Škoda Auto: Pololetní hospodářský výsledek znehodnocuje silná koruna
K hospodářskému výsledku koncernu Volkswagen v prvním pololetí 2008 přispěla skupina Škoda Auto provozním hospodářským výsledkem ve výši 381 mil. €. Nárůst o 25 mil. € (+ 7,0 %) oproti srovnatelnému období loňského roku byl již výrazným způsobem negativně ovlivněn vývojem kurzu české koruny.
V lokální účetní závěrce se vliv silné české koruny vůči všem relevantním světovým měnám projevil ještě výrazněji. Tržby dosáhly výše 111,7 mld. Kč (meziročně -1,6 %), a provozní výsledek hodnoty 9,6 mld. Kč (meziročně -3,9 %).
„Poprvé za období vykazování dle metodiky IFRS (rok 2005) dochází k meziročnímu poklesu všech významných finančních veličin“, komentuje situaci Holger Kintscher, člen představenstva pro oblast ekonomie a dále uvádí: „Jako největšího vývozce v ČR nás aktuální silná pozice koruny vůči všem významným světovým měnám výrazně brzdí. Při rostoucím objemu prodejů nutně zaznamenáváme pokles tržeb. Ve srovnání s prvním pololetím 2007 je náš aktuální provozní výsledek zatížen kurzovými efekty ve výši cca 2,3 miliardy Kč.“
Výroba
Tradiční výrobní závody mateřské společnosti Škoda Auto se nacházejí v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách (Česká republika), montážní závody Skupiny působí v indickém Aurangabadu a ruské Kaluze. Od roku 2007 se rozšířil sortiment vyráběných hotových vozů i o modely značek Volkswagen a Audi.
Kromě vlastních výrobních a montážních závodů spolupracuje Škoda dlouhodobě s partnerskými závody v Salomonovu (Ukrajina), Sarajevu (Bosna a Hercegovina), Usť-Kamenogorsku (Kazachstán), které z dodaných montážních sad vozů provádějí jejich finální kompletaci. Vozy Škoda jsou na základě licenční smlouvy od roku 2007 vyráběny také závodem SVW v Šanghaji (Čína). Od března 2008 jsou rovněž nově využívány výrobní kapacity bratislavského závodu VW (Slovensko).
Licenční výroba Čína | 1.pol.2008 | 1.pol.2007 | 2008/2007 [%] |
Fabia II | 44 | 0 | - |
Octavia | 28 681 | 0 | - |
Celkem | 28 725 | 0 | - |
Výroba Slovensko | 1.pol.2008 | 1.pol.2007 | 2008/2007 [%] |
Octavia | 6 474 | 0 | - |
Celkem | 6 474 | 0 | - |
Nová generace modelu Škoda Fabia na výrobních linkách již zcela vystřídala svého úspěšného předchůdce. V březnu roku 2008 byla ukončena produkce modelové řady Škoda Fabia v poslední vyráběné verzi Sedan. Za období od ledna do června roku 2008 bylo vyrobeno 146.233 vozů Škoda Fabia obou generací (meziročně + 18,0 %).
Řada Škoda Octavia znovu posílila svou pozici ve výrobním spektru. Celkem bylo v první polovině roku 2008 vyrobeno 116.279 vozů této modelové řady, což znamená o 9,7 % více oproti srovnatelnému období.
Škoda Octavia Tour v karosářských verzích liftback a kombi zůstává i nadále ve výrobním programu závodu Vrchlabí. Celková produkce dosáhla za sledované období počtu 49.272 vozů, což představuje 31,9% (!) meziroční nárůst (1-6/2007 37.357 vozů). O úspěchu modelové řady Škoda Octavia svědčí i skutečnost, že v březnu 2008 sjel z montážních pásů již 2.000.000. vůz řad Škoda Octavia a Škoda Octavia Tour.
Měsíc březen se nesl ve znamení náběhu výroby nové generace modelu Škoda Superb. Model Škoda Superb byl na linkách nahrazen jeho následníkem. Ve sledovaném období bylo vyrobeno 5.825 vozů Škoda Superb a 3.530 vozů Škoda Superb nové generace. Celková hodnota produkce těchto modelů tak za sledované období činila 9 355 vozů (meziročně - 11,5 %), což je pozitivní výsledek s ohledem na provedenou generační obměnu této modelové řady.
Výroba modelu Roomster dosáhla za první polovinu roku 2008 celkem 27.873 vozů, což představuje meziroční pokles o 26,6 %.
V montážním závodě Skupiny v indickém Aurangabadu bylo v prvním pololetí vyrobeno celkem 354 vozů Volkswagen Passat, 211 vozů Volkswagen Jetta a 83 vozů Audi A6.
