Shell Track Lab: Pojízdná laboratoř pro analýzu paliva a maziv

Shell Track Lab: Pojízdná laboratoř pro analýzu paliva a maziv

 
 

V rámci akce Ferrari Racing Days jsme navštívili kamión Shell Track Lab, kde se při závodech provádí analýza používaných paliv a maziv.

Shell úzce spolupracuje s Ferrari ve Formuli 1 i dalších soutěžích. Základem všech závodních paliv je 100oktanový benzin V-Power Racing (ve vytrvalostních závodech Le Mans je to V-Power Diesel používaný Audi). Ferrari 430 Challenge jezdí přímo na V-Power, monoposty Formule 1 mají palivo vyvinuté na míru požadavkům konstruktérů a jezdců. Speciální paliva se ale liší jen v detailech, i formule je schopna provozu na V-Power Racing. Celkem má Shell pro potřeby Ferrari vyčleněno kolem 50 zaměstnanců.

Během závodního víkendu se v laboratoři průběžně testují vzorky paliva a maziv, průměrně laboratoří projde zhruba 40 vzorků. U paliva se především ověřuje, zda dosahuje požadovaných vlastností a zda vyhovuje profilu schválenému FIA. Automobilová federace může kdykoliv během víkendu odebrat vlastní vzorek a podrobit ho analýze. V případě odchylek pak hrozí diskvalifikace týmu.

Maziva se testují mimo jiné na přítomnost deseti kovů. Z jejich množství v oleji inženýři usuzují stav a opotřebení motoru a dalších agregátů.

Jak probíhá vývoj paliva pro Formuli 1

Palivo pro Formuli 1 týmu Ferrari je vytvořeno na bázi Shell V-Power a je vyvíjeno v rámci požadavků FIA na chemické a fyzikální vlastnosti. Pravidla také určují například podíl bioložky, zakázané příměsi apod. Podle požadavků Ferrari Shell pomocí počítačových simulací upraví složení paliva. Následuje motorový test a pokud nové palivo vyhoví původním požadavkům, je odzkoušeno přímo v monopostu.

Na jednu sezónu Shell s ohledem na rozdílné podmínky na okruzích vytváří různé typy paliv. Přesný počet je utajován, je jich více než jeden a méně než deset. Pro jeden závodní víkend je ale z technických důvodů možné použít jen jeden typ paliva. V případě změny by totiž bylo nutné vyčistit celou palivovou soustavu, jinak dojde k promíchání benzinu a změně jeho vlastností.

Poznatky získané při vývoji závodních paliv se následně přenášejí i do oblasti produkčních aut. Jedním z hlavních požadavků FIA je, aby paliva pro závodní vozy představovala budoucí generaci paliv pro běžné automobily.

Inženýři se také zaměřují na vývoj benzinu nazvaného Historic Racing Fuel. Ten je určen pro závody historických vozů, které zpravidla vyžadují olovnatý benzin. Použití olova je v dnešní době i pro závody zakázáno, do paliva pro veterány je tak nutné přidávat příměsi, které navzdory tomu zaručí optimální chování motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

 

Štítky Ferrari Shell

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo. Vyřazen z kádru ale nebude

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo.…

Ještě před půlrokem ho nikdo neznal. Do Teplic přišel jako náhrada za Michaela Lüftnera a prvotní pochybnosti…

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme přijímat kritiku, říká Vrbata

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme…

Pro 36letého kanonýra Radima Vrbatu je Florida už sedmou štací v NHL. Když mu před necelým měsícem zástupci…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…