Seriál o spotřebě: Diesel vs. LPG vs. hybrid

Seriál o spotřebě: Diesel vs. LPG vs. hybrid

 

V dalším pokračování svého seriálu se časopis Svět motorů zaměřil na srovnání nafty, hybridu a LPG.

V minulém díle seriálu o spotřebě skútr ukázal, že nad něj není. Každý ale nechce snášet dobré i zlé jedné stopy a z auta nevyleze, kdyby benzin stál padesát korun. Teď si ale vybrat vhodný šetřící prostředek. Maloobjemový nafťák je podle technických údajů úsporný, bude však držet slovo i v normálním životě? Hybrid… Myšlenka zajímavá, prokáže ale složité ústrojí svoji smysluplnost i vedle spořivé vznětové šestnáctistovky? A vedle LPG, které český motorista tankuje za průměrných 18,30 Kč za litr?

TESTOVACÍ STROJE

Škoda Octavia Combi 1.6 MPI LPG

Velmi zajímavý závodník. Ani ne tak kvůli letité zážehové šestnáctistovce, která díky tovární přestavbě slupne LPG jako malinu. Škodovácký plyňák známe dobře, tady nic nového neobjevíme – horší dynamika, přídavná nádrž na plyn o objemu 44 litrů v prostoru pro rezervu, benzinová s nezměněnými pětapadesáti litry.

V ceníku jsme ale narazili na věci! Ona je totiž plynová octavia ze všech octavií nejlevnější! Jako liftback stojí v akční verzi Champion Prima 319 900 Kč, kombík je o třicet tisíc dražší. Proti standardnímu ceníku víc než stotisícová sleva.

A pozor – za úplně stejné peníze koupíte i přeplňovanou čtrnáctistovku TSI s výkonem 90 kW! Opakujeme – 319 900 Kč za liftback a 349 900 Kč za kombík. Škodovka nás tak postavila před volbu: šetřit, nebo jezdit svižně, ale za víc? Jednomu by praskla hlava.

Stará dobrá šestnáctistovka MPI

Firmy přestavující vozidla na LPG si v posledních letech stěžují na velmi levné provedení motorů, zejména ventilových sedel. Ta často vyhovují při jezdění na benzin, ale náročnější plynový provoz s vyššími teplotami spalin a suchým prostředím kolem sacích ventilů nevydrží. Zájemce o Octavii LPG ale strach mít nemusí. Kritika motoru 1.6 MPI za zastaralost má totiž i druhou stránku. Agregát z prastaré řady EA113 od Audi totiž pochází z časů, kdy optimalizace a zlevňování výroby neřádily zdaleka tak zle jako dnes. Je zkušenostmi prokázáno, že ventilová sedla i jiné části těchto historických motorů plynový provoz snesou. A další výhoda: agregát používá vstřikování kapalné fáze plynu. Nepotřebuje tak vyhřívaný odpařovač, v němž se spotřebovává část tepla chladicí kapaliny, takže plynové vozy pak třeba v zimě hůře topily. Kapacita odpařovače limitovala rovněž schopnost pohonné jednotky dlouhodobě podávat plný výkon. Po studeném startu se musel nejprve zahřát, přepnutí z benzinu na plyn tedy trvalo i několik kilometrů. To Octavia LPG přeskočí na plyn po pár stech metrů, když se v systému vytvoří dostatečný tlak. A žádné snížení výkonu řidič nepocítí.

Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Minulý týden představený dlouhodobý nováček, který se znovu vydal na testovací okruh spotřeby. V předchozím čísle mu to na udávanou kombinaci 4,4 litru moc nevyšlo… Zlepší se na druhý pokus?

Toyota Auris HSD

Hybrid v rouše normálním. Technika z hybridního Priusu v usedlé karoserii modelu nižší střední třídy Auris. Toyota zkrátka chce z hybridního systému udělat v očích zákazníka motorizaci jako každou jinou. Koupím si nafťák, benzinový agregát? Nebo hybridní verzi? V aurisím případě zaplatíte 539 900 Kč. Proti podobně vybavené zážehové šestnáctistovce s výkonem 97 kW pořád dost velký rozdíl – klasický benzin přijde na 354 900 Kč. Vznětový čtyřválec 2.0 D-4D/93 kW ale stojí 469 900 Kč… Tady se už vyplatí počítat!

Trasa 1: dálnice – 39,1 km

Spotřeba sice o desetinku pod deset litrů, ale i tak vítězství pro LPG. Nízká cena plynu byla pro ostatní nepřekonatelným soupeřem i na dálnici, kde se letitá šestnáctistovka MPI trápila při předpisové stotřicítce ve 4000 otáčkách. Šestku bychom platili zlatem… Druhý dálniční pokus octavie přepnuté na benzin ale dopadl prachbídně – cena na jeden kilometr se přiblížila třem korunám.

