Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Auto: Pololetní hospodářský výsledek znehodnocuje silná koruna

Ondřej Láník
Diskuze (35)
Největší česká firma, i přes výrazné zvýšení objemů, nedokáže kompenzovat ztráty způsobené silnou korunou. Nejprodávanějším modelem je Octavia, nejstarší model v nabídce - Octavia Tour - zaznamenal dvanáctiprocentní růst odbytu.

K hospodářskému výsledku koncernu Volkswagen v prvním pololetí 2008 přispěla skupina Škoda Auto provozním hospodářským výsledkem ve výši 381 mil. €. Nárůst o 25 mil. € (+ 7,0 %) oproti srovnatelnému období loňského roku byl již výrazným způsobem negativně ovlivněn vývojem kurzu české koruny.

V lokální účetní závěrce se vliv silné české koruny vůči všem relevantním světovým měnám projevil ještě výrazněji. Tržby dosáhly výše 111,7 mld. Kč (meziročně -1,6 %), a provozní výsledek hodnoty 9,6 mld. Kč (meziročně -3,9 %).

„Poprvé za období vykazování dle metodiky IFRS (rok 2005) dochází k meziročnímu poklesu všech významných finančních veličin“, komentuje situaci Holger Kintscher, člen představenstva pro oblast ekonomie a dále uvádí: „Jako největšího vývozce v ČR nás aktuální silná pozice koruny vůči všem významným světovým měnám výrazně brzdí. Při rostoucím objemu prodejů nutně zaznamenáváme pokles tržeb. Ve srovnání s prvním pololetím 2007 je náš aktuální provozní výsledek zatížen kurzovými efekty ve výši cca 2,3 miliardy Kč.“

Výroba

Tradiční výrobní závody mateřské společnosti Škoda Auto se nacházejí v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách (Česká republika), montážní závody Skupiny působí v indickém Aurangabadu a ruské Kaluze. Od roku 2007 se rozšířil sortiment vyráběných hotových vozů i o modely značek Volkswagen a Audi.

Kromě vlastních výrobních a montážních závodů spolupracuje Škoda dlouhodobě s partnerskými závody v Salomonovu (Ukrajina), Sarajevu (Bosna a Hercegovina), Usť-Kamenogorsku (Kazachstán), které z dodaných montážních sad vozů provádějí jejich finální kompletaci. Vozy Škoda jsou na základě licenční smlouvy od roku 2007 vyráběny také závodem SVW v Šanghaji (Čína). Od března 2008 jsou rovněž nově využívány výrobní kapacity bratislavského závodu VW (Slovensko).

Licenční výroba Čína 1.pol.2008 1.pol.2007 2008/2007 [%]
Fabia II 44 0 -
Octavia 28 681 0 -
Celkem 28 725 0 -
Výroba Slovensko 1.pol.2008 1.pol.2007 2008/2007 [%]
Octavia 6 474 0 -
Celkem 6 474 0 -

Nová generace modelu Škoda Fabia na výrobních linkách již zcela vystřídala svého úspěšného předchůdce. V březnu roku 2008 byla ukončena produkce modelové řady Škoda Fabia v poslední vyráběné verzi Sedan. Za období od ledna do června roku 2008 bylo vyrobeno 146.233 vozů Škoda Fabia obou generací (meziročně + 18,0 %).

Řada Škoda Octavia znovu posílila svou pozici ve výrobním spektru. Celkem bylo v první polovině roku 2008 vyrobeno 116.279 vozů této modelové řady, což znamená o 9,7 % více oproti srovnatelnému období.

Škoda Octavia Tour v karosářských verzích liftback a kombi zůstává i nadále ve výrobním programu závodu Vrchlabí. Celková produkce dosáhla za sledované období počtu 49.272 vozů, což představuje 31,9% (!) meziroční nárůst (1-6/2007 37.357 vozů). O úspěchu modelové řady Škoda Octavia svědčí i skutečnost, že v březnu 2008 sjel z montážních pásů již 2.000.000. vůz řad Škoda Octavia a Škoda Octavia Tour.

Měsíc březen se nesl ve znamení náběhu výroby nové generace modelu Škoda Superb. Model Škoda Superb byl na linkách nahrazen jeho následníkem. Ve sledovaném období bylo vyrobeno 5.825 vozů Škoda Superb a 3.530 vozů Škoda Superb nové generace. Celková hodnota produkce těchto modelů tak za sledované období činila 9 355 vozů (meziročně - 11,5 %), což je pozitivní výsledek s ohledem na provedenou generační obměnu této modelové řady.

Výroba modelu Roomster dosáhla za první polovinu roku 2008 celkem 27.873 vozů, což představuje meziroční pokles o 26,6 %.

V montážním závodě Skupiny v indickém Aurangabadu bylo v prvním pololetí vyrobeno celkem 354 vozů Volkswagen Passat, 211 vozů Volkswagen Jetta a 83 vozů Audi A6.

