Škoda Fabia Greenline – Tenká zelená linie

Škoda Fabia Greenline – Tenká zelená linie

 
 

CO2 ani saze ve výfuku zatím české řidiče ani trochu netrápí, a tak tím nejdůležitějším na modelech, které se hlásí k šetrnosti k životnímu prostředí, je spotřeba paliva. Jak to funguje u prvního takového modelu s nadčasově zeleným logem Škody Auto?

Pamětníci nám dají za pravdu, že jméno Green Line není v portfoliu Škody Auto vůbec nové. Nesl jej totiž jeden z posledních akčních modelů řady Favorit. Pastelově zelený vůz tehdy sotva stačil držet krok se soudobou automobilovou konkurencí, ale pro trhy střední a východní Evropy šlo o jednu z dostupných možností při výběru nového rodinného automobilu.

To dnešní Greenline už zcela odpovídá svému jménu. Ani dnes nejde o technický zázrak, ale prostředky, které zákazník investuje neslouží pouze k uspokojení ekologického ega. Pokud se navíc pohybujete v daňových oblastech, kde už došlo na specifikace daňových sazeb podle spotřeby paliva, resp. produkce oxidu uhličitého, může jít dokonce i o ekonomicky výhodnou investici. Mluvíme třeba o Francii…

SROVNÁVACÍ TEST
Opel Corsa 1.3 CDTI Sport vs. Škoda Fabia 1.4 TDI Sport – Blesk nebo šíp?

Česká realita je ale přeci jen poněkud odlišná. Těch několik desetin litru nebo možná litr nafty, který na každých 100 km ušetříte, pravděpodobně běžnému řidiči nevyváží vloženou investici do loga Greenline na zádi. I v ČR se ale najdou zákazníci, kteří naftové Fabie nakupují a některým z nich by nový model mohl cosi ušetřit. Podmínkou číslo jedna je zatížení vozu desítkami tisíc kilometrů ročně a určitá forma spolupráce.

Pod kapotou je známý tříválec 1,4 TDI PD v silnějším 59kW provedení. Snížení spotřeby bylo dosaženo známými a snadno pochopitelnými postupy, které ale v některých případech jdou proti módním trendům. Řeč je o úzkých pneumatikách Dunlop SP10 A s rozměrem 165/70 R14, které mají nižší valivý odpor. Šířka i formulový dezén s množstvím podélných a kolmých drážek budí už na pohled nedůvěru. Při jízdě je cítit tvrdší směs, která dříve začíná klouzat, ale i lehkost, s níž Fabie Greenline dokáže dojíždět na neutrál velké vzdálenosti.

obrázek [555 x 345]
 

Ve městě si brzy všimnete, že jízda rychlostí 50 km/h vyžaduje neobvyklou ostražitost. Na dvojku se při povoleném maximu v obci otáčky tříválce dostávají kamsi k 2300 min-1, a to už pronikavý zvuk vyzývá k přeřazení. Trojka je ale prvním rychlostním stupněm, který doznal prodloužení, takže otáčky padají hluboko pod 2000-1. Motor se i kolem 1500 min-1 statečně drží, ale stačí přibrzdění provozem pod 40 km/h, a je tu vážné riziko zhasnutí motoru.

obrázek [300 x 300] Doma je Fabia Greenline na silnicích mimo město. Když jí dopřejete režim konstantní rychlosti a uvolněné tempo, dokáže jezdit pod 4 l/100 km. Nám se podařilo cestovat s minimální průměrnou spotřebou 3,6 l/100 km, ale průměrná rychlost přitom činila slušných 75 km/h. Otáčky motoru ale musí setrvávat kole 1500 -1, což je pásmo s rytmickým basovým doprovodem tříválcového TDI. Na dálnici se při průměrné rychlosti 100 km/h dá jezdit za velmi rozumných 3,9 l/100 km, a jízda na (dálničním) limitu s průměrem 130 km/h vás bude stát 5,2 l nafty každých 100 km.

Povinnost tedy byla splněna. Škoda má čtyřlitrové auto, které dokáže dlouhodobě a v běžném provozu bez omezování podávat velmi slušné jízdní výkony. Za jakou cenu? Stejně jako u hybridů má nízká spotřeba dieselu limity. Stejně jako u hybridů se očekává spolupráce s řidičem, bez něhož se úspěch nemůže dostavit.

Ve městě se vzhledem k tomu, že motor nemá systém start-stop, žádné zásadní úspory nedočkáte. Jestli navíc budete náruživě šlapat na pedály a jezdit co to dá, na nízkou spotřebu rovnou zapomeňte. Mimo město se dá šetřit velmi snadno. Cenou za to ale je nekultivovaný projev motoru, který posádku oblažuje nízkofrekvenčními vibracemi a hlukem variabilní intenzity. Na úsporné pneumatiky je třeba myslet hlavně na mokru. Průměrné brzdné schopnosti nových Fabií dostávají se šířkou pneu 165 mm další políček, který vyžaduje od řidiče myslet ještě o několik metrů dále dopředu.

obrázek [555 x 323]
 

Od Fabie Greenline asi nikdo na českém trhu velký prodejní úspěch neočekává. Marketingový dopad ale bude velký. Rozšíření nabídky koncového zákazníka nepoškodí ani v nejmenším a kdo ví, jestli nebude za pár měsíců Evropskou komisí objevena nová cesta, jak z řidičů zemí EU dostat další peníze. Danění podle normované spotřeby je motoristické zlo, ze kterého by modely jako Fabia Greenline vyšly vítězně.

