22.9. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Skandál VW s emisemi. Kde je zakopaný pes? Nejsou v tom sami!

Skandál VW s emisemi. Kde je zakopaný pes? Nejsou v tom sami!

Že největší německá automobilka v současnosti čelí gigantickému skandálu z důvodu podvádění při měření emisí v USA jste si u nás přečetli už v několika článcích. Co za tím stálo a proč k tomu došlo? A je možné, že v tom VW není zdaleka sám?

Jak se zdá, problém s podvodem při emisním testu vznětových modelů koncernu Volkswagen na trhu v USA bude mít dalekosáhlé následky. Už včera spadly akcie společnosti o 20 procent. A navíc, nad společností visí Damoklům meč v podobě hrozby pokuty až 18 miliard amerických dolarů. To ale není zdaleka vše. Jak napsal The New York Times, majitelé až 482 000 dieselový modelů prodaných v USA od roku 2009 budou muset v souvislosti s emisemi navštívit servis, a to v rámci svolávací akce.

Konkrétně se to týká majitelů Volkswagenu Jetta z let 2009-2015, dále Beetlů 2009 až 2015, Golfů ze stejného období a Passatů od roku 2014 do současnosti. A také Audi A3 vyráběného v letech 2009-2015.

Skandál v USA postupně vyvolává emoce i v jiných zemích. Třeba Jižní Korea má v plánu nechat zkontrolovat přibližně 4000 až 5000 aut skupiny VW. Konkrétně půjde o VW Jetta a Golf a také Audi A3, všechny vyráběné v letech 2014 až 2015. Další zemí, která projevuje zájem o kontrolu vozidel německé značky, je Austrálie. Před krátkou dobou navíc Volkswagen potvrdil, že zmíněný problém se týká motorů EA189 předchozí generace vznětových čtyřválců 2.0 TDI CR. To čítá zhruba jedenáct milionů vozidel po celém světě, tedy i domácí Škody. Jakým způsobem se kauza dotkne českých motoristů, budeme sledovat. Připravuje další, podrobný materiál.

Pomohla náhoda

Na to, že dieselové Volkswageny v praxi vypouštějí mnohem více emisí se přišlo takříkajíc náhodou. Za celou záležitostí stojí málo známá organizace Council on Clean Transportation (ICCT). Její pracovníci si prostě jen chtěli ověřit, zda v USA prodávaný dieselový VW Jetta vypouští při běžné jízdě do ovzduší to, co uvádí jeho výrobce v materiálech z oficiálních emisních kontrol.

Výsledek byl šokující. Při ověřovacích zkouškách uskutečněných na západním pobřeží USA překročila vznětová Jetta stanovenou hranici množství emitovaného oxidu dusíku až 35násobně! Větší Passat posléze až 20násobně.

Zprávu o měření, které ukázalo na obrovské rozdíly mezi udávanými a skutečnými hodnotami agentura ICCT poslala nejen americkému zastoupení Volkswagenu, ale také do známé vládní agentury pro ochranu životního prostředí EPA (Enviromental Protection Agency). Je to o to větší paradox, když uvážíme, že hříšné modely byly vybaveny takzvaným „čistým dieselem,“ kdy Volkswagen v masivní reklamní kampani nabádal obyčejné Američany k nákupu svých vznětových modelů.

Cílem německé značky bylo, aby se vznětový motor dostal do hlubšího povědomí amerických kupujících nových automobilů. Jedním ze smyslů celé strategie bylo rovněž konkurovat Toyotě a jejím hybridním vozidlům. Jak jistě víte, v USA se vznětové motory těší mnohem menší oblibě než v Evropě.

Auto to pozná

A jak to celé funguje? Laicky řečeno, inkriminovaná vozidla byla vybavena softwarem, který pozná, že se vozidlo právě nachází v emisním testu a tomu přizpůsobí řízení emisního systému. Naopak při běžné jízdě jej deaktivuje. Jak řekl Drew Kodak, výkonný ředitel agentury, která podvod odhalila: „V okamžiku, kdy je emisní systém vozidla plně funkční, vykazuje motor vozu určité kompromisy mezi poskytovaným výkonem a množstvím vypouštěných emisí.“

Co si ale máme představit pod pojmem „software, který rozpozná, kdy je vozidlo v emisním měřícím cyklu?” Na to jsme se zeptali Libora Fleischhanse, jednatele firmy IHR-TECHNIKA, která patří k předním tuzemským společnostem, zabývajících se diagnostikou motorových vozidel. „Strategie lepšího ohřívání katalyzátoru a udržování jej v optimální teplotě je hlavním klíčem k úspěchu při likvidaci složky NOx, tedy oxidů dusíku,“ začíná s objasňováním problému Fleischhans. A dodává: „Pokud toto splníte, bude takové vozidlo vykazovat nízké emise, ale zároveň o něco vyšší spotřebu paliva. Také pokud budete požadovat hlavně výkon motoru, není zaručeno, že se dostanete v uvedeném případě na jeho maximum.“ Tohle je ovšem nutné k tomu, aby emisní test vozidla vyšel tak, jak má.

Akcie VW po skandálu s emisemi padají o 20 procent

Že se vůz nachází v emisní testu, poznají jeho řídicí jednotky již několik sekund po startu. K tomu má elektronika několik indicií. „Pokud se vůz od nastartování motoru a řekněme při teplotě kolem dvaceti stupňů v přesném okamžiku rozjede na stanovenou rychlost a zároveň přitom nikdo nepohne volantem o více než jeden stupeň, software má jasno. Při měření na válcích se totiž vozidlo stranově nepohybuje, jede jen rovně,“ objasňuje celou věc Libor Fleischhans. Zároveň však dodává, že takových nápověd je více. „Tento algoritmus několika společných znaků vede k tomu, že auto jednoduše pozná, kdy se nachází v testu měření emisí,“ dodává Fleischhans. Zmíněný algoritmus řízení motoru je tak vlastně naladěn plně v součinnosti s emisním testem.