Výroba vozů dle modelů 1.pol.2008 1.pol.2007 2008/2007 [%]
Fabia I 0 33 296 -
Fabia Combi I (včetně Praktiku) 12 49 751 -100
Fabia Sedan 2 844 6 630 -57,1
Fabia II 80 469 34 288 >100
Fabia II Combi 62 908 0 -
Fabia celkem 146 233 123 965 18
Roomster 27 837 37 913 -26,6
Praktik 4 194 2 405 74,4
Octavia Tour 41 753 29 702 40,6
Octavia Combi Tour 7 519 7 655 -1,8
Octavia Tour celkem 49 272 37 357 31,9
Octavia 56 915 52 280 8,9
Octavia Combi 59 364 53 701 10,5
Octavia celkem 116 279 105 981 9,7
Superb I 5 825 10 568 -44,9
Superb II 3 530 0 -
Superb celkem 9 355 10 568 -11,5
Celkem značka Škoda 353 170 318 189 11
VW Passat (Indie) 354 23 -
VW Jetta (Indie) 211 0 -
Audi A6 (Indie) 83 0 -
Celkem koncernové značky 648 23 -
Celková produkce Skupiny Škoda Auto 353 818 318 212 11,2

Po zohlednění licenční produkce v Číně a vozů vyrobených na Slovensku, které nejsou součástí celkové produkce Skupiny Škoda Auto, dosáhl v prvním pololetí počet celosvětově vyrobených Škodovek hodnoty 388 tisíc vozů (meziroční nárůst o více než 22 %).

Prodej

Dodávky zákazníkům ve sledovaném období vzrostly proti loňskému roku o 17,9 % na celkových 366.666 vozů. Značka Škoda byla úspěšná především na trzích východní Evropy (63.684 vozů; +40,1 %), kde zejména Rusko s 23.950 dodávkami zákazníkům (+83,7 %) a Ukrajina s 15.964 prodanými vozy (+51,2 %) potvrdily očekávané růstové tendence. Na nejrychleji rostoucím světovém trhu Číny prodala skupina 31.566 vozů (prodej obnoven v červnu 2007) a v Indii 9.556 vozů ( +61,6 %).

Vozů Škoda Fabia bylo celosvětově prodáno 136.985 ks. I přes obměnu modelu v provedení kombi a výběhu modelu v provedení sedan bylo dosaženo nárůstu prodeje (meziročně +14,5 %).

Nejprodávanější modelovou řadou byla opět Octavia - zřejmě nejúspěšnější model novodobé historie firmy. Zájem nepolevuje ani o staršé Octavii Tour, která je na trhu už třináctým rokem. Leto se prodalo 41.197 vozů, což je o 12,6 % více než loni.

Model Škoda Roomster včetně užitkové verze Škoda Praktik si s 33.769 prodanými vozy udržel své postavení na trhu (meziročně +1 %). Modelová řada Škoda Superb zaznamenala oproti srovnatelného období pokles a to v důsledku obměny modelu (9.425 prodaných vozů, meziročně - 15,1 %).

Dodávky zákazníkům dle modelů 1.pol.2008 1.pol.2007 2008/2007 [%]
Fabia I 148 47 779 -99,7
Fabia Combi I (včetně Praktiku) 5 306 49 339 -89,2
Fabia Sedan 4 113 6 662 -38,3
Fabia II 82 317 15 887 >100
Fabia II Combi 45 101 0 -
Fabia celkem 136 985 119 667 14,5
Roomster 29 541 32 925 -10,3
Praktik 4 228 603 >100
Octavia Tour 34 470 28 986 18,9
Octavia Combi Tour 6 727 7 598 -11,5
Octavia Tour celkem 41 197 36 584 12,6
Octavia 88 245 57 202 54,3
Octavia Combi 57 045 52 986 7,7
Octavia celkem 145 290 110 188 31,9
Superb I 7 654 11 095 -31
Superb II 1 771 0 -
Superb celkem 9 425 11 095 -15,1
Celkem značka Škoda 366 666 311 062 17,9

„Situace je složitá. K tradičním nepříznivým faktorům vnějšího okolí (např. cena ropy, oceli a drahých kovů) přistupuje vývoj české koruny jako další významný rizikový faktor. Naším prioritním úkolem je nyní maximálně zmírnit dopad všech těchto extrémních vnějších vlivů.“, shrnuje situaci Holger Kintscher.

Ondřej Láník
Diskuze (35)
Avatar - chlapecx
28. 7. 2008 18:44
Re: fabia
no to azse aasi jo:-)
Avatar - chlapecx
28. 7. 2008 18:42
Re: fabia
¨takfirmy nebo číňani? Shodite se
28. 7. 2008 11:55
Re: Octavia Tour
Nepovedal by som, že 1,4 MPI bol žravý motor. Ja som na ňom jazdil za 6,5-7 litrov benzínu, a to určite nechodím pomaly. Ale pre pretekára to motor určite nie je, vtedy si zrejme aj viac zapýta.
28. 7. 2008 11:07
člověk by nevěřil...
Docela by mne zajímalo co budou říkat přiznivci např FIATU na to, že Octavii se prodá více než Brav.Holt asi dobrej oddíl. >:D
28. 7. 2008 10:41
Re: fabia
No este kym zacneme oslavovat skvele predaje FII, treba si uvedomit jedno: oproti vlanajsku Skodovka vstupila na dva velmi velke trhy: Rusko a Cina. Tomu vdaci skoda za taky narast predaja. V tradicnych krajinach, kde ma Skoda silne meno (napr. Anglicko) pomer predaja FI-2007/FII-2008 svedci o niecom inom. A sice ze zakaznici maju stale trosku problem stotoznit sa s podivnymi proporciami FabieII...