15.9. 2017 ČTK

Škoda Forman: Favorit kombi vznikl i díky policii, vzpomíná konstruktér

 

Dnes třiaosmdesátiletý automobilový konstruktér Petr Hrdlička dostal od československé vlády v březnu 1983 nelehký úkol.

Sestrojit zcela nový vůz, který bude splňovat předem určená pravidla, jako je například umístění motoru vpředu nebo pohotovostní hmotnost do 900 kilogramů. Výrobní náklady na každý kus zároveň nesměly překročit stanovenou mez 36.500 korun. To vše musel stihnout za zhruba 2,5 roku.

První kroky Hrdličky vedly na ženevský autosalon, kde plánoval navázat kontakty s designérskými firmami. Hrdlička nakonec vybral nabídku italského designerského studia Nuccio Bertone. "Bertonemu jsme museli dát nákresy celého podvozku, včetně toho, kde jsou sedačky, kde je volant. To se mu líbilo, že rozmístění prostoru je dobré. Udělal nám obrázky, několik verzí, které přivezl. My jsme nad nimi seděli, karosáři, lisaři a přemýšleli, jestli jsme schopni to vylisovat, svařit. Podle toho jsme začali vybírat, jak by to auto mělo vypadat. Nakonec zůstaly tři varianty, které se postupně zdokonalovaly," řekl Hrdlička.

Podmínkou zadání také bylo, že se všechny díly potřebné k výrobě favoritu musely vyrábět na území tehdejšího Československa. Podle Hrdličky bylo složité hledat dodavatele, kteří by požadované díly uměli vyrobit. Problém byl například s předním plastovým nárazníkem. Dodavatel požadoval, aby byl vyroben ze čtyř jednotlivých dílů, což Hrdlička odmítal. Dodavatel proto nakonec musel koupit nový stroj. "Když jsme postavili první prototyp, tak jsme vůbec neměli disky, abychom s tím mohli jet. Daly se použít disky z Fiata Uno, museli jsme proto zažádat o dovoz. Dostali jsme odpověď, že příští rok si to můžeme koupit. Řekl jsem proto jednomu známému v Německu, jestli by mi nekoupil pět disků od una. On mi je přivezl a na tom jsme postavili první prototyp," vzpomíná Hrdlička.

Škoda Favorit letos slaví 30 let. Podívejte se, jak měl původně vypadat

"Byla to mission impossible. Za 2,5 roku odevzdat závazně všechny výkresy. Každý výkres musíte projednat na nějaké komisi, kde byli technologové, jestli se to dá vyrobit, pak invesťáci, jestli jsou peníze, aby se koupila zařízení," řekl Hrdlička. Podle něj měl k dispozici na testování sedm prototypů. Například při vývoji modelu Škody Karoq využili podle něj konstruktéři zhruba 200 prototypů.

Od začátku plánoval Hrdlička několik karosářských verzí, kromě standardního hatchbacku také verzi kombi, sedan, kupé a užitkový vůz. Další karosářské verze se ale začaly vyrábět až po příchodu Volkswagenu do Škody Auto v roce 1991. "Když naběhl favorit, tak všichni byli spokojení a už nechtěli dělat kombíka. Abych vůbec mohl kombíka prosadit, že se vůbec vyrobí prototyp, že se odzkouší, tak jsem se musel spojit s ministerstvem vnitra. Řekl jsem policajtům, že oni budou potřebovat jezdit se psem a s vysílačkou a že by bylo tohle auto dobré. Tak oni mi to objednali," uvedl Hrdlička.

Verze kombi dostala obchodní označení Forman. Plánovaný sedan se do výroby nedostal, podle Hrdličky je v případě přítomnosti hatchbacku a kombi na trhu zbytečný. "Co se týká kupátka, tak to jsme měli připravené pro Kvasiny. Řeklo se, že na výrobu těchto raznic nejsou investice, tak jsem tenkrát pro ty Kvasiny vymyslel pickup, protože mi bylo líto, aby Kvasiny zase dělaly to samé auto," uvedl konstruktér.

Do doby, než začala Škoda produkovat více modelových verzí, šlo podle Hrdličky nikoliv o automobilku, ale o stroj na auta. "Z hlediska obchodu je to nemožné, vy musíte mít dealery, ty prodavače. On se s jedním autem neuživí," řekl Hrdlička.

Škoda Favorit Sedan: Test prototypu z roku 1986, vznikly jen dva exempláře

Se samotným designem favoritu byl prý konstruktér spokojený. "Bylo mi líto, že jsme neměli tvarované výplně dveří a podobně. Ale nikdy není všechno možné," řekl Hrdlička. "Měli jsme to obrovské štěstí, že se neprojevily žádné životně důležité nedostatky na tom autě," doplnil konstruktér. Z technického pohledu by dnes řadu věcí udělal jinak, tenkrát ale možnosti neměl, navíc ho tlačil čas. Kompromisem bylo například topení, které se má montovat zevnitř auta. Výrobce Autobrzdy Rakovník ale žádné jiné topení dodat nemohl, proto má favorit topení namontované v motorovém prostoru, kvůli čemuž nebylo možné udělat přepážku, která by zamezila pronikání hluku od motoru do kabiny.

Model Škoda Favorit automobilka poprvé představila na brněnském veletrhu před 30 lety, 16. září 1987. Byl to první český automobil s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Do prodeje byl uveden v roce 1988, stál 84.600 korun, což byl osmadvacetinásobek tehdejšího průměrného platu v Československu. Produkce pak byla ukončena v roce 1995.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Škoda

 

Přidat názorDiskuse: Škoda Forman: Favorit kombi vznikl i díky…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 



Škoda Favorit: Autopilota měla už v 80. letech. Byl to ale trochu jiný robot... Škoda Favorit: Autopilota měla už v 80. letech. Byl to ale trochu jiný robot...

Plně automatizované zařízení se využívalo již v minulosti…

Prakticky nejetá béžová Škoda Favorit je na prodej. A ani nestojí nesmysl Prakticky nejetá béžová Škoda Favorit je na prodej. A ani nestojí nesmysl

Škoda Favorit loni oslavila třicet let od debutu. První…

 



 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Dnes 18:43

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Říká se, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Nevíme sice, co je na tom pravdy, ale faktem zůstává, že zaujmout…

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

 

iSport.cz

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych se měnil

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych…

Málokde v extralize foukal přes léto takový vítr jako v Hradci. Nový je trenér, vyměnila se velká část týmu a…

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká cyklistika je světová, řekl

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká…

Dokázal, co žádný jiný Čech. Během své kariéry nasbíral Ján Svorada mimořádné triumfy, které si zaslouží…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…