Jen špička ledovce

Celý humbuk okolo emisí koncernu Volkswagen může na první pohled budit dojem, že největší německá automobilka, respektive její severoamerická větev, jsou banda průšvihářů. Aktuální kauza má ale mnohem větší dopad. Mezi „lidem automobilovým“ se totiž objevují názory, že zmíněné odhalení VW je pouhou špičkou ledovce. Z toho lze usuzovat, že uvedené podvody dělají i jiní výrobci aut, jen se na to zatím nepřišlo. Volkswagen měl tu smůlu, že si jej výše uvedená agentura ICCT „náhodně” vybrala. Proč zrovna zástupce Volkswagenu a ne třeba Mercedesu či BMW, kteří rovněž v USA propagují vznětové motory, se už asi nedozvíme.

V každém případě je jisté, že tato kauza bude mít dalekosáhlé následky do budoucna a není vyloučeno, že jde o začátek když už ne konce, tak minimálně výrazného poklesu obliby vznětových motorů A to i na starém kontinentě.

Z české praxe

Nabízí se otázka, zda je popsaná kauza záležitostí pouze severoamerického trhu. I u nás se při nezávislých měřeních odborníci zabývající se diagnostikou občas setkávají s podivným projevem emisního systému během jízdy. A to napříč automobilovými výrobci. „Příkladem může být nezvyklé chování systému recirkulace výfukových plynů EGR, který má výrazný podíl na snižování teploty spalovaní, s čímž jde ruku v ruce množství produkovaných emisí oxidů dusíku, “ vysvětluje Libor Fleischhans. A dodává: „Jízdní zkoušky ukazují, že ventil systému EGR se uzavře třeba na celých čtyřicet kilometrů jízdy, aniž se při tom uloží do paměti řídicí jednotky motoru jakákoliv závada.“

„Jiným příkladem může být vstřikování kapaliny AdBlue, kde jsme u nejmenované značky zaznamenali tzv. "šetření" močovinou, kdy se režim vstřikování do výfuku naprosto změnil v tom smyslu, že vozidlo při zkušební jízdě v těch samých režimech, kdy močovinu vstřikovalo, vstřikování močoviny zastavilo, a vůz jel třeba 30 km naprosto bez jediného vstříknutí močoviny, prostě jako kdyby systém močovinou šetřil," vysvětluje Fleischhans. A dodává: „Podobné chování na válcové zkušebně jsme ani při opakovaných testech nikdy nezaznamenali. Naopak močovina byla vstřikována s naprosto železnou pravidelností přesně v těch samých úsecích". Popsaný vzorek nicméně nepocházel z koncernu VW... „A pak jsou tu ještě opravy. Při nich se setkáváme s tím, že určité věci na některých vozidlech fungují bez problémů a na jiných ty samé systémy s komplikacemi. Jde o konstrukční šikovnost každého výrobce. Bez chyb nepracuje nikdo. Musíme mít na paměti, že jsou to stále jen lidé, kteří techniku vyvíjejí. Že ale přeroste tato snaha "stačit" technicky a přitom "nepředražit" v tyto cílené podvody a trend, mne překvapuje,” uzavírá celou věc Libor Fleischhans.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman

Minulý týden skončil v čele Akademie věd, včera vykročil…

Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech

Velká Británie formálně oznámila Evropské unii svůj záměr…

CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu

Obchodní společnost Makro Cash & Carry ČR distribuční…

Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka

Třicátý ročník filmové přehlídky se uskuteční od 20. do…

 
 

Přidat názorDiskuse: Skandál VW s emisemi. Kde je zakopaný pes?…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

Dnes 12:49

Nástupce Volkswagenu (Passat) CC bude v době zahájení prodeje dostupný výhradně s dvěma vrcholnými motory, 2.0 TDI a 2.0 TSI.




Blesk.cz

Chata poblíž Masečína lehla popelem: Škoda je 1,7 milionu

Chata poblíž Masečína lehla popelem: Škoda je 1,7 milionu

Poblíž vesnice Masečín začala ve středu dopoledne hořet chata. K požáru vyjeli středočeští hasiči, kteří zhruba…

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim zaplatí pečovatelku

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim…

Vláda ve středu odsouhlasila novelu o sociálních službách a posílá ji k posouzení Sněmovně. Norma zavádí…

 

iSport.cz

Olympijské hry s hráči z NHL? IIHF boj nevzdává, nabízí peníze

Olympijské hry s hráči z NHL? IIHF boj nevzdává,…

Mezinárodní hokejová federace se rozhodla uhradit hráčům NHL cestovní náklady a pojištění ve snaze zajistit…

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým je v pozoru, řekl Rada

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým…

Změnil systém bránění, během pauzy pracoval s týmem na kondici a ještě stihl individuální pohovory s hráči.…

 

Reflex.cz

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur, Česko nic. Loni se jich vrátilo domů jen 82 tisíc

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur,…

Některé státy Evropy lákají migranty nejenom štědrými sociálními dávkami a vstřícným postupem při udělování…

Ceny pohonných hmot klesají. Tady je pět důvodů, proč mohou klesat dál

Ceny pohonných hmot klesají. Tady je pět důvodů,…

Právě teď jsou podle dat CCS na českých pumpách nejnižší ceny nafty a benzínu v letošním roce. Přispěl k tomu…