Výroba vozů dle modelů | 1.pol.2008 | 1.pol.2007 | 2008/2007 [%] |
Fabia I | 0 | 33 296 | - |
Fabia Combi I (včetně Praktiku) | 12 | 49 751 | -100 |
Fabia Sedan | 2 844 | 6 630 | -57,1 |
Fabia II | 80 469 | 34 288 | >100 |
Fabia II Combi | 62 908 | 0 | - |
Fabia celkem | 146 233 | 123 965 | 18 |
Roomster | 27 837 | 37 913 | -26,6 |
Praktik | 4 194 | 2 405 | 74,4 |
Octavia Tour | 41 753 | 29 702 | 40,6 |
Octavia Combi Tour | 7 519 | 7 655 | -1,8 |
Octavia Tour celkem | 49 272 | 37 357 | 31,9 |
Octavia | 56 915 | 52 280 | 8,9 |
Octavia Combi | 59 364 | 53 701 | 10,5 |
Octavia celkem | 116 279 | 105 981 | 9,7 |
Superb I | 5 825 | 10 568 | -44,9 |
Superb II | 3 530 | 0 | - |
Superb celkem | 9 355 | 10 568 | -11,5 |
Celkem značka Škoda | 353 170 | 318 189 | 11 |
VW Passat (Indie) | 354 | 23 | - |
VW Jetta (Indie) | 211 | 0 | - |
Audi A6 (Indie) | 83 | 0 | - |
Celkem koncernové značky | 648 | 23 | - |
Celková produkce Skupiny Škoda Auto | 353 818 | 318 212 | 11,2 |
Po zohlednění licenční produkce v Číně a vozů vyrobených na Slovensku, které nejsou součástí celkové produkce Skupiny Škoda Auto, dosáhl v prvním pololetí počet celosvětově vyrobených Škodovek hodnoty 388 tisíc vozů (meziroční nárůst o více než 22 %).
Prodej
Dodávky zákazníkům ve sledovaném období vzrostly proti loňskému roku o 17,9 % na celkových 366.666 vozů. Značka Škoda byla úspěšná především na trzích východní Evropy (63.684 vozů; +40,1 %), kde zejména Rusko s 23.950 dodávkami zákazníkům (+83,7 %) a Ukrajina s 15.964 prodanými vozy (+51,2 %) potvrdily očekávané růstové tendence. Na nejrychleji rostoucím světovém trhu Číny prodala skupina 31.566 vozů (prodej obnoven v červnu 2007) a v Indii 9.556 vozů ( +61,6 %).
Vozů Škoda Fabia bylo celosvětově prodáno 136.985 ks. I přes obměnu modelu v provedení kombi a výběhu modelu v provedení sedan bylo dosaženo nárůstu prodeje (meziročně +14,5 %).
Nejprodávanější modelovou řadou byla opět Octavia - zřejmě nejúspěšnější model novodobé historie firmy. Zájem nepolevuje ani o staršé Octavii Tour, která je na trhu už třináctým rokem. Leto se prodalo 41.197 vozů, což je o 12,6 % více než loni.
Model Škoda Roomster včetně užitkové verze Škoda Praktik si s 33.769 prodanými vozy udržel své postavení na trhu (meziročně +1 %). Modelová řada Škoda Superb zaznamenala oproti srovnatelného období pokles a to v důsledku obměny modelu (9.425 prodaných vozů, meziročně - 15,1 %).
Dodávky zákazníkům dle modelů | 1.pol.2008 | 1.pol.2007 | 2008/2007 [%] |
Fabia I | 148 | 47 779 | -99,7 |
Fabia Combi I (včetně Praktiku) | 5 306 | 49 339 | -89,2 |
Fabia Sedan | 4 113 | 6 662 | -38,3 |
Fabia II | 82 317 | 15 887 | >100 |
Fabia II Combi | 45 101 | 0 | - |
Fabia celkem | 136 985 | 119 667 | 14,5 |
Roomster | 29 541 | 32 925 | -10,3 |
Praktik | 4 228 | 603 | >100 |
Octavia Tour | 34 470 | 28 986 | 18,9 |
Octavia Combi Tour | 6 727 | 7 598 | -11,5 |
Octavia Tour celkem | 41 197 | 36 584 | 12,6 |
Octavia | 88 245 | 57 202 | 54,3 |
Octavia Combi | 57 045 | 52 986 | 7,7 |
Octavia celkem | 145 290 | 110 188 | 31,9 |
Superb I | 7 654 | 11 095 | -31 |
Superb II | 1 771 | 0 | - |
Superb celkem | 9 425 | 11 095 | -15,1 |
Celkem značka Škoda | 366 666 | 311 062 | 17,9 |
„Situace je složitá. K tradičním nepříznivým faktorům vnějšího okolí (např. cena ropy, oceli a drahých kovů) přistupuje vývoj české koruny jako další významný rizikový faktor. Naším prioritním úkolem je nyní maximálně zmírnit dopad všech těchto extrémních vnějších vlivů.“, shrnuje situaci Holger Kintscher.