Škoda Octavia (A4, 1996-2011): První novodobá octavie slaví 15 let

Škoda Octavia (A4, 1996-2011): První novodobá octavie slaví 15 let

 
 

Auto postavené na podvozku Golfu IV dostalo výklopnou splývavou záď, velký kufr a moderní motory.

Před 15 lety, 3. září 1996, byla slavnostně zahájena výroba první novodobé generace Škody Octavia. Model, který jako první vznikl pod taktovkou VW Group, se stal základem úspěchu Škody na náročných trzích západní Evropy.

Vývojové práce na novodobé Škodě Octavia začaly v roce 1992, krátce po tom, co Škodu koupil německý Volkswagen.

Automobil, vycházející z technického základu VW Golf 4. generace, dostal zcela novou karoserii liftback s mimořádně objemným zavazadlovým prostorem, který se v 90. letech stal charakteristickým znakem všech modelů Škody. S místem na zadních sedadlech to už tak slavné nebylo.

První představení Octavie veřejnosti proběhlo v dubnu 1996, oficiální zahájení výroby se odehrálo 3. září 1996.

Posun od zastaralé Felicie k Octavii byl obrovský co do rozměrů i použité techniky. Novinkou pro Škodu byly s ohledem na tehdejší výrobní program největší české automobilky výkonné motory s pětiventilovou technikou 1,8 20V (92 kW), ale především úsporné motory 1,9 TDI (66 kW).

Do výbavy Octavií bylo možné objednat řadu prvků výbavy do té doby pro vozy Škoda nedostupných: dvojici čelních airbagů, boční airbagy, elektronicky regulovanou klimatizaci, elektrické ovládání všech oken, tempomat, vyhřívání sedadel, automatickou převodovku nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním.

Škoda Octavia Combi se představila na konci zimy v roce 1998. Mimořádně velký zavazadelník v tomto kombi nižší střední třídy konkuroval svou velikostí automobilům o dvě třídy větším. Novinkou, která se dodávala nejprve pouze pro kombi, byl motor 1,8T (110 kW, 210 Nm).

V závěru 90. let byla představena i luxusní verze Laurin & Klement, která se lišila nejen velkorysou standardní výbavou (mj. čalounění interiéru kůží), ale taky novými světlomety s čirou optikou.

Škoda Octavia I (Tour) - dodávky zákazníkům v letech 1997-2002
Model199719981999200020012002
Octavia I47 87687 12790 73396 25397 92598 766
Octavia Combi I-15 24652 51862 25067 38665 251
Octavia I celkem47 876102 373143 251158 503165 311164 017

Pro potřeby státních institucí byla vyrobena omezená série Octavií s prodlouženým rozvorem. Celková délka vozu vzrostla na 4591 mm (série 4511 mm), rozvor byl prodloužen na 2592 mm (série 2512 mm). Prodloužení karoserie bylo provedeno neobvykle, pomocí protažení B-sloupku. Tím se zvětšil prostor pro cestující. Automobil dostal novou střechu, prahy, výztuhy a již zmíněný střední sloupek.

Milým překvapením se stala Octavie RS s výkonnější verzí motoru 1,8T (132 kW, 235 Nm), vyráběná jako liftback i jako kombi.

Velkou popularitu si vysloužily verze s pohonem všech kol, řešeným mezinápravovou spojkou Haldex. Na rozdíl od současné Octavie byl pohon všech kol dodáván jak pro kombi, tak pro liftback.

Jediná rozsáhlejší modernizace první Octavie přišla v roce 2001, vizuálně se změnila přední maska, širšího nasazení se dočkala hodnotnější verze přístrojové desky, do výroby se dostaly výkonnější turbodiesely.

V první Octavii bylo možné najít zážehové motory 1,4 (44 kW), 1,4 (55 kW), 1,6 (55 kW), 1,6 (74 kW), 1,6 (75 kW), 1,8 (92 kW), 1,8T (110 kW), 1,8 (132 kW), 2,0 (85 kW). Pro řecký trh byla v nabídce také verze 1,8T (142 kW).

Turbodiesely měly všechny zdvihový objem 1,9 l, výkonové verze měly 50 kW (SDI), 66 kW, 74 kW, 81 kW a 96 kW.

Škoda Octavia I (Tour) - dodávky zákazníkům v letech 2003-2009
Model20032004200520062007200820092010
Octavia I97 19882 25948 99953 78358 28765 54432 82517 317
Octavia Combi I68 43758 42720 80215 54014 24212 04610 9208 638
Octavia I celkem165 635140 68669 80169 32372 52977 59043 74525 955

Výroba první generace pokračovala i po uvedení druhé novodobé Octavie v roce 2004. Od tohoto roku dostala první Octavia název Octavia Tour.

Celkem automobilka ve variantách liftback a kombi vyrobila asi 1,5 milionu kusů tohoto modelu.

Škoda Octavia Combi Tour 1,9 TDI PD: Poslední jízdní dojmy

Anketa

Optimálním motorem pro Octavii byl
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Škoda Octavia

 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia (A4, 1996-2011): První…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním…

Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla! Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

V Chrudimi se aktuálně prodává na první pohled obyčejná…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…