Seriál o spotřebě: Diesel vs. LPG vs. hybrid

Seriál o spotřebě: Diesel vs. LPG vs. hybrid

 

V dalším pokračování svého seriálu se časopis Svět motorů zaměřil na srovnání nafty, hybridu a LPG.

V minulém díle seriálu o spotřebě skútr ukázal, že nad něj není. Každý ale nechce snášet dobré i zlé jedné stopy a z auta nevyleze, kdyby benzin stál padesát korun. Teď si ale vybrat vhodný šetřící prostředek. Maloobjemový nafťák je podle technických údajů úsporný, bude však držet slovo i v normálním životě? Hybrid… Myšlenka zajímavá, prokáže ale složité ústrojí svoji smysluplnost i vedle spořivé vznětové šestnáctistovky? A vedle LPG, které český motorista tankuje za průměrných 18,30 Kč za litr?

TESTOVACÍ STROJE

Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG

Velmi zajímavý závodník. Ani ne tak kvůli letité zážehové šestnáctistovce, která díky tovární přestavbě slupne LPG jako malinu. Škodovácký plyňák známe dobře, tady nic nového neobjevíme – horší dynamika, přídavná nádrž na plyn o objemu 44 litrů v prostoru pro rezervu, benzinová s nezměněnými pětapadesáti litry.

V ceníku jsme ale narazili na věci! Ona je totiž plynová octavia ze všech octavií nejlevnější! Jako liftback stojí v akční verzi Champion Prima 319 900 Kč, kombík je o třicet tisíc dražší. Proti standardnímu ceníku víc než stotisícová sleva.

A pozor – za úplně stejné peníze koupíte i přeplňovanou čtrnáctistovku TSI s výkonem 90 kW! Opakujeme – 319 900 Kč za liftback a 349 900 Kč za kombík. Škodovka nás tak postavila před volbu: šetřit, nebo jezdit svižně, ale za víc? Jednomu by praskla hlava.

Stará dobrá šestnáctistovka MPI

Firmy přestavující vozidla na LPG si v posledních letech stěžují na velmi levné provedení motorů, zejména ventilových sedel. Ta často vyhovují při jezdění na benzin, ale náročnější plynový provoz s vyššími teplotami spalin a suchým prostředím kolem sacích ventilů nevydrží. Zájemce o Octavii LPG ale strach mít nemusí. Kritika motoru 1.6 MPI za zastaralost má totiž i druhou stránku. Agregát z prastaré řady EA113 od Audi totiž pochází z časů, kdy optimalizace a zlevňování výroby neřádily zdaleka tak zle jako dnes. Je zkušenostmi prokázáno, že ventilová sedla i jiné části těchto historických motorů plynový provoz snesou. A další výhoda: agregát používá vstřikování kapalné fáze plynu. Nepotřebuje tak vyhřívaný odpařovač, v němž se spotřebovává část tepla chladicí kapaliny, takže plynové vozy pak třeba v zimě hůře topily. Kapacita odpařovače limitovala rovněž schopnost pohonné jednotky dlouhodobě podávat plný výkon. Po studeném startu se musel nejprve zahřát, přepnutí z benzinu na plyn tedy trvalo i několik kilometrů. To Octavia LPG přeskočí na plyn po pár stech metrů, když se v systému vytvoří dostatečný tlak. A žádné snížení výkonu řidič nepocítí.

Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Minulý týden představený dlouhodobý nováček, který se znovu vydal na testovací okruh spotřeby. V předchozím čísle mu to na udávanou kombinaci 4,4 litru moc nevyšlo… Zlepší se na druhý pokus?

Toyota Auris HSD

Hybrid v rouše normálním. Technika z hybridního Priusu v usedlé karoserii modelu nižší střední třídy Auris. Toyota zkrátka chce z hybridního systému udělat v očích zákazníka motorizaci jako každou jinou. Koupím si nafťák, benzinový agregát? Nebo hybridní verzi? V aurisím případě zaplatíte 539 900 Kč. Proti podobně vybavené zážehové šestnáctistovce s výkonem 97 kW pořád dost velký rozdíl – klasický benzin přijde na 354 900 Kč. Vznětový čtyřválec 2.0 D-4D/93 kW ale stojí 469 900 Kč… Tady se už vyplatí počítat!

Trasa 1: dálnice – 39,1 km

Spotřeba sice o desetinku pod deset litrů, ale i tak vítězství pro LPG. Nízká cena plynu byla pro ostatní nepřekonatelným soupeřem i na dálnici, kde se letitá šestnáctistovka MPI trápila při předpisové stotřicítce ve 4000 otáčkách. Šestku bychom platili zlatem… Druhý dálniční pokus octavie přepnuté na benzin ale dopadl prachbídně – cena na jeden kilometr se přiblížila třem korunám.

