Škoda Octavia (A4, 1996-2011): První novodobá octavie slaví 15 let
Před 15 lety, 3. září 1996, byla slavnostně zahájena výroba první novodobé generace Škody Octavia. Model, který jako první vznikl pod taktovkou VW Group, se stal základem úspěchu Škody na náročných trzích západní Evropy.
Vývojové práce na novodobé Škodě Octavia začaly v roce 1992, krátce po tom, co Škodu koupil německý Volkswagen.
Automobil, vycházející z technického základu VW Golf 4. generace, dostal zcela novou karoserii liftback s mimořádně objemným zavazadlovým prostorem, který se v 90. letech stal charakteristickým znakem všech modelů Škody. S místem na zadních sedadlech to už tak slavné nebylo.
První představení Octavie veřejnosti proběhlo v dubnu 1996, oficiální zahájení výroby se odehrálo 3. září 1996.
Posun od zastaralé Felicie k Octavii byl obrovský co do rozměrů i použité techniky. Novinkou pro Škodu byly s ohledem na tehdejší výrobní program největší české automobilky výkonné motory s pětiventilovou technikou 1,8 20V (92 kW), ale především úsporné motory 1,9 TDI (66 kW).
Do výbavy Octavií bylo možné objednat řadu prvků výbavy do té doby pro vozy Škoda nedostupných: dvojici čelních airbagů, boční airbagy, elektronicky regulovanou klimatizaci, elektrické ovládání všech oken, tempomat, vyhřívání sedadel, automatickou převodovku nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním.
Škoda Octavia Combi se představila na konci zimy v roce 1998. Mimořádně velký zavazadelník v tomto kombi nižší střední třídy konkuroval svou velikostí automobilům o dvě třídy větším. Novinkou, která se dodávala nejprve pouze pro kombi, byl motor 1,8T (110 kW, 210 Nm).
V závěru 90. let byla představena i luxusní verze Laurin & Klement, která se lišila nejen velkorysou standardní výbavou (mj. čalounění interiéru kůží), ale taky novými světlomety s čirou optikou.
Škoda Octavia I (Tour) - dodávky zákazníkům v letech 1997-2002 | ||||||
Model | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
Octavia I | 47 876 | 87 127 | 90 733 | 96 253 | 97 925 | 98 766 |
Octavia Combi I | - | 15 246 | 52 518 | 62 250 | 67 386 | 65 251 |
Octavia I celkem | 47 876 | 102 373 | 143 251 | 158 503 | 165 311 | 164 017 |
Pro potřeby státních institucí byla vyrobena omezená série Octavií s prodlouženým rozvorem. Celková délka vozu vzrostla na 4591 mm (série 4511 mm), rozvor byl prodloužen na 2592 mm (série 2512 mm). Prodloužení karoserie bylo provedeno neobvykle, pomocí protažení B-sloupku. Tím se zvětšil prostor pro cestující. Automobil dostal novou střechu, prahy, výztuhy a již zmíněný střední sloupek.
Milým překvapením se stala Octavie RS s výkonnější verzí motoru 1,8T (132 kW, 235 Nm), vyráběná jako liftback i jako kombi.
Velkou popularitu si vysloužily verze s pohonem všech kol, řešeným mezinápravovou spojkou Haldex. Na rozdíl od současné Octavie byl pohon všech kol dodáván jak pro kombi, tak pro liftback.
Jediná rozsáhlejší modernizace první Octavie přišla v roce 2001, vizuálně se změnila přední maska, širšího nasazení se dočkala hodnotnější verze přístrojové desky, do výroby se dostaly výkonnější turbodiesely.
V první Octavii bylo možné najít zážehové motory 1,4 (44 kW), 1,4 (55 kW), 1,6 (55 kW), 1,6 (74 kW), 1,6 (75 kW), 1,8 (92 kW), 1,8T (110 kW), 1,8 (132 kW), 2,0 (85 kW). Pro řecký trh byla v nabídce také verze 1,8T (142 kW).
Turbodiesely měly všechny zdvihový objem 1,9 l, výkonové verze měly 50 kW (SDI), 66 kW, 74 kW, 81 kW a 96 kW.
Škoda Octavia I (Tour) - dodávky zákazníkům v letech 2003-2009 | ||||||||
Model | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Octavia I | 97 198 | 82 259 | 48 999 | 53 783 | 58 287 | 65 544 | 32 825 | 17 317 |
Octavia Combi I | 68 437 | 58 427 | 20 802 | 15 540 | 14 242 | 12 046 | 10 920 | 8 638 |
Octavia I celkem | 165 635 | 140 686 | 69 801 | 69 323 | 72 529 | 77 590 | 43 745 | 25 955 |
Výroba první generace pokračovala i po uvedení druhé novodobé Octavie v roce 2004. Od tohoto roku dostala první Octavia název Octavia Tour.
Celkem automobilka ve variantách liftback a kombi vyrobila asi 1,5 milionu kusů tohoto modelu.