Šéfdesignér Mazdy chce novou RX s Wankelem

 

Přes všechny více či méně zaručené zprávy nemá nová generace sportovní Mazdy s rotačním motorem zelenou, ale šefdesignér automobilky se nevzdává.

O vývoji, podobě a technice nástupců sportovních kupé značky Mazda s motorem Wankel se spekuluje již několik let a s určitým časovým odstupem se objevují zprávy potvrzující nebo naopak vyvracející jejich příchod.

Ještě letos v létě bylo uváděno, že se pracuje na vývoji nové generace sportovní Mazdy a především zcela novém motoru Wankel. Zprávy z neoficiálních zdrojů přinášely informace o použití přeplňování a výkonu okolo 335 kW.

Nyní o nástupci sportovních kupé s motorem Wankel promluvil v krátkém rozhovoru pro Automotive News šéfdesignér Mazdy Ikuo Maeda, který mimochodem navrhl RX-8. Podle něj nemá v současnosti takový model u vedení automobilky zelenou, ale on sám přitom touží po uvedení přímého nástupce.

Jedním z důvodů pro odsunutí nové sportovní Mazdy s rotačním motorem je omezená poptávka ze strany zákazníků po tomto typu vozu, jehož je potřeba prodat přes 100.000 kusů ročně.

Dalším důvodem je finančně náročný vývoj nového motoru, u nějž je vedle dostatečného výkonu nutné zajistit plnění přísných emisních norem v Evropě i Spojených státech a samozřejmě dosáhnout maximální spolehlivosti i přijatelné spotřeby paliva.

Zjednodušení vývoje nové sportovní Mazdy za použití nové generace konvenčních motorů Skyactiv přitom Maeda odmítá a odkazuje na historii modelů s označením RX, v němž R znamená rotary (rotační).

Mazda a Wankel v minulosti

Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.

Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.

S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Poslední Wankel pro sériový model byl v Japonsku vyroben v červnu roku 2012 a byl jím dvourotorový motor Renesis pro model RX-8. Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Zdroj: Automotive News
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 







 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…