AutoPrůměrná rychlost (km/h) Spotřeba paliva litry celkem Spotřeba paliva litry/100 kmSpotřeba energie MJCena na 1 km (Kč)
Renault Scénic 1.6 dCi1042,466,387,582,30
Škoda Octavia LPG1043,839,896,941,79
Škoda Octavia benzin1063,097,998,222,96
Toyota Auris HSD1042,546,580,822,43

Trasa 2: český venkov – 76,6 km

Hybrid nám vystrčil růžky. Průměrná spotřeba Toyoty Auris HSD se na okreskách smrskla na 3,9 litru. A na to nedokázala odpovědět ani jinak vzorně úsporná vznětová šestnáctistovka v Renaultu Grand Scénic. První místo ale znovu brala červená plynová škodovka. A zase jenom díky nízké ceně LPG nezatížené spotřební daní - spotřeba 7,4 litru byla jinak opět nejvyšší. Na benzin to bylo o něco lepší – 6,1 litru ale žádná bomba není.

AutoPrůměrná rychlost (km/h)Spotřeba paliva litry celkemSpotřeba paliva litry/100 kmSpotřeba energie MJCena na 1 km (Kč)
Renault Scénic 1.6 dCi613,474,5123,351,64
Škoda Octavia LPG615,707,4144,161,35
Škoda Octavia benzin634,706,1149,362,28
Toyota Auris HSD613,003,995,501,46

Trasa 3: po Praze – 16,4 km

Město. Tady je hybridovo. Spotřebu přiblížil ke třem litrům a dokázal v ceně na jeden kilometr porazit dokonce i plyn! Priusu pomohlo také vyloženě hybridní počasí – venku krásných jedenadvacet. Toyota tak nemusela vrčet spalovacím motorem, aby topila, nebo klimatizovala. Hodně úsporně jel i scénic, který se udržel pod čtyřmi litry. Praha nám tentokrát přála, úterní sváteční provoz z minulého týdne nás přibrzdil jenom decentně.

AutoPrůměrná rychlost (km/h)Spotřeba paliva litry celkemSpotřeba paliva litry/100 kmSpotřeba energie MJCena na 1 km (Kč)
Renault Scénic 1.6 dCi48,50,643,922,901,43
Škoda Octavia LPG48,51,106,727,801,23
Škoda Octavia benzin48,00,935,729,732,13
Toyota Auris HSD48,50,513,116,171,16

SROVNÁNÍ PALIV

Srovnání výhřevnosti paliv bychom přirovnali k jídlu. Stejnou energii můžete získat konzumací bifteků i sucharů. Jenže sucharů musíte sníst mnohem víc, protože jsou lehčí (slovy fyzika mají nižší hustotu), navíc obsahují méně energie, které se v technické praxi říká výhřevnost. Paliva tankujeme na litry, tedy v objemových jednotkách. O skutečném množství načerpané energie pak rozhoduje, kolik každý litr váží a jakou výhřevnost má kilogram konkrétního paliva. První tabulka ukazuje, že plyn má výhřevnost na kilogramy nejvyšší, ale jeden jeho litr váží naopak nejméně. Proto s každým litrem plynu dostáváme nejméně energie. LPG je ale o tolik levnější, že za stokorunu dostaneme nejvíc energie právě z plynu. Konkrétně o 29,7 procenta více proti naftě a o celých 38,7 % více proti benzinu.

Současná situace na trhu v ČR
PalivoAktuální cena (Kč/l)Hustota (kg/m3)Výhřevnost (MJ/kg)Energie v 1 l (MJ)Energie za 100 Kč (MJ)
Natural 9537,5174842,731,884,8 (-38,7 %)
Nafta36,6182342,535,697,2 (-29,7 %)
LPG18,3054546,025,3138,3 (100 %)

Druhá tabulka ukazuje, že bez spotřební daně by se LPG už zdaleka tak nevyplatilo. Z každého litru benzinu platíme státu 12,84 Kč, z nafty 10,95 Kč, kdežto u plynu je to jen 2,14 Kč. Používá se totiž také na topení a vaření. Kdybychom ceny všech paliv osvobodili od daní, náhle by nafta na plyn v poměru cena/výhřevnost ztrácela jen 11,4 a benzin by byl horší jen o 17,7 procenta. A to by se pak náročné plynové vestavby jen těžko vyplatily.

Jak by to bylo bez spotřební daně
PalivoSpotřební daň (Kč/l)Cena bez daně (Kč/l)Energie za 100 Kč bez daně (MJ)
Natural 9512,8424,67128,9 (-17,7 %)
Nafta10,9525,66138,7 (-11,4 %)
LPG2,1416,16156,6 (100 %)

Závěr

Červená octavia potvrdila, že LPG je v dnešní době opravdu spolehlivá cesta, jak ušetřit. Pořád ale musíte skousnout pár nepříjemných komplikací – viz v úvodu zmíněné parkování v podzemních garážích, povinná obsluha, servisní prohlídky… Málo toho není. V našem červeném škodováckém případě se k tomu přidávala ještě podprůměrná dynamika. Nic není zadarmo…

Příjemně překvapil civilní hybrid od Toyoty, který dodržel slovo a ve městě byl nejúspornější. Dokonce tak, že i po přepočtení průměrné spotřeby na peníze porazil plyn za bezkonkurenčních 18,30 Kč na litr.

