Shell Track Lab: Pojízdná laboratoř pro analýzu paliva a maziv

Shell Track Lab: Pojízdná laboratoř pro analýzu paliva a maziv

 
 

V rámci akce Ferrari Racing Days jsme navštívili kamión Shell Track Lab, kde se při závodech provádí analýza používaných paliv a maziv.

Shell úzce spolupracuje s Ferrari ve Formuli 1 i dalších soutěžích. Základem všech závodních paliv je 100oktanový benzin V-Power Racing (ve vytrvalostních závodech Le Mans je to V-Power Diesel používaný Audi). Ferrari 430 Challenge jezdí přímo na V-Power, monoposty Formule 1 mají palivo vyvinuté na míru požadavkům konstruktérů a jezdců. Speciální paliva se ale liší jen v detailech, i formule je schopna provozu na V-Power Racing. Celkem má Shell pro potřeby Ferrari vyčleněno kolem 50 zaměstnanců.

Během závodního víkendu se v laboratoři průběžně testují vzorky paliva a maziv, průměrně laboratoří projde zhruba 40 vzorků. U paliva se především ověřuje, zda dosahuje požadovaných vlastností a zda vyhovuje profilu schválenému FIA. Automobilová federace může kdykoliv během víkendu odebrat vlastní vzorek a podrobit ho analýze. V případě odchylek pak hrozí diskvalifikace týmu.

Maziva se testují mimo jiné na přítomnost deseti kovů. Z jejich množství v oleji inženýři usuzují stav a opotřebení motoru a dalších agregátů.

Jak probíhá vývoj paliva pro Formuli 1

Palivo pro Formuli 1 týmu Ferrari je vytvořeno na bázi Shell V-Power a je vyvíjeno v rámci požadavků FIA na chemické a fyzikální vlastnosti. Pravidla také určují například podíl bioložky, zakázané příměsi apod. Podle požadavků Ferrari Shell pomocí počítačových simulací upraví složení paliva. Následuje motorový test a pokud nové palivo vyhoví původním požadavkům, je odzkoušeno přímo v monopostu.

Na jednu sezónu Shell s ohledem na rozdílné podmínky na okruzích vytváří různé typy paliv. Přesný počet je utajován, je jich více než jeden a méně než deset. Pro jeden závodní víkend je ale z technických důvodů možné použít jen jeden typ paliva. V případě změny by totiž bylo nutné vyčistit celou palivovou soustavu, jinak dojde k promíchání benzinu a změně jeho vlastností.

Poznatky získané při vývoji závodních paliv se následně přenášejí i do oblasti produkčních aut. Jedním z hlavních požadavků FIA je, aby paliva pro závodní vozy představovala budoucí generaci paliv pro běžné automobily.

Inženýři se také zaměřují na vývoj benzinu nazvaného Historic Racing Fuel. Ten je určen pro závody historických vozů, které zpravidla vyžadují olovnatý benzin. Použití olova je v dnešní době i pro závody zakázáno, do paliva pro veterány je tak nutné přidávat příměsi, které navzdory tomu zaručí optimální chování motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán

Aktivisté obývající autonomní centrum Klinika nehodlají…

Ropní giganti sází na zemní plyn, do jeho rozvoje investují stovky miliard dolarů Ropní giganti sází na zemní plyn, do jeho rozvoje investují stovky miliard dolarů

Přes 700 miliard dolarů (15,3 bilionu korun) investovaly…

Vejce kvůli nedostatku nosnic zdražují Vejce kvůli nedostatku nosnic zdražují

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého…

 

Štítky Ferrari Shell

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

TEST: Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

Dnes 12:57

Krátce po Nissanu X-Trail se v redakci zabydlel sourozenecký Renault Koleos. Vyzkoušeli jsme absolutní špičku nabídky – čtyřkolku s automatem v luxusní výbavě Initiale Paris.




Blesk.cz

Aktivisté přes soudní rozhodnutí obývají Kliniku. Majitel je vyzval k vyklizení domu

Aktivisté přes soudní rozhodnutí obývají Kliniku.…

Středečním dnem měli aktivisté obývající budovu Autonomního a sociálního centra známého pod názvem Klinika na…

Helena Vondráčková: Nespojujte mne s novými písněmi mého exmanžela!

Helena Vondráčková: Nespojujte mne s novými písněmi…

Legendy českého popu Heleny Vondráčkové (70) se dotklo spojování nových písní jejího exmanžela Hellmuta Sickela…

 

iSport.cz

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do Strýcové: Hraje divadlo!

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do…

Každý by si měl zamést před vlastním prahem. To je vzkaz od bývalé tenistky Kláry Koukalové (35) pro Barboru…

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal dělo na tribunu

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal…

Deset kol letošní sezony, desáté pokračování Ligy naruby. Po zápase Sparty s Plzní trenér domácích Stramaccioni…

 

Reflex.cz

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…

Před 150 lety se narodil první československý ministr financí Alois Rašín

Před 150 lety se narodil první československý…

Alois Rašín patřil do legendární pětice mužů, kteří 28. října 1918 vyhlásili samostatné Československo. Zároveň…