reklama


Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto: Mainstream nemůže být bezduchá věc

Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto: Mainstream nemůže být bezduchá věc

 

Rozhovor s Jozefem Kabaněm v letním čísle časopisu AutoDesign&Styling se točí kolem nového designu Škody.

Jozef Kabaň má za sebou tři nabité roky v čele designu Škodovky a už brzy začneme výsledky jeho práce vídat přímo na ulicích. Dialog o designu nových modelů otevřel ženevský koncept Vision D, který si zakládá na vytříbených proporcích a čistých tvarech bez jakýchkoliv manýr.

Jozef Kabaň (šéfdesignér Škoda Auto) se narodil 4. ledna 1973 v Námestově na Slovensku. V průběhu studia na bratislavské VŠVU se zúčastnil designérské soutěže pro značku Škoda, vypsané koncernem Volkswagen. Druhé místo mu vyneslo pozici přímo v designu VW, kde pracoval až do roku 2003. V roce 1997 získal Jozef Kabaň jako stipendista společnosti Volkswagen AG titul Master of Art na Royal College of Art v oboru Design vozidel. Ještě v témže roce byl Jozef Kabaň za studii vozu budoucnosti vyznamenán cenou „Giorgio Giugiaro Award for Design Innovation“. V roce 1999 vedl vývoj designu tisícikoňového Bugatti Veyron. O čtyři roky později přešel do Audi, kde v letech 2006 až 2008 působil jako šéfdesignér exteriérů. Od února 2008 vede oddělení designu ve společnosti Škoda Auto.

AutoDesign&Styling: Proč jste pro první představení nového tvarosloví zvolili pětidveřový hatchback?
Kabaň: Z jednoho velmi prostého důvodu. Chtěli jsme představit novou stránku designu na něčem, co Škodovka momentálně nemá ve svém portfoliu, aby nedošlo ke zbytečným debatám, či to už je, nebo není konkrétní model. Chtěl jsem ukázat formální podobu nového tvarového jazyka, který odhaluje relativně blízkou budoucnost, a proto bylo také potřeba, aby koncept působil reálně. V neposlední řadě také platí, že pokud představujete design, je to stejné jako u módy, již obléknete na postavy, které jsou k tomu nejvhodnější. A to byl také jeden z aspektů.

AutoDesign&Styling:V novém designu je vidět mnoho hran a ostrých přechodů. Předpokládám, že na konceptu je to trochu přehnané a produkce bude umírněnější. Nebo je tomu naopak a Vision D je jen prvním krůčkem?
Kabaň: Obecně si myslím, že hrany jako takové mohou působit ostře, ale nemusejí vypadat arogantně nebo dominantně. Neznamená to, že identické hrany jako na Vision D budou na všech našich autech. Když vaříte sladké jídlo, tak je občas dobré použít sůl, aby správně chutnalo. I tady jde o kombinaci několika věcí. U každého auta bude trochu jiná ostrost či oblost hran, aby auto působilo tak, jak má. Škoda má velmi silné geny v racionální stránce; odtud pocházíme a to chci, aby bylo v našich autech cítit. Ostrost a měkkost linií slouží k tomu, aby auto působilo tak lehce a zároveň robustně, jak má. Ostré linie také poukazují na kvalitu.

AutoDesign&Styling:Na Vision D není tzv. „pilotní kabina“, která je výrazným elementem hned několika modelů Škoda. Plánujete ji v budoucnu ještě používat?
Kabaň: Fabia a Yeti jsou příkladem toho, jak se díky takto jednoduchému prvku dá vytvořit extrémně zajímavý a originální design. Proto má u nás tento prvek perspektivu. U konceptu Vision D jsem chtěl ukázat všeobecnou podobu, jak se bude design vyvíjet, bez toho, abych šel do velkých podrobností. Možná budou mít některá auta jiné prvky, ale pro mě je důležité, aby značka byla rozpoznatelná a uměla oslovit široké spektrum lidí. Zároveň však musí mít vlastní charakter. Mainstream nemůže být bezduchá věc – každý přece sní o atraktivním autě.

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích. Více informací naleznete na stránkách časopisu www.auto-design.cz. Když si časopis předplatíte do konce července, budete zařazeni do slosování o hodnotné ceny.

Video

Škoda Vision D
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Zdroj: AutoDesign&Styling
 

Přidat názorDiskuse: Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto:…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama