23.6. 2018 Petr Slováček

Škodovka hledá nové nápady tam, kde by vás to nejspíš nenapadlo

 

Mladoboleslavská Škodovka shání nápady u izraelských vývojářů. Ti vymysleli, jak nezapomenout dítě v rozpáleném autě na slunci. Nebo umí vypnout airbag u špatně připoutaného pasažéra. Předvedli nám to naživo.

S naším systémem už nikdy nezůstane žádné dítě nebo zvíře zapomenuto v autě! Vidíte mikrovibrace zaznamenané u spícího kojence? To nám ukazuje nadšený vývojář společnosti Guardian Optic Technologies na monitoru před nosem.

Sedíme přitom na rušné ulici Tel Avivu před místním showroomem Škoda Auto a ze všeho nejvíc řešíme, proč zrovna národy z horkých zemí neumějí používat klimatizaci – zatímco venku je přes třicet, v autě je snad osmnáct. To ještě nic není proti hotelovým lobby. Angíno, vítej!

Nefotit, tajné!

Do toho je nám trapné přiznat, že pořád nechápeme, v čem je systém zabudovaný v na pohled obyčejné šedivé oktávce tak unikátní. Prý je tak tajný, že ho nesmíme fotit. Proto ho neuvidíte. Můžeme ale prozradit, že kromě chumlu kabelů a obrazovek jsme nemohli spustit oči z optického čidla vytrčeného do interiéru. „U sériové verze bude tak malé, že ho nespatříte,“ reaguje technik na naše pohledy.

A vzápětí dodává, že čidlo samotné není tak unikání. To je až program, naladěný třeba na situace, kdy pasažéři sedí v autě nakřivo – v případě nárazu odpojí nebo ztlumí airbagy, které by jim způsobily větší zranění než náraz. Za pár let se takový 3D skener možná objeví i v sériových škodovkách.

Psali jsme: Škoda bude mít do roku 2025 čtyři elektromobily, řekl šéf značky Maier

Kromě zmíněného projektu testuje mladoboleslavský výrobce v Izraeli šest dalších nápadů. „Obvykle je vyhodnotíme do tří měsíců. Ale nemusíme každý dotáhnout do cíle. I to je pokrok,“ vysvětluje nám Jarmila Plachá, vedoucí vývojové laboratoře Škoda Auto DigiLab. Výrobce si do roku 2025 stanovil strategii digitalizace a podobných líhní existuje jen u VW čtyřicet. Dokonce se běžně paralelně pracuje na stejných projektech u Volkswagenu i Škodovky.

Digitalizace přichází

Výrobce z Mladé Boleslavi už v Tel Avivu založil pobočku pod názvem DigiLab Israel, která hledá nejlepší místní nápady. Polovinu vlastní místní importér škodovek Champion Motors. Škoda je čtvrtou nejprodávanější značkou v Izraeli, a dokonce první z dovážených evropských. Češi sem vyvezou ročně víc aut než Němci nebo Britové.

I proto tady hledají IT nápady, jako je zmíněný systém sledování interiéru vozu. V českém DigiLabu pracuje pětadvacet lidí, v Izraeli stačí dva. „Máme tady dobrou pozici, lidé značku Škoda Auto znají a chtějí s námi spolupracovat,“ říká český zástupce v Izraeli Vít Lichtenstein. Fabrika se takto připravuje na dobu, kdy bude stále složitější nová auta prodávat – lidé je prý nebudou chtít vlastnit, ale radši si je půjčovat. Proto výrobce hledá lidi, které dřív automobilový průmysl negeneroval. Například kodiaq je jako první škodovka plně připojitelný na síť a každý další model bude následovat. To s sebou přirozeně nese nové otázky kolem bezpečnosti aut – možnosti sledování jejich pohybu, hackerských útoků a podobně.

Křemíková poušť

O nápadité mozky nemají Izraelci nouzi. Vždyť země pod Sionem brzo převezme štafetu centra pokroku místo kalifornského Silicon Valley alias Křemíkového údolí. Polovina dospělých Izraelců má vysokoškolské vzdělání (jsou v tom třetí na světě po Kanadě a Japonsku) a místnímu technologickému středisku se už dokonce s nadsázkou přezdívá Křemíková poušť – právě nehostinné krajině vděčí Izraelci za svůj technologický vzestup. Roky bojovali s nedostatkem vody, až se naučili odsolovat mořskou vodu. A dnes školí celý svět, jak na to. Dál než většina zemí jsou v armádním vývoji, odběratelem řady vynálezů je právě vojsko – vždyť už od svého vzniku před 70 lety prakticky bez vydechnutí bojují o území historické Palestiny.

V době naší návštěvy se v Tel Avivu konala konference o budoucnosti mobility Ecomotion. Tam jsme spatřili řadu nápadů. Ale systém Guardian sledující interiér auta nad ně vyčníval už jen tím, že nám tvůrci předvedli, k čemu je opravdu využitelný. U řady konkurenčních stánků jsme spíše nabyli dojmu, že nápad je to hlavní a zbytek se nějak udělá. Proto založili Češi v Izraeli pobočku mateřské automobilky, aby odlišili dobré nápady od těch špatných přímo u zdroje.

