Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seriál o spotřebě: Diesel vs. LPG vs. hybrid

Martin Vaculík
Diskuze (75)
V dalším pokračování svého seriálu se časopis Svět motorů zaměřil na srovnání nafty, hybridu a LPG.

V minulém díle seriálu o spotřebě skútr ukázal, že nad něj není. Každý ale nechce snášet dobré i zlé jedné stopy a z auta nevyleze, kdyby benzin stál padesát korun. Teď si ale vybrat vhodný šetřící prostředek. Maloobjemový nafťák je podle technických údajů úsporný, bude však držet slovo i v normálním životě? Hybrid… Myšlenka zajímavá, prokáže ale složité ústrojí svoji smysluplnost i vedle spořivé vznětové šestnáctistovky? A vedle LPG, které český motorista tankuje za průměrných 18,30 Kč za litr?

TESTOVACÍ STROJE

Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG

Velmi zajímavý závodník. Ani ne tak kvůli letité zážehové šestnáctistovce, která díky tovární přestavbě slupne LPG jako malinu. Škodovácký plyňák známe dobře, tady nic nového neobjevíme – horší dynamika, přídavná nádrž na plyn o objemu 44 litrů v prostoru pro rezervu, benzinová s nezměněnými pětapadesáti litry.

V ceníku jsme ale narazili na věci! Ona je totiž plynová octavia ze všech octavií nejlevnější! Jako liftback stojí v akční verzi Champion Prima 319 900 Kč, kombík je o třicet tisíc dražší. Proti standardnímu ceníku víc než stotisícová sleva.

A pozor – za úplně stejné peníze koupíte i přeplňovanou čtrnáctistovku TSI s výkonem 90 kW! Opakujeme – 319 900 Kč za liftback a 349 900 Kč

za kombík. Škodovka nás tak postavila před volbu: šetřit, nebo jezdit svižně, ale za víc? Jednomu by praskla hlava.

Stará dobrá šestnáctistovka MPI

Firmy přestavující vozidla na LPG si v posledních letech stěžují na velmi levné provedení motorů, zejména ventilových sedel. Ta často vyhovují při

jezdění na benzin, ale náročnější plynový provoz s vyššími teplotami spalin a suchým prostředím kolem sacích ventilů nevydrží. Zájemce o Octavii LPG ale strach mít nemusí. Kritika motoru 1.6 MPI za zastaralost má totiž i druhou stránku. Agregát z prastaré řady EA113 od Audi totiž pochází z časů, kdy optimalizace a zlevňování výroby neřádily zdaleka tak zle jako dnes. Je zkušenostmi prokázáno, že ventilová sedla i jiné části těchto historických motorů plynový provoz snesou. A další výhoda: agregát používá vstřikování kapalné fáze plynu. Nepotřebuje tak vyhřívaný odpařovač, v němž se spotřebovává část tepla chladicí kapaliny, takže plynové vozy pak třeba v zimě hůře topily. Kapacita odpařovače limitovala rovněž schopnost pohonné jednotky dlouhodobě podávat plný výkon. Po studeném startu se musel nejprve zahřát, přepnutí z benzinu na plyn tedy trvalo i několik kilometrů. To Octavia LPG přeskočí na plyn po pár stech metrů, když se v systému vytvoří dostatečný tlak. A žádné snížení výkonu řidič nepocítí.

Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Minulý týden představený dlouhodobý nováček, který se znovu vydal na testovací okruh spotřeby. V předchozím čísle mu to na udávanou kombinaci 4,4 litru moc nevyšlo… Zlepší se na druhý pokus?

Toyota Auris HSD

Hybrid v rouše normálním. Technika z hybridního Priusu v usedlé karoserii modelu nižší střední třídy Auris. Toyota zkrátka chce z hybridního systému udělat v očích zákazníka motorizaci jako každou jinou. Koupím si nafťák, benzinový agregát? Nebo hybridní verzi? V aurisím případě zaplatíte 539 900 Kč. Proti podobně vybavené zážehové šestnáctistovce s výkonem 97 kW pořád dost velký rozdíl – klasický benzin přijde na 354 900 Kč. Vznětový čtyřválec 2.0 D-4D/93 kW ale stojí 469 900 Kč… Tady se už vyplatí počítat!

Trasa 1: dálnice – 39,1 km

Spotřeba sice o desetinku pod deset litrů, ale i tak vítězství pro LPG. Nízká cena plynu byla pro ostatní nepřekonatelným soupeřem i na dálnici, kde se letitá šestnáctistovka MPI trápila při předpisové stotřicítce ve 4000 otáčkách. Šestku bychom platili zlatem… Druhý dálniční pokus octavie přepnuté na benzin ale dopadl prachbídně – cena na jeden kilometr se přiblížila třem korunám.