Šestnáctistovka dCi se tentokrát držela opodál. Ne o moc, třeba na dálnici byla nafta o kousek úspornější než hybrid. Konečné vítězství ale nevybojovala na žádné trase. Určitě i kvůli vyšší karoserii Grand Scéniku. S nižším Méganem by spotřeba jistě o pár desetinek spadla.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump shání lidi do volebního štábu, hlásí se ale málokdo Trump shání lidi do volebního štábu, hlásí se ale málokdo

Republikánský prezidentský kandidát Donald Trump se…

The Guardian: Referendum není závazné, Cameron jej mohl ignorovat The Guardian: Referendum není závazné, Cameron jej mohl ignorovat

Je referendum o EU právně závazné? Jednoduchá odpověď na…

Britský eurokomisař Jonathan Hill rezignoval, agendu převezme Dombrovskis Britský eurokomisař Jonathan Hill rezignoval, agendu převezme Dombrovskis

Británie se snaží vstřebat důsledky historické volby,…

Putin jednal v Pekingu o energetice, dopravě a kosmickém průmyslu Putin jednal v Pekingu o energetice, dopravě a kosmickém průmyslu

Obchodní a hospodářská spolupráce patřila k hlavním…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seriál o spotřebě: Diesel vs. LPG vs. hybrid






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Králem interiérů se v roce 2016 stal Mercedes a jeho třída E Králem interiérů se v roce 2016 stal Mercedes a jeho třída E

Letos proběhl už pátý ročník události nazvané Automotive…

Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze Dodge Viper (1992 - 2017): Legendární bourací kladivo odchází do penze

Dodge Viper se letos rozloučí. Na trhu vydržel čtvrt…

 



Autoslevy


Související články
Škoda má nové centrum digitalizace, pracuje se třeba na autonomních autech Škoda má nové centrum digitalizace, pracuje se třeba na autonomních autech

Vedle vývoje nových projektů a služeb mobility má nová…

Dieselgate: Vše o svolávací akci. Dopadne i na vás? Dieselgate: Vše o svolávací akci. Dopadne i na vás?

O kauze Dieselgate v rámci níž skupina VW podváděla při…

 



 
Zbytečná výměna agregátu hyundaie: Motor v kufru. Proč?

Zbytečná výměna agregátu hyundaie: Motor v kufru. Proč?

Včera

Taky moc nevěříte historkám, jak autoservis chtěl vyměnit motor, a český šikula to opravil za pár korun? Tady je jedna opravdová. Nezávislý automechanik však neměl těžkou práci – servis odsoudil k výměně motor, kterému nic nebylo.




Blesk.cz

Auto na úvěr nebo na leasing? Spočítejte si, co vás vyjde levněji

Auto na úvěr nebo na leasing? Spočítejte si, co vás…

Chcete si koupit auto, ale sami na něj nemáte dost peněz? Pokud přemýšlíte o tom, zda si vzít úvěr nebo leasing,…

Dokonalý videonávod, jak pěstovat hlívu ústřičnou doma na kusu dřeva

Dokonalý videonávod, jak pěstovat hlívu ústřičnou…

O tom, že hlíva ústřičná je skvělá, chutná a ještě je pro zdraví blahodárná houba, toho již bylo řečeno a…

 

iSport.cz

Joshua stvrdil drtivým levým hákem, že je právem světovým šampionem

Joshua stvrdil drtivým levým hákem, že je právem…

Sedm kol plných napětí a odhodlaného tvrdého boxu. Anthony Joshua v londýnské O2 areně potvrdil, že je jednou z…

Jágr opět na trůnu! Hvězdný veterán podvanácté ovládl Zlatou hokejku

Jágr opět na trůnu! Hvězdný veterán podvanácté…

A králem se stává… Jaromír Jágr! Hvězdný veterán, který lámal rekordy v NHL v dresu Floridy, už podvanácté…

 

Reflex.cz

Před 75 lety Finsko vyhlásilo válku Sovětskému svazu

Před 75 lety Finsko vyhlásilo válku Sovětskému svazu

Stalo se tak poté, co 25. června 1941 263 sovětských bombardérů a 224 stíhacích a bitevních letounů podniklo…

Kotlebovci chtějí na Slovensku referendum o vystoupení země z EU

Kotlebovci chtějí na Slovensku referendum o…

Krajně pravicová slovenská parlamentní strana Kotleba-Lidová strana Naše Slovensko (LSNS) oznámila, že začne se…