AutoPrůměrná rychlost (km/h) Spotřeba paliva litry celkem Spotřeba paliva litry/100 kmSpotřeba energie MJCena na 1 km (Kč)
Renault Scénic 1.6 dCi1042,466,387,582,30
Škoda Octavia LPG1043,839,896,941,79
Škoda Octavia benzin1063,097,998,222,96
Toyota Auris HSD1042,546,580,822,43

Trasa 2: český venkov – 76,6 km

Hybrid nám vystrčil růžky. Průměrná spotřeba Toyoty Auris HSD se na okreskách smrskla na 3,9 litru. A na to nedokázala odpovědět ani jinak vzorně úsporná vznětová šestnáctistovka v Renaultu Grand Scénic. První místo ale znovu brala červená plynová škodovka. A zase jenom díky nízké ceně LPG nezatížené spotřební daní - spotřeba 7,4 litru byla jinak opět nejvyšší. Na benzin to bylo o něco lepší – 6,1 litru ale žádná bomba není.

AutoPrůměrná rychlost (km/h)Spotřeba paliva litry celkemSpotřeba paliva litry/100 kmSpotřeba energie MJCena na 1 km (Kč)
Renault Scénic 1.6 dCi613,474,5123,351,64
Škoda Octavia LPG615,707,4144,161,35
Škoda Octavia benzin634,706,1149,362,28
Toyota Auris HSD613,003,995,501,46

Trasa 3: po Praze – 16,4 km

Město. Tady je hybridovo. Spotřebu přiblížil ke třem litrům a dokázal v ceně na jeden kilometr porazit dokonce i plyn! Priusu pomohlo také vyloženě hybridní počasí – venku krásných jedenadvacet. Toyota tak nemusela vrčet spalovacím motorem, aby topila, nebo klimatizovala. Hodně úsporně jel i scénic, který se udržel pod čtyřmi litry. Praha nám tentokrát přála, úterní sváteční provoz z minulého týdne nás přibrzdil jenom decentně.

AutoPrůměrná rychlost (km/h)Spotřeba paliva litry celkemSpotřeba paliva litry/100 kmSpotřeba energie MJCena na 1 km (Kč)
Renault Scénic 1.6 dCi48,50,643,922,901,43
Škoda Octavia LPG48,51,106,727,801,23
Škoda Octavia benzin48,00,935,729,732,13
Toyota Auris HSD48,50,513,116,171,16

SROVNÁNÍ PALIV

Srovnání výhřevnosti paliv bychom přirovnali k jídlu. Stejnou energii můžete získat konzumací bifteků i sucharů. Jenže sucharů musíte sníst mnohem víc, protože jsou lehčí (slovy fyzika mají nižší hustotu), navíc obsahují méně energie, které se v technické praxi říká výhřevnost. Paliva tankujeme na litry, tedy v objemových jednotkách. O skutečném množství načerpané energie pak rozhoduje, kolik každý litr váží a jakou výhřevnost má kilogram konkrétního paliva. První tabulka ukazuje, že plyn má výhřevnost na kilogramy nejvyšší, ale jeden jeho litr váží naopak nejméně. Proto s každým litrem plynu dostáváme nejméně energie. LPG je ale o tolik levnější, že za stokorunu dostaneme nejvíc energie právě z plynu. Konkrétně o 29,7 procenta více proti naftě a o celých 38,7 % více proti benzinu.

Současná situace na trhu v ČR
PalivoAktuální cena (Kč/l)Hustota (kg/m3)Výhřevnost (MJ/kg)Energie v 1 l (MJ)Energie za 100 Kč (MJ)
Natural 9537,5174842,731,884,8 (-38,7 %)
Nafta36,6182342,535,697,2 (-29,7 %)
LPG18,3054546,025,3138,3 (100 %)

Druhá tabulka ukazuje, že bez spotřební daně by se LPG už zdaleka tak nevyplatilo. Z každého litru benzinu platíme státu 12,84 Kč, z nafty 10,95 Kč, kdežto u plynu je to jen 2,14 Kč. Používá se totiž také na topení a vaření. Kdybychom ceny všech paliv osvobodili od daní, náhle by nafta na plyn v poměru cena/výhřevnost ztrácela jen 11,4 a benzin by byl horší jen o 17,7 procenta. A to by se pak náročné plynové vestavby jen těžko vyplatily.