Auto Průměrná rychlost (km/h) Spotřeba paliva litry celkem Spotřeba paliva litry/100 km Spotřeba energie MJ Cena na 1 km (Kč)
Renault Scénic 1.6 dCi 104 2,46 6,3 87,58 2,30
Škoda Octavia LPG 104 3,83 9,8 96,94 1,79
Škoda Octavia benzin 106 3,09 7,9 98,22 2,96
Toyota Auris HSD 104 2,54 6,5 80,82 2,43

Trasa 2: český venkov – 76,6 km

Hybrid nám vystrčil růžky. Průměrná spotřeba Toyoty Auris HSD se na okreskách smrskla na 3,9 litru. A na to nedokázala odpovědět ani jinak vzorně úsporná vznětová šestnáctistovka v Renaultu Grand Scénic. První místo ale znovu brala červená plynová škodovka. A zase jenom díky

nízké ceně LPG nezatížené spotřební daní - spotřeba 7,4 litru byla jinak opět nejvyšší. Na benzin to bylo o něco lepší – 6,1 litru ale žádná bomba není.

Auto Průměrná rychlost (km/h) Spotřeba paliva litry celkem Spotřeba paliva litry/100 km Spotřeba energie MJ Cena na 1 km (Kč)
Renault Scénic 1.6 dCi 61 3,47 4,5 123,35 1,64
Škoda Octavia LPG 61 5,70 7,4 144,16 1,35
Škoda Octavia benzin 63 4,70 6,1 149,36 2,28
Toyota Auris HSD 61 3,00 3,9 95,50 1,46

Trasa 3: po Praze – 16,4 km

Město. Tady je hybridovo. Spotřebu přiblížil ke třem litrům a dokázal v ceně na jeden kilometr porazit dokonce i plyn! Priusu pomohlo také vyloženě hybridní počasí – venku krásných jedenadvacet. Toyota tak nemusela vrčet spalovacím motorem, aby topila, nebo klimatizovala. Hodně úsporně jel i scénic, který se udržel pod čtyřmi litry. Praha nám tentokrát přála, úterní sváteční provoz z minulého týdne nás přibrzdil jenom decentně.

Auto Průměrná rychlost (km/h) Spotřeba paliva litry celkem Spotřeba paliva litry/100 km Spotřeba energie MJ Cena na 1 km (Kč)
Renault Scénic 1.6 dCi 48,5 0,64 3,9 22,90 1,43
Škoda Octavia LPG 48,5 1,10 6,7 27,80 1,23
Škoda Octavia benzin 48,0 0,93 5,7 29,73 2,13
Toyota Auris HSD 48,5 0,51 3,1 16,17 1,16

SROVNÁNÍ PALIV

Srovnání výhřevnosti paliv bychom přirovnali k jídlu. Stejnou energii můžete získat konzumací bifteků i sucharů. Jenže sucharů musíte sníst mnohem víc, protože jsou lehčí (slovy fyzika mají nižší hustotu), navíc obsahují méně energie, které se v technické praxi říká výhřevnost. Paliva tankujeme na litry, tedy v objemových jednotkách. O skutečném množství načerpané energie pak rozhoduje, kolik každý litr váží a jakou výhřevnost má kilogram konkrétního paliva. První tabulka ukazuje, že plyn má výhřevnost na kilogramy nejvyšší, ale jeden jeho litr váží naopak nejméně. Proto s každým litrem plynu dostáváme nejméně energie. LPG je ale o tolik levnější, že za stokorunu dostaneme nejvíc energie právě z plynu. Konkrétně o 29,7

procenta více proti naftě a o celých 38,7 % více proti benzinu.

Současná situace na trhu v ČR
Palivo Aktuální cena (Kč/l) Hustota (kg/m3) Výhřevnost (MJ/kg) Energie v 1 l (MJ) Energie za 100 Kč (MJ)
Natural 95 37,51 748 42,7 31,8 84,8 (-38,7 %)
Nafta 36,61 823 42,5 35,6 97,2 (-29,7 %)
LPG 18,30 545 46,0 25,3 138,3 (100 %)

Druhá tabulka ukazuje, že bez spotřební daně by se LPG už zdaleka tak nevyplatilo. Z každého litru benzinu platíme státu 12,84 Kč, z nafty 10,95 Kč, kdežto u plynu je to jen 2,14 Kč. Používá se totiž také na topení a vaření. Kdybychom ceny všech paliv osvobodili od daní, náhle by nafta na plyn v poměru cena/výhřevnost ztrácela jen 11,4 a benzin by byl horší jen o 17,7 procenta. A to by se pak náročné plynové vestavby jen těžko vyplatily.

