10.9. 2016 Jakub Kolár

Sedíte správně za volantem? Podívejte se, jak na to!

Sedíte správně za volantem? Podívejte se, jak na to!

Správně nastavená sedačka a volant, to je naprostý základ bezpečné jízdy.

Zhruba čtyři roky svého života stráví průměrný majitel automobilu v jeho kabině, ať už se jen veze, nebo ho řídí. Pokud ale sedí vepředu, má přece jen určitou šanci, že se uvelebí podle doporučovaných pravidel. Anebo také ne, systémy nastavování může ignorovat nebo použít tak nešťastně, že si nejen řádně znepříjemní cestu, ale také způsobí zdravotní problémy, případně zvýší riziko vážných zranění při nehodě. Efekt nesprávné pozice se navíc může na zdraví projevit i po letech.

Takže jak se v automobilu správně usadit? V následujících bodech vám přinášíme stručný návod. Možná vás zklame, že se v něm nepracuje se všemi vymoženostmi, které dnešní sedadla nabízejí. Ale nenechte se zviklat, i odborníci z řad jejich výrobců sami přiznávají, že přidružené funkce částečně škodí – pro samé systémy se už nedostává místa pro řádné polstrování a také řidiči oslněni jejich možnostmi mnohé z nich využívají nevhodně, respektive zbytečně.

Začněte tím, že sedadlo posunete co nejvíce vzad a dolů, přičemž opěradlo necháte skloněné pod úhlem 30 až 40 stupňů.

Nastavování výšky

Je třeba zajistit:

  • perfektní výhled na přístroje, silnici a zpětná zrcátka,
  • kyčle ve stejné výšce jako kolena.

Obecně se za správnou úroveň považuje taková, kdy se oči řidiče ocitnou zhruba v polovině výšky čelního skla. Jakmile musíte jakkoli sklánět nebo natáčet hlavu, abyste viděli vše potřebné, je vaše pozice špatná. Jedinou výjimkou může být pohled na semafory (z první řady na křižovatce), protože část automobilů prostě optimální pozici neumožňuje a vy se chtě nechtě musíte předklonit. Jste-li „nestandardního“ vzrůstu, budete mít pravděpodobně problémy, ale například menší řidiči mohou využít různé podsedáky. Zde však doporučujeme pouze ty určené pro dospělé a do automobilů, existují i homologované pro užití v modelech s bočními airbagy. Občas se hovoří o tom, že tyto pomůcky pomáhají i v tom, že tlumí vibrace, ale my radíme – pokud nemusíte, nic mezi sebe a sedadlo nedávejte, zadkem a zády získáváte o chování vozu spoustu informací (proto také není dobrý ležérní, „natažený“ posaz). Nejisté sezení navíc vede ke křečovitému svírání volantu, což zvyšuje únavu. S tím souvisí i taková hloupost jako naditá peněženka v zadní kapse kalhot – boule vás nejen tlačí, ale může i zapříčinit špatný posaz…

 [600×476]

Podélné nastavování

Je třeba zajistit:

  • plné sešlápnutí pedálů bez toho, že by se pohnul trup nebo stehno tlačilo do sedáku, chodidla by měla vůči zbytku nohy svírat úhel asi 80 až 110 stupňů,
  • pokrčení nohou v rozsahu 95 až 135 stupňů.

U první položky vyzkoušejte práci se všemi pedály. Je důležité si uvědomit, že při propnuté noze se brzda či plyn nejen obtížně sešlapávají, ale paradoxně i hůře povolují. Pokrčení dolních končetin přináší vedle pohodlí i určité zmírnění rizika při případné nehodě, kde se náraz do chodidel naplno nepřenese přes kosti do pánve, ale částečně se ztratí v ohnutí nohy v koleni.

 [600×476]

Nastavení sedáku

Je třeba zajistit:

  • maximální podporu stehen,
  • malou mezeru mezi podkolenní jamkou a přední částí sedáku.

Pokud to vaše sedadla umožňují, vysuňte sedák tak daleko, aby co nejlépe podpíral stehna. Před podkolenní jamkou ale musí zůstat aspoň dva centimetry volného prostoru, protože skříplá zadní strana nohy může vést k potížím s krevním oběhem.

