.6 (75 kW), předními, bočními a okenními airbagy, ABS+TCS. Připlácet je však třeba za rádio s CD přehrávačem (+15.520,-Kč), klimatizaci (+30.100,-Kč, resp. 42.900,-Kč za automatickou), ESP+EBA+DSR (+13.900,-Kč) nebo palubní počítač dodávaný výhradně s tempomatem za 8.550,-Kč.

První dva představené modely – Altea a Toledo – způsobily u řady seatistů rozpačité pohledy, ale celá proměna výrobního programu je postavena na hlubších úvahách než jen na prvních dojmech sbíraných na základě porovnávání fotografií. Možná, že se časem dozvíme jak vznikl nápad představit nejdříve Alteu, rodinný minivan, který vlastně neměl předchůdce, pak zvyklosti bořící Toledo a až nakonec to, co od Seatu všichni čekali-sportovně střižený hatchback Leon...

Ceník Seat Leon včetně příplatkových výbav (PDF, 2,3 Mb :-( )

Spolupracujeme s TipCars.com
Kroměřížská výzva už nechce jen hledat člověka na Hrad a sama míří do politiky Kroměřížská výzva už nechce jen hledat člověka na Hrad a sama míří do politiky

Lidé z okruhu Kroměřížské výzvy zakládají novou…

Trump neobratně připomněl genocidu. Projevem naštval Armény i Turky Trump neobratně připomněl genocidu. Projevem naštval Armény i Turky

Při vzpomínce na masakr Arménů za první světové války se…

Soud poslal kdysi miliardové autosalony A. Charouz Motors do konkurzu Soud poslal kdysi miliardové autosalony A. Charouz Motors do konkurzu

Jeden z někdejších lídrů v prodeji aut na tuzemském trhu…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

 




Petr Fulín a Seat do třetí sezóny ETCC: Další titul mistra na dosah! Petr Fulín a Seat do třetí sezóny ETCC: Další titul mistra na dosah!

Velmi úspěšné spojení závodníka Petra Fulína a značky…

Seat Leon Cupra ST 300 si zazávodil na sněhu se psím spřežením Seat Leon Cupra ST 300 si zazávodil na sněhu se psím spřežením

Zamrzlé jezero v Laponsku se stalo místem setkání…

 



 
Dlouhodobý test Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Roční fuška začíná!

Dlouhodobý test Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Roční fuška začíná!

Dnes 11:54

Máme tady další dlouhodobý test a znovu se do Auto.cz nastěhovalo SUV, tentokrát Seat Ateca s dvoulitrovým TDI a převodovkou DSG.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Vláda lidem na měsíc zakázala Facebook. Kvůli záběrům násilí v Kašmíru

Vláda lidem na měsíc zakázala Facebook. Kvůli…

Vláda indického státu Džammú a Kašmír nařídila nejméně na měsíc blokádu sociálních sítí na kašmírském území.…

 

iSport.cz

Holoubek už zase trénuje. Na Spartě mu svěřili tým do šestnácti let

Holoubek už zase trénuje. Na Spartě mu svěřili tým…

Trenér David Holoubek se vrací ke sparťanské mládeži. 36letý kouč, který byl na začátku jarní sezony odvolaný od…

Hokej BOOM ve Francii? Zájem o MS je mizivý, netáhnou ani Češi s Kanadou

Hokej BOOM ve Francii? Zájem o MS je mizivý,…

Francie je sice spolupořadatelem letošního světového šampionátu v hokeji, ale většinu jejích obyvatel tento…

 

Reflex.cz

Radim Jančura: ČSSD smrdí od hlavy, za Sobotkou a Chovancem stojí největší český zločinec

Radim Jančura: ČSSD smrdí od hlavy, za Sobotkou a…

Úspěšný podnikatel v dopravě Radim Jančura často zasahuje do veřejného dění. Vliv má: jeho vlaky a autobusy…

Čeští fotografové: Michael Fokt, biolog posedlý fotkou

Čeští fotografové: Michael Fokt, biolog posedlý fotkou

Za profesní dráhou dospělého může někdy stát trauma z dětství. Michaela Fokta coby pětiletého caparta vyděsila…