Jarmila Plachá, DigiLab: Musíme tady být

Jarmila Plachá je zkušenou manažerkou v bankovnictví a telekomunikacích. Před dvěma lety stála za rozjezdem digitální laboratoře automobilového výrobce Škoda DigiLab. Podnik vystupuje samostatně, dokonce ani nesídlí v Mladé Boleslavi, ale v Praze kousek od naší redakce. V poslední době o něm bylo slyšet v souvislosti s platformou na sdílení aut HoppyGo, která fúzovala se Smile Car od Leo Expressu.

Proč jste založili pobočku v Izraeli?

V digitálním byznysu musíte být fakt rychlí. Pokud chceme být nejlepší, nemůžeme to dělat z Prahy, ale od těch nejlepších. Izrael je centrum startupů. Je to komunita, která se mezi sebou zná. Proto Izrael.

A proč ne kalifornské Silicon Valley?

V Silicon Valley by nebylo založení pobočky DigiLabu tak průhledné, je to tam všechno mnohem složitější.

Autocars Sabra GT: Jediný sporťák z Izraele je na prodej, stojí přes milion

Proč jsou zrovna Izraelci tak nadaní?

Za mnohými společnostmi je vývoj pro armádu. Je tady široká nabídka mladých vzdělaných lidí, které my identifikujeme a hledáme cestu, jak jejich nápady zpeněžit.

Znamená to, že Škoda Auto už se nesoustředí jen na auta?

Chceme postavit nový obchodní model. Takový nový ekosystém mobility. Mimo jiné hledáme způsob, jak zajistit práci ve výrobě, až se auta nebudou tak prodávat. Lidé je budou například sdílet mezi sebou.

Kdy to bude?

Musí se vyřešit některé podmínky. Například pojištění lidí, a ne aut.

Spolupracujeme s TipCars.com
Oponent Kremlu Navalnyj byl zadržen při odchodu z věznice Oponent Kremlu Navalnyj byl zadržen při odchodu z věznice

Ruská policie zadržela opozičního předáka Alexeje…

USA zaváděním cel provozují obchodní šikanu, tvrdí Čína USA zaváděním cel provozují obchodní šikanu, tvrdí Čína

Spojené státy se dopouštějí obchodní šikany a zaváděním…

Do Česka vstoupil největší světový provozovatel coworkingu WeWork Do Česka vstoupil největší světový provozovatel coworkingu WeWork

Na jaře 2019 se v Praze na Národní třídě otevře první…

Větrem povalené stromy omezily dopravu, bez proudu jsou tisíce míst v Česku Větrem povalené stromy omezily dopravu, bez proudu jsou tisíce míst v Česku

Silný vítr v Česku omezil vlakovou i automobilovou…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 





 
Prohlédněte si nejextrémnější vozidla Tatra Force

Nejextrémnější Tatry Force: Nejdrsnější vozidla hezky pohromadě!

Dnes 08:00

Tatra Force v současnosti patří k hlavním pilířům v nabídce své značky a zároveň se v posledních letech stala základem pro řadu výjimečných vozidel, která si můžete připomenout v galerii.




Blesk.cz

Módní policie: Módní stopa vesničky mé střediskové

Módní policie: Módní stopa vesničky mé střediskové

Již dlouho čekám, kdy se pohnou ledy a masová veřejnost (myslím celou republiku, včetně obcí, městysů) se stane…

Prodělali mrtvici, lékaři je odepsali. Nikdy není nic ztraceno, říká odbornice

Prodělali mrtvici, lékaři je odepsali. Nikdy není…

Pokud postihne člověka cévní mozková příhoda, následky mohou být fatální. Postižený přijde o hybnost, může mít…

 

iSport.cz

Woods je zpět! Po pěti letech vyhrál turnaj a dojímal se: Tělo byla troska!

Woods je zpět! Po pěti letech vyhrál turnaj a…

Bývalý první golfista světa Tiger Woods vyhrál Tour Championship v Atlantě, na PGA Tour se dočkal turnajového…

Slavii dochází hráči. Náš program je nemilosrdný, řekl Trpišovský

Slavii dochází hráči. Náš program je nemilosrdný,…

Dobře věděl, že jeho mužstvo nečeká ve vršovickém derby proti Bohemians nic lehkého. Tím spíš, když slávisté…

 

Reflex.cz

Střední Evropa v bodě nula. Jak vypadalo Polsko před vstupem do Evropské unie?

Střední Evropa v bodě nula. Jak vypadalo Polsko před…

Polská ekonomika dnes roste čtyřikrát rychleji, než jaký je průměr Evropské unie. Nezaměstnanost pohybující se…

Problém pro Agrofert? Tlak na omezení zemědělské chemie roste

Problém pro Agrofert? Tlak na omezení zemědělské…

Nejlukrativnější byznys holdingu Agrofert čekají podle všeho v nedaleké budoucnosti krušné chvíle. Důvodem je…