Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia (A4, 1996-2011): První novodobá octavie slaví 15 let

Ondřej Láník
Diskuze (86)
Auto postavené na podvozku Golfu IV dostalo výklopnou splývavou záď, velký kufr a moderní motory.

Před 15 lety, 3. září 1996, byla slavnostně zahájena výroba první novodobé generace Škody Octavia. Model, který jako první vznikl pod taktovkou VW Group, se stal základem úspěchu Škody na náročných trzích západní Evropy.

Vývojové práce na novodobé Škodě Octavia začaly v roce 1992, krátce po tom, co Škodu koupil německý Volkswagen.

Automobil, vycházející z technického základu VW Golf 4. generace, dostal zcela novou karoserii liftback s mimořádně objemným zavazadlovým prostorem, který se v 90. letech stal charakteristickým znakem všech modelů Škody. S místem na zadních sedadlech to už tak slavné nebylo.

První představení Octavie veřejnosti proběhlo v dubnu 1996, oficiální zahájení výroby se odehrálo 3. září 1996.

Posun od zastaralé Felicie k Octavii byl obrovský co do rozměrů i použité techniky. Novinkou pro Škodu byly s ohledem na tehdejší výrobní program největší české automobilky výkonné motory s pětiventilovou technikou 1,8 20V (92 kW), ale především úsporné motory 1,9 TDI (66 kW).

Do výbavy Octavií bylo možné objednat řadu prvků výbavy do té doby pro vozy Škoda nedostupných: dvojici čelních airbagů, boční airbagy, elektronicky regulovanou klimatizaci, elektrické ovládání všech oken, tempomat, vyhřívání sedadel, automatickou převodovku nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním.

Škoda Octavia Combi se představila na konci zimy v roce 1998. Mimořádně velký zavazadelník v tomto kombi nižší střední třídy konkuroval svou velikostí automobilům o dvě třídy větším. Novinkou, která se dodávala nejprve pouze pro kombi, byl motor 1,8T (110 kW, 210 Nm).

V závěru 90. let byla představena i luxusní verze Laurin & Klement, která se lišila nejen velkorysou standardní výbavou (mj. čalounění interiéru kůží), ale taky novými světlomety s čirou optikou.

Škoda Octavia I (Tour) - dodávky zákazníkům v letech 1997-2002
Model199719981999200020012002
Octavia I47 87687 12790 73396 25397 92598 766
Octavia Combi I-15 24652 51862 25067 38665 251
Octavia I celkem47 876102 373143 251158 503165 311164 017

Pro potřeby státních institucí byla vyrobena omezená série Octavií s prodlouženým rozvorem. Celková délka vozu vzrostla na 4591 mm (série 4511 mm), rozvor byl prodloužen na 2592 mm (série 2512 mm). Prodloužení karoserie bylo provedeno neobvykle, pomocí protažení B-sloupku. Tím se zvětšil prostor pro cestující. Automobil dostal novou střechu, prahy, výztuhy a již zmíněný střední sloupek.

Milým překvapením se stala Octavie RS s výkonnější verzí motoru 1,8T (132 kW, 235 Nm), vyráběná jako liftback i jako kombi.

Velkou popularitu si vysloužily verze s pohonem všech kol, řešeným mezinápravovou spojkou Haldex. Na rozdíl od současné Octavie byl pohon všech kol dodáván jak pro kombi, tak pro liftback.

Jediná rozsáhlejší modernizace první Octavie přišla v roce 2001, vizuálně se změnila přední maska, širšího nasazení se dočkala hodnotnější verze přístrojové desky, do výroby se dostaly výkonnější turbodiesely.

V první Octavii bylo možné najít zážehové motory 1,4 (44 kW), 1,4 (55 kW), 1,6 (55 kW), 1,6 (74 kW), 1,6 (75 kW), 1,8 (92 kW), 1,8T (110 kW), 1,8 (132 kW), 2,0 (85 kW). Pro řecký trh byla v nabídce také verze 1,8T (142 kW).

Turbodiesely měly všechny zdvihový objem 1,9 l, výkonové verze měly 50 kW (SDI), 66 kW, 74 kW, 81 kW a 96 kW.

Škoda Octavia I (Tour) - dodávky zákazníkům v letech 2003-2009
Model20032004200520062007200820092010
Octavia I97 19882 25948 99953 78358 28765 54432 82517 317
Octavia Combi I68 43758 42720 80215 54014 24212 04610 9208 638
Octavia I celkem165 635140 68669 80169 32372 52977 59043 74525 955

Výroba první generace pokračovala i po uvedení druhé novodobé Octavie v roce 2004. Od tohoto roku dostala první Octavia název Octavia Tour.

Celkem automobilka ve variantách liftback a kombi vyrobila asi 1,5 milionu kusů tohoto modelu.

Ondřej Láník
Diskuze (86)
6. 9. 2011 10:53
Re: Čas sa zastaviť nedá ....
O2 je sice o kus ďalej jak píšeš, ale taky ceny náhradních dílů jsou o kus ďalej, až budeš měnit 2 hmotovej setrvačník na 20K nebo PD vstřikovače po 10 tisíc kus, tak si budeš říkat jestli by ti nakonec ten skoro bezporuchovej low end nestačil. Proto radši jezdím v lowendový plečce typu O1.
6. 9. 2011 10:50
Re: octavia tour
Tak ještě jednou. Naprosto každá oktávka má signalizaci zapnutých světel. Pokud mu to nefunguje, tak si to musí opravit. Možná vadný čidlo oteřených dveří nebo někde přeskřípanej drát. Jinak to nebude.
6. 9. 2011 10:48
Re: octavia tour
já bych tě jen opravil " o kultivovanosti oproti DŘÍVĚJŠÍM dieselům nemůže být ani řeč." a signalizaci rozsvícených světel měla každá oktávka i ta nejholejší holina.
6. 9. 2011 10:45
Re: OCTAVIA
jak tehdy? Vždyť ho cpou ještě do nový oktávky.
6. 9. 2011 10:42
Re: OCTAVIA
Pokud ji neženeš v zatáčkách do extrémů tak ta náprava, ale zase tak nevadí.