Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto: Mainstream nemůže být bezduchá věc

Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto: Mainstream nemůže být bezduchá věc

 

Rozhovor s Jozefem Kabaněm v letním čísle časopisu AutoDesign&Styling se točí kolem nového designu Škody.

Jozef Kabaň má za sebou tři nabité roky v čele designu Škodovky a už brzy začneme výsledky jeho práce vídat přímo na ulicích. Dialog o designu nových modelů otevřel ženevský koncept Vision D, který si zakládá na vytříbených proporcích a čistých tvarech bez jakýchkoliv manýr.

Jozef Kabaň (šéfdesignér Škoda Auto) se narodil 4. ledna 1973 v Námestově na Slovensku. V průběhu studia na bratislavské VŠVU se zúčastnil designérské soutěže pro značku Škoda, vypsané koncernem Volkswagen. Druhé místo mu vyneslo pozici přímo v designu VW, kde pracoval až do roku 2003. V roce 1997 získal Jozef Kabaň jako stipendista společnosti Volkswagen AG titul Master of Art na Royal College of Art v oboru Design vozidel. Ještě v témže roce byl Jozef Kabaň za studii vozu budoucnosti vyznamenán cenou „Giorgio Giugiaro Award for Design Innovation“. V roce 1999 vedl vývoj designu tisícikoňového Bugatti Veyron. O čtyři roky později přešel do Audi, kde v letech 2006 až 2008 působil jako šéfdesignér exteriérů. Od února 2008 vede oddělení designu ve společnosti Škoda Auto.

AutoDesign&Styling: Proč jste pro první představení nového tvarosloví zvolili pětidveřový hatchback?
Kabaň: Z jednoho velmi prostého důvodu. Chtěli jsme představit novou stránku designu na něčem, co Škodovka momentálně nemá ve svém portfoliu, aby nedošlo ke zbytečným debatám, či to už je, nebo není konkrétní model. Chtěl jsem ukázat formální podobu nového tvarového jazyka, který odhaluje relativně blízkou budoucnost, a proto bylo také potřeba, aby koncept působil reálně. V neposlední řadě také platí, že pokud představujete design, je to stejné jako u módy, již obléknete na postavy, které jsou k tomu nejvhodnější. A to byl také jeden z aspektů.

AutoDesign&Styling:V novém designu je vidět mnoho hran a ostrých přechodů. Předpokládám, že na konceptu je to trochu přehnané a produkce bude umírněnější. Nebo je tomu naopak a Vision D je jen prvním krůčkem?
Kabaň: Obecně si myslím, že hrany jako takové mohou působit ostře, ale nemusejí vypadat arogantně nebo dominantně. Neznamená to, že identické hrany jako na Vision D budou na všech našich autech. Když vaříte sladké jídlo, tak je občas dobré použít sůl, aby správně chutnalo. I tady jde o kombinaci několika věcí. U každého auta bude trochu jiná ostrost či oblost hran, aby auto působilo tak, jak má. Škoda má velmi silné geny v racionální stránce; odtud pocházíme a to chci, aby bylo v našich autech cítit. Ostrost a měkkost linií slouží k tomu, aby auto působilo tak lehce a zároveň robustně, jak má. Ostré linie také poukazují na kvalitu.

AutoDesign&Styling:Na Vision D není tzv. „pilotní kabina“, která je výrazným elementem hned několika modelů Škoda. Plánujete ji v budoucnu ještě používat?
Kabaň: Fabia a Yeti jsou příkladem toho, jak se díky takto jednoduchému prvku dá vytvořit extrémně zajímavý a originální design. Proto má u nás tento prvek perspektivu. U konceptu Vision D jsem chtěl ukázat všeobecnou podobu, jak se bude design vyvíjet, bez toho, abych šel do velkých podrobností. Možná budou mít některá auta jiné prvky, ale pro mě je důležité, aby značka byla rozpoznatelná a uměla oslovit široké spektrum lidí. Zároveň však musí mít vlastní charakter. Mainstream nemůže být bezduchá věc – každý přece sní o atraktivním autě.

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích. Více informací naleznete na stránkách časopisu www.auto-design.cz. Když si časopis předplatíte do konce července, budete zařazeni do slosování o hodnotné ceny.

Video

Škoda Vision D
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie

U hlavního vchodu do závodu největšího tuzemského výrobce…

Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval

S úderem čtrnácté hodiny se v Česku otevřely volební…

 
Zdroj: AutoDesign&Styling

Štítky Škoda Design Rozhovor

 

Přidat názorDiskuse: Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto:…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Dnes 13:50

Nový pick-up s trojcípou hvězdou na přídi je zatím dostupný výhradně se čtyřválcovými motory. Na šestiválec si počkáme do léta.




Blesk.cz

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí nevyužívaná lávka

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí…

Okolí Vltavské se začíná měnit. Začala více než měsíční rekonstrukce schodiště, navazovat se bude likvidací…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Komentátor Bohumil Pečinka: Volit má smysl. Jde o režim, volové!

Komentátor Bohumil Pečinka: Volit má smysl. Jde o…

Začnu velmi osobně. Od roku 2013 jsem nebyl už u trojích voleb (komunální, senátní, krajské). V určitou chvíli…