Šílenec, nebo hrdina? Na motorce atakuje rekordy už několik let. S rychlostí 427 km/h nebyl spokojen
Když se Al Lamb zrovna nevěnuje prodávání motocyklů ve svém dealerství Hondy v zámořském Dallasu, sedlá speciálně modifikovaný stroj CBR1000 a atakuje famózní rychlosti. Připomeňme, že v minulém desetiletí byl stanoven rekord 563 km/h na motorce typu streamliner a od té doby jsme zaznamenali několik dalších pokusů atakujících 650 km/h. Zdá se, že lidské schopnosti je stále kam posouvat.
Při obdobných pokusech musí pilot v takové rychlosti na stroj ulehnout, což ale pro Lamba není dostatečná výzva. Vytyčil si proto nový cíl: chce být první v historii, kdo překoná hranici 300 mil za hodinu (asi 483 km/h) na „sit-on“ motorce!
Máme-li hledat vhodná místa pro realizaci šíleného rychlostního rekordu, nejžhavějším kandidátem je bývalé jezero Bonneville v Utahu. Právě zde na solných pláních už bylo několik rychlostních milníků překonáno a nešlo jen o motocykly. Před několika lety sem vyrazil tým Hondy s monopostem F1, aby jej vyšponoval na 413 km/h!
Před časem se ale hrstka odvážných jedinců z celého světa vydala na jiné místo, do Andských hor v Bolívii, aby se zúčastnila unikátní akce The Top of the World Shootout. Unikátní místo se nachází 3,65 kilometru nad mořem a celková rozloha čítá téměř 12 tisíc kilometrů čtverečních! Jedním z šílenců, kteří sem přijeli zkusit své štěstí, byl právě Lamb. Prostá odvaha vám nestačí, k účasti na takovém podniku potřebujete také nemalé množství finančních prostředků. Startovné se totiž pohybuje v řádech statisíců.
Lamb se na podobných prostranstvích cítí jako doma, vždyť řadu svých pokusů o rekord a testovacích jízd absolvoval třeba právě na Bonneville. Během toho svépomocí ladil svou Hondu, která prošla mnohaletým vývojem a jemnými korekcemi, včetně testů v aerodynamickém tunelu. Jak Lamb zpětně s úsměvem uvádí, největší patálií bylo, aby při opravě jednoho problému nevznikl další.
„Měli jsme problémy s aerodynamikou, což jsme vyřešili prodloužením motorky o šest centimetrů. Tím jsme ale značně hnuli s těžištěm a vznikl nový problém. Ve vyšších rychlostech začal stroj nepříjemně vibrovat. Nakonec jsme to vyřešili snadno: do přední části jsme umístili box a naplnili jej olovem,“ popisuje zážitky z praxe Lamb, jehož motocykl disponuje výkonem 500 koňských sil.
Odcestování do Bolívie s takovým strojem ale není jen tak. K přepravě motorky, veškerého vybavení a náhradních dílů musel vyřídit mnoho potřebných povolení. Na místo konání pak zamířil společně se svým patnáctičlenným týmem. A to byl ještě před odletem organizátory varován o nebezpečnosti Bolívie, kde jsou velmi časté únosy cizinců.
Nezalekl se a do dějiště skutečně zamířil. Soutěž se řídí pravidly Mezinárodní motocyklové federace (FIM). Ta rozhoduje o tom, jaké stroje se akce budou moci zúčastnit. Nejde jen o typ karoserie, ale třeba pneumatiky či další technické předpisy. Považte, že ve výčtu dvoukolových dopravních prostředků se může objevit i koloběžka! Kategorie „sit-on“, ve které Lamb soutěžil, má taktéž svá specifická pravidla, kvůli kterým musel motorku na místě ještě lehce upravovat.
Rekord nakonec nepadl, maximem Američana bylo 265,6 mil za hodinu (427,4 km/h), přičemž lepší byl jen Ralph Hudson na GSXR1000 s rychlostí 289 mil v hodině (465 km/h). Lamb nebyl spokojen, ale naštěstí pro něj se stejný podnik bude konat i v příštím roce a jak přislíbil, znovu se akce zúčastní a tentokrát chce rekord zdolat!
Pokud jste někdy na výkonném jednostopém stroji seděli, jistě víte, kolik adrenalinu tělem člověka pumpuje v rychlosti kolem 200 km/h. Dokážete si vůbec představit, že byste na stroji stejných proporcí jeli dvojnásobnou rychlostí? Podrobnější představu o neuvěřitelných schopnostech těchto speciálů dostanete v následujícím videu společnosti Top 1 Synthetic Oil, jež je partnerem bolivijské akce.