 [600×514]

Nastavení volantu

Je třeba zajistit:

  • schopnost rychlých a „plných“ manévrů,
  • takovou pozici rukou, aby byla minimalizována únava,
  • dostatečný prostor pro nafouknutí airbagu.

Věnec posuňte tak, abyste na něj při předpažených rukou a opřených zádech položili zápěstí. Když ruku natáhnete pod volant, měla by spodní část věnce mířit zhruba do poloviny předloktí. To zajistí patřičné pokrčení, protože obecně platí, že čím jsou lokty výš a dál od těla, tím více se namáhají svaly v oblasti ramen. Proto se také doporučuje pozice rukou „devět a tři“ či „osm a čtyři“, nikoli „za deset minut dvě“ jako v minulosti.

Minimální vzdálenost hrudníku od středu volantu by měla být čtvrt metru, raději ale ještě o pětinu více. Do hry totiž vstupuje airbag. Jeho správná funkce spočívá v tom, že se nafoukne, ovšem tělo zachytává až ve chvíli, kdy z něj plyn opět uniká. K tomu ale potřebuje prostor, respektive čas.

 [600×471]

Nastavování opěradla

Je třeba zajistit:

  • sklon trupu 100-110 stupňů. Někdo nechává rozsah 95-120º, ale příliš kolmá pozice více zatěžuje boky,
  • stálou podporu v oblasti lopatek,
  • pozici bez stlačení žaludku.

Pokud to jde, nastavte bederní opěrku, aby také pomáhala nést tělo. Opěrka hlavy pak má svým horním okrajem kopírovat úroveň temene. Celkové pozici pak přizpůsobte nastavení pásů.

 [600×503]

Nastavení hlavové opěrky

Je třeba zajistit:

  • včasné zachycení hlavy při nárazu zezadu,
  • dostatečnou vůli pro pohyb hlavy.

Opěrku vysuňte tak, aby její horní okraj kopíroval temeno vaší hlavy, minimem je úroveň vašich očí. Ke kontaktu by ale dojít nemělo, kvůli volnosti pohybu a pohodlí nechte mezi týlem a opěrkou vzdálenost asi dva centimetry. Když je však odstup příliš velký, více než čtyři pět centimetrů, je to špatně. Například pro majitele starších vozidel ovšem existuje pomoc ve formě speciálních polštářových návleků, které vzdálenost zmenší.

 [600×520]

Středobod auta

Pozice řidiče je jedním z úhelných kamenů při navrhování nových aut. Jde především o tzv. bod H (z anglického hip – kyčel). Jeho výška nad zemí, respektive vzdálenost od čelního skla a kol, určuje základní proporce karoserie.

100.000x za život?

Od věci není ani správně nastupovat a vystupovat. Takže do auta nejdříve složte tělo na sedák a pak teprve přehoďte nohy přes práh, při cestě ven si počínejte opačně. Vedle velikosti dveřního otvoru a vzdálenosti sedadla od okraje dveří přitom o pohodlí rozhoduje především výška sedáku. Ta by měla dosahovat k prstům vaší spuštěné ruky, postavíte-li se na zem vedle auta.

Spolupracujeme s TipCars.com
Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur

Katar koupí od britské zbrojovky BAE Systems 24 bojových…

Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích

Čtveřice známých tuzemských byznysmenů spolu s bývalou…

Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů

V atraktivní bytové lokalitě pražských Modřan udělali dva…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 





 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie a místo toho našla smrt

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie…

Mobily jsou s námi na každém kroku a zírání do displejů odvádí pozornost od dění kolem nás. Když přidáte…

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro rodiny s dětmi od sebe dělí pár kilometrů

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro…

Pod názvem Paznaunské údolí si něco představí jen opravdoví znalci. Stačí ale jmenovat největší z místních…

 

iSport.cz

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to nepamatuji, smál se Růžička

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to…

Dlouhých 49 dní čekali hokejisté Chomutova na tříbodovou výhru. Dočkali se ve 30. kole extraligy, když porazili…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil umírajícího medvěda

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil…

Fotograf známého listu National Geographic včera zveřejnil smutné záběry, na nichž je na kost vyhublý lední…