Pohled do ceníku znamená návrat do aktuální české reality. Základní cena 402.900,-Kč je - posuzováno absolutně - vysoká, ale ani ostatní verze TDI nejsou právě levné. Relativní porovnání výchozí motorizací 1,4 TDI DPF s výbavou Ambiente Edition 08 za 390.900,-Kč ukazuje, že Fabia Greenline je z hlediska nabízené hodnoty rovnocennou nabídkou. V základní ceně Greenline je navíc sportovní podvozek a kola z lehkých slitin, za které v Ambiente připlácíte. Kdo se pro Greenline rozhodne, musí být připraven na razantní omezení bohaté škály příplatkové výbavy z důvodu zachování přijatelné hmotnosti. Klimatizace ani rádio v nabídce nechybí, ale musíte za ně platit.

obrázek [555 x 308]
 

První cena vozu239.900,- Kč (Fabia Edition 08, 1.2 HTP 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací359.900,- Kč (Fabia Classic, 1.4 TDI 59 kW)
Základní cena testovaného vozu402.900,- Kč (Fabia Greenline, 1.4 TDI 59 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků442.900,- Kč (Fabia Greenline, 1.4 TDI 59 kW)

Plusy

  • Velmi nízká reálná spotřeba paliva, pokud spolupracujete
  • Cena, která v rámci ceníku Fabií dává smysl

Minusy

  • Zvuková a vibrační kulisa motoru
  • Zpřevodování nevhodné pro městské rychlosti
  • Vlastnosti pneumatik na mokru
  • Cena, která je ve srovnání s dieselovou konkurencí i ve srovnání ze zážehovými verzemi Fabie příliš vysoká
TESTY Škody Fabia na AUTO.cz
TEST Škoda Fabia 1,2 HTP (51 kW) - tři válce v akci (12/2007)
TEST Škoda Fabia 1,4 16V (63 kW) - čtyřválcový nadstandard (8/2007)
TEST Škoda Fabia 1,4 TDI (59 kW) - šikovný křikloun (04/2007)
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Fabia Greenline

Základní výbava:ABS včetně MSR+Dual Rate, airbag řidiče a spolujezdce (s přitahovači př. bezp. pásů), boční airbagy vpředu, Day light s deaktivací, přední mlhové světlomety v Corner designu, přední opěrky hlavy, výškově stavitelné, čtyřramenný volant (nastavitelný ve dvou osách), přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, set na opravu pneumatik místo náhradního kola, zadní sedadlo dělené, sklopné (v poměru 60/40), zadní stěrač s ostřikovačem a pevným intervalem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky), el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, Paket Overhead I (4 sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, 2 čtecí lampičky vpředu pro řidiče a spolujezdce, make-up zrcátko ve sluneční cloně řidiče a spolujezdce), tónovaná skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, interiér Style, kola z lehké slitiny Fun 5J x 14", pneumatiky 165/45 R14, nápis Green Line na 5. dveřích, Paket Silver (hlavice řadící páky, rámeček řadící páky, vnitřní kliky dveří, dveřní madla, rámečky přívodu vzduchu do interiéru, pojistné tlačítko ruční brzdy), Přístrojová deska Onyx-Onyx, sdružený panel přístrojů Ambiente/Sport/Elegance (stříbrně orámovaný otáčkoměr a rychloměr, více piktogramů, MFA), vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu

Výbava testovaného vozu:"CLIMATRONIC" (+32.000,-Kč), Rádio DANCE - 2 DIN s CD a MP3 a audiozdířka (+8.000,- Kč)

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

 
Technické údaje
Motor Škoda Fabia Greenline
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 59 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 195 / 2200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.4 / 4.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 1163
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1120 / 515
Rozměr pneu:165/70 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3992
b) šířka (mm): 1642
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1436
f) rozchod vzadu (mm): 1426
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Fabia Greenline
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 6
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 5
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 5
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,42
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku?

Fabii na zemní plyn Škodovka zatím neudělala. Zastoupil…

 



 
Video: Takhle vznikalo jméno pro Škodu Karoq. Zase je tam Aljaška!

Video: Takhle vznikalo jméno pro Škodu Karoq. Zase je tam Aljaška!

Dnes 14:59

Stejně jako u Kodiaqu se také u jména nástupce Yetiho, Karoqu, Škoda inspirovala jazykem indiánských kmenů z Aljašky.




Blesk.cz

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a nejhorších chvílích života

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a…

Dnes se manželka prince Charlese (68) Camilla (69)může pyšnit titulem vévodkyně z Cornwallu a valná většina…

Musíme pracovat aspoň do 70 let, spočítali experti. Děsí je stárnutí populace

Musíme pracovat aspoň do 70 let, spočítali experti.…

Důchodový věk ve vyspělých zemích by se měl zvýšit na 70 let. Ve své nejnovější studii to tvrdí odborníci…

 

iSport.cz

Čermák na EURO nejede. Po bouračce má tři zlomená žebra

Čermák na EURO nejede. Po bouračce má tři zlomená žebra

Přežil děsivou nehodu, naštěstí. Jeho fotbalovou kariéru to ale může nepříjemně poznamenat. Sparťan Aleš Čermák,…

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě výhra nestačila

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě…

Dokázali to! Fotbalisté Baníku Ostrava zvládli poslední ligový zápas proti Znojmu a stvrdili tak svůj návrat do…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…