Shell Track Lab: Pojízdná laboratoř pro analýzu paliva a maziv

Shell Track Lab: Pojízdná laboratoř pro analýzu paliva a maziv

 
 

V rámci akce Ferrari Racing Days jsme navštívili kamión Shell Track Lab, kde se při závodech provádí analýza používaných paliv a maziv.

Shell úzce spolupracuje s Ferrari ve Formuli 1 i dalších soutěžích. Základem všech závodních paliv je 100oktanový benzin V-Power Racing (ve vytrvalostních závodech Le Mans je to V-Power Diesel používaný Audi). Ferrari 430 Challenge jezdí přímo na V-Power, monoposty Formule 1 mají palivo vyvinuté na míru požadavkům konstruktérů a jezdců. Speciální paliva se ale liší jen v detailech, i formule je schopna provozu na V-Power Racing. Celkem má Shell pro potřeby Ferrari vyčleněno kolem 50 zaměstnanců.

Během závodního víkendu se v laboratoři průběžně testují vzorky paliva a maziv, průměrně laboratoří projde zhruba 40 vzorků. U paliva se především ověřuje, zda dosahuje požadovaných vlastností a zda vyhovuje profilu schválenému FIA. Automobilová federace může kdykoliv během víkendu odebrat vlastní vzorek a podrobit ho analýze. V případě odchylek pak hrozí diskvalifikace týmu.

Maziva se testují mimo jiné na přítomnost deseti kovů. Z jejich množství v oleji inženýři usuzují stav a opotřebení motoru a dalších agregátů.

Jak probíhá vývoj paliva pro Formuli 1

Palivo pro Formuli 1 týmu Ferrari je vytvořeno na bázi Shell V-Power a je vyvíjeno v rámci požadavků FIA na chemické a fyzikální vlastnosti. Pravidla také určují například podíl bioložky, zakázané příměsi apod. Podle požadavků Ferrari Shell pomocí počítačových simulací upraví složení paliva. Následuje motorový test a pokud nové palivo vyhoví původním požadavkům, je odzkoušeno přímo v monopostu.

Na jednu sezónu Shell s ohledem na rozdílné podmínky na okruzích vytváří různé typy paliv. Přesný počet je utajován, je jich více než jeden a méně než deset. Pro jeden závodní víkend je ale z technických důvodů možné použít jen jeden typ paliva. V případě změny by totiž bylo nutné vyčistit celou palivovou soustavu, jinak dojde k promíchání benzinu a změně jeho vlastností.

Poznatky získané při vývoji závodních paliv se následně přenášejí i do oblasti produkčních aut. Jedním z hlavních požadavků FIA je, aby paliva pro závodní vozy představovala budoucí generaci paliv pro běžné automobily.

Inženýři se také zaměřují na vývoj benzinu nazvaného Historic Racing Fuel. Ten je určen pro závody historických vozů, které zpravidla vyžadují olovnatý benzin. Použití olova je v dnešní době i pro závody zakázáno, do paliva pro veterány je tak nutné přidávat příměsi, které navzdory tomu zaručí optimální chování motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
ReTWis 5 – nejnovější verze radaru detekující osoby za pevnými překážkami ReTWis 5 – nejnovější verze radaru detekující osoby za pevnými překážkami

Pardubický podnik RETIA je předním českým výrobcem…

V Torontu najel muž s dodávkou do lidí. Devět jich usmrtil,  dalších šestnáct zranil V Torontu najel muž s dodávkou do lidí. Devět jich usmrtil, dalších šestnáct zranil

V Torontu v pondělí najel řidič dodávky do lidí a devět…

Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil

Peníze z fondů Evropské unie by se v příštím desetiletí…

 

Štítky Ferrari Shell

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Včera

Škoda v Pekingu představila svůj nový SUV model vyvinutý speciálně pro tamní trh Škoda Kamiq. Ten by se měl v příštích letech stát jedním z pilířů čínského růstu prodejů.




Blesk.cz

Křetínský jde na francouzský mediální trh: Chce v době populismu chránit tradiční média

Křetínský jde na francouzský mediální trh: Chce v…

Investice do médií považuje český miliardář Daniel Křetínský za svou občanskou povinnost vzhledem k potížím,…

Jarní trendy: Hrajte si s barvami, stuhami a perličkami

Jarní trendy: Hrajte si s barvami, stuhami a perličkami

Trendy pro letošní jaro v sobě snoubí jemné dívčí prvky a pohodlí. Tenisky v pudrových barvách nemusíte nosit…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není dobrá pro duševní zdraví, říká šéf Bohnic Hollý

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není…

Kdo je zdravý a kdo psychicky nemocný? Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina Hollého je hranice…

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…