Jak by to bylo bez spotřební daně
PalivoSpotřební daň (Kč/l)Cena bez daně (Kč/l)Energie za 100 Kč bez daně (MJ)
Natural 9512,8424,67128,9 (-17,7 %)
Nafta10,9525,66138,7 (-11,4 %)
LPG2,1416,16156,6 (100 %)

Závěr

Červená octavia potvrdila, že LPG je v dnešní době opravdu spolehlivá cesta, jak ušetřit. Pořád ale musíte skousnout pár nepříjemných komplikací – viz v úvodu zmíněné parkování v podzemních garážích, povinná obsluha, servisní prohlídky… Málo toho není. V našem červeném škodováckém případě se k tomu přidávala ještě podprůměrná dynamika. Nic není zadarmo…

Příjemně překvapil civilní hybrid od Toyoty, který dodržel slovo a ve městě byl nejúspornější. Dokonce tak, že i po přepočtení průměrné spotřeby na peníze porazil plyn za bezkonkurenčních 18,30 Kč na litr.

Šestnáctistovka dCi se tentokrát držela opodál. Ne o moc, třeba na dálnici byla nafta o kousek úspornější než hybrid. Konečné vítězství ale nevybojovala na žádné trase. Určitě i kvůli vyšší karoserii Grand Scéniku. S nižším Méganem by spotřeba jistě o pár desetinek spadla.

Spolupracujeme s Tipcars.com
 

Přidat názorDiskuse: Seriál o spotřebě: Diesel vs. LPG vs. hybrid









Doporučujeme
Škoda Fabia III: První jízdní dojmy s tříválci 1.0 MPI Škoda Fabia III: První jízdní dojmy s tříválci 1.0 MPI

V okolí Lisabonu jsme porovnali obě výkonové varianty…

10 nejlepších kombi za posledních 60 let 10 nejlepších kombi za posledních 60 let

Představujeme kombi, které můžeme považovat za obzvlášť…

 




Autoslevy


Související články
10 automobilů, které by před 25 lety byly nemyslitelné 10 automobilů, které by před 25 lety byly nemyslitelné

V roce 1989, před čtvrt stoletím, u nás probíhala…

 




 
První dojmy: Slovenský létající automobil AeroMobil 3.0 (+video)

První dojmy: Slovenský létající automobil AeroMobil 3.0 (+video)

Včera

Vydali jsme se do Vídně, abychom se zúčastnili světové premiéry létajícího vozu AeroMobil 3.0 ze Slovenska. Je tento stroj dvojí tváře budoucností individuální dopravy?




Blesk.cz

Recepty keltských čarodějů: Oslavte strašidelný halloween hostinou a lektvary!

Recepty keltských čarodějů: Oslavte strašidelný…

Dobré jídlo přináší radost a té je v pochmurném podzimu zapotřebí. Inspirujte se u našich dědů i u keltských čarodějů.

Dyk skupuje pozemky: V obci, kde nikdo nežije, jich má už 23!

Dyk skupuje pozemky: V obci, kde nikdo nežije, jich…

Čím víc peněz má, tím víc jich chce rozmnožit. Zpěvák Vojta Dyk se rozhodl zbohatnout. V malé obci Ptákova Lhota…

 

iSport.cz

Skvělý Voráček počtvrté v řadě získal dva body, Devils zlomili prokletí

Skvělý Voráček počtvrté v řadě získal dva body,…

Hokejový útočník Jakub Voráček zaznamenal v NHL počtvrté za sebou dva body v jednom utkání, jeho Philadelphia…

Straka o fotbalu na Prima Cool a ČT: To je jako bundesliga a naše liga

Straka o fotbalu na Prima Cool a ČT: To je jako…

Minulý týden hodnotil František Straka zápas Evropské ligy mezi fotbalisty Sparty a Slovanu Bratislava v České…

 

Reflex.cz

Sám neměl na studium, ale teď dal jako úspěšný podnikatel své škole 65 milionů dolarů

Sám neměl na studium, ale teď dal jako úspěšný…

Dávat své alma mater peníze je zvyk rozšířený hlavně v Americe. Howardovi Lutnickovi zemřeli oba rodiče ve věku,…

Jak bojovat a nezbláznit se aneb Když je voják mimo službu

Jak bojovat a nezbláznit se aneb Když je voják mimo službu

Nejlepší a nejzdravější cesta, jak se vypořádat s těžkou situaci, je humor a nadsázka. Tito vojáci, kteří se…