Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Salsa Emoción

Jiří Štacha
Na autosalonu v Paříži samozřejmě nechyběla ani španělská automobilka Seat. Vývojáři technického centra Seatu nedávno oslavili 25. výročí a v Paříži se kromě jiného pochlubili i studií nazvanou Salsa Emoción.

Tato studie vznikla na bázi konceptu Salsa představeného na jaře v Ženevě. Název Salsa vznikl podle španělské pálivé omáčky, což jasně naznačuje, že tenhle vůz je pěkně "ostrý". Již dříve představená Salsa je navíc zajímavou studií multifunkčního vozidla. Je totiž díky unikátnímu systému MDC (Multi Driving Concept) schopná po pouhém stisku tlačítka změnit svou charakteristiku. Řidič si tak může zvolit jednu ze tří možností a přizpůsobit vůz podle momentální potřeby či stylu jízdy. Na výběr má tři různé styly - City, Comfort a Sport.

City je režim jízdy vhodný do městského provozu, který využívá automatickou převodovku, multifunkční obrazovku s údaji o dopravní situaci, navigačním systémem a jinými potřebnými údaji (např. informace o prodejnách, restauracích, hotelích apod). Automaticky se přizpůsobí i intenzita podsvícení přístrojů, poloha sedadla a další nastavení podle předem navolených údajů. Režim jízdy Comfort je vhodný zejména na delší cesty, využívá také automatickou převodovku, ale nastavení je zaměřené na co nejvyšší pohodlí. Jízda v režimu Sport je samozřejmě zaměřena pro rychlou sportovní jízdu s možností řazení typu Tiptronic umožňující manuální volbu převodového stupně. Sportovnímu stylu se také přizpůsobí poloha sedala a další nastavení včetně zobrazení sportovních ukazatelů na obrazovce.

První studie Salsa je vozem, který je kombinací výhod tří různých typů automobilů a přehlídkou nejmodernějších technologií a elektroniky. Salsa Emoción však ve své využitelnosti zachází ještě dále a stává se i vozem do terénu. Kvůli průchodnosti terénem však musel být celý automobil přepracován.

Tyto změny se samozřejmě odrazily i na jeho vzhledu. Původní linie byly sice zachovány, ale nový vůz se stal podstatně vyšším, širším a celkově mohutnějším. Zvenku zaujme nejen nápaditý design, ale i řada zajímavostí jako například absence otevírání kapoty (otvory na dolívání kapalin jsou před předním sklem a servisní úkony by mněly být minimální), zvláštní zadní světla, které svítí různou barvou dle potřeby, třetí brzdové světlo z diod a pod ním jedna z kamer nahrazující zrcátka aj.

Nová Salsa Emoción je výrobcem přezdívána jako 2+2 místný "sportovní all-road MPV" a byla představená ve zlaté barvě. Vzhledem k tomu, že je předurčena aby zvládla i jízdu terénem byl přepracován i systém MDC (Multi Driving Concept). Režimy jízdy tak byly pozměněny na Street, Sport a Off-Road. O přizpůsobení vozu danému stylu jízdy a tím zajištění dobrých jízdních vlastností se starají speciální pneumatické tlumiče, které mohou podle potřeby měnit výšku vozu až o 70 mm. Salsa Emoción je tak dalším z automobilů, které jsou díky novodobé technologii schopny nejen jízdy vysokou rychlostí po dálnici, ale dovedou si poradit i s poměrně náročným terénem. Tomu odpovídá i pohon všech čtyř 18ti palcových kol jež mají zavěšení McPherson vpředu a Multilink vzadu. Poměr pohonu kol navíc rozděluje hydraulicko-mechanický systém Haldex.

K dobrým jízdním vlastnostem vozu je samozřejmě zapotřebí i dostatečně silný motor. Salsu Emoción pohání stejně jako první studii Salsa šestiválec se zdvihovým objemem 2,8 litru o výkonu 184 kW (250 k) s maximálním točivým momentem 297 Nm. Maximální rychlost je 233 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,5 sekundy.

Na první pohled jednoduchý interiér má několik originálních a praktických zajímavostí. Jednou z nich je to, že se v celém interiéru nenachází žádné čalounění a vše je buď z měkkých odolných plastů, kůže nebo je to prostě "holé" místo které je v barvě karoserie. Důvod je jednoduchý - vše je voděvzdorné nebo je vodotěsně zakryté, takže úklid interiéru lze jednoduše provést například vystříkáním vodou (k odtoku vody slouží speciální výpustné otvory v podlaze a klimatizace je vyřešena jako tzv. nepřímá bez viditelných otvorů). Použité materiály jsou navíc stoprocentně recyklovatelné. Ve voze samozřejmě nechybí ani nejmodernější technologie a elektronika. Například na středové konzole je umístěno přepínání režimu jízdy (výše popsané MDC). Uprostřed palubní desky se nachází multifunkční obrazovka s navigačním a audio systémem, telefonem, internetem, DVD, MP3, WAP, UMTS technologií aj. Při režimu jízdy Off-Road je možné zobrazit i výškoměr a úhel náklonu.

Španělská automobilka Seat představením studie Salsa Emoción předvedla zajímavou studii mnohostranného vozu, který by v nedaleké budoucnosti mohl obohatit její nabídku.

Technické údaje
Motor2,8
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)2791
Válce/ventily na válec6/4
Max. výkon (kW/ot)184/6200
Max. točivý moment (Nm/ot)297/3200
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)233
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,5
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)19,0
Mimo město (l/100 km)9,5
Kombinovaná (l/100 km)13,0
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4162
Šířka (mm)1886
Výška (mm)1593 v off-road pozici
Rozvor (mm)2591
Rozchod vpředu (mm)1615
Rozchod vzadu (mm)1585
Objem zav. prostoru (l)250 při 4 sedadlech, 575 při 2 sedadlech
Pohotovostní hmotnost (kg)1660
Rozměr pneu225/55 R18

Jiří Štacha