Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Setra: Nová generace sedadel

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Tradiční německá značka autobusů na letošním IAA sice nepředstavila žádný nový model, ale i tak měla na stánku plno novinek.

Nejdůležitější novinkou značky Setra na letošním veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru se stala nová generace sedadel. Kromě toho se zde prezentoval také první autobus Setra oceněný ekologickou značkou Modrý anděl, motory pro linkové i zájezdové autobusy splňující emisní normu EEV i bez filtru pevných částic a nové prvky výbavy pro autobusy nejvyšší řady.

Nová sedadla

Setra se při vývoji nových sedadel zaměřila na snížení hmotnosti, funkčnost, variabilitu a zvýšení bezpečnosti i komfortu. Nabídka sahá od funkčních sedadel pro kombinovanou linkovou i zájezdovou dopravu až po luxusní křesla pro dálkové zájezdy.

Nový je tvar sedáků, opěradel i opěrek na ruce. V sedadlech je integrováno ovládání s nezaměnitelným uspořádáním, které umožňuje vysunutí sedadla do chodbičky a nastavení sklonu opěradla. Jednoduchý výklopný mechanismus opěrek na ruce má výrobce patentován.

Poprvé jsou sedadla uložena na odpružené konstrukci. Podstavec sedadla, vyrobený z lehkého dvoutrubkového rámu z hliníku, společně s novým uložením sedadel zabraňuje jejich kmitání při jízdě bez cestujících.

Zámky bezpečnostních pásů jsou montovány na bocích, mimo plochu sedáku. Novinkou u všech sedadel je jejich umístění na straně u chodbičky. Záchranářům to ulehčí přístup k cestujícím v případě nehody a zároveň umožní u okna sedícím cestujícím lepší manipulaci s bezpečnostním pásem. Sériově jsou sedadla v autobusech značky Setra vybavena dvoubodovými pásy, na přání je možné vybavit sedadla také pásy tříbodovými.

Příkřejší sklon opěradel v nulové pozici usnadňuje cestujícím vstávání. Pokud je opěradlo skloněné, vrátí se po opuštění sedadla automaticky do původní polohy. Stejným způsobem fungují i opěrky nohou.

Díky použití lehkých materiálů výrazně klesá hmotnost jednotlivých dvousedadel. U zájezdového autobusu o délce 12 metrů v tříhvězdičkovém provedení činí tento pokles hmotnosti celkově až 70 kg.

Široká nabídka

Setra na IAA představila celkem čtyři verze nových sedadel. První z nich je Setra Route pro autobusy třídy Business Class s kombinovaným provozem. Toto sedadlo je sériově vybaveno pevným opěradlem, zkráceným sedákem a madlem na každém sedadle na straně chodbičky. Pro zvýšení komfortu cestujících jsou v nabídce příplatkové výbavy područky, stavitelná opěradla, boční posuv sedadel, nožní opěrky a mnoho variant čalounění a potahů. Ochranou proti vandalismu může být plastová skořepina na zadní straně sedadel.

Pro vyšší třídy zájezdových autobusů jsou určena sedadla Setra Voyage. V jejich případě je standardem stavitelné opěradlo, boční posuv, dvojitá madla, sklopná područka na straně chodbičky, síťka na zavazadla a silné čalounění. Příplatkovou výbavu mohou představovat podpěry nohou, přípojky pro sluchátka, kůží potažené hlavové opěrky a další prvky.

Další stupeň v nabídce nových sedadel Setra představují verze Voyage Plus a Voyage Supreme. První jmenovaná se vyznačují dodatečným čalouněním a speciálním střihem potahů. Poslední verze má představovat vrchol luxusu mezi autobusovými sedadly díky mohutnějšímu čalounění a použití kůže na opěrky hlav a další části.

Setra svým zákazníkům nabízí více než 80 různých látek a dvanáct druhů kůží, které lze vzájemně kombinovat. K individualizaci interiéru autobusu mohou přispět i dekory ze dřeva nebo karbonu.

Tři typové řady autobusů

Pro modelový rok 2011 se nabídka značky Setra skládá z typových řad MultiClass, ComfortClass a TopClass. Tiskové materiály vyzdvihují jejich elegantní vzhled, komfortní interiéry i vysokou bezpečnost. K důležitým novinkám ovšem vedle sedadel patří i to, že všechny autobusy s řadovým šestiválcovým motorem OM 457 splňují i bez filtru pevných částic momentálně nejpřísnější dobrovolnou emisní normu EEV.

Autobusy zastupující na IAA řadu TopClass 400 prezentovaly možnosti komfortní výbavy. Třínápravový autobus Setra S 416 HDH byl vybaven kávovarem Jura, chladícím boxem a na podlaze měl obklad z kamene. Inspiraci letadly a vlaky předvedl patrový autobus S 431 DT. Spodní část jeho interiéru nabídla komfort první třídy s výklopnými monitory ve stolcích a připojením k internetu.

Střed výrobního programu značky Setra zastupuje řada ComfortClass 400. Tyto autobusy lze využívat pro příležitostný provoz na meziměstských i dálkových linkách a také jako výletní a zájezdové. K jejich přednostem patří bohatá bezpečnostní výbava. Ta obsahuje systém Front Collision Guard, aktivní tempomat ART, aktivní brzdový asistent ABA, asistent pro jízdu v jízdním pruhu SPA a xenonové světlomety Litronic. Od roku 2011 se stane standardem pro všechny autobusy Setra nový protipožární hlásič.

Univerzální autobusy použitelné pro linkovou i zájezdovou dopravu představuje řada MultiClass 400. V ní má výjimečné postavení Setra S 415 NF. Tento model je prvním zástupcem své značky, který získal ekologické ocenění Modrý anděl. To je v Německu propůjčováno mimořádně ekologickým výrobkům již od roku 1978 a o jeho udělení rozhoduje sdružení RAL a Spolkový úřad pro životní prostředí. K získání prestižního ocenění přispělo nejen splnění normy EEV, ale i použité materiály a ekologická výroba. Autobus vystavený v Hannoveru nesl na bocích loga ocenění a na jeho podlaze byl zelený trávník.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)