Jak by to bylo bez spotřební daně
Palivo Spotřební daň (Kč/l) Cena bez daně (Kč/l) Energie za 100 Kč bez daně (MJ)
Natural 95 12,84 24,67 128,9 (-17,7 %)
Nafta 10,95 25,66 138,7 (-11,4 %)
LPG 2,14 16,16 156,6 (100 %)

Závěr

Červená octavia potvrdila, že LPG je v dnešní době opravdu spolehlivá cesta, jak ušetřit. Pořád ale musíte skousnout pár nepříjemných komplikací – viz v úvodu zmíněné parkování v podzemních garážích, povinná obsluha, servisní prohlídky… Málo toho není. V našem červeném škodováckém případě se k tomu přidávala ještě podprůměrná dynamika. Nic není zadarmo…

Příjemně překvapil civilní hybrid od Toyoty, který dodržel slovo a ve městě byl nejúspornější. Dokonce tak, že i po přepočtení průměrné spotřeby na peníze porazil plyn za bezkonkurenčních 18,30 Kč na litr.

Šestnáctistovka dCi se tentokrát držela opodál. Ne o moc, třeba na dálnici byla nafta o kousek úspornější než hybrid. Konečné vítězství ale nevybojovala na žádné trase. Určitě i kvůli vyšší karoserii Grand Scéniku. S nižším Méganem by spotřeba jistě o pár desetinek spadla.

Martin Vaculík
Diskuze (75)
Avatar - Ronault.
26. 5. 2012 12:12
Re: 1.6dCI
To máš lae kombi? Mě to vzadu v liftbacku přišlo tak sotva akorát, ale v kombíku je místa dostatečně.

Jinak ano, máš pravdu, na tak velká kola docela pohodlné nastavení. Podle mě je to dáno 4C, kdy Renault nemusel tolik přitvrdit aby měl ovladatelnější podvozek, proto je to tak použitelné. Ten motor je takový, chce otáčky, což je na diesel ne moc časté, ale pak si řekne o víc.

Jako celek je to ale dobře vyvážené auto. :yes:
25. 5. 2012 16:39
Re: a co E85...
E85 je opomíjen...kdo ví,proč tomu tak je,zdali je to záměr,či je duvod někde jinde.....snad se se situace v dohledné době zlepší,osobně v to doufám.
25. 5. 2012 16:24
Re: ...
A proc sem teda pises? jestli najedes 50k za rok tak co cekas ze ti nekdo poradi? Predelat motor na parni stroj a topit pod kotlem? jisteze pro tebe hybrid nebo benzin nemaji cenu.
25. 5. 2012 16:18
a co E85...
Ještě mi tam chybí srovnání s autem na E85 včetně porovnání ceny za předělání a návratnosti vůči plynu, benzínu a atd...

Hlavně z mého pohledu je E85 lepší pro lidi, kteří nemají nájezdy přes 15-20 tis. kde se již plyn vyplatí a hlavně nemá omezení v podzemních parkovištích. Navíc motor má o něco lepší výkon (109 oktanů je znát) a přestavba není tak drastická - není potřeba přidávat "vstřiky" do sacího potrubí, jako u plynu + není potřeba další nádrž :-)
25. 5. 2012 14:40
Re: Motory na LPG
Jenže to je twincharger EA111, má snad 110 kW a je třeba v Passatu. Nová bude mít jen turbo a 81 kW, pokud si dobře pamatuji. VW přechází na EA211 a své EcoFuel (CNG), BiFuel (LPG) i FlexFuel (líh) chtějí postavit na jednom základu - 1,4 TSI 90 kW. "Velké" motory dělá Audi (asi jedinou výjimkou je dnes VR6). Tady se bavíme o klasické nabídce VW, tedy od Up! po Passat. Jak říkám, pokud budou chtít rozšiřovat, tak bych očekával, že by třeba Passat mohl dostat 2,0 TFSI s alternativním pohonem. Verze na ethanol má 132 kW. Ale plánovačům VW člověk do hlavy nevidí. U velkých VW by nejspíš muselo jít o šestiválec. Nicméně jsem mluvil o nahrazení 1,6, takže jsem necítil potřebu spekulovat nad silnějšími motorizacemi. ;-)