K mání je Škoda 120 GLS v dokonalém stavu. Cena však není největší problém…
Sehnat dnes Škodu 120 v hezkém a originálním stavu není jenom tak. Na našich silnicích stále není problém jich potkat docela dost, většinou jde ale o vraky, garážové úpravy nebo tuning, což bývá z mého pohledu asi to největší zlo. Avšak, čest výjimkám!
Narazíte-li na hezký kousek, je pravděpodobné, že nějaké peníze přesto do renovace vrazíte, ona ale nemusí být nejnižší ani ta prvotní investice. Navíc se vámi vybraný vůz nemusí nacházet ve stejném státě, a dokonce ani kontinentě.
Poohlížet se po starých škodovkách v zahraničí nemusí být tak špatný nápad, kupříkladu v Německu můžete narazit hned na několik hezkých kousků Škody 120. Například „elko“ s necelými 60.000 ujetými kilometry, rokem výroby 1981 a cenou 7900 eur (asi 205.000 Kč, snímky v galerii).
Prokousáváte se inzertními servery dál a dál, když tu najednou narazíte na 120 GLS (Grand de Luxe Super, nejluxusnější provedení) za stále relativně přijatelných 8000, jenže bohužel kanadských dolarů a auto se nachází ve městě Mississauga, šestém největším městě Kanady. A to už bude oříšek…
Podívejte se na náš test Škody 105 L:
Cena v přepočtu na koruny činí nějakých 141.000 Kč, což je ještě relativně v pořádku, pokud uvážíme, že vůz od své výroby v roce 1985 najel jenom 12.500 kilometrů a je v naprosto bezvadném stavu. Soudě podle roku výroby jde o verzi s pětistupňovou převodovkou a úhlovou zadní nápravou. Majitel vůz inzeruje na serveru kijiji.ca, odkud pocházejí také fotografie, nečekejte ale více než naprosto základní informace a dodatek, že vůz jede jako nový.
Možná vás napadne, jak se Škoda 120 do Kanady vlastně dostala, ona se tam ale nabízela zcela běžně. Do Ameriky se začaly škodovky dovážet v roce 1947, tehdy se podle dostupných informací prodalo pět tudorů, větší počet vozů se však prodal až v roce 1957, kdy bylo zaregistrováno přes 400 vozů Škoda Spartak. Tím se dostávám ke Kanadě – tam se v roce 1950 prodalo přes jedenáct set tudorů. O trend však rozhodně nešlo, protože o rok později padly prodeje škodovek na nulu.
Server iDnes.cz, který informace o počínání Škody v zámoří zveřejnil, přičítá výkyvy v prodejích tehdejší politické situaci, zejména pak faktu, že značka nemohla mít v zahraničí oficiální zastoupení. Na začátku sedmdesátých let prodeje škodovek v Kanadě i USA skončily, zlomovým okamžikem však byl rok 1983, kdy si obchodník Gary Berg založil firmu Skocar a začal vozy Škoda v Kanadě opět nabízet. Šlo o modely 105/120, díky čemuž se do země pravděpodobně dostala i stodvacítka GLS inzerovaná na serveru kijiji.ca.