Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto: Mainstream nemůže být bezduchá věc

Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto: Mainstream nemůže být bezduchá věc

 

Rozhovor s Jozefem Kabaněm v letním čísle časopisu AutoDesign&Styling se točí kolem nového designu Škody.

Jozef Kabaň má za sebou tři nabité roky v čele designu Škodovky a už brzy začneme výsledky jeho práce vídat přímo na ulicích. Dialog o designu nových modelů otevřel ženevský koncept Vision D, který si zakládá na vytříbených proporcích a čistých tvarech bez jakýchkoliv manýr.

Jozef Kabaň (šéfdesignér Škoda Auto) se narodil 4. ledna 1973 v Námestově na Slovensku. V průběhu studia na bratislavské VŠVU se zúčastnil designérské soutěže pro značku Škoda, vypsané koncernem Volkswagen. Druhé místo mu vyneslo pozici přímo v designu VW, kde pracoval až do roku 2003. V roce 1997 získal Jozef Kabaň jako stipendista společnosti Volkswagen AG titul Master of Art na Royal College of Art v oboru Design vozidel. Ještě v témže roce byl Jozef Kabaň za studii vozu budoucnosti vyznamenán cenou „Giorgio Giugiaro Award for Design Innovation“. V roce 1999 vedl vývoj designu tisícikoňového Bugatti Veyron. O čtyři roky později přešel do Audi, kde v letech 2006 až 2008 působil jako šéfdesignér exteriérů. Od února 2008 vede oddělení designu ve společnosti Škoda Auto.

AutoDesign&Styling: Proč jste pro první představení nového tvarosloví zvolili pětidveřový hatchback?
Kabaň: Z jednoho velmi prostého důvodu. Chtěli jsme představit novou stránku designu na něčem, co Škodovka momentálně nemá ve svém portfoliu, aby nedošlo ke zbytečným debatám, či to už je, nebo není konkrétní model. Chtěl jsem ukázat formální podobu nového tvarového jazyka, který odhaluje relativně blízkou budoucnost, a proto bylo také potřeba, aby koncept působil reálně. V neposlední řadě také platí, že pokud představujete design, je to stejné jako u módy, již obléknete na postavy, které jsou k tomu nejvhodnější. A to byl také jeden z aspektů.

AutoDesign&Styling:V novém designu je vidět mnoho hran a ostrých přechodů. Předpokládám, že na konceptu je to trochu přehnané a produkce bude umírněnější. Nebo je tomu naopak a Vision D je jen prvním krůčkem?
Kabaň: Obecně si myslím, že hrany jako takové mohou působit ostře, ale nemusejí vypadat arogantně nebo dominantně. Neznamená to, že identické hrany jako na Vision D budou na všech našich autech. Když vaříte sladké jídlo, tak je občas dobré použít sůl, aby správně chutnalo. I tady jde o kombinaci několika věcí. U každého auta bude trochu jiná ostrost či oblost hran, aby auto působilo tak, jak má. Škoda má velmi silné geny v racionální stránce; odtud pocházíme a to chci, aby bylo v našich autech cítit. Ostrost a měkkost linií slouží k tomu, aby auto působilo tak lehce a zároveň robustně, jak má. Ostré linie také poukazují na kvalitu.

AutoDesign&Styling:Na Vision D není tzv. „pilotní kabina“, která je výrazným elementem hned několika modelů Škoda. Plánujete ji v budoucnu ještě používat?
Kabaň: Fabia a Yeti jsou příkladem toho, jak se díky takto jednoduchému prvku dá vytvořit extrémně zajímavý a originální design. Proto má u nás tento prvek perspektivu. U konceptu Vision D jsem chtěl ukázat všeobecnou podobu, jak se bude design vyvíjet, bez toho, abych šel do velkých podrobností. Možná budou mít některá auta jiné prvky, ale pro mě je důležité, aby značka byla rozpoznatelná a uměla oslovit široké spektrum lidí. Zároveň však musí mít vlastní charakter. Mainstream nemůže být bezduchá věc – každý přece sní o atraktivním autě.

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích. Více informací naleznete na stránkách časopisu www.auto-design.cz. Když si časopis předplatíte do konce července, budete zařazeni do slosování o hodnotné ceny.

Video

Škoda Vision D
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu

Skupina investorů, mezi které patří skupina PPF…

Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

 
Zdroj: AutoDesign&Styling

Štítky Škoda Design Rozhovor

 

Přidat názorDiskuse: Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto:…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Češi na Giro d'Italia 2018: Kreuziger, nováček Štybar a loňská kometa Hirt

Češi na Giro d'Italia 2018: Kreuziger, nováček…

Giro d'Italia pojedou tři čeští cyklisté. V nominacích svých stájí jsou trojnásobný účastník Roman Kreuziger,…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…